Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til å få valp og voksen hund til å gå overens


Valpemor
 Share

Recommended Posts

Vi har en aktiv og sosial labaradormiks på 4,5 måneder (tispe). Foreldrene mine har en goldenmiks på 8 år (hannhund). Problemet er at den eldre hunden ikke aksepterer valpen. De har møttes noen ganger på nøytral grunn hvor den voksne hunden oppfører seg ok, men han kjefter mye og har glefset etter valpen et par ganger. Vi prøvde å ta med valpen hjem til foreldrene mine og der ble det værre, han ville ikke ha valpen på sitt territorium. Vi mistenker at den voksne hunden er sjalu, da han er vant til å få mye oppmerksomhet fra alle i familien. Han oppfører seg normalt helt fint mot andre hunder og valper foreldrenes mine har på besøk og som han møter ute.

Har noen noen gode tips til hvordan vi kan få disse to hundene til å gå sammen? Hvordan bør vi gå fram? Er synd å ikke kunne besøke foreldrene mine med valpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt å la den voksne hilse på valpen et annet sted enn hjemme hos foreldrene dine? Kan de møtes hjemme hos deg noen ganger i stedet? Gå turer sammen? Før valpen blir med til foreldrene dine? Kanskje det hjelper.  Ellers ville jeg holdt de atskilt- det er dårlig læring for valpen om den voksne hunden er unødvendig sur og grinete mot den 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur sammen. Gjerne i bånd hvor valpen ikke får være pågående på den voksne hunden. La de observere og bli kjent med hverandre på avstand. Ta det rolig inne, hold de adskilt i starten(bånd, grind e.l. ), evt bare hold valpen under kontroll så den voksne får bestemme tempo.  Bedre det enn at det blir dårlig stemning og la de vokse på hverandre. På en positiv måte. Det kan være ressursforsvar, men det høres ikke helt typisk ut, da burde han jo ha det ovenfor deg eller ovenfor foreldrene dine ellers og, og det burde vært fortrinnsvis knyttet til når valpen er for nær deg og ikke ellers. Ikke bare fordi dere er i samme rom liksom. Men valper er jo forskjellige, i språk, fremtoning osv. Eller om den eldre ikke har truffet mange andre valper nå etter din valp så kan det være en naturlig endringni hunden uansett pga alder, evt smerter eller noe slikt.

Men litt mer konkret, når kjefter/glefser han etter valpen? Er det fordi valpen er veldig pågående? Voldsom? Eller ut av det blå?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Vi har prøvd å gå turer med dem sammen. Hun lille er nok veldig pågående og det er gjerne da den store glefser. Han bjeffer også veldig mye og «kjefter» på henne når hun følger etter han. Vi har hittil alltid hatt dem i bånd når de er sammen. Den voksne hunden er mest interessert i gå og overser den lille. Sist vi møttes kom han logrende mot valpen, men startet å bjeffe med en gang han så det var meg som var sammen med valpen. Vanskelig å finne balansen mellom å prøve å få dem til å gå sammen og skåne valpen, men det er kanskje mengdetrening vi trenger. Den voksne hunden er frisk, men klart han begynner å bli eldre og er ikke like gira på å leke som han var for noen år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Valpemor said:

Tusen takk for gode tips! Vi har prøvd å gå turer med dem sammen. Hun lille er nok veldig pågående og det er gjerne da den store glefser. Han bjeffer også veldig mye og «kjefter» på henne når hun følger etter han. Vi har hittil alltid hatt dem i bånd når de er sammen. Den voksne hunden er mest interessert i gå og overser den lille. Sist vi møttes kom han logrende mot valpen, men startet å bjeffe med en gang han så det var meg som var sammen med valpen. Vanskelig å finne balansen mellom å prøve å få dem til å gå sammen og skåne valpen, men det er kanskje mengdetrening vi trenger. Den voksne hunden er frisk, men klart han begynner å bli eldre og er ikke like gira på å leke som han var for noen år siden. 

Jeg synes dette høres ut som en veldig allright og fornuftig hund jeg, med godt språk, som sier ifra når det er på sin plass å sette grenser ovenfor en ung jypling. Tviler på at det er noe du trenger å skjerme valpen for, men likevel greit å holde dem i bånd, om ikke annet så også for gamlingen sin del. Det er ikke sikkert det er så gøy med en vilter og pågående valp for en litt eldre herremann, selv om han sier ifra hvor grensene går(ihvertfall om valpen ikke tar til seg dette og respekterer grensene hans). Det går seg nok til med litt tid og modenhet :)  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...