Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerhund schizofreni


Sophiaaa
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk diagnosen min nylig og har alltid lurt på om en førerhund kunne vært for meg. Jeg har ringt rundt i NAV for å stille spørsmål uten hell, blir bare satt over til jeg ikke orker mer. Vet noen om kriterier for førerhund/terapihund? Siden jeg har funnet så lite informasjon om psykiske førerhunder i norge på nett tviler jeg på om det er mulig, men jeg må være sikker. Ville hjulpet veldig om jeg fikk realisert dette. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om psykisk førerhund men hadde vært veldig kjekt å ha. Jeg selv har diverse psykiske lidelser selv og hundene mine fungerer som førerhund for meg. Jeg tør mere om jeg har hund med sånn som utstilling og sånn. Veldig dumt at man ikke kan ha med hundene på butikk og kjøpesentre ol. sånn som blindehunder får. Hundene mine er ikke trent noe opp da siden jeg fikk dem som valp så de er ikke registret som det eller noe da. Men føler de er det for meg alikevell. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål (som jeg dessverre ikke kan svare på). 
Jeg tenker litt at du må ha et godt sikkerhetsnett som kan hjelpe deg med å ivareta hunden godt hvis du får dårlige perioder.
Håper du finner ut av ting, og at du kan få en firbeint terapeut i hus. 
Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke en terapihundutdannelse i Norge, i den retning du tenker på. Man har førerhunder for blinde, men ikke støttehunder/sosiale tjenestehunder for personer med psykiske utfordringer. Du kan selvfølgelig skaffe deg en hund, men det blir på lik linje som alle oss andre hundeeiere. Det fordrer jo at du er i stand til å ta vare på hunden i hverdagen. Den har også behov som må dekkes, selv om den er til hjelp for deg også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, simira skrev:

Det finnes vel servicehunder i Norge som ikke er førerhunder, men jeg tro ikke det finnes noen med tanke på psykisk helse enda. Men som @Sprettballen sier over her kan du jo uansett ha godt utbytte av å ha hund, så lenge du kan ta vare på den.

Ja, ser nå av linken som ble delt ovenfor at dette er nytt i år. Det har ikke vært mulig å få servicehunder før. Men ja, dette gjelder uansett bare for fysisk funksjonsnedsettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...