Gå til innhold
Hundesonen.no

Stemmer denne rasen?


John Tan
 Share

Recommended Posts

Hei, forum ! 

Samboer og jeg har bestemt oss for at vi skal skaffe oss en ny valp. Vi har tatt kontakt med eier gjennom finn.no og det blir utgitt for å være en pomiranian. Det er et lite gen av en spits langt ute i slekten. For å forsikre oss at det er en liten hund vi skaffer oss fordi valpene ligner både Japansk spisshund eller Valpino Italian. På bildene og videoene skal valpen være 4 måneder gamle og faren og moren skal være mellom 3 og 5 kg. Er det en måte å sjekke dette? Hva er deres mening. Vær så snill og hjelp oss 

valp3.thumb.jpg.83a9ba27d51f39aeab77f9a0f22b2fdf.jpgvalp2.thumb.jpg.e715882a5eebec529e1f726b8595f815.jpgvalp1.thumb.jpg.a53c04224353eac067d528a7bb5818e3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten stamtavle er det vanskelig å vite hva man får. Er etter hva jeg vet ingen måte å søke opp forgjengeres vekt, men gode utstillingsresultater ville jo betydd at de var innenfor rasestandard iallefall.

Jeg må si valpen på bildet hvor den løftes ser alt for stor ut til å være en 4 måneder gammel pomeranian av vanlig rasestandard. For sammenligning, her er min Chi, som forventes å bli rundt 3,5 kilo, 4 måneder gammel: 

2AEC1D00-CFCC-4311-AC06-69F79AE3AD2C.thumb.jpeg.37cab7366968e9e364b9cfb0c0df36c6.jpeg

 

Klart, en hund kan godt være renraset uten å passe rasebeskrivelsen, og dersom ikke avlen er rettet mot utstilling kan noen generasjoner med avl på store små hunder føre til større små hunder. Så jeg sier ikke at de lyver til deg, men jeg vil si at det kan hende ender opp med en stor pomme.

Forøvrig vil jeg på generelt grunnlag styre unna å kjøpe en hund uten stamtavle fra fremmede. Ikke nødvendigvis mer sykdom på blandingshund/hunder uten stamtavle, men umulig å vite hva man får, og mange bruker Finn for å tjene penger på dårlig oppdrett, dessverre. Men hvis det er drømmevalpen skal ikke jeg være negativ jeg, altså, har min første renrasede nå og har allerede fått litt grumsete informasjon av oppdretter ?

Er det eierne som har avlet frem valpen, forresten? Eller selger de videre? Hvis førstnevnte ville jeg anbefalt dere å møte foreldrene til valpen ?

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at den valpen var stor! Større enn en voksen pomeranian. Pom sliter med helsa som de fleste små hunder og jeg ville ikke kjøpt om den ikke hadde sjekket knærne for paella luxasjon (og har en attest på at de er fine). 

Selv om du ikke skal bruke valpen til noe spesielt hadde jeg funnet en med stamtavle. Da er du litt mer sikker på at du får en med korrekt størrelse og gemytt. Hva skal de ha for valpen? 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe en Pomeranian, men helt sikkert en eller annen spisshundblanding.

Jeg ville vært skeptisk.

Pomeranians er så populære, og selges til så syke priser at det er mye lureri på markedet fordi folk har lyst på rasen men ikke lyst å bruke så mye penger. Dette utnytter mange useriøse «oppdrettere».

Edit: det går an å be «oppdretter» sende bilde av valpen på vekta, for å se hva den veier nå og sammenlikne det med hva en Pom på 4 mnd skal veie.

Endret av Woola
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så, at hvis du er såpass usikker på hva selger forteller deg om valpen at du må spørre rundt - så ville jeg kanskje styrt unna uansett? Magefølelsen er ikke alltid bra å følge, men hvis du får en så uggen følelse så finnes det andre mennesker å kjøpe hund av. Hvis du er heldig skal dere og hunden leve sammen i >15 år, og du vil selvfølgelig ha en så trygg og frisk hund som mulig. Det er bedre å høyne sjansen for det ved å finne en selger som virker mer seriøs - og som du stoler på. Du kan selvfølgelig ha flaks, men hvorfor betale, det jeg antar er altfor mye, for noe du ikke helt vet hva er?

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ! 

Først tusen takk for at dere tok dere tiden til å svare. Alt dere skriver har vi også tenkt på. Grunnen til at vi spør er at vi har allerede booket flybillett for å møte eier. For dere som har svart, peker pilen samme vei slik at vi burde styre unna dette. Men som sagt har vi brukt litt penger for dette og betalt depositum der vi har skriftlig bekreftelse. Hva burde vi gjøre? Bør vi innse at dette er penger tapt og gå videre ? Vi har ingen problem med at det ikke er en pomme, men vi har ikke plass i leiligheten til en eks 6 kg hund. Men igjen, det er jo svindel. takk igjen for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, John Tan said:

Hei igjen ! 

Først tusen takk for at dere tok dere tiden til å svare. Alt dere skriver har vi også tenkt på. Grunnen til at vi spør er at vi har allerede booket flybillett for å møte eier. For dere som har svart, peker pilen samme vei slik at vi burde styre unna dette. Men som sagt har vi brukt litt penger for dette og betalt depositum der vi har skriftlig bekreftelse. Hva burde vi gjøre? Bør vi innse at dette er penger tapt og gå videre ? Vi har ingen problem med at det ikke er en pomme, men vi har ikke plass i leiligheten til en eks 6 kg hund. Men igjen, det er jo svindel. takk igjen for svar

Akkurat plassen i leiligheten ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Det finnes folk på dette forumet med svære hunder i forholdsvis små leiligheter. Du vil uansett ikke at hunden skal herje så mye innendørs :) Så lenge den får det den trenger av fyisk og mental trening, utendørs, i løpet av en dag så har hunden det fint på et lite område. Tror min hadde vært fornøyd med bare sofaen og akkurat nok gulvplass til matskål og vann, liksom :P

Når det kommer til pengene, så er det mest opp til dere. Som du selv sier, det er ikke så farlig hvorvidt det er en pomme. Men er foreldredyrene helsesjekket? Virker de trygge og fine? Har valpene fått vaksiner og blitt fulgt opp av veterinær? Hvor usikre er dere - er det verdt å eventuelt tape depositum og/eller flybilletter, eller vil dere sjanse på å få en frisk og fin hund? Det er ingenting i veien for at valpen kan være nettopp det. Men det kan også bli noen nokså kjipe år hvis hunden ikke skulle være det.

Endret av Nimbus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nimbus skrev:

Akkurat plassen i leiligheten ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Det finnes folk på dette forumet med svære hunder i forholdsvis små leiligheter. Du vil uansett ikke at hunden skal herje så mye innendørs :) Så lenge den får det den trenger av fyisk og mental trening, utendørs, i løpet av en dag så har hunden det fint på et lite område. Tror min hadde vært fornøyd med bare sofaen og akkurat nok gulvplass til matskål og vann, liksom :P

Når det kommer til pengene, så er det mest opp til dere. Som du selv sier, det er ikke så farlig hvorvidt det er en pomme. Men er foreldredyrene helsesjekket? Virker de trygge og fine? Har valpene fått vaksiner og blitt fulgt opp av veterinær? Hvor usikre er dere - er det verdt å eventuelt tape depositum og/eller flybilletter, eller vil dere sjanse på å få en frisk og fin hund? Det er ingenting i veien for at valpen kan være nettopp det. Men det kan også bli noen nokså kjipe år hvis hunden ikke skulle være det.

Foreldrene har vi ikke fått helsesjekk på, men vi har fått rapport på valpen. Vi fikk film av et 5 mins helsesjekk der de går over valpens resultat og de ser i helsekortet og går over vaksinasjoner i en klinikk i Sverige da det er dyrlegen som leder samtalen. Her sier de at den er i tipptopp stand og vi fikk telefonnr til legen slik vi kunne ringe for å dobbelsjekke om det tilsies det samme som i filmen. Som du sier er det ikke noe vits å kjøpe seg et problem selv om det høres veldig veldig kynisk ut. Men burde vi få helsesjekken av foreldrene i tillegg ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg har 6 kg hund, og hun tar ikke opp mer plass enn ei sofapute ;) 

Hehe, ja :) vi har allerede en pomchi hann hund på 1 år. Og vi reiser en del til med tog og buss til svigers. Blir vel mer styr med 6 kg enn med 2 ? Eller tar jeg feil ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, John Tan said:

Hehe, ja :) vi har allerede en pomchi hann hund på 1 år. Og vi reiser en del til med tog og buss til svigers. Blir vel mer styr med 6 kg enn med 2 ? Eller tar jeg feil ? 

Jeg tenker vel at det fort kan bli mer styr med to hunder enn en, og at størrelsen ikke spiller så stor rolle. 6 kilo er ikke så mye altså. Jeg har reist mye rundt med min, både kollektivt og f.eks. med fly, og det har vært helt uproblematisk. Hun er akkurat så liten at hun får være med i kabinen når vi skal ut og fly. Men nå har jeg ingen erfaring med hunder på 2 kilo så jeg har ingenting å sammenligne med ;)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke vært så bekymret for vekten. Mer hvorfor de har flere valper på 4 mnd som de selger? Som flere her er inne på, her er det noe som ikke stemmer helt, og jeg ville definitivt  ikke kjøpt valp herfra. Bare det at de hevder det er renraset pomme gjør jo at varselklokkene bør ringe. Og for en rase som kan være utsatt både for patella og adferdsproblemer ville jeg gått for en renraset hund der jeg kunne sjekke helsestatus hos foreldre og lengre bakover.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, John Tan said:

Foreldrene har vi ikke fått helsesjekk på, men vi har fått rapport på valpen. Vi fikk film av et 5 mins helsesjekk der de går over valpens resultat og de ser i helsekortet og går over vaksinasjoner i en klinikk i Sverige da det er dyrlegen som leder samtalen. Her sier de at den er i tipptopp stand og vi fikk telefonnr til legen slik vi kunne ringe for å dobbelsjekke om det tilsies det samme som i filmen. Som du sier er det ikke noe vits å kjøpe seg et problem selv om det høres veldig veldig kynisk ut. Men burde vi få helsesjekken av foreldrene i tillegg ? :)

Fordelen med registrerte rasehunder er at man kan sjekke hvilke tester foreldrene, og eventuelle tidligere valper og andre slektninger, har gått igjennom og resultatene. Som f.eks.  MH-test (dessverre generelt få miniatyrer som blir testet, tror jeg), HD, patella, etc.

På side 6 og utover i dette dokumentet lister de opp noen av de vanligste sykdommene og atferdsproblemene hos pommer. Du kan jo høre om de har noen papirer på noen av foreldredyrene? Men ja, som @simira påpeker, jeg ville vel kanskje styrt unna ene og alene fordi de prøver å selge valpene som noe de ikke er. Jeg er også enig i at det er pussig at de har flere valper på 4 måneder. Det er mye som skurrer!

  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er i hvert fall ingen pomme ;) Den vil bli mye større, antakelig rundt 6-7 kg og er nok heller en spisshund-mix. Bare det at selger har lurt deg på dette og med veldig mye annet som skurrer så hadde jeg glatt latt dette være. Hvorfor har ikke "oppdretter" fått solgt valpene før feks? Iom at de er en såpass populær mix (liten og søt, ligner pom). Kan det være at de nettopp er kommet til landet? Nei, styr unna!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare røde flagg her og ville ikke vært i nærheten av å vurdere et kjøp fra denne oppdretteren.

Slik jeg forstår situasjonen så kan det være snakk om svindel her. Du bruker jo ordet selv. Da skal det være helt uproblematisk (sånn i teorien i alle fall) å heve kjøpet og få depositumet tilbake. Det kommer selvsagt hva - eksakt - oppdretter har fortalt dere i forkant. Altså hvilken deal dere trodde dere inngikk da dere betalte depositum. Der er du litt vag. 

For all del, hunden behøver ikke bli noen dårlig hund. Men det er, for de fleste, avgjørende å ha en god relasjon med oppdretter. Av mange årsaker. Dessuten ønsker jo de fleste ikke å støtte opp om slike useriøse aktører. Da blir man aldri kvitt dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig useriøst ut. 

Det virker ikke som oppdretteren har noe særlig kunnskap om egne (?) hunder og rasen. Det er en stor varsellampe hos meg i hvert fall. 

De burde ha nøyaktig vekt på begge foreldrene, da "mellom 3 og 5 kg" er ekstremt unøyaktig. 

Pomeranian er en tysk spitz, den minste av de 5 størrelsene. Stusser derfor over det de sier om et lite spitz-gen langt ute i slekten :huh: 

Valper vokser ujevnt så det er ikke så lett å si hvor stor den blir som voksen, men det ser jo ut som den allerede er større enn en pomme i hvert fall. Jeg har kleinspitz (størrelsen over) og hun var 1.8 kg ved 8 uker og 4 kg som voksen. 

Risikoen for at valpen kommer fra en valpefabrikk er absolutt tilstede og jeg hadde vært veldig på vakt i møte med oppdretter. Men tror jeg hadde funnet meg en annen hund i stedet. 

Håper uansett det løser seg for dere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne nettsiden, det er en svensk oppdretter av pomme. Du ser det er en veldig størrelsesforskjell mellom de to valpene på bildet der og den valpen dere har fått bilde av. Denne siden gir deg også en liten pekepinn på hva en seriøs oppdretter tilbyr valpekjøperne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker shady allerede. Hvorfor lyve om rasen når man ser den er for stor? 

Spørr etter navn på foreldrene, slik at du kan søke de opp på dogweb.

Uansett rase ville jeg nok hadd litt mer info om foreldrene, så valpen ikke blir en overraskelsespakke. 

..å er det ikke slik at den kan registreres som kleinspitz om den er for stor? Det er vell bare størrelsen som skiller pom, klein og mittel iværtfall? 

Kjøp valp fra noen du har god følelse med! Det lønner seg virkelig! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kristiin said:

 

Spørr etter navn på foreldrene, slik at du kan søke de opp på dogweb.

 

Det er åpenbart ingen stamtavle inne i bildet her (hvilket i praksis betyr at det er en blandingshund og umulig å vite hva det faktisk er om man ikke kjenner foreldrene og de er renrasede...).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne valpen ville jeg ikke kjøpt. Det er definitivt ingen pomme, og er allerede større enn det en voksen pomme vil være. Hvor stor den blir er jo vanskelig å estimere når man ikke vet hva som er i foreldrene, er det blandinger kan den godt bli større enn foreldrene også. Jeg vil tippe mellom 5 og 10 kg. En annen ting å tenke på er at valpen er 4 mnd. Den beste tiden å sosialisere på er over, nå er fryktresponsen fult utviklet. Har oppdretter gjort en dårlig jobb med sosialisering/miljøtrening skaffer dere dere potensielt en god del trøbbel. 

Ønsker dere likevel hunden, så be om å få ta den med på tur alene når dere kommer opp. Se litt hvordan den reagerer om den treffer fremmede hunder eller folk på tur. Bjeffer den, virker redd eller ikke ønsker kontakt, så ville jeg reist hjem uten valp og heller sett meg etter en annen hund. Bedre å tape de pengene enn å måtte sitte med katta i sekken de neste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...