Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene trening


Hatchi
 Share

Recommended Posts

Hei! :) vi har en pomeranian 14 uker nå. Jeg har noen spørsmål ang alene trening...jeg har lest litt overalt på nettet, men det sies utrolig mye forskjellig..og da blir jeg grønn! :blink:
Pomeranian rasen er jo litt kjent for å bjeffe og gneldr. Men jeg sliter litt med om det er "redd" bjeffing elr oppmerksomhet til tider..fordi han er veldig verbal ellers av seg :)
Jeg blir litt forvirret siden av og til går det bra, og noen ganger blir det bjeffing.

 vi tar korte stunder, hvor jeg går på badet, så tilbake etter 5sek. men han piper nesten før jeg får døra lukket x).Jeg har lest at man skal åpne FØR han rekker å pipe..men det er helt umulig..MEN så av og til...så er det greit at jeg går på do, og dusjer/ordner meg uten et eneste  bjeff/pip i hvertfall 15min?? Det er enten eller.. Går jeg for å hente posten ( har mobil inne på record får å høre) så går det greit noen ganger, og noen ganger bjeffer han og løper rundt. Noen ganger bryr han seg ikke iheletatt...

Så det jeg lurer på er om han bjeffer for oppmerksomhet, elr om jeg tar noen steg tilbake på alenetreninga uten at jeg vet det? Jeg er veldig redd for at han skal få seperasjonsangst, hva er tegnene på seperasjonsangst og "vanlig bjeff som går over"? Jeg skal åpne døra FØR han piper og bjeffer? elr skal jeg VENTE til han er ferdig, og late som ingenting når jeg går inn igjen. Forr han piper og bjeffer litt, så blir han stille.  Jeg har prøvd å vente til han er ferdig med å bjeffe også, så gå inn uten å gi oppmerksomhet..forr å få han til å skjønne at jeg gjør vanlige ting. Er det noe annet jeg kan gjøre som jeg ikke har tenkt på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker det om hunden er redd. Om du ikke vet det så er det ihvertfall ikke noe ille usikkerhet. Inne hadde jeg antagelig bare gjort det jeg skal også gå inn/ut av rom osv selv om hunden piper, men som du selv sier, ikke gitt hunden noe oppmerksomhet. Eller jeg hadde ventet. Så lenge det bare er litt klaging er det ingen krise at du ikke er i forkant av alt. Jeg ville og begynt alene treningen i litt lengre økter. Ikke timesvis nødvendigvis, men lengre enn til postkassa. Gå en tur, gi hunden litt tid på å lande også går du ut. Vær ute lenge nok til at hunden faktisk legger seg ned å sover også kommer du tilbake etter en stund. Det har noen ganger litt med forventninger å gjøre også, kan være en fordel å skru opp tiden borte litt slik at hunden forventer at du er borte en stund og dermed går å legger seg istedet for å stå å vente på noen som snart kommer.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Malamuten skrev:

Du merker det om hunden er redd. Om du ikke vet det så er det ihvertfall ikke noe ille usikkerhet. Inne hadde jeg antagelig bare gjort det jeg skal også gå inn/ut av rom osv selv om hunden piper, men som du selv sier, ikke gitt hunden noe oppmerksomhet. Eller jeg hadde ventet. Så lenge det bare er litt klaging er det ingen krise at du ikke er i forkant av alt. Jeg ville og begynt alene treningen i litt lengre økter. Ikke timesvis nødvendigvis, men lengre enn til postkassa. Gå en tur, gi hunden litt tid på å lande også går du ut. Vær ute lenge nok til at hunden faktisk legger seg ned å sover også kommer du tilbake etter en stund. Det har noen ganger litt med forventninger å gjøre også, kan være en fordel å skru opp tiden borte litt slik at hunden forventer at du er borte en stund og dermed går å legger seg istedet for å stå å vente på noen som snart kommer.

ok, tusen takk for tips! første gang hund/valp..så ønsker å gjøre det best for valpen! :)  Ja, det er bare litt protest bjeff/pip når jeg er i et annet rom, så gir han seg hvis jeg venter litt. Gir han ikke oppmerskomhet, ser ikke på han heller når jeg går inn igjen. Hvis jeg skal vente til han er ferdig med å pipe..blir det mye venting på badet/soverommet...hehe :icon_confused:Jeg har enda ikke prøvd å gå lengre enn postkassa...mest fordi han piper når jeg drar til postkassa/ute..og da kan jeg ihvertfall ikke gå enda lengre tenkte jeg...men som du sier..så har det litt med forventninger å gjøre. Forr han står å venter når jeg kommer ut badet/soverommet. :icon_redface:Det virker som han slapper mere av i valpegrinda jeg har i stua, istedenfor å ha han løs når jeg er "borte" også..
Jeg skal prøve å gi han fryst kong med noe godt i, og gå en tur/butikken for å se om han legger seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Hatchi said:

ok, tusen takk for tips! første gang hund/valp..så ønsker å gjøre det best for valpen! :)  Ja, det er bare litt protest bjeff/pip når jeg er i et annet rom, så gir han seg hvis jeg venter litt. Gir han ikke oppmerskomhet, ser ikke på han heller når jeg går inn igjen. Hvis jeg skal vente til han er ferdig med å pipe..blir det mye venting på badet/soverommet...hehe :icon_confused:Jeg har enda ikke prøvd å gå lengre enn postkassa...mest fordi han piper når jeg drar til postkassa/ute..og da kan jeg ihvertfall ikke gå enda lengre tenkte jeg...men som du sier..så har det litt med forventninger å gjøre. Forr han står å venter når jeg kommer ut badet/soverommet. :icon_redface:Det virker som han slapper mere av i valpegrinda jeg har i stua, istedenfor å ha han løs når jeg er "borte" også..
Jeg skal prøve å gi han fryst kong med noe godt i, og gå en tur/butikken for å se om han legger seg :) 

Prøv, men fordel om hunden er sliten og først da vil den legge seg raskere og sove bedre/lengre så fremt den ikke er redd eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min på 6 måneder kan pipe hvis jeg går på et annet rom uten at han får bli med. Når han er helt hjemme alene kan han av og til småpipe litt, men han slutter fort. Han kan nesten være verre om jeg er på et annet rom enn når jeg er helt borte. Det er sutring for at han vil være med. Hab er overhodet ikke redd for å være alene. Jeg overvåker han når han er alene hjemme så jeg vet at han ikke er redd. Jeg ville startet med å øve når valpen er sliten og trøtt og kastet godbiter på gulvet som den er opptatt med når du går. Og så merker du om den piper for at den vil være med eller om den er hysterisk. Jeg ville bare ventet ut den litt, for det kan fort være at han roer seg når det har gått noen minutter. Valper kan ofte sutre litt hvis de er uenig uten at de er redde eller engstelig. Valpen din er ganske liten enda og da, så jeg ville ikke stresset så mye med alene trening enda annet enn korte perioder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips !:)
Vi testet med at jeg gikk en tur på butikken (15min ca) :) han pep ca i 1min før han ble helt stille...jeg recorda med mobilen-.så virket som han pep fordi han blir forlatt og vil være med...ikke fordi han er redd. :D  når jeg kom hjem så sto han bare å tittet på meg, uten noe "julefeiring" at jeg var tilbake! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...