Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Trenger erfaring og råd!

Recommended Posts

Hei! Jeg sitter og ser på en valp nå, av rasen Shiba Inu. 
Jeg har snakket litt med "oppdretteren" og hun forklarer/forteller veldig lite om tilværelsen til valpene, noe som får meg til å stusse litt. Hun har 2 valper til salgs, men hun har ikke tilgang til mor eller far. Valpene ble født i juni og hun sier hun har kjøpt dem av en oppdretter for å sosialisere dem, før hun skal selge de videre. Er ikke dette litt rart?
De har eu-pass, noe som får meg til å mistenke at de er blitt importert fra utlandet. Hun kan lite norsk (no judgement) og mannen er engelsk. Det er ikke informert om at valpene eller foreldrene kommer fra utlandet, og hun har heller ikke bilde av disse foreldrene. 

Hva tenker dere? Er det jeg som er litt for mistenksom, eller har jeg kanskje en grunn til det? 

Dette ville jeg ha ligget langt unna!

Er de registrert i en FCI-kennel klubb? Det bør de jo uansett være, og da vil du også kunne få registreringsnummerene deres, og dermed også sjekke stamtavlen og navn på foreldrene. Jeg ville også bedt om navn og kontaktinfo til oppdretter for å kunne stille spørsmål om foreldrene. Jeg ville også spurt denne selgeren om hvor lenge hun har hatt valpene, hvordan de har levd, hva de har opplevd/hva hun har gjort med dem.

Jeg mistenker at du ikke vil få informasjonen over, men hvis du kan få det og sjekke ut stamtavle, oppdretter, og snakke med oppdretter om hva som er historien her og om det stemmer, så kan man begynne å vurdere det. Hold oss oppdatert!

• Like 8

Godt det er flere som er mistenksomme, og ikke bare meg! 
Valpene har ikke stamtavle og hun sa nettopp at de er kjøpt i Litauen. 

Hun sier hun kjøpte valpene når de var leveringsklare, og fraktet dem til Norge. I Norge ville hun sosialisere dem, for så å selge dem videre "siden de er så sjeldne i Norge". De ble født i begynnelsen av juni, men jeg syns bare det er litt rart å kjøpe hunder i utlandet for å selge de videre i Norge. Hun kan INGENTING om rasen. Jeg har mest lyst til å bare melde pass, fordi jeg syns dette virker så sinnsykt shady. 

Just now, ninjatrude said:

Bare å styre laaangt unna, dette er så useriøst som det er mulig å bli.

Edited by Wilhelmina
  • Like 4

Forumet fortsetter under annonsen

Hun sier hun kjøpte valpene når de var leveringsklare, og fraktet dem til Norge. I Norge ville hun sosialisere dem, for så å selge dem videre "siden de er så sjeldne i Norge". De ble født i begynnelsen av juni, men jeg syns bare det er litt rart å kjøpe hunder i utlandet for å selge de videre i Norge. Hun kan INGENTING om rasen. Jeg har mest lyst til å bare melde pass, fordi jeg syns dette virker så sinnsykt shady. 

Det er fordi de kan selge valpene for mye mer penger i norge :)

Akkurat nå, Smooth skrev:

Det er fordi de kan selge valpene for mye mer penger i norge

Da har de kanskje ikke vært så nøye med veterinæren, ormkurer og vaksine osv? 
Jeg så jo den episoden av svindeljegerne med de kattene fra Polen, og der fikk de jo forfalsket helseattesten. Mulig jeg er paranoid, men jeg tenker vel at det også kan skje med hunder. 

Da har de kanskje ikke vært så nøye med veterinæren, ormkurer og vaksine osv? 
Jeg så jo den episoden av svindeljegerne med de kattene fra Polen, og der fikk de jo forfalsket helseattesten. Mulig jeg er paranoid, men jeg tenker vel at det også kan skje med hunder. 

Ikke alle i utlandet er useriøse, men mest sansynlig med tanke på denne selgeren vil jeg anta at de ikke har vært nøye med noe som helst og hundene er smuglet over grensa evntuelt er hundene fra valpefabrikk. Dette gjør alt mye billigere :)

• Like 2

Hvis hun fraktet dem til Norge før nå nylig så er de ulovlig importert, da de ikke kan ha gyldig rabiesvaksine (den kan tidligst tas ved 12 ukers alder og må tas 3 uker før innførsel). Hvis du vet at valpene er tatt inn i Norge før dette så ville jeg tipset mattilsynet.

De er slett ikke så sjeldne i Norge (det er sogar en oppdretter her på forumet, om ikke så veldig aktiv).

Uansett, dropp å kjøpe hund uten stamtavle, da får du i praksis en blandingshund, som ihvertfall definitivt ikke kommer fra en seriøs oppdretter, og slett ikke usannsynlig en valpefabrikk. Ta kontakt med raseklubben i Norge så kan du finne seriøse, norske oppdrettere (som det sies her er det ikke nødvendigvis useriøst å importere hund, men da snakker du med en seriøs oppdretter som kjenner rasen, har hundene registrert i en FCI-kennel klubb, og ikke sender fra seg valpene før de er lovlig vaksinert).

• Like 6

I verste fall er du med på å støtte og opprettholde en grusom praksis hvor hunder avles på i horrible omgivelser og valpene smuglet over landegrenser i trange rom, sammenbundet på alle fire. Den kan også være en potensiell smittebærer av sykdommer som kan skade/drepe hunder her i Norge. Så nei, denne valpen bør du så absolutt ikke kjøpe!

• Like 5

Takk for svar alle sammen! 

Har brukt så og si hele dagen på dette her, men selger har altså fulgt alle sprøyter/vaksiner før hunden kom til Norge. Den ble også undersøkt av veterinær før den ble sendt til Norge. Eneste jeg ikke har fått av selgeren er registreringsnummer. Jeg er fremdeles usikker etter alt dette, så jeg tenker at jeg lar det ligge! 

Men takk for alle svar! 😊

11 hours ago, ninjatrude said:

Takk for svar alle sammen! 

Har brukt så og si hele dagen på dette her, men selger har altså fulgt alle sprøyter/vaksiner før hunden kom til Norge. Den ble også undersøkt av veterinær før den ble sendt til Norge. Eneste jeg ikke har fått av selgeren er registreringsnummer. Jeg er fremdeles usikker etter alt dette, så jeg tenker at jeg lar det ligge! 

Men takk for alle svar! 😊

Selvfølgelig sier de det. Men hvis hunden ble tatt inn i Norge før den var 15 uker gammel så er det ikke lovlig. Håper du finner deg en god oppdretter og en fin valp!

Med mindre hun er registrert som importør hos mattilsynet er det ulovlig å importere valper i den hensikt å selge de videre. Ville klart tatt kontakt med mattilsynet og tipset om saken. 

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen