Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderase til Kickbike og kickspark


Aea
 Share

Recommended Posts

Er det mest de typiske jakthundene som liker å trekke på Kickbike og kickspark? Tenkte at kanskje de typiske trekkhundene må være ute i hundegård noen ganger og jeg har ikke mulighet til å ha hundegård. Derfor jeg ser etter feks. Vorsther eller kleiner munsterlander? Forslag på andre raser? Pointer? Er det noen oppdrettere som da godtar at hunden ikke blir brukt til jakt? Eller må man drive med jakt for å ha disse hunderasene? Hvilke hunderaser trekker mest? Gjerne ramse opp. Er det noen her som ikke bruker dem til jakt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Aea said:

Er det noen oppdrettere som da godtar at hunden ikke blir brukt til jakt? Eller må man drive med jakt for å ha disse hunderasene? 

Valp får du nok ikke kjøpt, men en voksen omplasseringshund som ikke fungerer så bra på jakt kunne kanskje vært et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å være jakt, eller polarhunder for å like å trekke nei. Jeg har feks ei som elsker å trekke over alt. 

Polarraser må heller ikke bo ute/ha hundegård. Har man 1, 2 eller 3 er det vell mer vanlig å ha de inne. De jeg kjenner med slike raser bor inne (de har verken mange eller driver hundekjøring på høyere nivå). Det er vell mer vanlig med utehunder for de som driver med hundekjøring og har mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del raser som trekker, i varierende grad, så hva som vil passe avhenger litt av hva du ser for deg. Hvor mange dager i uka er det snakk om? Er det korte turer på noen km, eller snakker vi flere mil? Hva slags tempo er du ute etter?

Det finnes oppdrettere av fuglehunder som selger til ikke-jegere, men hva slags kvalitet (mentalt og helsemessig) du får på de hundene er nok ymse. Det hender at man ikke finner jegere til alle valpene i et ellers bra kull og da selges det til friluftsfolk. Hos vorsteh har man jaktavl og sprintavl.

Mange alaska husky har ikke den polarpelsen man ser hos rene raser, disse trives sikkert godt som innehunder uten mulighet til å stå ute. På AH er det mye å velge i, både av sprint- og langdistansehunder.

En ting å tenke på er at hunder kan ha varierende trekkvilje når de løper alene kontra med en eller flere andre hunder. Skal du ha en alene burde du forhøre deg litt om hvordan slekta er i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.10.2018 at 2:04 AM, Aea said:

Er det mest de typiske jakthundene som liker å trekke på Kickbike og kickspark? Tenkte at kanskje de typiske trekkhundene må være ute i hundegård noen ganger og jeg har ikke mulighet til å ha hundegård. Derfor jeg ser etter feks. Vorsther eller kleiner munsterlander? Forslag på andre raser? Pointer? Er det noen oppdrettere som da godtar at hunden ikke blir brukt til jakt? Eller må man drive med jakt for å ha disse hunderasene? Hvilke hunderaser trekker mest? Gjerne ramse opp. Er det noen her som ikke bruker dem til jakt? 

Alaska husky/hound blandinger, siberian husky(ihvertfall noen linjer/oppdrett), samt fuglehundene er vell jevnt over de sikreste kortene om trekk er viktig. Men mange andre som trekker godt og villig og så ingen hindring hos veldig mange raser i grunn.

Polarhunder må ikke stå ute.

Mange hundekjørere som kjører med fuglehunder og selger til folk som vil kjøre hund eller til andre aktive folk selv om man ikke jakter. Noen jakter selv med sine trekkhunder og synes sikkert og at det er viktig, andre har dem bare som trekkhunder og vektlegger kun det i avl og selger deretter. Spm er vell helst hva du vil ha? Fuglehunder er litt galere, løper fortere og noe kortere enn feks husky. De løper fort nok de og til å by på både spenning og morro og de duger godt for hobby og turkjøring og langdistanse. Men kommer fort til kort på sprintløp. Fuglehunder har jo stor radius løs, dårligere pels, potensielt dårligere poter osv, men huskyen potensielt ikke kan gå løs. Husker har potensielt en mildere/roligere fremtoning enn fuglehunder som kan være litt "mye", ihvertfall i ung alder. Ingen av dem er jo nødvendigvis problemstiske, men smak og behag hvilken type man liker. Polarhunder kan etter min erfaring være ganske destruktive som unghunder, aner ikke hvordan fuglisene er der. Det er jo ikke helt uvanlig med destruktive unghunder uansett rase, men føler det er vanligere på polarhundene enn en del andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...