Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Hva slags skader kan kortison gi?

Annet enn leverskade, osv.

Kan det angripe muskler, hud feks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortison kan også gi pankreatitt ( betennelse i bukspyttkjertelen).

For noen år siden falt min Hampus ut av bilen, og fikk en heftig smell i ryggen.

Han ble satt på kortison, gikk på 2 lange kurer før han var helt frisk.

Ikke lenge etter begynte han å få smerteanfall som det tok lang tid, og bytte av veterinærklinikk før vi fant ut av.

Pankreatitt er en smertefull sykdom, som i verste fall kan ende opp som en kronisk sykdom.

Så jeg kommer til å tenke meg om både en, to og tre ganger, før en av mine hunder blir satt på kortison igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, Minion er nå på sitt 4 år på kortison. Hun hadde aldri fått de 4 årene uten. 
Så man putter jo ikke bikkja på kortison for moro skyld, man gjør det fordi det er ikke andre alternativer tilgjengelig.

Hun har jevnlig tatt blodprøver disse årene og så langt ingen påvirkning på indre organer. 
Men tynn hud, masse sorte hudormer, etter 4 år så gror nesten ikke huden ved skader. Så hvis hun må opereres igjen så er det en sjanse hun må få slippe ettersom det tar altfor mange uker før ting gror hos henne nå.
Hun har mistet masse muskelmasse, og legger fort på seg. Hun er alltid sulten (men bedre på medrol).

Men det er ikke kortisonen som komme til å ta knekken på henne, det er sykdommen som på et tidspunkt kortisonen ikke klarer å kontrollere lenger.

Men det tok nesten 2 år før vi merket noe på hud, muskler etc. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer litt an på dosering også. Jeg merket stor endring på kort tid når min gikk på høy dose kortison... Han ble tynn, mistet myyyye muskelmasse og ble veldig ulik seg på kort tid. Det var samtidig ekstrem matinteresse, hunden drakk myyyye og dette igjen betydde hyppig vannlating... 

Skjønner at kortison er et nødvendig vonde av og til, men unngå dersom mulig 🙊 hvertfall høye doser over tid. 

Endret av Shlush

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Hunden er nå tatt av kortison, og prøver ny behandling. Vi håper den blir bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Forrige hannhunden her ble kjemisk kastrert pga forstørret prostata, merket ingen bivirkninger på han, han hadde endel redsler fra før, men de merket jeg heller ikke noen forverring av selvom han var kjemisk kastrert, men han var vel rundt 8-9år gammel da det ble satt første gangen da.
    • Nå er det lenge siden jeg har vært her inne. Får vel komme med en liten oppdatering. 15.november var siste dagen min som rekrutt på Madla, og jeg fløy opp til Ørland for å gå på vakt- og sikringskurs som flysoldat. Helgene her oppe har vært litt ensomme da jeg gjennom hele rekrutten har dratt hjem til mor og kjæreste. Men jeg har både fått besøk her oppe, i tillegg til å ha dratt hjem på overraskelsesbesøk. Uka som var nå har jeg vært ute i felt. Og fy søren så kaldt det har vært. Å stå på observasjonspost i -10 grader mens vinden har røsket i klærne, det har ikke vært gøy. I tillegg til et mestringsløp som endte med hypotermi og froskskader på flere. Det endte med at jeg spanderte på meg ei helg på hotell alene. Så nå skal jeg tre inn i den femte og siste uka her oppe i Midt-Norge, før jeg drar hjem på juleperm. Det gledes!
    • SUPERTILBUD!
      Julenissen Miriel vil gi alle kunder en super førjulegave!
      Fraktfritt PLUSS 20% rabatt på hele nettbutikken ved bruk av koden Advent.
      Tilbudet gjelder kun til og med søndag 16.12, så løp og kjøp på www.stinashundemoro.com.
    • Året 2018 har snart gått, og det har vært innholdsrikt med tanke treninger og aksjoner. Vi har også prøvd oss på søk i vann og søk fra båt. En spennende søksform, som vi kommer til å utdype mer fremover. Vi har vært på en god del aksjoner, og har fått prøvd oss på det meste. Ivo har fått mange nye utfordringer, som han har tatt på strak labb. Vi har blitt transportert ut med alt fra militære kjøretøy til atv og beltevogn. Mange lange søk under vanskelige forhold, og han har virkelig vist arbeidsvilje og utholdenhet.  IPO har vi lagt litt på is i år, trente en del tidlig på året, men ikke startet i år. Klarer nok ikke helt å gi det helt opp, så det er ikke umulig at vi kommer oss til start neste år. Da er det forresten ikke IPO lenger, men IGP, som er det nye navnet på IPO.  Oppsummert har det vært et år som absolutt har vært i redningstjenestens tegn, med masse trening og oppdrag. Og ikke minst, det største målet for i år er oppnådd, Ivo har fått sin avlskåring! 
    • Huff, veldig synd når man må ha det sånn i mange mnd... Så fint å høre. 😊 Har en «tenåring» i hus som er veldig hormonell for tiden, det er jo forventet at de går inn i en periode der de er litt frustrerte og ekstra interessert i tisper. Har fått én trussel om anmeldelse til MT for dyremishandling fordi han skriker etter tispe foreløpig, men det som kanskje er mest frustrerende for han er at han bryr seg veldig mye om alle mine kroppslukter hele tiden og... Men håper jo han er i sin mest stormfulle periode nå og at det vil roe seg mye ned naturlig snart. 
  • Nylig opprettede emner