Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominante hunder?


Mari

Recommended Posts

Guidelines for Living with the Dominant Dog

You've finished your chores and the popcorn is in the bowl, hot and buttery, and the new video is loaded up. You can't wait to lie back, relax and enjoy the movie you've been dying to see. You slip over to the sofa only to see your beloved pup already sacked out there. "Okay, time to get up!" you tell him. He just looks at you. You grab his collar and try to force him off, he growls, and maybe gives you a warning snap. You decide the floor is just as comfy.

Sound familiar? Then you are living with a dominant dog. You know, the one that growls at you when you come near at mealtime. The one that pulls you all over creation when you go for a walk. The one that barks at you when he wants something, and doesn't stop barking till he gets it. The one that steals food off your counter, or even your plate. These are all signs that your dog feels his status is just above yours. You can change this, and safely, too.

Hiring a trainer or behaviorist accustomed to dealing with dominant behavior should be your first move. Until you find one, and while you are training, practicing these easy steps will aid in getting back your "top dog" status. This is important because your dog understands alpha status. He is already there.

1. You must NEVER allow your dog to sleep on your bed or furniture. This elevates your dog to equal or better status as you. The dog must sleep on the floor at night, in a crate if necessary, and sits or lies on the floor when it is with you.

2. You should always eat your meals before you feed the dog. Your dog must wait until your food is cleared from the eating area, preferably in a down/stay away from the table. The alpha, or top dog always eats first, your dog knows this instinctively, so the first to eat should always be you.

3. Your dogs should always walk through any door AFTER you. Command your dog to sit/stay before going in and out all doors. You must always give a verbal "okay" or other release command before the dog goes through the door. The alpha always precedes the lower status, or omega, members, and they say whether they get to go or stay.

4. Keep all dog toys off the floor, and out of reach of the dog. You initiate and end all playtime with toys. Then you pick up their toys and put them away. Your dog must not make its own decisions, but must look to you for them.

5. Never confront, yell at, hit or shake your dog for inappropriate dominant behavior. It's very likely that the dominant dog will perceive this as a threat and retaliate. Any dominant behavior on the dog's part and you remove him from the area with as little emotion as possible and isolate him for 5 minutes or give him the cold shoulder. Don't use his crate if that is his bed. You can put him in the bathroom with the door closed for a few minutes.

6. Always make your dog work for petting or other rewarding attention. A simple sit or down command qualifies as work. You should not give any reward without the dog doing something to earn it.

7. ALWAYS praise for good, appropriate, correct behavior. It just makes good common sense.

8. Finally, BE CONSISTENT! If you are not consistent with these practices, your dog can become confused and his behavior erratic. Everyone in the home must treat the dog the same way always.

When dealing with a dominant dog, you can not feel sorry for the way you must treat it. You need to be the benevolent dictator, ruling with a firm, yet loving hand. Remember that your dog is not a human baby, and you must not treat it so. Following these rules actually speaks to the dog in a language he understands

After you have practiced these guidelines for a while, they will become second nature to you. Your dog will become manageable, and will even enjoy life this way, as it gives your dog concrete rules to live by. Dogs love rules!

Diskuter. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å vite hvis jeg skulle anskaffe en bengalsk tiger :P ^_^ hihi

Her spises det nok før matmor og ligges i sofaen, ja. :( I senga også. Leker og bein ligger rundt omkring. Gjerne akkurat der man skal sette seg. Aldri falt meg inn (før jeg begynte å henge på diverse fora) at hundene skulle ville overprøve lederrollen min. (gidder ikke debatten om hvorvidt artene konkurrerer innen samme rangstruktur). Det henger kanskje igjen fra hestedagene mine (eng fullblods, araberhingst mm). Man bruker liksom hjernen og samarbeid, tillit og belønning og ikke makt/tvang/krig som liten tynn jente overfor noen hundre kilo dyr med store tenner foran og metallsko under, nervene utenpå huden og en masse hormoner. Nytter ikke å klype i øret liksom. Så en tøff men mindre lur mann gjøre det en gang (mot en nervøs araberhingst inne i en liten bås), gikk dårlig gitt ;) Han ble såvidt reddet ut av de små hestejentene som den rasende (og redde) hingsten stolte på som dermed kunne gå uskadd i mellom.

Noe av det er vel en selvfølge da (som vanlig trening i selvbeherskelse :P uten å tenke på dominans). Sitt for matskål o.l. er jo praktisk. Sitt mens mor låser ytterdøra er også praktisk. Ene gangen jeg ikke gjorde det forstuet jeg fingeren :rolleyes: da hund og hånd var på hver sin side av dørkarmen og unghunden været et spor og bykset til. Doggie-zen er vel kjekt å trene uansett tøff hund eller ikke. Og har selv to hunder som trolig (har aldri testet) ville reagert med forsvaraggresjon på "inappropriate dominant behavior" (vold/positiv straff), den ene fordi han er en svak, signalsensitiv miniatyr, den andre fordi han er en urhund hvor naturlig reaksjon på trussel er flukt eller forsvar, og ikke smisking ala engelsk setter. Men "dominante" er ingen av dem. Finner seg i alt og kan plukke mat ut av munnen på dem om jeg skulle trenge det. Siste er/blir (snart 2år) vel ganske dominant (men ikke aggressiv/bråkete) mot hannhunder bare, men er klart førermyk likevel. Har igrunnen aldri kjent en hund jeg vil kalle dominant (mot voksne folk) jeg. :P Og kjenner da flere rottiser, riesen, weimeraner hann (og "bortskjemte" miniatyrer) osv. Har jeg bare vært veldig "heldig", eller er dette et noe overvurdert fenomen? Har møtt mange nervøse/usikre hunder som eieren har kalt dominante dog (for oppførsel jeg ville kalt manglende innlæring av det de ber hunden å gjøre, f.eks innkalling, eller usikkerhet/ demping/liten tillit eller stress/lek/valpeatferd), spesielt schæfer og dobermenn eiere av en eller annen grunn. Oftest er det "tøffe mannfolk" jeg har hørt snakke om at bikkja deres er så dominant (mot dem) og så stri, gjerne en liten jakt setter, spaniel e.l. :P Og hørt flere av dem kalle mine gutter "oj, dominant" på vaklende grunnlag (naturlig høy haleføring, ene har koseprating med flokkmedlemmer som kan ligne på knurring o.l.). Noen av rasene som kalles stri/dominante i eldre litteratur, er vel også bare litt selvstendige (mynde/katteaktig) og psykisk sensitive som f.eks xolo og basenji. Hvis man måler dette etter gjeterhund/apportør-standard så ser det kanskje dominant ut? Ikke vet jeg. Inntil jeg har fått det motsatte bevist velger jeg å fortsette å tro at de færreste hunder er ute etter verdensherredømme jeg da. Kall meg evt naiv. ;)

Hmm hvilket underforum ligger dette under da tro *forvirret av det nye systemet* Var ikke meningen å (evt) skrive i det "slemme" forumet hihi Til det er jeg alt for tantete og pasifistisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke gikk vi tur i byen og så en voksen dame med en stor hann, som stoppet da den så oss på den andre siden av gaten. Og stirret, mens den lente seg fremover. Da valgte vi å gå en annen vei - en omvei rundt et par kvartaler, for det virket ikke veldig trygt: Eier TURDE ikke ta i hunden, da slang den med tennene etter henne. Så hun stod der og tviholdt.

Et annet sted der vi pleide å passere gjennom bodde det en trivelig ekvipasje, en dame med akita som hadde drept en annen hund før, og som dama fremdeles ikke klarte å håndtere - hun klarte hverken å få hunden med seg, eller kommandere den til å komme med henne, når den så en annen hund og den stod i bånd... da beit den etter henne.

Hyggelig?

Du ser sånne også. Og det er for sånne tullinger, som ikke klarer å få inn kontroll over hunden på hyggelig vis fra første stund fordi de dikker eller undervurderer hva hunder blir - nemlig store! - at slike regler lages. Det blir å prøve å få det inn med teskje...

På gamlerasen husker jeg et besøk hos oppdretteren som ledet raseklubben; skulle de ha sine hunder ned fra sengen, måtte de nappe litt i hjørnet av lakenet eller hente bånd og ta på - hundene lå og viste tenner til eierne. Men valper satte de på dem - og gav vel "gode råd" til sine valpekjøpere!

Det virker uvirkelig - men det er noen slike rundt. Jeg blir like forbløffet over HVEM de kan være. Selv dyktige pedagoger/psykologer for FOLK har ifølge mine kontakter vært på kurs - med UTROLIG ulydige og ubehagelige hunder...

Og i USA har ting kommet endel lenger enn her, ifølge en hundetrener jeg kjenner der borte - det er sånn en menneskeliggjøring, at de glemmer det er dyr som trenger litt regler innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke gikk vi tur i byen og så en voksen dame med en stor hann, som stoppet da den så oss på den andre siden av gaten. Og stirret, mens den lente seg fremover. Da valgte vi å gå en annen vei - en omvei rundt et par kvartaler, for det virket ikke veldig trygt: Eier TURDE ikke ta i hunden, da slang den med tennene etter henne. Så hun stod der og tviholdt.

Et annet sted der vi pleide å passere gjennom bodde det en trivelig ekvipasje, en dame med akita som hadde drept en annen hund før, og som dama fremdeles ikke klarte å håndtere - hun klarte hverken å få hunden med seg, eller kommandere den til å komme med henne, når den så en annen hund og den stod i bånd... da beit den etter henne.

Hyggelig?

Du ser sånne også. Og det er for sånne tullinger, som ikke klarer å få inn kontroll over hunden på hyggelig vis fra første stund fordi de dikker eller undervurderer hva hunder blir - nemlig store! - at slike regler lages. Det blir å prøve å få det inn med teskje...

På gamlerasen husker jeg et besøk hos oppdretteren som ledet raseklubben; skulle de ha sine hunder ned fra sengen, måtte de nappe litt i hjørnet av lakenet eller hente bånd og ta på - hundene lå og viste tenner til eierne. Men valper satte de på dem - og gav vel "gode råd" til sine valpekjøpere!

Det virker uvirkelig - men det er noen slike rundt. Jeg blir like forbløffet over HVEM de kan være. Selv dyktige pedagoger/psykologer for FOLK har ifølge mine kontakter vært på kurs - med UTROLIG ulydige og ubehagelige hunder...

Og i USA har ting kommet endel lenger enn her, ifølge en hundetrener jeg kjenner der borte - det er sånn en menneskeliggjøring, at de glemmer det er dyr som trenger litt regler innimellom.

du får da sagt det.. :D

men det er nok ikke lett for en psykolog heller å få orden på hunden sin når det ikke er noen som betaler han 1000 kr timen for å gjøre dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, interessant for her syntes jeg bildene ble blandet. Man snakker om dominans og alfa, men benytter (etter pkt 3 ihvertfall) de "snille" metodene.

Husker jeg snakket med Runar Næss om dette med hvem som går først gjennom dører. Jeg har alltid hatt flere hunder på en gang, og hadde aldri observert at de hadde noen "hierarkisk rekkefølge" når de gikk gjennom dører (feks når de skulle styrte på kjøkkenet for det var mat-tid). Han var ikke sikker på dette med ulvene i forhold til dette - for "det er ikke dører ute i naturen". Og dette med å spise før og etter, tja.. skader sikkert ikke men jeg er ikke sikker på at det er nødvendig.

Det med å ligge høyt, tja.. har du en hund som man ikke får ned av sofaen, skal man selvfølgelig ikke tillate den å gjøre det. Om det har noe som helst med at den føler den har "samme" status som eier - eller om den reagerer aggressivt for den blir redd av å bli dratt i og kjeftet på, sånn ut av det blå, det er jo ikke godt å si. Hovedsaken er at man har styring på siutasjonen.

Når jeg ser de rådene, så synes jeg de fleste er svært fornuftige (selvom jeg er dypt uenig i forklaringsmodellen), for de gir hunde-eier kontroll og styring - og det er viktig. Jeg grøsser av de eksemplene Akela kommer med - har også sett sånne hvor jeg bare snur for jeg er redd hunde-eier ikke klarer å holde hunden. Slike leveregler som omtalt ovenfor, bidrar til å bedre forhold hund/eier og dermed også hele hundeholdet - men om de ville være "nok" til å fikse feks dette med hunden som biter eier som overslagshandling - det tviler jeg ærlig talt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmmm, interessant for her syntes jeg bildene ble blandet. Man snakker om dominans og alfa, men benytter (etter pkt 3 ihvertfall) de "snille" metodene.

Husker jeg snakket med Runar Næss om dette med hvem som går først gjennom dører. Jeg har alltid hatt flere hunder på en gang, og hadde aldri observert at de hadde noen "hierarkisk rekkefølge" når de gikk gjennom dører (feks når de skulle styrte på kjøkkenet for det var mat-tid). Han var ikke sikker på dette med ulvene i forhold til dette - for "det er ikke dører ute i naturen". Og dette med å spise før og etter, tja.. skader sikkert ikke men jeg er ikke sikker på at det er nødvendig.

Det med å ligge høyt, tja.. har du en hund som man ikke får ned av sofaen, skal man selvfølgelig ikke tillate den å gjøre det. Om det har noe som helst med at den føler den har "samme" status som eier - eller om den reagerer aggressivt for den blir redd av å bli dratt i og kjeftet på, sånn ut av det blå, det er jo ikke godt å si. Hovedsaken er at man har styring på siutasjonen.

Når jeg ser de rådene, så synes jeg de fleste er svært fornuftige (selvom jeg er dypt uenig i forklaringsmodellen), for de gir hunde-eier kontroll og styring - og det er viktig. Jeg grøsser av de eksemplene Akela kommer med - har også sett sånne hvor jeg bare snur for jeg er redd hunde-eier ikke klarer å holde hunden. Slike leveregler som omtalt ovenfor, bidrar til å bedre forhold hund/eier og dermed også hele hundeholdet - men om de ville være "nok" til å fikse feks dette med hunden som biter eier som overslagshandling - det tviler jeg ærlig talt på!

OK - jeg kan ikke sånn delquoting.......... men shit au..

Jeg har også flere hunder - og som hos deg så er det ingen som helst system i hvem som går først ut dører og hvem som spiser først osv.

Men grunnen til at det ikke spiller noen rolle for mine hunder er fordi her er status etablert - det er ingen som stiller spørsmål ved mine avgjørelser og ingen som opponerer mot de lover og regler som gjelder (det er ikke så mange) - derfor trenger jeg ikke å pese med sånne "bagateller"

I husholdninger hvor man sliter med å etablere ett klart forhold mellom hund/eier så tror jeg at sånn først ut av døra og mat sist osv. har noe for seg - ikke så mye kanskje i forhold til dominans osv. - men jeg har stor tro på å etablere rutiner i hundeholdet - rutiner som gjør at eier blir forutsigbar i forhold til hunden - for det er jo det det handler om at hunden lærer å forholde seg til de regler eier lager.

Jeg tror at regler er bra for de som diller og daller med sine firfotinger - en klar definisjon på do and not to do som er enkelt å forholde seg til og som skaper ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - jeg kan ikke sånn delquoting.......... men shit au..

I husholdninger hvor man sliter med å etablere ett klart forhold mellom hund/eier så tror jeg at sånn først ut av døra og mat sist osv. har noe for seg - ikke så mye kanskje i forhold til dominans osv. - men jeg har stor tro på å etablere rutiner i hundeholdet - rutiner som gjør at eier blir forutsigbar i forhold til hunden - for det er jo det det handler om at hunden lærer å forholde seg til de regler eier lager.

Jeg tror at regler er bra for de som diller og daller med sine firfotinger - en klar definisjon på do and not to do som er enkelt å forholde seg til og som skaper ro.

Flir.. kan ikke delquoting jeg heller - det er liksom alt eller intet.. (men jeg klarer å ta bort noe ihvertfall).

Veldig enig med deg Merete at dette med forutsigbarhet og rutiner er enormt viktig, ikke bare for usikre hunder - men også for usikre eiere! Forutsigbarhet er i det hele tatt noe av det viktigste i et hundehold, om det er et strengt regime med mye bank men forutsigbart, så jeg tror jeg faktisk det er langt bedre enn et "snillt" men usikkert regime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flir.. kan ikke delquoting jeg heller - det er liksom alt eller intet.. (men jeg klarer å ta bort noe ihvertfall).

Forutsigbarhet er i det hele tatt noe av det viktigste i et hundehold, om det er et strengt regime med mye bank men forutsigbart, så jeg tror jeg faktisk det er langt bedre enn et "snillt" men usikkert regime.

--------------------------------

Får ikke til denne quotingen jeg heller :thumbs:

Ja, jeg er helt enig i at forutsigbarhet er noe av det viktigste. Dette er det jo forsket mye på også både på folk, rotter og hunder både innen medisin og psykologi/psykiatri.

Men jeg håper du ikke mente at et "snillt" regime ikke kan være forutsigbart..? :lol: Her er vi kjempeforutsigbare , delvis bare automatisk fordi jeg ER kjedelig og forutsigbar :P , men delvis pga at det er positivt/ viktig for hundene. Og man lærer jo inn regler og rutiner selv om man er "snill", men bare med en annen begrunnelse (oftest en praktisk grunn for mitt vedkommende) og med en annen innlæring. Doggie-zen f.eks (som vi snille-linjen liker å drive med :P ) er vel ganske likt det som jeg har sett under skt. lederskapsøvelser i noen gamle bøker ("den forbudte godbiten" øvelse osv) , bare lært inn annerledes. :) Hvis ikke jeg har misforstått veldig her nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: takk til deg som fikset på qoutingen min :thumbs: Det var sånn det var ment å skulle bli :lol:

Hehe, jeg pynter litt så det ikke blir så tungt leselig rundt om "her nede", dere skriver jo så langt ofte ;) Har forresten skrevet et lite Quotekurs på Generelle Diskusjoner, spør der om det ikke går opp et lys eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...