Gå til innhold
Hundesonen.no

ISOFIX FESTESYSTEM FOR HUNDEBUR


macca00
 Share

Recommended Posts

Har du hund og bil? Vi er en elevbedrift som har planer om å utvikle en universal festeanordning for hunde- og kattebur ved å ta i bruk ISOFIX-festene i baksetet, og trenger derfor å samle litt informasjon gjennom en markedsundersøkelse. Derfor har vi satt pris på om du kan avse maks 1-2 min av din tid til å gjennomføre denne.  Den er selvfølgelig helt anonym.

https://docs.google.com/forms/d/1a_OJqhabbNnYTwTXu2b-PiMU-tklES0Lo455WILzX6E/edit

Samtidig er vi veldig interessert i her på forumet å høre hva deres førsteinntrykk er. Idéen er ikke i nærheten av ferdig utviklet, men vi trenger kun å vite om det potensielt kan være et behov for denne løsningen. Still gjerne spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på om jeg ville brukt bur med isofix er ikke et ja/nei-spørsmål. Det er MYE viktigere hvorvidt buret er solid og kollisjonstestet enn hvordan det festes. Der utgår for eksempel stoff- plast- og sammenleggbare bur, og dermed vil utfordringen med å lage gode bur bli større også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, simira skrev:

Svaret på om jeg ville brukt bur med isofix er ikke et ja/nei-spørsmål. Det er MYE viktigere hvorvidt buret er solid og kollisjonstestet enn hvordan det festes. Der utgår for eksempel stoff- plast- og sammenleggbare bur, og dermed vil utfordringen med å lage gode bur bli større også.

Hei! Vi skal altså lage en LØSNING som lar deg feste et eksternt bur til en base som er tilkoblet ISOFIX. Altså vi skal ikke lage selve buret, men kun et festesystem. 

Endret av macca00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Garp skrev:

Jeg blir litt nysgjerrig på hvordan dette skal kunne gjøres universalt for alle typene bur som finnes jeg. De er jo i ganske forskjellig materiale og størrelse bla. 

Hei! Som sagt er vi enda i en ganske tidlig fase og  vet enda ikke hvordan sluttproduktet vil se ut,  men det som er tenkt at buret rett og slett vil bli stroppet fast med justerbare stropper til en "base". Målet er jo at den skal være kompatibel for de fleste type bur innen rimelighetens grenser mtp. vekt og størrelse på buret, men om dette lar seg gjøre gjenstår å se... Nå lufter vi kun interessen for en slik løsning. 

Endret av macca00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, macca00 said:

Har du hund og bil? Vi er en elevbedrift som har planer om å utvikle en universal festeanordning for hunde- og kattebur ved å ta i bruk ISOFIX-festene i baksetet, og trenger derfor å samle litt informasjon gjennom en markedsundersøkelse. Derfor har vi satt pris på om du kan avse maks 1-2 min av din tid til å gjennomføre denne.  Den er selvfølgelig helt anonym.

https://docs.google.com/forms/d/1a_OJqhabbNnYTwTXu2b-PiMU-tklES0Lo455WILzX6E/edit

Samtidig er vi veldig interessert i her på forumet å høre hva deres førsteinntrykk er. Idéen er ikke i nærheten av ferdig utviklet, men vi trenger kun å vite om det potensielt kan være et behov for denne løsningen. Still gjerne spørsmål.

hva tenker dere om begrensninger ifht vekt? er det ikke maks 20 kg(25?) på isofix? Basen veier litt, bur veier ofte en del, da blir det jo et noe begrenset marked igjen å treffe. Utover det er det vell enkelt og greit med isofix og sånn sett et godt konsept igrunn. Helt sikkert mange som vil benytte seg av det om dere greier  å utforme en universalbase som fungerer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Malamuten skrev:

hva tenker dere om begrensninger ifht vekt? er det ikke maks 20 kg(25?) på isofix? Basen veier litt, bur veier ofte en del, da blir det jo et noe begrenset marked igjen å treffe. Utover det er det vell enkelt og greit med isofix og sånn sett et godt konsept igrunn. Helt sikkert mange som vil benytte seg av det om dere greier  å utforme en universalbase som fungerer. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 kg malamute gikk i bur i baksetet det :P Det sagt så er jo ofte ikke baksetet det beste stedet for bur, har jeg tenkt iallefall, siden det ofte er helling og sikkert ikke det beste stedet å balansere på under kjøring. Mine har vært roligere i bagasjerommet iallefall.

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

40 kg malamute gikk i bur i baksetet det :P Det sagt så er jo ofte ikke baksetet det beste stedet for bur, har jeg tenkt iallefall, siden det ofte er helling og sikkert ikke det beste stedet å balansere på under kjøring. Mine har vært roligere i bagasjerommet iallefall.

Joda, men hvis man vil bruke hele baksetet til bur, så kjøper man vel varebil uansett :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe mange som faktisk har bur i baksetet da? Inntrykk at de som har hund i baksetet har de i sele, og ikke orker bur. 

Nå kommer jeg uansett ikke til å ha mitt bur i baksetet, men buret veier nok 30kg og hunden veier 30kg. Så 60kg til sammen, om maksvekt er 20-25kg så jah.. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det uansett gis en del vektbegrensninger ved bruk av Isofix-festet, kunne dere kanskje vridd litt på prosjektet og sett på gode kombinasjoner av sete og godkjent bilsele til hund? Siden det da vil bli langt lavere egenvekt på setet enn på bur pluss base blir det mer igjen til hunden. Både sete og hundens sele kan festes med Isofix, og mange hunder trives greit nok i et sete med litt høyere kanter. Store hunder fraktes nok oftere i bur i bagasjerommet enn i baksetet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...