Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbildt svangerskap


laikamor
 Share

Recommended Posts

Gira har vel i et par uker nå vist tegn på innbildt svangerskap. Vil gjerne ut å grave, og benytter seg av enhver liten sjanse. Hun er urolig og har hatt flere kvelder nå hvor hun bare skal sitte helt inntil meg mens hun peser og stresser. Har lagt vekk alle lekene, da det virket som hun brukte de som valper. 

Idag ble jeg vekt av en veldig urolig hund. Hun peser og stresser veldig. Hun hadde funnet en leke når jeg sto opp, og bærte rundt på den en stund. Jeg gjemte den når vi gikk ut på en luftetur, så nå skal det ikke være flere leker tilgjengelig. 

 

Men er det noen som har noen gode råd? Hun har hatt innbildt etter tidligere løptider også, men aldri så ille som denne gangen. Ene gangen prøvde vi galastop, men det var da hun fikk første tegn på at noe er galt med hjertet. Ikke sikkert det har sammenheng med galastopen i det heletatt, men syns det er skummelt å sjanse med etter forrige forsøk. Uansett er det vel altfor sent å begynne med det nå.

Regner med det går over av seg selv snart, men tenkte uansett å høre om noen har noen gode råd? Hun har det ikke mye godt sånn som det er nå.. 

Edit: Her er en liten videosnutt til hva jeg våknet til. Hun oppfører seg altså likt selv om jeg selvfølgelig har fjernet leken.

 

Endret av laikamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten hund har brukt å gi en forskjell her iallefall. Varga ble også veldig oppsatt på å ligge under/inni ting som kunne minne om huler så jeg brukte stort sett å finne frem tøyburet hennes når det sto på, der roet hun seg ganske fint. Mye fysisk fostring, Varga var ikke så god på mental trening og ble ikke Noen bedre når hun ble innbilt så det droppa vi, men det funker nok sikkert like bra det og på hunder som liker det. Noen sier gi lite mat. Usikker på om det er bare pga melkeproduksjon eller om det også skal hjelpe på alt det andre rundt innbilt. Og mye kos.

Varga var litt variabel. De fleste gangene gikk det veldig fint. Merkbar forandring under innbilt, men ikke noe stort problem alt i alt, men en og annen gang ble hun helt forstyrra, fikk ille separasjonsangst bla i disse periodene. Da måtte jeg bare gi galastop, da var det ikke noe annet som hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Sliten hund har brukt å gi en forskjell her iallefall. Varga ble også veldig oppsatt på å ligge under/inni ting som kunne minne om huler så jeg brukte stort sett å finne frem tøyburet hennes når det sto på, der roet hun seg ganske fint. Mye fysisk fostring, Varga var ikke så god på mental trening og ble ikke Noen bedre når hun ble innbilt så det droppa vi, men det funker nok sikkert like bra det og på hunder som liker det. Noen sier gi lite mat. Usikker på om det er bare pga melkeproduksjon eller om det også skal hjelpe på alt det andre rundt innbilt. Og mye kos.

Varga var litt variabel. De fleste gangene gikk det veldig fint. Merkbar forandring under innbilt, men ikke noe stort problem alt i alt, men en og annen gang ble hun helt forstyrra, fikk ille separasjonsangst bla i disse periodene. Da måtte jeg bare gi galastop, da var det ikke noe annet som hjalp.

Lite mat går egentlig av seg selv.. Hun vil heller grave den ned enn å spise den. Turer har det blitt litt dårlig med i det siste, fordi hun har virket ganske slapp. Med tanke på hjerteproblemene så har vi ikke villet pushet henne. Men det kan godt hende at det bare er innbildt svangerskap som har gjort henne slapp. Litt vanskelig å vite, egentlig. Veldig forskjellig idag fra tidligere i uka, da. På tur idag dro hun som besatt hjemover hele veien, og det var tydelig at hun bare ville hjem, ikke pga hjertet. 

Hun har ligget oppå/inntil meg hele dagen. Fikk ikke gå på do i fred engang, da åpnet hun døra og kom etter. Så håper det roer seg. Spent på hvordan det gikk når jeg reiste for å gå på jobb. Pappa kom hjem litt senere, så hun ble ikke så lenge alene (Mio er også hjemme da). Håper hun roet seg.

Men takk for tips! Skal se om ikke vi får ta en litt lengre tur imorgen. Har jo fått sjekket hjertet nå, og det var ikke noe som tydet på at hun sliter veldig med det akkurat nå hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bort alt av leker, øk på mosjon og mindre mat og ellers må man bare la det gå sin gang. Er hunden plaget med mye melkespreng så ville jeg gitt galastop.   Prøv å få hunden på andre tanker med aktiviseing , men også ta hensyn til at hunden ikke er helt seg selv. (trenger ikke kreve så mye i den perioden)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, laikamor said:

Lite mat går egentlig av seg selv.. Hun vil heller grave den ned enn å spise den. Turer har det blitt litt dårlig med i det siste, fordi hun har virket ganske slapp. Med tanke på hjerteproblemene så har vi ikke villet pushet henne. Men det kan godt hende at det bare er innbildt svangerskap som har gjort henne slapp. Litt vanskelig å vite, egentlig. Veldig forskjellig idag fra tidligere i uka, da. På tur idag dro hun som besatt hjemover hele veien, og det var tydelig at hun bare ville hjem, ikke pga hjertet. 

Hun har ligget oppå/inntil meg hele dagen. Fikk ikke gå på do i fred engang, da åpnet hun døra og kom etter. Så håper det roer seg. Spent på hvordan det gikk når jeg reiste for å gå på jobb. Pappa kom hjem litt senere, så hun ble ikke så lenge alene (Mio er også hjemme da). Håper hun roet seg.

Men takk for tips! Skal se om ikke vi får ta en litt lengre tur imorgen. Har jo fått sjekket hjertet nå, og det var ikke noe som tydet på at hun sliter veldig med det akkurat nå hvertfall.

Skjønner bekymringen, men vil jo tro det er verre å stresse enn å gå en tur eller trene kontrollert ? trenger jo ikke nødvendigvis å være så høyintensivt 

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...