Gå til innhold
Hundesonen.no

Flekking av tenner hos valp. Vanlig valpebiting?


gldnfx
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har en golden retriever valp (hann) på ca. 4 mnd som flekker tenner ganske lett/ofte. I utgangspunktet tror jeg ikke at det er noe unormalt med oppførselen hans men tenkte å undersøke litt rundt dette slik at jeg får tatt tak i problemet tidlig, om det faktisk er et problem.

Han er godt sosialisert og har vært på valpekurs og har startet trening mot retriever jakt. Jeg har ikke oppdaget at det er noe han er redd for. Han oppfører seg bra i familieselskap, ute blant folk og biler, hos veterinær, sammen med andre hunder etc.

Det jeg stusser litt på er at han har lett for å flekke tenner når han biter. Og når jeg skriver biter, så mener jeg vanlig valpebiting altså biting som gjør vondt grunnet de skarpe tennene og ikke selve kraften i bittet. Han har aldri bitt skikkelig slik at noen har blitt skadet. Vi kan ligge på gulvet sammen med han og han er helt rolig og han kan sovne på fanget vårt når vi sitter på gulvet. 

Flekking av tenner kan komme i helt vanlige situasjoner hvor en valp biter. Det starter med at han trekker på leppen og så biter han forsiktig til i hånden. I tillegg så skjer dette når jeg skal ta han ut av buret som jeg har i bilen. Til å begynne med trodde jeg det med buret ville gå over når jeg fikk et nytt bur til han som gjorde det lettere å løfte han inn og ut av bilen (det gamle hadde en tungvindt løsning med døren).
Han har også en tendens til å bjeffe på oss inne i huset, men dette tror jeg nok bare er når han kjeder seg / vanlig valpeoppførsel.

Den eneste situasjonen jeg synes er litt problematisk med han er når vi er ute og går tur. Under 95% av turen er han helt eksemplarisk; går fint i bånd, lukter, tisser og bæsjer. De resterende 5% biter han i båndet, hopper og bjeffer på meg. Dette skjer som oftest rett etter at han ikke har fått det helt som han vil, f.eks at jeg har tatt i fra han noe han har funnet på bakken. Jeg antar at dette er vanlig oppførsel for en valp i denne alderen og dette er ikke noe jeg hadde bekymret meg over hadde det ikke vært for flekkingen av tenner.

Ellers er det ikke noe som tyder på at hunden er noe spesielt aggressiv. Jeg kan ta fra han leker / mat / det meste annet uten at han knurrer eller gjør noe store greier ut av det. Det eneste tilfellet hvor han har knurret er da han tok en sokk fra badegulvet og jeg skulle ta den fra han. Den ble ikke tatt fra han med kraft, men med et bytte med godbit slik som jeg ellers gjør når jeg trener apport med han.

Er det noen av dere som har opplevd noe lignende med deres hunder? Tror dere dette er et problem som jeg må ta tak i, eller er dette vanlig oppførsel fra en valp?
Personlig så kan jeg ikke huske at situasjonen var slik da jeg hadde min forrige hund (Flat coated retriever) eller noen av de andre valpene omgåes.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti hunder som bare løfter på leppa før de lekebiter i leker eller valper som driver med valpebiting, de lager ingen lyd og det er alltid sekunder før de biter om i det heletatt det går så lang tid. Jeg føler ikke det kan regnes som noe aggresjon. Har en voksen hund som også gjør det før hun biter ned i leker skikkelig og det er mer et ansikts uttrykk enn noe annet etter hva jeg kan se. 

men så var det jo dette med bilen å da tenker jeg at han kanskje ikke liker bli løftet eller tatt ut av buret og at man kanskje da må prøve å finne en annen løsning eller gjøre løftingen og hentingen i buret positivt. Godbiter eller leker kan kanskje gjøre dette bedre? 

Jeg vil likevel si at jeg har jo ikke sett hunden så kan absolutt ikke vite sikkert hva dette kommer av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det ut som at skjer relativt ofte med din valp, men jeg kan absolutt huske at min har trukket opp leppa under lek da hun var valp. Jeg la ikke noe i det, og jeg tolket overhodet ikke at det var noen som helst alvor i det.

Jeg får ikke helt tak på situasjonene du beskriver at det skjer i. Hvordan er kroppsspråket ellers? Lyd?

Angående turene du beskriver, så høres det ut som du er kommet langt om han oppfører seg 95% av tiden. Min var i alle fall ikke der i den alderen. De var som å gå tur med en villaks :D Bjeffingen plagdes jeg ikke med, men det er helt klart noe de kan finne på. Jeg slo imidlertid veldig tidlig ned på bjeffing, siden hun begynte å bjeffe år hun ville ha oppmerksomhet inne. Da sa jeg bare bestemt nei, gikk rask på et annet rom, lukket døra og ble der et lite minutt. Det var ikke mange repetisjonene før det fungerte. Noe lignende kan du forsøke ute. Still deg helt passiv og se opp i lufta til han slutter. Fortsett turen når han har gitt seg.

Alt i alt så høres det meste du skriver veldig normalt ut for en ung valp. Jeg har lyst å si alt, men må ha et lite forbehold rundt den flekkingen av tenner da det er litt for lite informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Smooth skrev:

men så var det jo dette med bilen å da tenker jeg at han kanskje ikke liker bli løftet eller tatt ut av buret og at man kanskje da må prøve å finne en annen løsning eller gjøre løftingen og hentingen i buret positivt. Godbiter eller leker kan kanskje gjøre dette bedre? 
 

Takk for svar! 
Jeg skal forsøke å bruke godbiter / positiv opplevelse når jeg løfter han ut av buret. 
Har ingen problemer med å løfte han ellers. Han blir rolig når jeg løfter han opp uansett hvordan situasjonen er. 
Når jeg tenker over det så er han generelt sett litt treg ut av buret jeg har på rommet hans og. Eneste situasjonen han kommer fort ut av buret er når jeg har vært på jobb og han har vært alene i noen timer. Om morgenen fortsetter han å sove i noen minutter etter jeg har åpnet døren :P

8 minutter siden, tillien skrev:

Nå høres det ut som at skjer relativt ofte med din valp, men jeg kan absolutt huske at min har trukket opp leppa under lek da hun var valp. Jeg la ikke noe i det, og jeg tolket overhodet ikke at det var noen som helst alvor i det.

Jeg får ikke helt tak på situasjonene du beskriver at det skjer i. Hvordan er kroppsspråket ellers? Lyd?

Angående turene du beskriver, så høres det ut som du er kommet langt om han oppfører seg 95% av tiden. Min var i alle fall ikke der i den alderen. De var som å gå tur med en villaks :D Bjeffingen plagdes jeg ikke med, men det er helt klart noe de kan finne på. Jeg slo imidlertid veldig tidlig ned på bjeffing, siden hun begynte å bjeffe år hun ville ha oppmerksomhet inne. Da sa jeg bare bestemt nei, gikk rask på et annet rom, lukket døra og ble der et lite minutt. Det var ikke mange repetisjonene før det fungerte. Noe lignende kan du forsøke ute. Still deg helt passiv og se opp i lufta til han slutter. Fortsett turen når han har gitt seg.

Alt i alt så høres det meste du skriver veldig normalt ut for en ung valp. Jeg har lyst å si alt, men må ha et lite forbehold rundt den flekkingen av tenner da det er litt for lite informasjon.

Tusen takk for svar. Godt å høre at noen har opplevd noe lignende :D 
Angående kroppsspråket så er det ingenting annet jeg har lagt merke til. Han er liksom helt normal bortsett fra at han trekker på leppen. Han lager heller ikke noe lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange løfter på leppa før de biter, også i lek. Ingenting å bekymre seg over. Når det gjelder hund så er det nok mye viktigere hvordan situasjonen/stembinga oppleves enn akkurat hva hunden gjør. Logring er ikke nødvendigvis bare logring, knitring er ikke bare knitring osv. Føler du ikke at det er en trussel så er det neppe det ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gldnfx skrev:

Tusen takk for svar. Godt å høre at noen har opplevd noe lignende :D 
Angående kroppsspråket så er det ingenting annet jeg har lagt merke til. Han er liksom helt normal bortsett fra at han trekker på leppen. Han lager heller ikke noe lyd. 

Da tror jeg du skal slappe helt av. Høres helt normalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått svar på at det er normalt, men jeg ville bare tipse om en ting :) Mulig jeg misforstår det du skriver, og i så fall får du bare se bort fra det, men det høres ut som du tar fra valpen ting uten å bytte med noe annet ganske ofte, eller bytter med ting hunden anser for å være et dårlig bytte (kul sokk mot kjedelig godbit). Både for å unngå ressursforsvar og fordi du vil ha en god apportør, er det lurt å gjøre det kjempegøy å komme til deg med ting. Om min retriever kommer med en sokk, tenker jeg "jaja, en sokk er ikke så dyr" og så leker vi litt med den. Kanskje sier jeg slipp, og starter leken igjen på signal etter han har sluppet, og lar han få den igjen til slutt. Eller jeg bytter med noe han syns er kulere enn sokk, f.eks. en tom eggekartong eller en ball. Slike ting gjør at når han finner ting han absolutt ikke skal ha, kommer han villig med det til meg, og jeg slipper å løpe etter ham og tvinge det fra ham. Det gjør det også gøyere å komme til meg med dummyer, selv om dummyer er noe av det kuleste som fins og han gjerne skulle beholdt dem selv. Han har så mange erfaringer med at det lønner seg å komme til meg, så da går avleveringene mye lettere enn om jeg ikke hadde gjort slike ting i hverdagen. Jeg anbefaler boka Apportering till vardag och fest til alle med retriever (og de fleste andre) :D Der er det gode tips til slike ting som jeg beskriver her - lure ting å gjøre i hverdagen for at retrieverjakttreninga skal gå mye enklere :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...