Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpespørsmål - overstimulert valp?


Sdvabn
 Share

Recommended Posts

Første valpen vår, så jeg har noen spørsmål. Mye nytt for oss, så alle gode tips taes i mot. Har selvfølgelig lest bøker før vi fikk han, men man blir jaggu ikke helt klok på denne lille skapningen likevel ☺️ Han biter MYE i bein som går og hender som vil stryke eller ta på bånd. Ikke hardt, men hardt nok for ungene. Kan dette være at han er overstimulert eller understimulert? Føler ikke vi gjør SÅ mye med han at han er overstimulert egentlig ? Vært mest ute i Hagen, hatt en "utflukt" om dagen. Enten tur litt forbi postkassa eller i bil for å undersøke et nytt sted. Har hatt han i halvannen uke, han blir 10 uker førstkommende fredag. Han sliter med å finne roen og sover derfor mindre enn han skal. Jeg MÅ sitte i sofaen eller ligge i senga for at han skal sove. Klynker innimellom uten at jeg forstår hvorfor...hvor mye bør man gjøre med valpen? Shetland sheepdog. Tips til mental aktivisering for en så liten valp? Har prøvd godbit inni dorull, men virker ikke helt som om han skjønner det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valp i hus som er et par dager eldre enn din. Hun sliter også en del med å sovne, klynker og piper. Virker på meg som om hun sliter med å sovne "alene", uten å ha mor og søsken å ligge inntil. Så jeg lar henne ligge på fanget eller i senga nå i starten. Allerede nå etter snart 2 uker i hus er hun tryggere, men må sove på noe som lukter meg om hun skal sovne alene.

Jeg er kanskje mye ute med min, men vi er ofte ute flere timer om dagen. Da går vi selvfølgelig ikke tur i flere timer i strekk, men hun er med på div ting som hestetrening, er med og trene hest hjemme, kjører til steder vi kan gå tur etc. Nå sover hun godt i bilen da, så hun hviler deler av tiden vi er ute. Så jeg ville ikke vært så redd for å ta han med ut på turer litt lengre enn til postkassa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned, pust med magen :D Det smitter over på valpen dersom dere blir stressa/fortvila over om valpen er normal eller ikke.

Og det du forteller høres normalt ut. I alle fall det med bitingen! Og aktivitetsnivået. At valpen ikke finner roen er muligens verdt å se litt mer på, men ingen grunn til alarm. Dere har hatt hunden i halvannen uke, det er fremdeles en liten baby. Som akkurat er tatt fra mor og resten av familien. Det kan fort ta både to og tre uker før valpen lander helt. Min slet ikke med sovingen, men hun spiste fryktelig lite de første par-tre ukene. Så kan det være forskjellig fra valp til valp hvordan det arter seg.

Foreløpig ville jeg bare sett det an. Pass på så valpen ikke blir forstyrret av ivrige barn, eller noen i det hele tatt, når den først sover. Og uten at jeg vet om det gjelder dere ut fra det du skriver, så hold et lite øye med hvor mye barna holder på med hunden i det store og hele. Barn synes valper er fryktelig gøy, så det kan bli mye håndtering/løfting/bæring og mas for en liten valp. Kanskje kommer de i flere omganger også - feks hver gang en av dem kommer hjem. La valpen få ro.

PS Hvordan er status med hjemme alene-trening? Er dere hjemme med valpen hele dagen eller har den allerede opplevd å måtte være alene?

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biting er helt normalt, og noen biter mye. Dog tipper jeg dere med fordel kunne ha vært mer ute med valpen, med mindre jeg misforstår noe. Jeg vet ikke hvor dere har postkasse, men å gå en 4 litt korte runder pr dag feks hadde den nok satt pris på, og da kanskje den hadde sovet bedre  og. Evt 1 eller 2 litt lengre lufteturer utenfor hagen.

Du kan jo evt vurdere valpegrind eller noe slikt for å hjelpe valpen å roe ned når den trenger det, selv om du evt må gjøre noe annet enn å sitte i sofaen. Ellers så er det bare å begynne på "legg deg" treningen. Legg ned hunden og gjenta i det uendelige(i starten), de tar hintet etterhvert og roer ned å sover i stedet. Noen må bare ha litt hjelp til å lande først. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 24.9.2018 at 2:45 PM, tillien skrev:

Ro ned, pust med magen :D Det smitter over på valpen dersom dere blir stressa/fortvila over om valpen er normal eller ikke.

Og det du forteller høres normalt ut. I alle fall det med bitingen! Og aktivitetsnivået. At valpen ikke finner roen er muligens verdt å se litt mer på, men ingen grunn til alarm. Dere har hatt hunden i halvannen uke, det er fremdeles en liten baby. Som akkurat er tatt fra mor og resten av familien. Det kan fort ta både to og tre uker før valpen lander helt. Min slet ikke med sovingen, men hun spiste fryktelig lite de første par-tre ukene. Så kan det være forskjellig fra valp til valp hvordan det arter seg.

Foreløpig ville jeg bare sett det an. Pass på så valpen ikke blir forstyrret av ivrige barn, eller noen i det hele tatt, når den først sover. Og uten at jeg vet om det gjelder dere ut fra det du skriver, så hold et lite øye med hvor mye barna holder på med hunden i det store og hele. Barn synes valper er fryktelig gøy, så det kan bli mye håndtering/løfting/bæring og mas for en liten valp. Kanskje kommer de i flere omganger også - feks hver gang en av dem kommer hjem. La valpen få ro.

PS Hvordan er status med hjemme alene-trening? Er dere hjemme med valpen hele dagen eller har den allerede opplevd å måtte være alene?

Takk for svar?? Vi er hjemme

hele dagen, men han har vært litt alene i bil (levering i bhg/butikk). Har ikke engang tenkt tanken å begynne med det, må først få på plass at vi har det fint hjemme sammen?

Barna gjør svært lite med valpen, gir noen godbiter for å sitte, gir litt tørrfôr fra hånden, innimellom finner leker til han. Hvis de prøver å kose blir de bitt. Så de vil ikke kose med han lenger? Sjelden jeg også kan kose uten biting, det er bare når han nettopp har stått opp. De har aldri løftet eller styrt noe mye med han, men han legger seg til å sove der vi er og da våkner han hvis de leker, f.eks bygger togbane, ler, osv. De respekterer at de ikke skal bort til han når han sover, men han står gjerne opp og oppsøker dem for å se hva de gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...