Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjæresten sin aggressive hund


Urgullibl
 Share

Recommended Posts

Kjæresten min har en veldig dominant og stor jakthund. Hun har den siste tiden vist seg å være svært aggressiv mot andre hunder, uavhengig kjønn, størrelse eller alder. Her om dagen bet hun helt uoppfordret en valp i nakken slik at valpen fikk alvorlige bittskader. Jeg har også observert flere hunder bli så redd synet av henne at de har tisset på seg. Hun har i tillegg angrepet min hund helt uoppfordret flere ganger. Min hund er en hannhund med ganske mild personlighet, så alt dette har resultert i at han er veldig redd når hun er i nærheten. Jeg kan ikke se noen rød tråd i disse angrepene, det virker som det er helt tilfeldig. Et par millisekunder før hun angriper, blir hun helt stiv i kroppen og halen står rett opp, men det er for knapp tid til at jeg får reagert. 

Nå er det dog en stund siden hun har angrepet min hund, men jeg mistenker at det er fordi han gjør seg veldig liten når hun er i nærheten. Kjæresten min har selvfølgelig tatt tak og får henne til å ligge på samme sted når de er på besøk - likevel er hunden min er fortsatt like nervøs når hun er der. Hver gang hun nærmer seg blir han helt stiv og livredd i blikket. Er det noen som har noen tips til hva vi kan gjøre med dette? Jeg har ingen erfaring med aggressive hunder fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det inne/ute/begge deler? Er det med en gang de møtes eller varierer det? Er det i situasjoner hvor det er noen ressurser i nærheten (folk, leker, mat, pinner eller hva som helst som kan ha verdi for hunden)? Hvor gammel er tispa? Hvordan er den som type(stressa/urolig/rolig/engstelig)? Hvordan er den til folk?

Om den bare hopper på alt som kryper og går ved første mulighet så høres det jo rett og slett ut som det kan være noe skikkelig galt med hunden.. Men om den kan tolerere din til en viss grad nå så er det kanskje ikke fult så ille som jeg fikk inntrykk av på første halvdel. At noen tisper ikke liker (andre sine) valper er dessverre ikke helt unormalt, men at en tispe ikke skal kunne tolerere en mild, konfliktsky og rolig hannhund sånn til vanlig er litt merkelig. Men er det type ressursforsvar som er trigger feks så er det litt mer logisk igjen. 

Nå vet jo ikke jeg hvorfor, men sånn generelt sett, gå mye tur sammen, i bånd, hvor hundene er under kontroll, men får observere hverandre, bli trygge på hverandre og bygge opp sammhold og flokkfølelse. Jeg ville holdt ressurser unna ihvertfall i starten uansett om dere misstenker ressursforsvar eller ikke, bare for å ta vekk så mange mulige triggere som mulig. Hold begge hundene under kontroll når dere kommer/går, møtesituasjoner er typiske settinger hvor det fort kan smelle, da er man oppspilt og ting eskalerer raskere. Ville tatt god tid innendørs, i starten nå kan de godt være adskilt (av grind) så de ser hverandre og lukter hverandre, men ikke nødvendigvis kan få tak i hverandre, eller i bånd, eller under lydighet eller ja, bare vær litt føre var, men pass på at det blir gjort på en måte hvor dere ikke bare går å er anspente og bare fyrer opp situasjonen mer. Så får dere heller slippe opp litt og litt gradvis ettersom hundene blir kjent og vant til hverandre osv og dere kanskje får noen formening om hva som evt er trigger, om det er noen. 

Men situasjoner hvor hundene blir oppspilte, hvor de har vært fra hverandre og møtes igjen osv, da er det greit å være forsiktig, lenge, kanskje alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen dominant hund. En dominant hund vil ikke angripe andre som underkaster seg på den måten du beskriver, eller valper for den del.

Kan hunden ha vondt noe sted? Særlig hvis dette har oppstått plutselig bør det foretas en grundig sjekk hos veterinær.

Ellers er ressursforsvar og/eller usikkerhet de vanligste grunnene til hundeaggresjon. Uansett får du flere gode råd av @Malamuten over her. Pass på at hundene er trygge, og at hun ikke får muligheten til å angripe noen, altså hold avstand til andre hunder. Gå tur sammen, vær sammen men uten mulighet for at de får komme helt bort til hverandre, osv. Men vær også forsiktig med å binde henne eller bruke bur, da det kan trigge forsvaret hennes ytterligere om den andre hunden nærmer seg. At kjæresten din holder henne i bånd hos seg kan være en løsning. Selv ville jeg ikke tatt sjansen på å bare ha henne liggende på kommando, for din egen hunds skyld ville jeg hatt fysisk kontroll på henne til enhver tid når dere er sammen, så lenge du ikke kan stole på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...