Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil unngå løpetid


Dolby
 Share

Recommended Posts

Jeg planlegger å få meg valp neste sommer og tenker da å kjøpe tispe. Men det er en ting som gjør meg usikker på å kjøpe tispe; løpetid. 

Jeg synes hundene ofte blir så masete når de har løpetid, i tillegg til at det er litt grisete (jeg ønsker å ha hunden min i sofaen, men blir litt vanskelig med stoffsofa og løpetid). Finnes det en måte å kjemisk kastrere tisper for å unngå løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjemisk kastere tisper, men det er ikke anbefalt å gjøre det over tid da det fører til økt "risiko for sykdommer som livmorbetennelse og /eller svulster i melkekjertlene (avhengig av preparatet)". Det er for øvrig forbudt å permanent kastere hunder i Norge grunnet bekvemmelighetsårsaker. Hvorfor ikke kjøpe hannhund hvis du opplever løpetiden som såpass styrete?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan, i mine øyne, ikke medisinsk forsvares å unngå en tispes løpetid resten av livet. I alle fall om løpetiden er normal. Å gjøre slikt av bekvemmelighetsgrunner er i beste fall egoistisk.

Hvordan en tispe blir under løpetiden er veldig individuelt. Noen blir «masete» - andre ikke. Når det gjelder blod, så fungerer tispetruse alldeles utmerket.

En hannhund har «løpetid» hele året, så om du er redd for en masete hund så kan det gå enda mer galt der. Er du sikker på at det er hund du vil ha? :P

Neida ... men det er fordeler og ulemper med begge kjønn og får du et hormontroll av en hanne så er det nok verre en en normal tispe. Og motsatt. Det er noe jeg mener man må ta høyde for når man får hund. Det blir hormoner og tøysofaen får gris i seg uansett på en eller annen måte om man skal ha et normalt hundeliv. Strategisk plasserte pledd eller evt en «aldri i sofaen»-regel vil hjelpe masse.

Når du lærer hunden å kjenne, blir glad i den og ønsker dens beste så betyr slikt veldig lite i det lange løp. Så lenge hunden er innenfor normalen. Det går seg til skal du se.

Endret av tillien
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem me hund i sofa og seng ved løpetid altså. Vi dekker sofa med gamle laken og tepper, og om natten har hun truse på ? gulvteppet mitt er jeg litt redd for, og det tar jeg bort under løpetiden fordi jeg ikke ønsker å ha på henne truse på dagen. Selfølgelig blir det litt ekstra vasking av gulv osv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Dolby said:

Jeg planlegger å få meg valp neste sommer og tenker da å kjøpe tispe. Men det er en ting som gjør meg usikker på å kjøpe tispe; løpetid. 

Jeg synes hundene ofte blir så masete når de har løpetid, i tillegg til at det er litt grisete (jeg ønsker å ha hunden min i sofaen, men blir litt vanskelig med stoffsofa og løpetid). Finnes det en måte å kjemisk kastrere tisper for å unngå løpetid?

Du kjøper ikke tispe for å ha den kjemisk kastrert resten av livet pga løpetid og ikke noe annet.. Da kjøper du heller hannhund og slipper hele problemstillingen. Det sagt så er det simpelt å unngå det meste av det du sier på som problematisk her. Man kan bruke tispetruse, eller man kan bruke tepper. Jeg er ikke så glad i de trusene så da tåler jeg heller å tørke av golvet litt 2x i året, tar vekk gulvteppe og legger pledd i stoffsofaen som enkelt kan vaskes. Samme i senga, der ligger det et teppe i fotenden som hun ligger på. I sofaen er det stort sett pledd uansett fordi fare for skitten hund etter tur osv, pluss at jeg har et lite barn som søler også så der har jeg bare gitt opp, i senga har jeg igrunn og stort sett et pledd liggende der hunden sover iom at jeg ikke vasker hunden hver dag akkurat. Da slipper jeg å skifte og vaske sengetøyet såå ofte og samtidig kan jeg føle at vi har en ren seng. Hun er jo ikke skitten liksom, spyles jo av ved behov og vaskes med sjampo når jeg føler behov og, men ja. Senga liker jeg å ha så ren som mulig.

Det er oftest 2x maks 3 uker pr år, det er ikke så mye ekstra prakk, og ifht adferd osv så er det mange som ikke blir nevneverdig påvirket. Iallefall ikke i slik grad at det blir plagsomt eller påvirker hva man kan gjøre med dem osv. Og blir de veldig påvirket så går det jo under helse og da kan man jo evt vurdere å kastrere på ordentlig.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dolby skrev:

Jeg planlegger å få meg valp neste sommer og tenker da å kjøpe tispe. Men det er en ting som gjør meg usikker på å kjøpe tispe; løpetid. 

Jeg synes hundene ofte blir så masete når de har løpetid, i tillegg til at det er litt grisete (jeg ønsker å ha hunden min i sofaen, men blir litt vanskelig med stoffsofa og løpetid). Finnes det en måte å kjemisk kastrere tisper for å unngå løpetid?

Mine tisper merker du ikke annet enn at de begynner markere en uke før første bloddråpe, det eneste som er mas er en latterlig forelsket hannhund i hus når tispene har stådager. 

Vi har hvit stoffsofa, aldri vært noe problem, grisete er det heller ikke. Bruker rett og slett bare truse på mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke truse på min, og jeg kan telle på en hånd de bloddråpene jeg finner etter henne når hun har løpetid. Hun er veldig ivrig på å holde både seg selv om omgivelsene rene, så akkurat det med blod har vært null problem, selv med stoffsofa. Merker ikke så mye på atferd heller, annet enn at hun markerer hver femte meter ute. Men det gjør jo hannhunder hele tiden :P

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker heller ikke noe særlig forandring på mine, har 4 tisper til i nærmeste familie, de oppfører seg også helt vanlig. De markerer mer ;) og helt ærlig, om tispene mine hadde blitt litt ekstra klengete eller masete ved løpetid hadde det ikke gjort meg noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være uheldig og få en tispe som blør "overalt" og er humørsyk i to uker før og to uker etter hver løpetid. Og du kan få en hanhund som sultestreiker hver gang en tispe i nabolaget har løpetid, markerer overalt, og er totalt døv på trening hvis det er løpetisper der. Og du kan få en tispe med stille løpetid som slipper et par dråper i året eller en hanhund som ikke bryr seg veldig annet enn i stådagene.

Det normale er en mellomting. Men det å kastrere kjemisk for å unngå normal kjønnsdrift er en uting, og ikke minst ulovlig. Hvis det er veldig viktig for deg ville jeg eventuelt sett etter en omplasseringshund som allerede er kastrert eller sterilisert - men om de er det er det gjerne en grunn til det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 10 tisper, og ser så og si aldri en blodflekk under løpetid. Kan bli noen få flekker i verste løpetiden. Søle er det nok av derimot etter både tisper og hanner (har 2 hanner). Sofaen er av skinn, og gulvtepper har vi ikke. Og det går helt supert for oss. Så det er jo også en potensiell løsning (bytte sofaen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første løpetid her var fæl. Men den neste var bare grei. Truse løste mye med søl. Og humøret var nesten normalt på andre løpetid, på den første gikk hun som et deprimert troll. Har hatt tisper før hvor jeg knapt har merket løpetid. Så heller det to ganger i året enn hanhund som skal markere overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...