Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret Collie!


LinL
 Share

Recommended Posts

Endelig er det i sikte, i overskuelig fremtid 1-3 år. Mamma og pappa skal ha ny hund, og etter flere år med diskusjoner, har de landet på mitt forslag, nemlig KH Collie :thumbs: Jeg har sånn tro på at en god KH Collie er en kjempe fin hund for mamma og pappa altså. Men, det er lenge siden jeg kikket på rasen, og har ikke akkurat oversikt over oppdrettere og hvor det er trygt å kjøpe. Har egentlig kun sett i Norge i første omgang. Da er det Perfect Image (du er jo her ;)) og Torrosly jeg har kikket på. Har inntrykk av at begge avler mange gode hunder (da tenker jeg mentalt). Har kun møtt hunder fra Torrosly.

Noen som har andre forslag, både i norge og sverige? Super fordel om det ikke er dødslangt fra Trondheim! Er det forresten noe spesielt en bør undersøke ift helse og gemytt på rasen, noen dårlige tendenser? Har som sagt ikke fulgt med!

Hunden kommer ikke til å bli brukt til sport eller utstilling. Blir en ren tur- og familiehund, til gjengjeld har de masser av tid, og hundene deres er sjeldent hjemme alene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfect Image som du nevner selv.  

Det jeg tenkte på når jeg fikk snuppa mi var at jeg viste at begge var hd fri samt masse av avkom til mor. Rygg,allergi, mental helse. Husk at får du en god collie har du hund før livet ♡20180912_130028.thumb.jpg.bbeef14c090950de1899721e2c5351cd.jpgmin snuppe lure ♡ 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Perfect Image som du nevner selv.  

Det jeg tenkte på når jeg fikk snuppa mi var at jeg viste at begge var hd fri samt masse av avkom til mor. Rygg,allergi, mental helse. Husk at får du en god collie har du hund før livet 

 

Usikker på hva du mener i fomuleringen din, men helt fritt for sykdom finnes ikke? Din hund har rundt 10 felles slektninger med han jeg hadde... Men så skal det sies at dette er hunder som går igjen i de fleste tavler. Men det betyr jo ikke at alle er/blir syke. Men det er verdt å tenke på at det er mye av de samme hundene som går igjen både hos de friske og de som et syke ( da allergier, epilepsi osv).

Blir vel butcha nå, men det er lett å bli blendet av all fremsakkingen av kortiser. Og de ER virkelig fine hunder, men det er mye grums som ikke blir snakka om.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Red Merle skrev:

Usikker på hva du mener i fomuleringen din, men helt fritt for sykdom finnes ikke? Din hund har rundt 10 felles slektninger med han jeg hadde... Men så skal det sies at dette er hunder som går igjen i de fleste tavler. Men det betyr jo ikke at alle er/blir syke. Men det er verdt å tenke på at det er mye av de samme hundene som går igjen både hos de friske og de som et syke ( da allergier, epilepsi osv).

Blir vel butcha nå, men det er lett å bli blendet av all fremsakkingen av kortiser. Og de ER virkelig fine hunder, men det er mye grums som ikke blir snakka om.

Våre to hunder har mye felles slekt ja. 

Ja det er mye groms på korthårn.  Men det er det på alle raser å. Målrettet avel må til. Jeg avler ikke på min tispe om hun ikke er frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Våre to hunder har mye felles slekt ja. 

Ja det er mye groms på korthårn.  Men det er det på alle raser å. Målrettet avel må til. Jeg avler ikke på min tispe om hun ikke er frisk. 

Øhh, usikker på hvorfor du føler du må forsvare deg selv. Dette har jo ingenting med deg eller hva du ønsker å avle på å gjøre. Tanken er å bevisstgjøre de som ønsker seg Kortis på at det er mye av de samme hundene som går igjen. Ergo mye av de samme plagene, dersom man er uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) 

Håper flere hiver seg på, vet da at det er flere som har/har hatt kortiser her? :) Var ikke klar over at det er utbredt med helseproblemer som allergi og epilepsi? HD og AD er jo "enkelt" å undersøke, men det der er vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt rasen selv, men møtt noen individer (et fåtall).
Mitt inntrykk av en rase jeg ikke selv har erfaring med, er at det er en del allergi, epilepsi og noe mentalt grums. 
Hvis jeg har oppfatta ting rett bør man ikke nødvendigvis ønske seg en "myk" kortis (da myk og mentalt svak kan finne på å være samme sak). 
Dette er bare en oppfatning, et bilde jeg har dannet meg ut fra ting jeg har snappa opp rundtom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er aktive folk så hadde jeg godt sett på gemdales og de som avler mot "bruks" også. Dog litt usikker på om gemdales er like aktive som de var for noen år tilbake(og får vist frem like mange individer som før). Ikke for at bruks alltid er bedre, men jeg tenker at de som virkelig fokuserer på å få resultater og prestasjoner og både hunder og valpekjøpere av  et vist kaliber må ha jevnt over gode hunder (også mentalt). Og spesielt der hvor de er flinke til å teste i bredde og ikke bare en og annen valp her og der kommer jo mer frem, av det mentale iallefall. Ellers er de vell stort sett veldig flinke til å mentalteste i sverige, og vil anta finland og uten at jeg har sett så mye i den retningen på kortis, men de bruker jo å være det finnene. Sykdom er det vell verre med, iallefall den typen som ikke blir registrert på nett. Der aner jeg ikke hvem som er bedre og hvem man bør styre unna. Ellers ser jeg, etter å ha vært med i kortis gruppa på facebook noen år at det er en del oppdrettere man fint kan styre unna, og om det er mange slike er det lett å tenke at det ikke er rart at det er noen mentale brister rundt om kring. 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 at 9:47 PM, Red Merle skrev:

Usikker på hva du mener i fomuleringen din, men helt fritt for sykdom finnes ikke? Din hund har rundt 10 felles slektninger med han jeg hadde... Men så skal det sies at dette er hunder som går igjen i de fleste tavler. Men det betyr jo ikke at alle er/blir syke. Men det er verdt å tenke på at det er mye av de samme hundene som går igjen både hos de friske og de som et syke ( da allergier, epilepsi osv).

Blir vel butcha nå, men det er lett å bli blendet av all fremsakkingen av kortiser. Og de ER virkelig fine hunder, men det er mye grums som ikke blir snakka om.

Og begge oppdretterene du anbefaler, OG den du evnt skulle ønske en valp ifra, har like mange slektninger med den du også hadde, sånn for å nevne det også, siden de driver med bunn og grunn samme linjer som jeg har, den hunden du presiserer ovenfor alle sammen bare litt generasjonsforskjeller og litt andre ledd :) 

Det ER mye av de samme hundene i stamtavlen, og derfor gjelder det å høre litt rundt med oppdretterene om tidligere kull- hva har de av tilbakemelding der? Er det noen med forallergier eller vet dem ikke? Har de noen gang spurt? Er det noen som har dødd tidlig, og hvorfor? Epilepsi er ikke ukjent for rasen eller. 

Men i bunn og grunn er det en herlig og flott rase. Det ER grums i alle raser, men det gjelder å være bevisst på det. Jeg anbefaler å holde trådstarter å holde seg i skandinavia da kommunikasjon kan være noe lettere, samt informasjon, da det i utlandet blir sett mye av sykdommene som ikke finnes dna test  (desverre!) på som miljøpåvirkning og ikke tatt alvorlig, og det er utrolig synd :( Nesten vittig, Tyskland som har blitt en helt ekstremt land når det kommer til DNA tester der alle skal være fritt for alt, bryr seg ikke noe om allergi og mener dette er et nordisk fenomen... Faren til Red Merle sin hund ble solgt ned ditt, og har i etterkant hatt mange kull.

Håper du tar deg bryet red merle, med å sende inn at din hund ble avlivet nettopp av den grunn, for slik informasjon blir fort glemt og er viktig å ha med videre.
http://www.smooth-collie.net/view.php?id=10999 

 

Endret av Perfect Image
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...