Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine utgifter per måned?


Lapras
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg og typer har fått tilbud av min far å bo i kjelleren hos ha til 4000,- per måned. Dette blir ikke før om et år uansett (førstegangstjenesten), men jeg sitter likevel å planlegger utgifter. Vi får alt av strøm, tv og internett inkludert, men det er bare typen som jobber 100%. Selv har jeg en 25% stilling som helgeassistent for funksjonshemmede, og jeg skal begynne å studere om to år. Vi har begge utgifter allerede som nedbetaling på MC (vi har hver sin sykkel), han snuser og vi har tanker om bil (+ hund. Men det er allerede bestemt). 

Slik at jeg lurte litt på hva slags utgifter har dere, og hvordan får dere endene til å møtes?:ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm setter jeg tilside 1500kr i mnd. (Da går man jeg veldig i pluss hele sommeren og har mye til strøm på vinter) 

700kr i mnd på kommunal.

ca 2000kr i forsikring

1000kr i mat (jeg har ibs og spiser ikke så mye) 

gjeldsposten min er alt for høy ift inntekt, men slik er livet som fattiglus (aap)

dyremat 1000kr i mnd

sikkert glemt masse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det ikke blir så vanskelig for dere, med så lave boutgifter :)

Vi eier hus, med 11 000 til lån per mnd, strøm på alt mellom 800 og 3000 (på det verste) per måned, kommunale avgifter, forsikringer.. For ikke å snakke om maten, som vi bruker alt for mye på. Men vi er to personer i 100% jobb da (med tre barn og to hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis får dere altså hus, strøm og internet for 2000,- pr person. Da skal det meste være mulig, tror jeg :) 

 

Her er vel alle mine faste utgifter:

Billån: 2800

Bilforsikring/veiavgift/husforsikring: 800

Driftsutgifter bil (service, dekk): 750

Bensin: 750

Bolig, fellesutgifter: 1800

Kommunale avgifter: 650

Vannverk: 300

Strøm: 700

Forsikring, hund: 470

Mat, hund: 500

NRK-avgift: 250

Internet/TV: 800

Studielån: 1100

Har ikke huslån

 

Den store stygge ulven er altså bilen. Angrer skikkelig på at jeg kjøpte såpass dyr bil som jeg gjorde sist. Det var «bare» snakk om 200 000,- i billån (når man ser hva helt vanlige folk kjører rundt i så er det faktisk ikke mye), men aldri mer ... Det er spesielt når man blir klar over hva servicer og dekk faktisk koster at alt bikker over for meg i alle fall. Og grunnet politikernes store visdom så kan jeg vel snart plusse på en drøy tusenlapp pr måned på den regninga. I bompenger :no:

Apropos snus. Snusen er blitt fryktelig dyr, så der er det forferdlig mye å spare. Jeg er ikke på noen måte noen storsnuser, men kan nesten dekke inn hele billånet om jeg slutter ... ehmm NÅR jeg slutter! Det er fullstendig galskap.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student med ekstrahjelp stilling i klesbutikk. 
Utgiftene mine i måneden er: 
Husleie 2850,-
1340,- i forsikring av en hund, en katt, en bil(og årsavgiften) innbo og reise
800,- i bensin
1500,- på mat 
1200,- på mat til to hunder og en katt
700,- på diverse f.eks utstyr til hund, klær til meg selv, andre ting som skulle friste :P 
= 8390,-
Resten på sparing til uforuttsette utgifter eller til ting jeg ønsker meg :ahappy:
Vi er to, men dette er ca. det jeg bruker i løpet av måneden. Samboeren betaler ikke noe av bilen eller dyrene fordi de er "mine". Så om dere er to om hunden og bilen så vil jo det blir billigere :D 


 

Endret av litchi
Glemte årsavgift på bil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Du kan ta utgangspunkt i denne:

http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

 

Man kan leve langt billigere (og dyrere) også, men denne er et greit utgangspunkt :)

 

Gøy å se! 

Fikk 

Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 34 595
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier også og betaler 9000 kr i mnd i leie. Alle mine utgifter i mnd kommer på ca 10 000 siden vi er 2 som deler på alt. Det er inkludert alt som er:

husleie, billån, diverse forsikringer, mat, telefon, streamingtjenester som netflix og spotify, bensin og strøm. Utenom kommer bomregninger hver 2.mnd, Nrk-lisens 2 ganger i året samt mat og utstyr til hunden. Så totalt tror jeg kanskje det ligger på rundt 12000 i mnd i snitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs.Fisken skrev:

Veldig greit å se hvordan dere ligger an. Etter mine beregninger ligger faktisk jeg i minus. Så jeg må finne ut hvilke utgifter jeg eventuelt må ta bort:blink:

Hvilke utgifter har dere utover det du har nevnt? 

Del gjerne, interessant å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 400 kr på hundemat, noen hundrelapper i mnd i forsikring pr hund, 8500 i husleie, 1200 ca i strøm, rundt 5500 i mnd på bil sikkert med lån, forsikring, drivstoff, bom og div reparasjoner osv fra tid til annen, rundt 3500 på mat og dagligvarer, par tusen til sparekonto pluss en liten slant på bsu, liten 1000 lapp til klær, sko osv kanskje i snitt(til meg, mer om jeg regner med sønnen), og kanskje en drøy tusenlapp til "div", spise ute, fritidsaktiviteter, hundekurs, uforutsette regninger etc, en liten tusenlapp eller mindre for innbo og reiseforsikring osv. Og ellers en ustoppelig forekomst av uforutsette utgifter som sørger for å bruke opp det som evt måtte finnes av overskudd ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er helt klart det som stjeler mest penger . Jeg vil tro det går sånn ca 5000 i mnd om man slår ut forsikring, service , diesel , nye dekk etc. Uten lån og uten bompenger... Hundene spiser for ca 1000 kr mnd hver inkl tørrfisk, griseører etc  og til mat går det ca 1000 kr pr uke :/   Hundeforsikring 300 kr pr mnd ca pr hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Hvilke utgifter har dere utover det du har nevnt? 

Del gjerne, interessant å se :)

Dette blir eventuelle utgifter hvis vi skal flytte ut. Typen tjener ca. 25.000,- mnd, mens jeg tjener 6000,-. Alt deles likt utenom MC-lån, MC-forsikring, reiseforsikring, snus, MC-forsikring/nedbetaling, busskort og underholdning. 

- Leie: 4000,-
- Innbo: 132,-
- Mat: 4000,-
- Bil: 899,-
- Hund: 381,-
- MC-lån: 7328,- (typen)
- MC-forsikring: 1619,- (typen)
- Reiseforsikring: 107,- (typen)
- Snus: 2500,- (typen)
- MC-forsikring/nedbetaling: 1376,- (meg)
- Busskort: 300,- (meg)
- Underholdning: 516,- 

Edit: Jeg tjener ca. 6000,- på de faste vaktene mine. Jeg klarer å komme i pluss hvis jeg tar noen ekstravakter hver måned. Og jeg kommer i pluss den dagen jeg begynner å studere. Men jeg er en sparegris og sparer alt jeg kommer over, slik at jeg hater å gå i minus:rofl:

Endret av Mrs.Fisken
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selfølgelig opp til hver enkelt, men jeg syns overhodet ikke det er rett å dele alt likt når det er såpass stor forskjell i inntekten deres. Kanskje han kan bidra litt mer med husleie og mat feks? Denne diskusjonen var en evig runddans hos oss når vi flytta ut, fordi jeg gikk i minus hver mnd og han satt igjen med rett i underkant av 10 000 i lommepenger hver mnd:P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittutgifter pr.måned de siste to månedene:

Husleie: 7200kr
Forsikring: 245kr
Strøm: 745kr
Internett: 329kr
"Annet" relatert til husutgifter: 300kr (støvsugerposer, maling, lyspærer etc)

Har akkurat reforhandlet alle avtalene mine, så vil nok gå ned ca.100 kr på strøm og internett. Betaler pt ikke mobilutgifter.

Tog/buss/taxi: 300kr

Har ikke bil, så har lave transportutgifter.


Vet.forsikring: 329kr
Vet.utgifter: 3500kr
Hundemat: 639kr
Hundegodis/avførignsposer: 200kr

En haug utredninger på dyret har gitt ekstraordinære utgifter den siste tiden. Snittet over 12 måneder er nok rundt 1000kr pr. måned.


Gaver: 500kr 
Mat: 5500kr
Restaurant/take-away: 300kr
Tannbørste/deo/såpe etc: 200kr
Snus: 2200kr
Vaskepulver/grønnsåpe etc.: 75kr
Klær/sengetøy: 300kr
Sko/utendørs: 200kr
Utlegg (reise, facebooksponsing etc. i fb. jobb): 3000kr.
 

Utleggene refunderes, så er ikke en utgift-utgift.

Streaming (netflix, eurosport, spotify): 420kr
Medlemskap: 100kr
Studielån: 2472kr

Disse er faste.

BSU: 1667kr
Investeringer fond/enkeltaksjer: 1500kr
Investeringer annet: 700kr
Superspar: 500kr

Pleier å sette av mer enn overnevnte, bortsett fra Superspar som bare fungerer som buffer (2 måneder innestående til enhver tid)

 

Har 500k+ i lønn, har flere inntjeningsstrømmer og bor alene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillekrapyl skrev:

2500,- i snus, og 7328,- i MC-lån, det burde være muligheter for å få mindre utgifter for dere :P

Snus er det eneste han blir sint på hvis jeg skal begynne å diskutere det med han (jeg har aldri rørt verken snus eller røyk) og lånet ble lagt opp etter den levestandarden han har nå, der han har råd til å betale såpass i lån. Sykkelen er ny fra i år, og han vil betale det ned så fort han klarer. Ellers er jeg helt enig med deg:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...