Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortell om din valpetid


Tollernusse
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg har en Nova Scotia Duck Tolling Retriever valp på 12 uker nå.
Han er veldig fin, lærevillig, og rolig, men også svært vilter til tider og biter mye (noe som jeg har skjønt er helt vanlig).
Dette er min første valp og jeg har lest mye i bøker om hunder og valper for å skape et best mulig liv for han.
Jeg synes dog at det hadde vært spennende å hørt om personlige beskrivelser av deres valp og hvordan den utviklet seg.
Er det noen her som kan dele litt personlige erfaringer med å ha valp?


Når begynte valpen din å bli roligere?
Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
Når ble valpen stueren?
Når begynte kjønnsmodningen?
Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)

Tusen takk på forhånd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bet mye da hun var valp. Skikkelig monster :P Både meg, ledninger og andre ting. Det gikk over på et par måneder, tror jeg. Samme med å bli husren, det tok litt lang tid, det var vinter. Hun syntes det var for kaldt ute, men etter hvert var det sjeldent hun gikk inne. Det tok kanskje en måned? Hun mistet melketennene uten problem, de datt bare ut av seg selv, helt problemfritt. Jeg sjekket jevnlig, i tilfelle noen ikke kom ut av seg selv. Jeg husker faktisk ikke når hun fikk første løpetid, men jeg er rimelig sikker på at hun var rundt åtte måneder. Hun hadde aldri problemer med å være hjemme. Hun kunne ikke brydd seg mindre om at vi dro fra henne, det var helt rart. Jeg var klar for masse hjemme alene-trening, men trengte det ikke. Jeg gikk fra henne og ble gradvis lengre borte, men hun reagerte aldri på det. 

Lykke til med valpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Quack skrev:

Min bet mye da hun var valp. Skikkelig monster :P Både meg, ledninger og andre ting. Det gikk over på et par måneder, tror jeg. Samme med å bli husren, det tok litt lang tid, det var vinter. Hun syntes det var for kaldt ute, men etter hvert var det sjeldent hun gikk inne. Det tok kanskje en måned? Hun mistet melketennene uten problem, de datt bare ut av seg selv, helt problemfritt. Jeg sjekket jevnlig, i tilfelle noen ikke kom ut av seg selv. Jeg husker faktisk ikke når hun fikk første løpetid, men jeg er rimelig sikker på at hun var rundt åtte måneder. Hun hadde aldri problemer med å være hjemme. Hun kunne ikke brydd seg mindre om at vi dro fra henne, det var helt rart. Jeg var klar for masse hjemme alene-trening, men trengte det ikke. Jeg gikk fra henne og ble gradvis lengre borte, men hun reagerte aldri på det. 

Lykke til med valpen! 

Haha kjenner igjen den bitinga ja! Valpen vår blir flinkere på å gå på do ute, men vi er ikke helt der vi vil enda. 
Gleder meg til tannfellingen er over og voksentenna er kommet frem. 
Du må jo ha vært utrolig heldig med en så selvstendig valp da! 
Vi jobber mye med hjemme-alene trening og synes det går veldig opp og ned hva han får til. Det går seg sikkert til etterhvert.
Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tollernusse changed the title to Fortell om din valpetid

Når begynte valpen din å bli roligere?

- vår var et skikkelig troll av en valp. Ble roligere når hun bikket 2 år. :lol:
 

Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?

- vi avledet med leker eller skrek høyt AU når hun bet. Skrikingen måtte vi slutte med siden det giret henne enda mer opp. Hun beit på alt av møbler, ledninger, sko og vegger. Hun sluttet med den verste bitingen ved ca 6 mnd, men hun ødelegger fortsatt sko blant annet.:whistle:
 

Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?

- de fleste tennene var ute ved 5mnd alder, men begge hjørnetennene nede måtte trekkes siden de ikke var løse i det hele tatt, og lagde sår i tannkjøttet oppe pga overbitt.
 

Når ble valpen stueren?

- vi sleit skikkelig med dette. Tok henne ut hele tiden men det virker ikke som hun skjønte greia. Vi bor på vestlandet og bikkja er suuuper allergisk mot regn og surt vær. Det gjorde det vanskelig siden vi hentet henne på høsten. Hun ble 100% stueren først når våren kom. ved 9 mnd alder.

Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)

- nå har vi vært heldige med at jeg og samboer jobbet motsatt av hverandre hele tiden. Kun en time fra jeg gikk til han kom hjem. I begynnelsen hadde vi pass til henne denne ene timen, men når hun var ca 4 mnd var hun alene denne timen, pg når jeg gikk på butikken etc. Første hele arbeidsdag alene var hun 8 mnd. Hun lagde ikke mye lyd, men jeg overså henne til hun hadde vært rolig i ca 5 sekunder før jeg gikk inn. Ved ca 10 mnd fikk hun plutselig problemer med å være alene, så da starta vi helt på nytt. Det tok ca 1 mnd så var alt tilbake til normalen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sistemann, siden de andre har blitt fortrengt :icon_redface:

Når begynte valpen din å bli roligere?
Mener han var 5-6 måneder før de værste valpefaktene forsvant. "Voksen" har han egentlig ikke blitt før i sommer, nå er han tre år. 

Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
Bitehemmingen var stort sett på plass da han ble hentet (import, så var 15 uker). Spiste tepper/sko + + til han var rundt to år. Kan fortsatt finne på å bite meg dersom han blir for ivrig i trening. 

Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
De begynte å ramle ut rundt 4 mnd. Fullt bitt på plass før han var seks mnd. 


Når ble valpen stueren?
7-8 mnd gammel


Når begynte kjønnsmodningen?
7-8mnd gammel


Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)
Fungerte ikke i det hele tatt, så han var med på jobb frem til han var 1,5 år ca. Da var han moden nok til å klare å være hjemme alene med de andre hundene mine. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tollernusse skrev:

Når begynte valpen din å bli roligere?

Sånn type valpefakter inne, inkludert biting og raptuser, forsvant ganske raskt. Ved 4 måneder kanskje, biting noe tidligere siden jeg aktivt gikk inn for å plukke det bort. Min er fremdeles ganske så aktivt, og utendørs sitter det fremdeles langt inne å være helt rolig. Men tempoet har roet seg betraktelig - sånn fra 12 måneder kanskje og så har det gått sakte framover til i dag, drøyt to år gammel.

5 timer siden, Tollernusse skrev:

Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?

Jeg klynket litt og avbrøt leken om hun bet på meg. Det funket raskt. Ellers lærte jeg tidlig inn nei og brukte det når hun bet på ting hun ikke fikk lov til å bite på. Da kunne hun få noe hun FIKK lov til å bite på hele tiden. Bukseben utendørs når hun var i “sonen” er en annen historie. Det tok lengre tid og jeg kapitulerte vel litt til slutt. Men det gikk da over av seg selv det også - sånn rundt halvåret kanskje?

5 timer siden, Tollernusse skrev:

Når ble valpen stueren?

Tror jeg kan telle på en hånd antall uhell etter 4 måneder. Etter 5 tror keg det ikke var noen.

5 timer siden, Tollernusse skrev:

Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?

Rundt 4 måneder - husker ikke hvor lang tid det tok før de kom ut.

 

5 timer siden, Tollernusse skrev:

Når begynte kjønnsmodningen?

Min hadde første løpetid omtrent nøyaktig ved 6 måneder.

 

5 timer siden, Tollernusse skrev:

Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)

Her har jeg syndet. Det fungerte veldig bra fram til hun var ca 4 måneder. Jeg startet bare med å gå ut litt når hun var opptatt med noe eller sov. Økte litt etter litt. Kom vel opp i rundt 30 minutter uten noe problem - og hun sov stort sett når jeg kom tilbake. Så dro vi på ferie og da vi kom hjem 3 uker senere så fungerte ingenting. Jeg kapitulerte litt da behovet for alenetid er svært begrenset. Nå kan hun være alene hjemme en time eller to uten å bjeffe eller ødelegge noe, men hun er tydelig opprørt når jeg kommer tilbake. Litt pistring og klynking kan forekomme. Jeg er usikker på om hun er engstelig eller mer forbannet over å gå glipp av noe. I bilen kan hun ligge i timesvis uten noe problem.

Angående tidsangivelsene over så vær klar over at det er store individuelle forskjeller, så ikke heng deg for mye opp i hva andre opplever. Ting skjer når det skjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte valpen din å bli roligere?
-Venter fremdeles på at eldste skal bli roligere. Han er 4 år nå, en absolutt nutcase helt uten impulskontroll:sleep: Og også alles favoritt og med en ustråling som fanger alle inn i en spiral av forelskelse :lol: Fremdeles den enkleste hunden jeg har hatt noensinne, men valpetiden med han (første måneden) var horror. Vi fikk en valp med kroppskontrollen, selvsikkerheten og energien til en voksen hund, men med valpehjerne :lol: Jeg sov omtrent ikke og ble terrorisert av et hyperaktivt monster natt og dag. 
Yngste var en helt normal, enkel og herlig valp! Verste faktene roet seg sikkert rundt 5mnd alder tenker jeg! 

Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
-Avbrøt leken/stappet leke i munnen hvis de bet i hendene. Biting på ting var en helt annen historie. Med eldste måtte vi til slutt bare gi opp, så vi lot han ødelegge klorestativet til kattene så mye han ville, på den måten fikk vi og resten av leiligheten/de andre dyrene fred :lol: Det ga seg i løpet av et par måneder med han. Og siden har han ikke ødelagt en eneste ting!
Yngste er såvidt på vei ut av den destruktive fasen nå, men det har gått med 8 sofaputer, flere ledninger, tyggemerker på kj.mannsdisk, hundesenger etc i prosessen. Han blir straks 2 år :) 


Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
-Rundt 4-5 mnd antar jeg! Men husker egentlig ikke.


Når ble valpen stueren?
-Eldste var vel rundt 7-8 mnd tror jeg, men han bodde med en voksen hund som ikke var husren, så det var en vanskelig prosess for han. Nå er han på grensa til for husren, til det nivået at han blir kvalm av å holde seg hvis han feks er dårlig i magen. Men han gjør det aldri inne. Hadde ett uhell når han var rundt 15 mnd (skikkelig dårlig i magen) og aldri noensinne etter det. Jeg hadde foretrukket at han gjorde det inne når han er dårlig, framfor å stirre på oss til en av oss kanskje våkner midt på natten O.o
Yngste stoler jeg fremdeles ikke helt på, men han begynte forstå konseptet rundt 10 mnds alderen. Han har vel hatt tre uhell i år tror jeg og da har det utelukkende vært vår feil som ikke har fanget opp at han har drukket mer enn normalt. 


Når begynte kjønnsmodningen?
Eldste var sikkert 6 mnd eller noe
Yngste var nærmere året tror jeg. Han er en seriøs kjønnsfrosk nå :lol: 


Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)
Med eldste hadde vi hund med sep.angst, så han var sjelden alene faktisk. Men vi begynte vel å la han være alene når han var rundt 14 mnd eller noe, og da gikk det et par uker så tålte han 4 timer uten problemer. Nå er det null problem, men han har vel vært alene 2-3 ganger på snart to år :lol: 
Yngste var alene for første gang for et par uker siden. Vi var utenfor leiligheten da, men det var vel til sammen 40 minutter kanskje? Han hadde seriøs sep.angst som valp og flippa i vinkel om vi kom ut av syne i mer enn 3 sekunder, så vi la det hele på is og lot han være nær oss kontinuerlig det første året. Først da kunne vi forlate rommet uten at han fikk panikk. 

Jeg har veldig tro på å vente til hunden er trygg på seg selv hvis man har mulighet. Med to hunder har jeg nå opplevd at de faktisk tåler lange stunder med en gang bare de har fått ta det i sitt tempo :) 
Mine hunder er sjelden alene da, det er ikke noe stort behov vi har, så om de tåler et par-tre timer så er det helt greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar alle sammen! :D

Veit at det er individuelle forskjeller mellom alle valper, er bare interessant å se hvordan utviklingen har vært hos dere og hvordan dere har gjort ting! Valpen vår har ikke ødelagt noe som helst enda så jeg tror vi har vært veldig heldige med godt gemytt også øver vi på å lære inn nei (funker bare noen ganger). Hvis han er opptatt med noe klarer han helt fint å være alene litt, men ellers blir det en del piping her. Venter da alltid til han har vært rolig i rundt 20 sekunder før vi går inn igjen. Merker at han blir flinkere til å roe seg når det skjer men det er ikke alltid han klarer det like raskt. 

Veldig spennende å lese om deres erfaringer! Håper flere kommenterer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 8 år siden jeg hadde valp sist, usikker på hvor mye jeg husker. Det verste har jeg vel fortrengt. :P

Når begynte valpen din å bli roligere?
Husker ikke å ha funnet noen av mine spesielt "aktive" eller "krevende". Det var fullt kjør mens de var våkne der de utforsket, lekte og styrte, for så å sove tungt en god stund etter på. Gir dem noe å holde på med, har minst mulig de kan ødelegge eller gjøre fra seg på og tilbringer så mye tid som mulig ute mens de er våkne.

Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
På gjenstander: byttet det ulovlige mot noe lovlig, en leke eller noe å tygge på. Dette var kun et tema mens det "klødde i tenna". Ingen har tygd noe særlig på møbler eller annet.
På folk: komme med et lite utrop og avslutte aktiviteten (ignorere). Gir de seg ikke da blir det en time-out. Var kun et problem med den ene, og hun ble aldri helt kvitt det. Var veldig relatert til stress og at hun "bikket over" i overslag.

Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
Fra 12 uker, tror jeg.

Når ble valpen stueren?
Det husker jeg ikke. Fra 5-9mnd en plass.

Når begynte kjønnsmodningen?
Rundt 10 måneder, kanskje? Pluss minus.

Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)
Første var komfortabel med å være alene opptil en time allerede fra han var rundt 12 uker. Ingen protester, lyd eller ødelagte saker.
Andre hadde separasjonsangst, det var k-r-i-s-e bare jeg gikk på do uten henne. Hun lå pal utenfor, pep og hylte til man åpnet. Heldigvis kunne hun være alene med den første hunden. I en alder av 6 år kunne hun være en arbeidsdag helt alene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte valpen din å bli roligere?

Valp 1 var egentlig ganske rolig fra jeg fikk han, 3 mnd gammel. Blanding av flat og dobermann. Valp 2 (toller) var rolig som liten og beit nesten ikke, ble turbo rundt 5-6 mnd gammel og var turbo til vi måtte ta han i sommer, 11 år gammel. Valp 3 (toller) var et bitemonster uten like, men roa seg etter første løpetid ca 6 mnd gammel. Valp 4 (også toller) beit endel, men var i grunn ikke så ille som valp. Ødela lite, og roa seg ganske tidlig. Valpen jeg hadde sist nå er straks 11 måneder, og hun har vært turbopøbel frem til hun fikk første løpetid forrige måned. Har bitt i stykker mye (og kan fortsatt være destruktiv om hun kjeder seg). Hun har hatt mye valperaptus og har til tider vært litt voldsom mot de andre hundene. Toller det også. :)


Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?

Hadde tilgjengelig masse leker, pappbiter og tyggebein. Husker ikke når de slutta å tygge på ting, men det var når de var ferdig å bytte tenner. Noe som varierte litt fra hund til hund, men tror de fleste beit mye mindre i fra 4 månedersalderen av. Minste kan enda tygge litt på ting, har stort gnagebehov. 


Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?

Husker ikke, begynte vel å miste de rundt 12-14 uker gamle kanskje. 


Når ble valpen stueren?

Første var 3-4 måneder, nr 2 5 måneder (men kunne fortsatt lekke når han ble gira, men det er jo noe annet), nr 3 var såvidt over 3 måneder, nr 4 og 5 var rundt 5 måneder. Mulig det kom noe uhell etter den tid også, men da var det stort sett min feil som ikke tok signalene deres. 


Når begynte kjønnsmodningen?

Husker ikke med hannhundene, tispene fikk sin første løpetid henholdsvis 6 måneder og rundt 10 måneder gamle (de to første var hannhunder og de tre siste har vært tisper). 


Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)

Jeg har vært student eller hatt jobb hvor jeg kunne ha med valpene så fikk tatt hjemme-alenetreningen ganske så rolig med de. Første var veldig tidlig klar for å være alene, selv om han var helt alene-hund. De andre har jo hatt andre hunder sammen med seg som har hjulpet endel tror jeg, og jeg har vel ikke hatt de helt alene hjemme før de har vært rimelig store. Ingen som har hatt problem med det da, når jeg først har hatt de helt alene hjemme. :) Har filma litt til og fra for å sjekke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tollernusse skrev:

Når begynte valpen din å bli roligere?

Varierer. Den eldste jeg har nå på 3 ble roligere da hun ble storesøster. 1,5 år gammel. Nr. 2. er 1,5 år nå, og ting begynner å falle litt på plass, men det er et stykke igjen enda vil jeg påstå :P Minsten er 5 måneder og helt idiot :lol:

12 timer siden, Tollernusse skrev:

Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?

Vi har ikke trent noe særlig på det egentlig. Har alltid hatt flere hunder, så de har lært det en del av de voksne. Selv holder jeg meg unna nålene så godt det lar seg gjøre til enhver tid. Blir jeg bitt, så prøver jeg å avlede med mat eller leker. Whipsene måtte bli ganske så store før de lot ting være alene hjemme, hun yngste kan fortsatt finne på å makulere. Når de slutta å bite på alt mulig når jeg var til stede er jeg usikker på, det er sånt som går over med alderen litt gradvis. Minsten biter og stjeler det hun får tak i. Å ha det ryddig i valpehøyde blir du fort vant med :P 

12 timer siden, Tollernusse skrev:

Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?

Mine har begynt rundt 4 mnd. alderen og de har vært ute på en månedstid, halvannen. Minsten har for det meste fått alle de nye tennene nå tror jeg. De djevelske hjørnetennene er hvert fall bytta ut med noen litt større og buttere, så det hjelper på. 

12 timer siden, Tollernusse skrev:

Når ble valpen stueren?

Det har variert veldig. Minsten nå har vært stueren i en etpar måneder, mens andre valper jeg har hatt har hatt uhell fram til ettårsalderen(den som hatt uhell lengst gikk på medisiner som førte til at hun måtte tisse mye oftere, så det er jo litt utenom det vanlige). 

12 timer siden, Tollernusse skrev:

Når begynte kjønnsmodningen?

Jeg har tisper, så de har fått løpetid litt varierende. Jeg har hatt ei som fikk ved 7 mnd. alder, en når hun var 15 mnd. og en ved 12 mnd. Minsten har ikke fått enda, regner med den melder sin ankomst om en månedstid eller to. 

12 timer siden, Tollernusse skrev:

Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)

Jeg har hatt litt av hvert. Whippetene trengte mye tid på seg til å være alene. De kunne ikke stenges inne noe sted, verken bur, grind, rom eller noe. De måtte få gå løse i oppholdsrom for å takle å være alene. Den eldste var rundt 8 mnd. når hun var klar for det, mens yngste whippeten var nærmere 10 måneder. Det har dog gått veldig fort å vende de til å være alene når de først var modne nok for det. Minsten på 5 mnd. tok det på strak labb med en gang. Var borte fra henne i 50 min første gangen hun var alene, uten at det var noe problem i det hele tatt. Jeg har det ikke travelt med at de skal være alene, så vi trener ikke regelmessig på det, men hun har vært alene i rundt 5 timer på det meste. Kunne sikkert greid mer om hun måtte. Slapper godt av og sover som regel til vi kommer hjem (alltid aktivisert henne godt før jeg drar). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Tollernusse said:

 


Når begynte valpen din å bli roligere?
Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
Når ble valpen stueren?
Når begynte kjønnsmodningen?
Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)

Tusen takk på forhånd!

 

Når begynte valpen å bli roligere. Tja, jeg synes egentlig de fleste har vært greie der. Så lenge de får brukt seg litt så er de rimelig enkle resten. Dog får jeg vell si at den merkbare forskjellen gjerne kommer når de lærer seg "legg deg", så det begynner vi ofte å trene på ganske tidlig. Dessuten er jeg ofte ganske nøye på ro inne fra starten av så det er vell noe de plukker opp fra børjan av. Ikke helt rigid altså på valper, men er heller mye ute så de får herje der også går vi inn og roer ned. Orker ikke kaos og stress inne hele tiden.

Bitehemning og når sluttet de å bite på alt.. Hmm, de værste har vell kanskje vært nærmere 7-8 mnd, dog har det stort sett roet seg bra til rundt 6 mnd alder(med mye trening). Jeg er ikke noe glad i de små skarpe og ekle valpetennene som biter så her blir det kort prosess med det. Det er ikke lov, det stoppes/forhindres, valpen blir tvangsroet/får timeout alt ettersom også får de heller bruke energien på mer konstruktive ting, bitehemning har de vell heller vært dårlige på ? men når de slutter å bite så spiller jo ikke det noen rolle lell. Har brukt å pipe/hyle der det funker, men hollendere og mailen iallefall synes bare det bli gøy og biter mer ? ifht å ikke tygge på ting så blir ting ryddet bort etter bedre evne og det valpen evt får tak i blir bare tatt rolig vekk uten noe mer om og men til valpen tar hintet. Evt blir valpen fjernet om den ligger å gnager på et møbel eller noe og ellers bruker jeg jo trim, rotrening og evt kompostbinger e.l. for å begrense tygging før den oppstår.

Tannfelling; ca 4-6 mnds alder. Min nåværende er vell 17 uker ca Nå.og mangler bare en hjørnetann før hun har mistet alle melketenna. Husker ikke akkurat alder på tidligere, men flere av de jeg har hatt har vell vært noe senere i gang enn hun jeg har nå.

Stueren, spørs vell på definisjonen. Hannhunden jeg hadde var voksen før jeg stolte helt på han i alle situasjoner. Hjemme var han høsten rundt året kanskje. Da var jeg lei og hadde en uke eller noe hvor han rett og slett kun lå i bur, i kort bånd ved føttene mine eller var ute på tur. Bare for å ikke få noen mulighet til å tisse inne. Før det var umulig og unngå ellers. Men bare fikk brutt uvanen så var det i boks. Hadde dog et markeringsbehov hjem til enkelte andre om vi var på besøk. Spesielt der det bodde andre hunder. Ellers har det vært få uhell etter de første par ukene her i huset. Men den husrenheten man har så tidlig fordrer jo helst at de blir luftet ofte nok og følger med. Drøyer man det litt for lenge så blir det uhell. Rundt 6 mnd alder har jeg stolt ganske greit på de til å holde seg en del timer av gangen. 

Kjønnsmodning, hannhunden er jeg usikker på, av tispene jeg har hatt fra valp så har vell 2 fått første løp ganske nøyaktig 6 mnd gamle, en var et par-tre mnd eldre enn det. Og siste vet jeg ikke enda.

Hjemme alene trening har gått veldig fint her. Med unntak av første hund som fikk være med over alt alltid(nesten) så har jeg begynt tidlig. Dvs, mine hunder får stort sett god tid på seg før de må være lenge alene, typ en hel arbeidsdag eller noe i nærheten av det, men sånn litt blir det ofte tidlig. Hund nr to hadde vell vært hos meg et par dager bare. Da syntes jeg det var på tide før eldste hunden å få seg en skikkelig tur så da var vi ute litt å sleit ut valpen først, la valpen inne og gikk på tur med eldste. Valpen sov godt hele den timen eller så vi var ute. Nå er det igrunn sjeldent at mine hunder er så mye alene med unntak av i bilen, og med den type hund og hundehold jeg har nå så er det litt lettere å finne på aktiviteter som kan kombineres med både voksen og valp, hvor en av de evt bare får litt ventetid i bilen. Og jeg forlater selvsagt uansett ikke hunder som er engstelig. Men ellers så bruker jeg bare å starte med å gå tur eller trene eller noe før de skal være alene og så sover de nå bare til jeg kommer hjem igjen. Det har de gjort alle sammen. Hun jeg har nå og hun forrige kunne klage litt med det samme jeg går, i frustrasjon fordi de vil være med. Med de finnes ikke utrygge eller noe og roer seg med en gang å legger seg til å sove så det overser jeg bare.

Min filosofi; sliten hund klager kortere og sover bedre. Klaging oversees så lenge hunden ikke er utrygg/panisk og så lenge det går an å gjøre det slik ifht hensyn til naboer eller andre ting. Er det mye og lenge så hadde jeg nok likevel vurdert å finne måter å unngå at det blir sånn fremfor å bare gå fra hunden og ignorere gang på gang. Er hunden utrygg så avbryter jeg, de skal slippe å være redde og en gang å få respons på "mas" ødelegger ikke noe nevneverdig, men man må selvsagt prøve å finne en ny tilnærming før neste forsøk da, så man ikke ender opp med å måtte gjøre det hver gang. Starter som oftest i det små med å bare gå å hente post, gå ut med søpla, gå inn på andre rom i huset uten at valpen får bli med osv, men øke ofte på ganske fort når valpen først er i gang og er trygg. Dog ligger vi lenge på en 3-4 timer før jeg hopper opp til typ en arbeidsdag. Men det handler om alder og modenhet osv før meg. Hundene hadde nok tålt det lenge før uten å få varige men, men jeg synes det blir lenge alene for unge hunder, selv om de kan holde seg etc. Har man flere hunder derimot blir det litt annet. Før det er de som regel med i bilen, både for å korte ned den totale alenetiden og fordi jeg da kan lufte og "snakke med dem" underveis å bryte opp en del. 

 

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også toller, han er 11 måneder :) Han er skikkelig turboutgave og jeg tror han er litt ekstrem. Har hørt fra andre med tollere fra andre linjer i samme alder som har hatt en betydelig roligere valpeperiode! Han her må ofte begrenses og rotrenes for å slappe av, for han har alltid noe han gjerne skulle gjort ? Jeg syns det er helt fantastisk med en som er så mye hund, med så mye iver, nysgjerrighet og arbeidslyst, men jeg kan ikke si annet enn at valpetida var slitsom og jeg er glad vi er to om å ha ham! Likevel syns jeg valpetida med eldstemann som er eurasier var mer slitsom, fordi han var den første hunden vår og vi var ikke forberedt på hvor slitsomt det var (spesielt siden vi da bodde i blokk og ikke bare kunne slippe dem ut i hagen). Da vi fikk førstemann var jeg heller ikke helt frisk, så det ble ganske slitsomt. Nå syns jeg det var mye mer kos, spesielt siden vi følte oss tryggere på hva vi drev med! :)

Når begynte valpen din å bli roligere? Roligere, hva mener du?:P Antar han vil lande litt i 2-3-års-alderen.
Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden? Husker ikke helt hvor lang tid det tok før han slutta med valpebitinga, men det tok ganske lang tid. Det funka dårlig å hyle når han beit, for det var kjempegøy å få oss til å lage lyd! Samme med når han beit i buksebein, det funka ikke å stå stille, for han kunne ha drakamp med buksebeinet likevel, han! Så vi måtte bruke en del tid på å fjerne oss eller ham fra situasjonen når han beit, så han til slutt skjønte at ingen vil leke med ham når han biter hardt. I tillegg belønna vi mye for ikke-bit når vi gikk rundt inne og han ville bite i buksebeina. Men som valp var han rimelig ekstrem, og i en periode la vi oss med skihansker fordi han beit så mye før han roa seg for natta ? Han kunne også plutselig stirre på oss når vi satt i sofaen, få et skikkelig fandenivoldsk uttrykk og HOPPE opp i fjeset for å bite ? Morsomt å tenke på nå, bittelitt skummelt da det stod på.
Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut? Husker ikke, men husker det var litt senere enn søsknene og at han begynte å få dobbelt sett med hjørnetenner en liten periode før alle melketennene falt ut.

Når ble valpen stueren? Det gikk ganske fort med bæsjing, men tissing tok litt tid. Det var et par uker vi tenkte at nå er han stuerein, og så plutselig tissa han på teppet. Men det var sjelden de siste ukene før han slutta helt :)

Når begynte kjønnsmodningen? Tror han var rundt 6 mnd.

Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)  Han syntes det var ganske kjipt i starten, og vi var redde det aldri skulle gå, men når han fikk modnet litt og vi fikk trent systematisk på veldig korte perioder, gikk det bedre. Han kunne være alene i 7-8 timer når han var ca 9-10 måneder, men kunne sikkert greid det før. Skal sies at vi har to hunder, og han er veldig avhengig av eldstemann, og enn så lenge kan han bare være alene om han også er hjemme, bortsett fra i bilen, hvor han greier å være helt alene. 

Og så må jeg få sagt at han er verdens mest fantastiske valpetass, glad og ivrig, tøff og trygg, miljøsterk og sosial, går inn i nye situasjoner med selvsikkerhet og glede, er imponerende fokusert og har en så kul og morsom personlighet?

 

Endret av Thea
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tollervalp :wub:
Jeg har selv to tollere, en på 4,5mnd (Link) og en på 7 år (Litchi). Jeg tror jeg har fortrengt mye av valpetiden med hun eldste, men svarer på det jeg husker fra da hun var valp :) 

Når begynte valpen din å bli roligere?
Valpen min, Link, er fortsatt en vilter liten sak, så det vil tiden vise. Litchi roet seg litt når hun var rundt 6 mnd, men kunne lett stresse seg opp i visse situasjoner. Hun roet seg virkelig når hun var rundt tre år og ble en voksen roligere dame 
:P

Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
Link er midt i tannfellinga si nå og biter i alt som kan bites på. Piping eller å være streng girer han bare mer opp, så her er det å ikke gi noen reaksjon som gjelder. Jeg har også kjøpt inn mye tyggebein så han kan få dempet behovet for å tygge. Han er mester på å bite seg fast i sokker, sko og buksebein. Da er det eneste som funker å stoppe opp og vente på at han er roligere. 


Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
Link begynte å miste tenner når han var 4 mnd og feller fortsatt tenner. Voksentennene kommer nesten med en gang melketannen er borte. 

Når ble valpen stueren?
Link har vært veldig flink den siste måneden og jeg vil kalle han stueren nå. Eneste uhellene han har hatt i det siste har vært min egen feil. Litchi brukte ca. like lang tid, men tisset ofte på seg av glede når hun møtte folk til hun var ca. 7 mnd. 


Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)
Jeg er student og er mye hjemme, derfor har vi tatt hjemmealenetreningen rolig. Han kan fint være alene sammen med den andre hunden nå, men sliter litt mer hvis jeg skal ut på langtur med den voksne og han må være hjemme. Det går fint, men er litt uling og piping før han roer seg. Vi har en stor valpebinge vi har brukt, fordi jeg ikke vil at hundene skal komme nær hverandre når jeg ikke er der. Link er veldig intens for Litchi og ypper noe fryktelig. Jeg vil derfor gi hun fred. Når han har vært i valpebingen når han har vært alene så har det vært mye lyd i han. Så her har det blitt til at jeg har valpesikret leiligheten, hatt Litchi i valpebingen og Link løs. Da har det gått fint. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...