Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv hund kun om morgenen. Trenger råd og veiledning!!


atinadyve
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg og min samboer har en vorsteh hann på 2 1/5 år som heter Balder. Verdens koseligste og trivelige hund og ha med å gjøre. Har utrolig godt lynne og er veldig rolig og grei. Men vi sliter med en ting med tanke på atferd som har pågått en god stund. Samboeren min begynner ganske tidlig om morgenen på jobb, typ klokka 6. Det var først idag vi har opplevd at Balder har glefsa og utagert aggresjon mot en av oss. Jeg lå i senga og sov, mens Balder lå ved siden av meg (Han pleier å ta min samboers plass når han har stått opp). Samboern min skulle bare inn på soverommet for å si hadet til meg, og det var da Balder begynte å knurre. I sånne situasjoner der Balder knurrer tar samboeren min tak i det ved å da si et bestemt NEI, men det tok ikke Balder seg i denne gangen. Han satt seg opp i senga og knurret enda mer aggressivt. Da tok samboeren min tak i Balder og i det han gjorde det glefsa han til (han beit ikke bare for å poengtere det, men flekka tenner og knurring). Knurringa ble bare mer forsterket og glefsinga kom mer stadig. Tilslutt (med tanke på at Balder har godt lynne) ba min samboer at Balder skulle gå å legge seg i hundesenga si og det gjorde han grettent. 

Er det noen som har opplevd noe lignende? Trenger råd og veiledning og hadde satt utrolig pris på om noen kunne dele sine erfaringer med oss. Vi vil gjerne at dette ikke skal bli/være et problem lenger i fremtiden. Dette er første gangen Balder virkelig har blitt sint. Vanligvis pleier han bare å småknurre litt når samboeren min går på jobb eller ikke knurre i det hele tatt. Er det noe vi gjør feil som vi kan endre på? Er det stress vi påfører hunden vår? 

Håper situasjonen var forklart godt nok! Tusen takk for svar på forhånd! 

fullsizeoutput_277.thumb.jpeg.7ae53963acc0a2c28fded51ddc0965dc.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at han kanskje har vondt og er litt stiv i kroppen, siden det kun er på morgenen dette skjer. Menndet avhenger jo av om han reagerer likt andre steder enn i senga? Det pleier ofte å være ekstra ille når man har vært passiv en stund, om man har stive og ømme ledd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Annik skrev:

Min første tanke er at han kanskje har vondt og er litt stiv i kroppen, siden det kun er på morgenen dette skjer. Menndet avhenger jo av om han reagerer likt andre steder enn i senga? Det pleier ofte å være ekstra ille når man har vært passiv en stund, om man har stive og ømme ledd 

tusen takk for svar! :) kan godt hende det! men han har kun denne atferden mot min samboer og ikke meg...glemte å spesifisere det i innlegget. Men kan godt hende han bare er morgengretten eller assosierer samboeren min med stress...men kan godt hende det altså det du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han har ressursforsvar på deg. Min hund har også det og det sitter så dypt i henne at hun klarer ikke skille på om det er fremmede eller samboer som kommer. Vi har opplevd det når jeg har ligget og hvilt på sofaen og hvor hun ligger nært meg. Når samboer bøyde seg ned for å gi meg en klem kom hun og stoppet han. Vi løser det med å be henne gå vekk da kommer hun ut av situasjonen og behov for å forsvare meg blir borte. Anbefaler det fremfor å gå i konflikt med hunden. Samboer kan lokke til seg hunden med en godbit før han gir deg en klem .

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Jeg tenker at han har ressursforsvar på deg. Min hund har også det og det sitter så dypt i henne at hun klarer ikke skille på om det er fremmede eller samboer som kommer. Vi har opplevd det når jeg har ligget og hvilt på sofaen og hvor hun ligger nært meg. Når samboer bøyde seg ned for å gi meg en klem kom hun og stoppet han. Vi løser det med å be henne gå vekk da kommer hun ut av situasjonen og behov for å forsvare meg blir borte. Anbefaler det fremfor å gå i konflikt med hunden. Samboer kan lokke til seg hunden med en godbit før han gir deg en klem .

tusen takk for svar! :D jeg har undret på det selv faktisk! det er som om Balder ikke kjenner igjen samboeren min i det hele tatt og glemmer helt at det er han. Men hvordan stoppet hunden din han? Ved knurring/bjeffing/glefsing? Utifra det jeg har sett ser det ut som om Balder tror at samboeren min skal ta over senga igjen når han nettopp har lagt seg der og Balder prøver alltid å være høy i rang og det har vi også sett når han er med andre hunder. Tror han prøver å dominere over samboeren min som da egentlig er alpha hannen i vår lile trio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, atinadyve skrev:

tusen takk for svar! :D jeg har undret på det selv faktisk! det er som om Balder ikke kjenner igjen samboeren min i det hele tatt og glemmer helt at det er han. Men hvordan stoppet hunden din han? Ved knurring/bjeffing/glefsing? Utifra det jeg har sett ser det ut som om Balder tror at samboeren min skal ta over senga igjen når han nettopp har lagt seg der og Balder prøver alltid å være høy i rang og det har vi også sett når han er med andre hunder. Tror han prøver å dominere over samboeren min som da egentlig er alpha hannen i vår lile trio. 

Hun knurret fra magen og gikk rett i fjeset hans men uten å bite. Jeg vet hun har ressursforsvar på meg, men aldri sett henne ta så mye i. Vi har ikke hundene i senga. Men om jeg hviler i sofaen blir hun alltid bedt om å gå vekk hvis samboer skal gi meg en klem. Er samboer og jeg i sofaen før henne kommer hun ikke i forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, atinadyve skrev:

tusen takk for svar! :D jeg har undret på det selv faktisk! det er som om Balder ikke kjenner igjen samboeren min i det hele tatt og glemmer helt at det er han. Men hvordan stoppet hunden din han? Ved knurring/bjeffing/glefsing? Utifra det jeg har sett ser det ut som om Balder tror at samboeren min skal ta over senga igjen når han nettopp har lagt seg der og Balder prøver alltid å være høy i rang og det har vi også sett når han er med andre hunder. Tror han prøver å dominere over samboeren min som da egentlig er alpha hannen i vår lile trio. 

Leste ikke alpha hannen teorien din med en gang. Dette handler ikke om slike ting, så det kan du ta med knusende ro. Noen hunder har større ressursforsvar enn andre og hva de har det på er også forskjellig. De fleste har det på mat eller leker, mens noen har det på folk. Kan hende det hadde vært likt om hund og din samboer lå i senga og du kom inn for å gi samboer en klem. Det har lite med personen å gjøre, og mest med situasjonen.

Endret av Avani
rette opp skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Hun knurret fra magen og gikk rett i fjeset hans men uten å bite. Jeg vet hun har ressursforsvar på meg, men aldri sett henne ta så mye i. Vi har ikke hundene i senga. Men om jeg hviler i sofaen blir hun alltid bedt om å gå vekk hvis samboer skal gi meg en klem. Er samboer og jeg i sofaen før henne kommer hun ikke i forsvar.

Okey! Tror Balder enten er ressursforsvar på meg eller ovenfor senga. Men skal ta disse tipsene/rådene til meg og teste dem ut. Tusen takk for respons :D får fortsette å se på atferden hans og se om det er et slags mønster. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Leste ikke alpha hannen teorien din med en gang. Dette handler ikke om slike ting, så det kan du ta med knusende ro. Noen hunder har større ressursforsvar enn andre og hva de har det på er også forskjellig. De fleste har det på mat eller leker, mens noen har det på folk. Kan hende det hadde vært likt om hund og din samboer lå i senga og du kom inn for å gi samboer en klem. Det har lite med personen å gjøre, og mest med situasjonen.

Åja, okey. Fordi han har ALDRI hatt slik oppførsel mot meg før. Det er kun på samboeren min. Men kan være som du sier da at han er ressursforsvar ovenfor meg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, atinadyve skrev:

Åja, okey. Fordi han har ALDRI hatt slik oppførsel mot meg før. Det er kun på samboeren min. Men kan være som du sier da at han er ressursforsvar ovenfor meg. 

Da er det nok ovenfor deg og ikke senga. Det enkleste er å be hunden gå ut av sengen før samboer skal gi deg en klem :) Med tiden vil han nok kunne takle det uten å komme i forsvar.  Hvis hunden ikke vil ut av senga når samboeren din lokker på den, så kan samboer slippe noen godbiter på gulvet, de fleste hunder klarer ikke motstå det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Da er det nok ovenfor deg og ikke senga. Det enkleste er å be hunden gå ut av sengen før samboer skal gi deg en klem :) Med tiden vil han nok kunne takle det uten å komme i forsvar.  Hvis hunden ikke vil ut av senga når samboeren din lokker på den, så kan samboer slippe noen godbiter på gulvet, de fleste hunder klarer ikke motstå det :)

okey, det gir mening. Tusen takk for respons! :D setter utrolig stor pris på det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke korrigert ham ved å kjefte (NEI) eller ta i ham fysisk, det vil bare eskalere situasjonen. Og kan være årsaken til at han i dag gikk litt lengre i truslene sine. Be heller hunden om å gå ut av sengen, slik du får råd om over her.

Og dette med alfa og dominering kan du bare glemme. Mennesker er ikke hunder, og det tror ikke hundene heller. Selv om vi kan bruke noe språk og signaler som hundene selv bruker, så vet de utrolig godt forskjellen på dem og oss. Det er dere som mennesker som tar de fleste avgjørelsene for hunden i løpet av en dag, og en hund tror aldri at den er "sjefen" over et menneske. At den er uoppdragen og gjør som den selv vil (det den selv mener lønner seg for ham) er en annen sak.

Hvordan ser du at han står høyt i rang når han er med andre hunder? En dominant hund er som oftest en trygg og selvsikker hund, som ikke har behov for å undertrykke andre hunder. Veldig mange tror at når en hund jokker på andre så er dette dominanse, det er vanligvis stress (som igjen er en typisk reaksjon om man har mange hunder som herjer sammen på hundejorder og lignende).

  • Like 11
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, simira skrev:

Jeg ville heller ikke korrigert ham ved å kjefte (NEI) eller ta i ham fysisk, det vil bare eskalere situasjonen. Og kan være årsaken til at han i dag gikk litt lengre i truslene sine. Be heller hunden om å gå ut av sengen, slik du får råd om over her.

Og dette med alfa og dominering kan du bare glemme. Mennesker er ikke hunder, og det tror ikke hundene heller. Selv om vi kan bruke noe språk og signaler som hundene selv bruker, så vet de utrolig godt forskjellen på dem og oss. Det er dere som mennesker som tar de fleste avgjørelsene for hunden i løpet av en dag, og en hund tror aldri at den er "sjefen" over et menneske. At den er uoppdragen og gjør som den selv vil (det den selv mener lønner seg for ham) er en annen sak.

Hvordan ser du at han står høyt i rang når han er med andre hunder? En dominant hund er som oftest en trygg og selvsikker hund, som ikke har behov for å undertrykke andre hunder. Veldig mange tror at når en hund jokker på andre så er dette dominanse, det er vanligvis stress (som igjen er en typisk reaksjon om man har mange hunder som herjer sammen på hundejorder og lignende).

Takk for svar! Vi lærte det idag at NEI eller ta i han fysisk vil bare eskalere situasjonen enda mer.

Jeg prøver å forstå hunden vår sin atferd og er veldig vanskelig å forklare andre uten at de er der selv. Men utifra det jeg så, så så det ut som om Balder prøvde å være dominerende ovenfor enten meg eller senga. Har hørt mye forskjellig dette med at hunden prøver å være dominerende og at den ikke er det som du skriver, så vet ikke helt hva jeg skal tro. Vil prøve å forstå hvorfor han var som han var og prøve å løse problemet på en bestemt og rolig måte. 

Når jeg ser han med andre hunder så er han veldig leken og sosial med andre. Men hvis en annen hun prøver å ta fra han leken eller prøve å jokke på han, finner han seg ikke i. Han prøver å gå vekk fra situasjonen eller i verste fall si ifra. 

Endret av atinadyve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, atinadyve skrev:

Men utifra det jeg så, så så det ut som om Balder prøvde å være dominerende ovenfor enten meg eller senga. Har hørt mye forskjellig dette med at hunden prøver å være dominerende og at den ikke er det som du skriver, så vet ikke helt hva jeg skal tro.

Du skal bare stryke dominansteori fra listen din over mulige forklaringsmodeller for hundeadferd først som sist. Og med den stryker du alle nettsteder, bøker eller personer som bruker slik teori fra listen din over plasser du søker råd. Det er, kort sagt, utdatert teori.

Her er et fint foredrag om emnet: https://urskola.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt forklart. Hunder (eller ulver om du vil) har lov å ha sine ting/ressurser, og disse har de lov til å forsvare (uavhengig av rang) seg i mellom. Den som har det eier retten på det akkurat da. Og noen hunder føler større behov for å passe på det de anser som viktig, enn andre, også ovenfor mennesker. At det er kjente mennesker spiller oftest ingen rolle.

Personlig hadde jeg ikke hatt en slik hund i sengen, den hadde rett og slett mistet sin plass der med en slik oppførsel fremfor å få lov til å ligge der å bygge verdi og utvikle forsvaret enda mer. Jeg liker å ha hunder i senga så jeg hadde kanskje forsøkt igjen senere, men en periode hadde han måttet finne seg i å ligge i sin egen seng.

Det er ofte ikke så voldsomt mye man får gjort med slikt(litt avhengig av graden av det og hva det er forsvar på), men unngå situasjoner som det er jo en ting. Om situasjon oppstår, prøv å bare gjør minst mulig utav det. Be hunden om å gå ned feks uten å fyre opp noe mer. Tenker det kan være ekstra virkningsfullt om det er du som ber han gå vekk siden det er deg han virker å ha forsvar på. Ville gjort det ved alle tegn til knurring e.l. bare for å understreke at det er ikke akseptert.

Og ellers så virker det jo som hunden kan ha et snev av ressursforsvar på enkelte andre ting også, som du sier at han ikke er begeistret før at andre prøver å ta fra han ting etc. Det er jo greit nok, men kan være greit å være litt obs på. Trene på bytting og gjøre noe positivt utav det at noen tenker å ta fra han noe.

Edit; og en hund som først prøver å gå vekk når noen jukker på han høres nå rimelig allright og danset ut synes nå jeg. At de sier ifra når ting ikke er greit og kanskje til og med ryker sammen med noen av samme kjønn fra tid til annen om settingen blir rett/feil, det er helt normalt for de aller fleste.

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Enkelt forklart. Hunder (eller ulver om du vil) har lov å ha sine ting/ressurser, og disse har de lov til å forsvare (uavhengig av rang) seg i mellom. Den som har det eier retten på det akkurat da. Og noen hunder føler større behov for å passe på det de anser som viktig, enn andre, også ovenfor mennesker. At det er kjente mennesker spiller oftest ingen rolle.

Personlig hadde jeg ikke hatt en slik hund i sengen, den hadde rett og slett mistet sin plass der med en slik oppførsel fremfor å få lov til å ligge der å bygge verdi og utvikle forsvaret enda mer. Jeg liker å ha hunder i senga så jeg hadde kanskje forsøkt igjen senere, men en periode hadde han måttet finne seg i å ligge i sin egen seng.

Det er ofte ikke så voldsomt mye man får gjort med slikt(litt avhengig av graden av det og hva det er forsvar på), men unngå situasjoner som det er jo en ting. Om situasjon oppstår, prøv å bare gjør minst mulig utav det. Be hunden om å gå ned feks uten å fyre opp noe mer. Tenker det kan være ekstra virkningsfullt om det er du som ber han gå vekk siden det er deg han virker å ha forsvar på. Ville gjort det ved alle tegn til knurring e.l. bare for å understreke at det er ikke akseptert.

Og ellers så virker det jo som hunden kan ha et snev av ressursforsvar på enkelte andre ting også, som du sier at han ikke er begeistret før at andre prøver å ta fra han ting etc. Det er jo greit nok, men kan være greit å være litt obs på. Trene på bytting og gjøre noe positivt utav det at noen tenker å ta fra han noe.

Edit; og en hund som først prøver å gå vekk når noen jukker på han høres nå rimelig allright og danset ut synes nå jeg. At de sier ifra når ting ikke er greit og kanskje til og med ryker sammen med noen av samme kjønn fra tid til annen om settingen blir rett/feil, det er helt normalt for de aller fleste.

Tusen takk for svar! Veldig gode tips du gir meg her. Vi har gjort det slik at han ikke får lov til å ligge i sengen vår nå en stund fremover. Han har nå tre andre steder å ligge i leiligheten og han virker fornøyd med det. 

Han er en veldig leken og sosial hund og liker å leke med andre hunder, men vi må trene mer på dette med deling av leker/godbiter osv. Han er fortsatt ung og er under trening så er absolutt ikke for seint tenker jeg. Han har ikke noe problem om det er vi som prøver å ta fra han ting, er mer andre hunder, men skal være obs på det. 

Og igjen tusen takk for tips og at du ville dele dine erfaringer! Skal bruke det videre, tusen takk igjen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, atinadyve said:

Tusen takk for svar! Veldig gode tips du gir meg her. Vi har gjort det slik at han ikke får lov til å ligge i sengen vår nå en stund fremover. Han har nå tre andre steder å ligge i leiligheten og han virker fornøyd med det. 

Han er en veldig leken og sosial hund og liker å leke med andre hunder, men vi må trene mer på dette med deling av leker/godbiter osv. Han er fortsatt ung og er under trening så er absolutt ikke for seint tenker jeg. Han har ikke noe problem om det er vi som prøver å ta fra han ting, er mer andre hunder, men skal være obs på det. 

Og igjen tusen takk for tips og at du ville dele dine erfaringer! Skal bruke det videre, tusen takk igjen!

Det går nok bra, høres ikke ut som noe ille tilfelle, men bare greit å ha det i bakhodet så man kan passe på at han ikke pushes for langt, og huske på at han kanskje ikke er helt voksen enda så ting kan fortsatt endre seg litt, spesielt ifht andre hunder av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, atinadyve said:

Han er en veldig leken og sosial hund og liker å leke med andre hunder, men vi må trene mer på dette med deling av leker/godbiter osv.

Jeg vil anbefale dere å unngå all bruk av leker og godbiter sammen med andre hunder. Dere risikerer å utløse ressursforvar og gjøre det mye verre. Bruk av godbiter og leker er en av hovedgrunnene til at jeg unngår hundeparker, fordi noen tror det er koselig og/eller en god idé å dele ut godbiter til alle hundene som er der. Da risikerer du ikke bare din egen hund, men andres, sikkerhet, så fort ressursforsvaret trigges hos en av hundene som er involvert.

Når det gjelder ting han tar/passer på hjemme, om han gjør det, så er det en god løsning å bytte det til seg med noe bedre. Finn noen godbiter, en leke han liker godt eller noe god mat, og bytt til dere det han har tatt som han ikke skal ha. Hvis hunden opplever at "verdifulle" ting blir tatt fra ham vil det bare gjøre ressursforsvaret verre.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...