Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk Buhund

Recommended Posts

Hei

Vi tenker på å få oss en Norsk Buhund som neste familiehund, og i den forbindelse har vi besøkt noen med buhund for å se om dette var rett rase for oss. Der opplevde vi at en av hundene (var 16 mnd gml) hoppet opp i 'nappet' minstejenta på 6 år i fjeset hele tiden. Bet ikke hardt, men nok til at hun ble litt skremt.

Det jeg lurer på er om dette er 'normal' hilsing for en buhund? Er det slik at de hilser voldsomt på alle de møter, da spesielt barn? Og hvordan er de i forhold til gjeter instinkt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 14.9.2018 at 12:08 PM, Lille_Persille said:

Hei

Vi tenker på å få oss en Norsk Buhund som neste familiehund, og i den forbindelse har vi besøkt noen med buhund for å se om dette var rett rase for oss. Der opplevde vi at en av hundene (var 16 mnd gml) hoppet opp i 'nappet' minstejenta på 6 år i fjeset hele tiden. Bet ikke hardt, men nok til at hun ble litt skremt.

Det jeg lurer på er om dette er 'normal' hilsing for en buhund? Er det slik at de hilser voldsomt på alle de møter, da spesielt barn? Og hvordan er de i forhold til gjeter instinkt?

Tviler på at buhund er de verste på slike ting, sånn jevnt over, men uansett rase osv så kan man jo få et individ som er litt ekstra på noe som ikke nødvendigvis egentlig er vanlig for rasen. Dog handler dette mye om oppdragelse også og det vil antagelig ikke være så ille innad i familien. 

Jeg har feks en helt gal, oversosial hund som enda i en alder av 20 mnd ikke kan være løs blant oss når vi har besøk fordi hun går helt bananas og roer seg aldri. Dog er det ingen problem med sønnen på straks 2 år, og det har det heller ikke vært med unntak av de første ukene hvor hun måtte finne seg i å bli begrenset litt mens han var våken og nede på gulvet. Ikke noe problem når vi kommer hjem etter å ha vært borte osv heller, men alle som ikke bor her blir hun helt crazy når hun ser. Det er  bare sånn hun er og det er mye jobb. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Sauene her synes det er digg å få av ulla så at det skal være grusomt å lære barn at ull kommer fra lam skjønner jeg ikke helt. Men nå er det mye jeg ikke forstår. Og trodde også først at denne artikkelen var satire. 
    • Vanskelig diskusjon dette her. Blir nesten som å diskutere religion, da vi er oppvokst så forskjellig og har så forskjellige syn på dette. Personlig er jeg vegetarianer fordi jeg oppvokst med en far som drev gård - han var helt ærlig på alt som hadde med slakt og sånt noe å gjøre, noe jeg er veldig glad for den dag i dag. Nettopp det å vite "sannheten" har latt meg ta egne valg rundt dette. Det er mye dritt i kjøttindustrien, det tror jeg alle kan være enige om, men hvor mye moral og sannhet man skal gi barna i hvilken alder er et annet spørsmål.  @Malamuten, jeg opplever at mange ikke får korrekte opplysninger om gårdsdrift og dyreholdt med mindre de oppsøker det selv. Nå er selvsagt norge langt bedre enn mange andre land på dyrevelferd, men hvis vi ser på Tine- og Gildereklamene hvor de koser og duller og steller på de nyfødte babydyrene som dagen etter opptak skal slaktes eller rives bort fra mor (sånn omtrent), så er det jo ikke akkurat en legit representasjon av hva som foregår. Overraskende mange forstår ikke, eller nekter å forholde seg til, at det er døde dyr de spiser. Har man baller til å jakte eller slakte selv synes jeg saken er en annen, men så mange av mine oslovenner har null forhold til gårdsdrift og slakt, og hadde aldri klart å ta livet av et dyr selv.  Så det skal ikke handle om å pushe livssyn på barn, men om at jeg som byjente mener mange rundt meg godt kunne vokst opp med en god del større bevissthet rundt hva de betaler for og hva de spiser. Selv om industrien i Norge er på god vei i riktig retning må jo hamburgeren dø for å bli hamburger. Og det er det mange som ikke forstår, fordi ingen noen gang har sagt det til dem. Enig i at "kua mi jeg takker deg" er en søt sang, da.  Og ja, slitsomt at alt er feil og dumt hele tiden. 
    • Tror jeg forstår hva du mener. Ta ham med ut de 2 gangene han ønsker det og prøve å oppmuntre ham til oftere og lengre turer. Takk for råd. 
    • Det gjør de.jo stort sett, men ingen liker vell å bli utsatt for ting vi er redde for. Så er han redd ute så blir det jo heller ikke gøy å gå tur.
  • Nylig opprettede emner