Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp


tm100021

Recommended Posts

Det er jo ikke fjollete.

Et par eller en enslig mann/kvinne i 30-40 årene kan jo virke som den beste valpekjøperen, men når h*n kommer hjem så er h*n ikke grei med hunden i det hele tatt. Men kanskje jenta på 20 som virket litt fomlete da du snakket med henne kanskje ville behandlet den samme hunden bedre? Man kan aldri vite, og derfor syns jeg det er synd at enkelte setter aldersgrense for salg av sine hunder.

Heldigvis finnes det folk som ikke gjør det - og det skaper mange lykkelige og flinke hundeiere ;) (nei, jeg mente ikke at de som er 30-40 ikke er gode og lykkelige hundeeiere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

Jeg er nå 16 år og kjøpte min egen hund i fjor etter å ha gått i rundt 5 år og lest om hunder,og passet hunder og lengtet etter egen hund.

Jeg kjøpte hunden min for konfirmasjonspengene mine,allepengene gikk med).

Jeg har gått kurs gjennom hele den tiden jeg har hatt hunden min,og vi gjør dt veldig bra!

Jeg går 2-3 timers tur hver dag(skulle gjerne holdt på mer,men det var de leksene da...).

Mine venninner bare himler med øynene og drekker seg drita hver helg,jeg er den eneste i venneflokken(som jeg ikke er sammen med lenger)som ikke drikker.

Når venninnene mine finner på noe går jeg heller tur eller trener med bikkja(asosial?ja,er vel det,men det er absolutt verdt det).

Har fått "trusler" over msn av anonyme venninner som er direkte truende og frekke bare fordi de ikke skjønner de valgene jeg tar og fordi de ikke respekterer at jeg velger å leve med hund som hovedprioritering,var ikke noen hyggelig opplevelse.

Har flere venninner som spør meg om de er skikket til å kunne ha hund,disse danser 3 ganger i uka-4 timer,fester fast hver helg osv...(hjemme ser de bare på tv og sitter på dataen)

Rasen de ønsker seg...Chihuahua og Dvergpincher!

Jeg skjønner godt at mange ikke vil selge til folk under 20 år,er kanskje enig i at det kan være uansvarlig,men jeg synes at det er leit at man som 16 åring blir sett på som en som kommer til å sparke bikka si rett vest når man f.eks får kjæreste,flytter ut,blir lei osv...

Hunden min er livet mitt,foreldrene mine er bekymret for sosiallivet mitt,jeg er jo ikke sammen med folk!!

Har nå endelig fått en venne gjeng som alle driver med hund,deilig å kunne snakke om bikkja si istedet for å snakke om gutter,sminke og klær ;)

Jeg har altid vært genuint dyre og hundeinteressert,elsker dyr og har opp gjennom årene hatt høner,Kalkuner,Griser,Kaniner,Katter,Rotte og you name it!

Drømmen min gikk endelig i oppfyllelse i fjor og det er ikke tvil i familien om hvem jeg hadde valgt som eneste overlevende familiemedlem(satt litt på spissen).

:D Ville bare fortelle hva jeg føler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig vært spennende å se en statistikk over alderen på en førstegangseier som er på kurs i forhold til antall førstegangseiere i aldersgruppen. Bare fra det jeg har sett er sannsynligheten større for at en førstegangseier på 16-30 går på kurs enn en førstegangseier på 30-50, selvom de i aldersgruppen 30-50 ikke har hatt annen befatning med hund enn av "vi hadde en når vi var liten".

Man lærer ikke å oppdra/få en hverdagslydig hund på bakgrunn av normal livserfaring, det nekter jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig vært spennende å se en statestikk over alderen på en førstegangseier som er på kurs i forhold til antall førstegangseiere i aldersgruppen. Bare fra det jeg har sett er sannsynligheten større for at en førstegangseier på 16-30 går på kurs enn en førstegangseier på 30-50, selvom de i aldersgruppen 30-50 ikke har hatt annen befatning med hund enn av "vi hadde en når vi var liten".

Man lærer ikke å oppdra/få en hverdagslydig hund på bakgrunn av normal livserfaring, det nekter jeg å tro.

Enig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange av oss her på sonen ventet til vi var over 30 med å få oss første hund?

Jeg innbiller meg at de som klarer å vente så lenge sikkert ikke er så veldig opptatt av hunder i utgangspunktet...Tror det er få som reiser på kurs, leser bøker, oppsøker fora etc om hund i la si 15 år før de selv skaffer seg en..

Jeg var 21 når jeg kjøpte min første egne hund før det tok jeg vare på "alle" andres.Jeg var på det tidspunktet en dyktigere og mer dedikert hundeier en mine foreldre som fortsatt har den oppfatningen at hunder som tisser bør få nesa dyttet ned i uhellet.

Men selvfølgelig:hvis jeg var oppdretter og skulle selge en valp så skulle jeg ha kjent en eventuell kjøper under 20 år meget godt før jeg solgte en valp til vedkommende.Nettopp fordi jeg har sett så utrolig mange av mine venner gå lei av både hest og hund når de ble "voksne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter hva jeg leser her så synes jeg det er utrolig at det finnes så mange ansvarløse oppdrettere, hvis da det som skrives av mange av dere er sant. Å selge hunder til unger/umyndige, og alstå ikke til foreldrrene til disse, finner jeg meget ansvarsløst.

Men nå er selvfølgelig ikke majoriteten av hundeeierne medlemmer av hundesonen. Uansett hva dere mener, jeg synes det er vanvittig å selge hunder til unger/ungdom som ikke engang er myndige. Kall meg gjerne idiot eller hva som helst som er så opptatt av alder, men jeg baserer mine meninger på min meget lange erfaring som opppdretter. Hva baserer egentlig dere deres mening på? Kun synsing?

Og man trenger faktisk ikke lese mange bøker, gå på mange hundekurs, eller enda verre, oppsøke diverse fora, for å bli en god hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man trenger faktisk ikke lese mange bøker, gå på mange hundekurs, eller enda verre, oppsøke diverse fora, for å bli en god hundeeier.

Er både enig og uenig der. Man kan lære MASSE av å lese, men da lærer man bare teorien. Praksis er noe helt anna! Men! Man får gjennom bøker og kurs, masse greier som er bra å kunne når man skal skaffe seg hund. F.eks jeg prøvde å trene klikkertrening etter det jeg hadde lest på canis. Det gikk greit det, men da trente jeg med klikker og ikke klikkertrening. Etter å ha lest både Ikke skyt hunden og Klikkertrening for in hund, har jeg skjønt mye mer av hva klikkertrening går ut på, og derfor blir Romeo bare mer og mer klikkertrent. Jeg har lært utrolig mye gjennom canis, hundesonen og diverse andre fora. Ikke kom her og si at man ikke kan lære noe om å bli en god hundeeier på diverse fora!

Når det gjelder det å selge hunden til umyndige synes jeg det er greit at du er skeptisk, men vær så snill, ikke utelukk dem helt! Så lenge du vet at foreldrene stepper inn hvis noe skjer, hva er så problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter hva jeg leser her så synes jeg det er utrolig at det finnes så mange ansvarløse oppdrettere, hvis da det som skrives av mange av dere er sant. Å selge hunder til unger/umyndige, og alstå ikke til foreldrrene til disse, finner jeg meget ansvarsløst.

Men nå er selvfølgelig ikke majoriteten av hundeeierne medlemmer av hundesonen. Uansett hva dere mener, jeg synes det er vanvittig å selge hunder til unger/ungdom som ikke engang er myndige. Kall meg gjerne idiot eller hva som helst som er så opptatt av alder, men jeg baserer mine meninger på min meget lange erfaring som opppdretter. Hva baserer egentlig dere deres mening på? Kun synsing?

Og man trenger faktisk ikke lese mange bøker, gå på mange hundekurs, eller enda verre, oppsøke diverse fora, for å bli en god hundeeier.

Og mitt syn er basert på snart 30 års erfaring som et oppegående menneske med evner til å ta i mot ny lærdom og nye tanker.Jeg har faktisk evnen til å lære noe og å la meg imponere av feks Benedicte her inne (som bare er 15!) og jeg tror den evnen er noe av det min hund drar mye mer nytte av enn at jeg er over den magiske aldersgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud Stokman skreiv: Hva baserer egentlig dere deres mening på? Kun synsing?

Jeg baserer min erfaring på en del år innen omplassering av hunder. Og må bare si at det er minst like mange på 40+ som de under 20 som velger å ha fra seg hundene sine. Og det er mange "voksne" som ikke har det minste anelse på hva det vil si å ha hund, i forhold til mange unge. Så å skjære alle unge over en kam blir heilt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det å selge hunden til umyndige synes jeg det er greit at du er skeptisk, men vær så snill, ikke utelukk dem helt! Så lenge du vet at foreldrene stepper inn hvis noe skjer, hva er så problemet?

Selvfølgelig utelukker jeg helt og holdent å selge hund til umyndige. En kontrakt signert av en umyndig person er dessuten ugyldig. Jeg sier heller nei til en for mye enn til en for lite. Hvis foreldrene stiller opp som du sier, så er det de jeg selger hund til, ikke til ungene, og hvis det kommmer fram at det er ungen som skal ha hovedansvaret, så er det blankt nei hos meg, uansett hvor mye foreldrene sier de vil stille opp. Jeg er _meget_ _nøye_ når jeg selger hunder skjønner du, og jeg har blitt mer og mer skeptisk etterhvert som flere og flere folk har løyet til meg. Bedre å være for skeptisk enn for godtroende, har det vist seg. Tidligere var jeg mer godtroende og tok det meste som ble fortalt meg av poteniselle valpekjøpere for god fisk, og det har vist seg å være en gedigen tabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer min erfaring på en del år innen omplassering av hunder. Og må bare si at det er minst like mange på 40+ som de under 20 som velger å ha fra seg hundene sine. Og det er mange "voksne" som ikke har det minste anelse på hva det vil si å ha hund, i forhold til mange unge. Så å skjære alle unge over en kam blir heilt feil.

Det er jo bra at du baserer meningene dine på noe. Si meg, drev du med omplassering lenge? Hvor mange hunder omplasserte du, sånn cirka? Var det omplassering av hunder fra eget oppdrett?

Min erfaring både fra omplassering av hunder fra eget oppdrett og andre er stikk i strid med det du skriver. Jo, jeg skjærer gjerne alle unge over en kam, som jeg har skrevet før, bedre å si nei til en for mye enn å være slepphendt og si ja til en for mye. Jeg taler av erfaring, det er ikke noe jeg bare har tatt ut av lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdretter, men er helt enig med Aud.

Jeg hadde ikke inngått noen kontrakt med en umyndig person. Det spiller ingen rolle om denne personen er flink med hund - vedkommende er fortsatt under myndighetsalderen! Jeg skjønner ikke problemet med å la foreldrene skrive kontrakt, man kan jo ha like mye arbeid/ansvar for hunden selv likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fjollete innlegg du kommer med!

For et saklig og voksent innlegg du kommer med! Blir helt imponert over nivået her.

Det var jo faktisk for å komme med et poeng om hvor utrolig feil det blir å skjære over alle med en kam, noe du skriver i et innlegg lenger ned at du ikke har noe problem med så lenge det er ungdommer. Bedre å være forsiktig enn å selge en av valpene til en uskikket eier. JA, det mener jeg også, men jeg tror ikke at sjangsen er større for at damen på 35 med mann og barn vil bli en bedre hundeeier enn jenta som nettopp har fylt 18.

Jeg sier ikke at en oppdretter skal være "snill" å selge til en på 18 bare fordi h*n er ung, bare at jeg synes det blir galt å utelukke personen helt og holdent pga. alder. Men jeg sier heller ingenting om hvordan du skal drive ditt oppdrett, for med din holdning til unge valpekjøpere så tror jeg det er best du lar være. Kjemien mellom valpekjøper og oppdretter skal jo helst være bra, og hvis du har så store fordommer mot "ungdommen i dag", så vil det jo ikke funke uansett.

Bare en liten ting jeg vil legge til--lærte på skolen at i alle verdens religioner og livssyn så er det er det en ting som går igjen, og det er "gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg" i forskjellige versjoner. Hvis man selv ønsker å bli hørt før man får avslag fra oppdrettere, når man søker på jobb, osv., så burde man være villige til å gjøre det samme for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdretter, men er helt enig med Aud.

Jeg hadde ikke inngått noen kontrakt med en umyndig person. Det spiller ingen rolle om denne personen er flink med hund - vedkommende er fortsatt under myndighetsalderen! Jeg skjønner ikke problemet med å la foreldrene skrive kontrakt, man kan jo ha like mye arbeid/ansvar for hunden selv likevel.

Jeg er også enig at man ikke skal skrive kontrakt med noen som er umyndig. Da er den jo som sagt ikke engang gyldig. Uansett, det kan hende jeg leste feil, men jeg tror Aud sa at hun ikke ville skrive kontrakt med en voksen hvis det gikk fram at et barn (altså under 18) skulle ha hovedansvaret. Meeeen det kan hende jeg surrer litt nå. Er sent, vet du. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo faktisk for å komme med et poeng om hvor utrolig feil det blir å skjære over alle med en kam, noe du skriver i et innlegg lenger ned at du ikke har noe problem med så lenge det er ungdommer. Bedre å være forsiktig enn å selge en av valpene til en uskikket eier. JA, det mener jeg også, men jeg tror ikke at sjangsen er større for at damen på 35 med mann og barn vil bli en bedre hundeeier enn jenta som nettopp har fylt 18.

Jeg sier ikke at en oppdretter skal være "snill" å selge til en på 18 bare fordi h*n er ung, bare at jeg synes det blir galt å utelukke personen helt og holdent pga. alder. Men jeg sier heller ingenting om hvordan du skal drive ditt oppdrett, for med din holdning til unge valpekjøpere så tror jeg det er best du lar være. Kjemien mellom valpekjøper og oppdretter skal jo helst være bra, og hvis du har så store fordommer mot "ungdommen i dag", så vil det jo ikke funke uansett.

Bare en liten ting jeg vil legge til--lærte på skolen at i alle verdens religioner og livssyn så er det er det en ting som går igjen, og det er "gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg" i forskjellige versjoner. Hvis man selv ønsker å bli hørt før man får avslag fra oppdrettere, når man søker på jobb, osv., så burde man være villige til å gjøre det samme for andre.

Hvis en som jeg vet at jeg ikke vil selge valp til ringer meg, så gidder jeg heller ikke å høre på hva vedkommende har å si. Jeg kaster ikke bort tiden min på slikt.

En person på 18 har sjelden etablert seg, men det er det større sjanse for at en person på 35 med mann og barn har gjort. Uansett alder så er det endel spørsmål fra meg som må besvares riktig. Feil svar-------null hund fra meg, uansett alder og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en som jeg vet at jeg ikke vil selge valp til ringer meg, så gidder jeg heller ikke å høre på hva vedkommende har å si. Jeg kaster ikke bort tiden min på slikt.

En person på 18 har sjelden etablert seg, men det er det større sjanse for at en person på 35 med mann og barn har gjort. Uansett alder så er det endel spørsmål fra meg som må besvares riktig. Feil svar-------null hund fra meg, uansett alder og erfaring.

Det er en helt ærlig ting å ikke ville selge hunder til yngre selv, jeg hadde vært pokker så sær selv jeg (men jeg hadde vel omtrent kastet valpene mine etter enkelte av brukerene her inne...)

Men å dermed påstå at alle oppdretterene som har solgt hunder til den yngre garde her feks er useriose er å dra det altfor langt!

Jeg selv har ting jeg ser etter hos oppdrettere, min egne kriterier å gå etter -de som ikke oppfyller de kriteriene er det helt uaktuellt å kjope valp av.

En oppdretter som avler på HD feks faller elegant igjennom.Men det betyr ikke at jeg mener alle som kjoper av vedkommende oppdretter er useriose valpekjopere.De kan ha sine grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt ærlig ting å ikke ville selge hunder til yngre selv, jeg hadde vært pokker så sær selv jeg (men jeg hadde vel omtrent kastet valpene mine etter enkelte av brukerene her inne...)

Men å dermed påstå at alle oppdretterene som har solgt hunder til den yngre garde her feks er useriose er å dra det altfor langt!

Jeg selv har ting jeg ser etter hos oppdrettere, min egne kriterier å gå etter -de som ikke oppfyller de kriteriene er det helt uaktuellt å kjope valp av.

En oppdretter som avler på HD feks faller elegant igjennom.Men det betyr ikke at jeg mener alle som kjoper av vedkommende oppdretter er useriose valpekjopere.De kan ha sine grunner.

Jeg mener det er useriøst å selge hund til folk som ikke er myndige, det er min ærlige mening. Hvordan får de da skrevet en kontrakt, f.eks.? Hvorfor blander du å avle på HD inn i denne diskusjonen, det har da ingen ting med å selge hund til den yngre garde å gjøre, hvorvidt du vil kjøpe hund av noen som har avlet på HD eller ikke.

Og hvorfor i all verden skulle du kaste din valper, som du ikke har, etter enkelte av brukerne her på hundesonen? Tror du virkelig at du kjenner brukerne her veldig godt etter å ha lest det de har skrevet til å kunne vurdere om de kan gi hunden et optimalt hundeliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er useriøst å selge hund til folk som ikke er myndige, det er min ærlige mening. Hvordan får de da skrevet en kontrakt, f.eks.? Hvorfor blander du å avle på HD inn i denne diskusjonen, det har da ingen ting med å selge hund til den yngre garde å gjøre, hvorvidt du vil kjøpe hund av noen som har avlet på HD eller ikke.

Og hvorfor i all verden skulle du kaste din valper, som du ikke har, etter enkelte av brukerne her på hundesonen? Tror du virkelig at du kjenner brukerne her veldig godt etter å ha lest det de har skrevet til å kunne vurdere om de kan gi hunden et optimalt hundeliv?

Nå er jeg så heldig at jeg har truffet en del av de privat :thumbs:

HD frie dyr er et av mine kritereier til oppdretter i tillegg til MH tester,resulter med tidligere kull,forholdene for valpene etc...Jeg kan vanskelig si noe om mine kriterier som oppdretter da jeg ikke er en oppdretter, men jeg er en kommende valpekjoper og jeg har kjøpt hund før.Poenget mitt var vel at vi setter alle våre egne kriterier etter vårt bruk og våre erfaringer det er ikke dermed sagt at våre kriterier er de eneste rette for andre...Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var vel at vi setter alle våre egne kriterier etter vårt bruk og våre erfaringer det er ikke dermed sagt at våre kriterier er de eneste rette for andre...Eller?

Det kan være en god ide å sette i sving hjernemassen og tenke litt når man skal selge valp, altså bruke fornuften. Og det finnes ikke noen fornuft i å selge hund til noen som ikke engang har lov til å signere en kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en god ide å sette i sving hjernemassen og tenke litt når man skal selge valp, altså bruke fornuften. Og det finnes ikke noen fornuft i å selge hund til noen som ikke engang har lov til å signere en kontrakt.

Vel, jeg tror de fleste er uenig med deg her - inkludert etablerte, voksne mennesker. Så hva du mener er fornuftig som oppdretter må du stå for selv. Hva med Handler91 forresten? Tror du virkelig at en hund ikke ville hatt det bra hos henne, fordi hun er 15 og ikke 35 år? Synes det blir galt å skjære alle over en kam her, det finnes mange unge mennesker som har bedre tid, nok av penger og større interesse enn de over 30. Jeg kjenner mange på min alder som er langt bedre hundeeiere enn mange over 30 - det er de som ikke har tid til hunden sin fordi ungene skal kjøres på skolen, hentes på fotballtrening, mor har møte i symøteklubben, og de som ikke gidder å spandere på et ordentlig fôr og kjøper på Rimi istedet. Og hunden kommer kanskje aldri på kurs, det er ingen som er interesserte i å bruke hunden eller å stimulere den på noen måte. Da velger jeg heller jenta på 20 som bruker all sin fritid på hunden, som kjøper ordentlig fôr og tar den med på sporkurs - bare for å sette et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er useriøst å selge hund til folk som ikke er myndige, det er min ærlige mening.

Nå må jeg blande meg inn. jeg blir litt provesert av det du skrev her. Mener du at de ungdommene som har hund er usæriøse da ?

Den eneste grunnen til å ikke selge til ungdommer er at alle er usæriøse ? Det er jo det du sitter å skriver..

Greit nok du har dårlig erfaring med salg til ungedommer. Men behøver du å si at alle er usæriøse?

Jeg synes det er tåpelig å dra alle over en kam.

Jeg er usæriøs jeg da, enda værre, jeg har blandings hund, og det er usæriøst det ! - I følge deg :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...