Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp


tm100021

Recommended Posts

Guest Per Olav
Uansett poenget mitt er fortsatt at det finnes unntak, også innen de sjeldne og mer krevende rasene.
Selvfølgelig finns det unntak, men er det unntakene som skal sette standarden for oppdretterens valg av kjøpere ?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

[Det står faktisk endel opplysninger om rasen på en viss bruker av hundesonen sin hjemmeside også. Det er bare å kikke på signaturen til undertegnede, så kan man klikke på en viss hjemmeside. Hvis man først skal ha informasjon, så kan det jo være greit å få korrekt informasjon og ikke bare lese ting som har blitt kopiert opp fra andre steder.

Undertegnede er faktisk den som har mest erfaring med rasen her i landet og som også innehar den største kompetansen ang. rasen her i landet.

Nei, jeg føler meg ikke snurt fordi du ikke nevnte min hjemmeside, men hvis du først skal nevne noen andre sider om rasen så mener jeg at det bør vare informasjon på den siden som er korrekt og skrevet av en person med lang erfaring med rasen, og det er jo ikke tilfellet her.

Jeg la merke til at det på hjemme siden din står at du kjøpte din første KO for 4 år siden...

Da lurer jeg litt på om jeg kan spør deg om hvor mange oppdrettere av KO det er i Norge... Siden du sier du er den mest erfarne og den eneste som sitter med "korrekt" informasjon, så regner jeg med at du kjenner godt til de andre som driver oppdrett av denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvem er da en potensiell valpekjøper av en slik bikkje? En som bor langt fra folk, med digert område, sauer og helst liten kontakt med andre mennesker...?
Tjah :) Dersom du ser bort fra formålet med rasen, så har vel både Cindy (som det ble linket til i en tråd ovenfor) og Aud delvis sammenfallende anbefalinger m h t hold av KO?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finns det unntak, men er det unntakene som skal sette standarden for oppdretterens valg av kjøpere ?

--

Per Olav

Nei, hva som skal sette standarden for salg av valper er jo opp til hver enkelt oppdretter. Som Belgerpia sa i et innlegg, så er det oppdretterens valper, og de bestemmer jo selv hvem som er verdige til å leve med en av deres små nøster. Men i startinnlegget var det spørsmål om oppdretterne utelukket ungdom helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at det på hjemme siden din står at du kjøpte din første KO for 4 år siden...

Da lurer jeg litt på om jeg kan spør deg om hvor mange oppdrettere av KO det er i Norge... Siden du sier du er den mest erfarne og den eneste som sitter med "korrekt" informasjon, så regner jeg med at du kjenner godt til de andre som driver oppdrett av denne rasen.

Her lurer jeg meg på om ikke jeg kan svare deg. :D

Det finnes to oppdrettere av KO i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lurer jeg meg på om ikke jeg kan svare deg. :)

Så vidt jeg har forstått finnes det 1 seriøs oppdretter av KO i Norge. Som med alle andre raser finnes det også useriøse(e) oppdretter(e).

Ja,ja, skal jo ikke mye til å være den beste/mest erfarne hvis man er den eneste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lurer jeg meg på om ikke jeg kan svare deg. :)

Så vidt jeg har forstått finnes det 1 seriøs oppdretter av KO i Norge. Som med alle andre raser finnes det også useriøse(e) oppdretter(e).

Og da kan du kanskje fortelle oss hva som gjør at 1 oppdretter er seriøs og den andre ikke? For du har vel god kjennskap til de som oppdretter denne rasen her i landet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg er ikke noen ekspert,men da jeg har en stor intresse for rasen har jeg undersøkt en del. Har ikke noe lyst til og legge ut om sånt her for jeg er redd det kan gå på personvernreglene.

Da kan du holde deg for god til å si at det finnes en seriøs og en useriøs! For deresom det kun finnes to er det IKKE vanskelig å finne ut hvem det var. Så det blir bare dumt når du nå snakker om personvernreglene.

Skjerpings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Så kan vi slutte med å diskutere hva AUD gjør med sine hunder, hun er ikke noen ungdom og selger heller ikke til ungdom, og KO er ikke tema i denne diskusjonen. Da kan dere heller diskutere i den "spesielle raser"-tråden.
Det mest fornuftige innlegget så langt :) In my humble opinion må det være opp til den enkelte oppdretter å vurdere om h*n vil selge til en potensiell kjøper eller ikke. Jeg husker for hundre år siden eller så at jeg var med en godt voksen kollega som skulle kjøpe jakthund av en renomert oppdretter. Ikke før hadde vi kommet inn og satt oss, før oppdretteren satte et par kvasse øyne på min kollega og spurte "Jakter De?" Det var hans første krav til kjøperen. Deretter fulgte nærmest et andregradsforhør av den stakkars kjøperen om planene videre for valpen og hundeholdet før oppdretteren følte seg tilfreds og at valpen ble brukt i h t rasens funksjon. Om alder spilte noen rolle for oppdretteren aner jeg ikke, men at han var kritisk til hvem han solgte til var åpenbart.

I denne tråden har det i stor grad vært fokusert på én oppdretter, vedkommendes hunder og hennes selektering av potensielle valpekjøpere. Det har også vært referert til at et par unge oppdrettere i utlandet fint håndterer tilsvarende rase for å forsvare at det er fullt mulig for unge mennesker å holde slike store hunder som det her skrives om. Jeg synes det er betenkelig at det ikke også blir fokusert på at i disse landene er dette en relativt vanlig hunderase med raseklubb og et nettverk av eiere. Her til lands snakker vi om et kanskje titalls hunder hvor kjøperne er ukjente med rasen og hvor det personlige nettverket mangler. Det stiller krav til oppdretter å se egnetheten til en potensiell valpekjøper i forhold til dette.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden har det i stor grad vært fokusert på én oppdretter, vedkommendes hunder og hennes selektering av potensielle valpekjøpere. Det har også vært referert til at et par unge oppdrettere i utlandet fint håndtere tilsvarende rase for å forsvare at det er fullt mulig for unge mennesker å håndtere slike store hunder som det her skrives om. Jeg synes det er betenkelig at det ikke også blir fokusert på at i de landene det snakkes om er dette en relativt vanlig hunderase med raseklubb og et nettverk av eiere som sansynligvis møtes regelmessig og diskuterer hund. Her til lands snakker vi om et kanskje titalls hunder av en spesiell rase hvor eierne er ukjente med rasen og hvor det personlige nettverket mangler. Det stiller krav til oppdretter å se egnetheten til en potensiell kjøper i forhold til dette.

--

Per Olav

Det er jeg enig i. Det må jo være opp til hver enkelt oppdretter hvem man vil selge til eller ikke.

Det gjelder jo oppdrettere av alle raser. Rasene har jo forskjellige behov og det er jo opp til oppdretter å plukke ut hvem oppdretteren mener valpen/rasen passer til. Det er oppdretters valper og da er h*n fri til å selge til hvem h*n vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at det på hjemme siden din står at du kjøpte din første KO for 4 år siden...

Da lurer jeg litt på om jeg kan spør deg om hvor mange oppdrettere av KO det er i Norge... Siden du sier du er den mest erfarne og den eneste som sitter med "korrekt" informasjon, så regner jeg med at du kjenner godt til de andre som driver oppdrett av denne rasen.

Opps, da må det nok en aldri så liten oppdatering til. Jeg har jo hatt rasen i nærmere 10 år, hvis det er min side du sikter til. Jeg får ta en titt på siden min selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps, da må det nok en aldri så liten oppdatering til. Jeg har jo hatt rasen i nærmere 10 år, hvis det er min side du sikter til. Jeg får ta en titt på siden min selv. :)

Hehe, okei, jeg tenkte det kunne være litt treig oppdatering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Hehe, okei, jeg tenkte det kunne være litt treig oppdatering :)

Ja, hadde det vært opp til meg, så hadde mye på siden vært oppdatert mye oftere, slik som at jeg nå f.eks. har bulldogvalper og K.O.valper. Men hun som er webmaster er desverre litt for opptatt til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det vært opp til meg, så hadde mye på siden vært oppdatert mye oftere, slik som at jeg nå f.eks. har bulldogvalper og K.O.valper. Men hun som er webmaster er desverre litt for opptatt til tider.

Du får lære deg å gjøre det selv da vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...