Gå til innhold
Hundesonen.no

For en rasejungel!


Epok
 Share

Recommended Posts

Hei Hundesonen!

Jeg har i mange år(10+?) ønsket meg hund, men bosituasjonen min har vært slik at dette ikke har vært aktuelt inntil nylig.
Aldri har jeg vært helt sikker på hvilken rase jeg skulle valgt, da jeg har vært innom alt fra Rottweiler, dobermann til lapphunder og polare raser.

Både sommer og vinter er jeg mye på hytta. Vil anslå annenhver helg i snitt. Dette er en hytte litt høyt oppe, men under tregrensa. Den ligger også ved en liten innsjø. Der er det mange flotte turmuligheter med mange oppkjørte skiløyper om vinteren, samt flotte Kickbike muligheter om sommeren. Har ikke fått prøvd Kickbike ennå, men har bestemt at DET skal jeg ha når jeg først skaffer meg hund!
Ellers prøver jeg å få til flest mulig overnattingsturer ila. Vår/sommer/høst, hvor jeg sover i enten telt eller hammock(Kommer an på vær og mygg(!!).  Det hender også en gang iblant at det blir overnattingstur ute om vinteren. 
Jeg er dessverre en veldig sosial person, så å reise på slike turer alene hører til sjeldenheten. Er dog så heldig at jeg har en del venner/familie som er glad i å være på tur, slik at det blir en del turer ila. året, selv om jeg gjerne skulle ha vært ute oftere.
For meg hadde en hund dekket den sosiale biten for min del, da jeg fikk låne en Jack russell av en kompis mens han var på ukestur til sydligere strøk i sommer. Vi storkoste oss ute ei hel helg!
Jack Russell er dog ikke en hund for meg, da jeg ønsker en mellomstor til stor hund som ønsker å trekke på Kickbike og ski/pulk, samt kløve på turer om sommeren.

Litt om hverdagen til hunden:
Boplass: 65 kvadrats leilighet(ikke mulighet for hundegård)
Ca.15min dotur om morgenen før jobb
Opptil 3t på ettermiddag med variert intensitet (gåing/jogging/sykling/Kickbike/ski) avhengig av vær, føre og dagsform.
ca. 15min dotur på kvelden før leggetid
Hunden vil være hjemme alene ca. 8t inkl reisetid til/fra jobb mandag - fredag.

Jeg har i det siste sett litt på Siberian Husky, som jeg føler passer godt ift. aktivitetsnivået og bruksområder. Har dog bare mulighet til å ha en hund her hvor jeg bor nå, så er redd for separasjonsangst og ødelagte møbler. Ellers finnes det jo Alaska Husky, som jeg har lest er en del "enklere" enn Siberian, men er ikke disse avlet opp for konkurranse, og helst vil stå i hundegård med ti andre? Jeg skal ikke konkurrere i noe som helst, kun ha en hund som elsker å trekke samt tåle snø og kulde. Båndhund er heller ikke noe problem for meg. 
Har også sett litt på div. andre spisshundraser som Lapsk Vallhund, men er der igjen litt redd for at den ikke er så veldig glad i å trekke, samtidig som at det er "mye lyd" i mange av de.
Jeg har hatt flere dyr før, men aldri hund, så hadde vært kjekt å få noen tips/synspunkt ang. rasevalg for førstegangseier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes husky virker som et godt alternativ jeg. Kjenner flere som er enehunder i byleilighet uten videre problemer. Så lenge de får nok aktivitet så går det vel ofte bra. Et godt alternativ kan være vorsteh som nevnt over her, herlige hunder. Retriever kanskje, men der har jeg inntrykk av at trekklysten varierer selv om de er arbeidshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det fantes kort/strihåret Vorsteh:icon_redface: 
Etter mitt syn, ser de helt greie ut, og absolutt en hund jeg må lese litt mer om! Utseende er ikke kjempeviktig for min del. Egenskapene teller mer. Utseende er tellende om det er innenfor "55/45%" ift. hunderase som passer best for meg hva gjelder egenskaper, om man forstår?:blink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq jaktgolden passerer neppe under god helse, iallefall ikke når jeg sjekka ut rasen for noen få år siden.. Der kunne man virkelig bli mørkeredd og det var mye avl av typen foreldredyra var de eneste friske i sitt kull feks. Og knapt nok det før de hadde kanskje noen feilstilte øyehår eller noe de og. Men kjekke hunder på alle andre måter.

 

@Epok om trekk er viktig så ville jeg gått for alaskahusky, noe hund blanding eller siberian husky fra gode trekklinjer. Eller selvsagt vorsteh, pointer eller noe slikt. Det går fint å være ute med dem og, men det krever selvsagt litt mer tilpasning og utstyr som dekken/pose og godt underlag. Dekken og underlag osv må du antagelig ha med uansett når det blir kaldt til soving og hvile iallefall. Veldig variabelt hvor mye de tåler de løpshundene. Veldig mange som ikke har veldig bra pels, og om hunden din bor inne så er den jo heller ikke vant til å ha det kaldt hele tiden.

Separasjonsangst er ikke noe problem for huskyer, destruktive derimot kan de være som unghunder. Samme om de er en eller fler og samme om de får masse trim osv. Men det går over om man bare er litt kreativ og får unngått det mens det står på 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du burde ha en hund med polar pels. Enten en veldig polar alaska husky (ikke så mange av dem), en godt pelset siberian (det varierer dessverre noe, selv om de fleste har god nok pels), eller eventuelt grønlandshund. Større og sterkere, litt mer kranglete med andre hunder i en del tilfeller men en svært god turhund det også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje en Alaska Husky som er en mellomting mellom Siberian Husky og "standard" Alaska Husky om man kan kalle noe det.
(Føler Alaska Husky normalt sett har litt dårligere pels og litt tynnere enn Siberian). 
Grønlandshunder er virkelig fine! Er dog mer opptatt av at hunden skal være rask enn sterk. Vil heller ikke ha en veldig "kranglete" hund, da jeg sikkert skal på flere turer med kompisen som har Jack Russell. Vil ikke at den skal bli hodeløs iløpet av turen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Epok said:

Må si jeg drømmer meg litt bort med disse Alaska Huskyene. Satser på at jeg finner en friluftsdame, som deler hundeinteressen, slik at vi kan flytte litt i utkanten av byen, sette opp hundegård og ha 3-4stk! :innocent:

Da synes jeg du skal undersøke mer rundt denne hundetypen :)
Pass bare på å kjøpe av en som har litt å vise til, alt mellom himmel og jord kan jo kalles alaska husky siden det ikke er en registrert rasehund.  Langdistanselinjer er ofte mer polare enn de avlet for kortere distanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...