Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv/støl valp etter tur


Recommended Posts

Hei.

Jeg gikk en liten tur med valpen min (14 uker) på lørdag på landevei og noe i mark. Han gikk maks 15 minutter før jeg bar han i cirka en halvtime før han ville ned og gå igjen i cirka nye 10-15 minutter. Når jeg bærer han så kan han ligge/sitte som han vil og virker ikke ukomfortabel. I løpet av minuttene han går, så stopper han så klart litt opp for å tygge/lukte på ting.

Dagen etter denne turen virket han litt stiv i bakbeina om morgenen og jeg tenkte at han bare hadde gangsperr. Vi gikk da en liten tur og han virket helt fin og flott (kanskje 20 minutter hvor halvparten er luktepauser og ligging på bakken for å tygge på pinner og slikt). Senere på dagen gikk vi i skogen igjen og han gikk ikke mer enn 20 minutter om gangen (inkludert mange lukte- og tyggepauser) og jeg bar han slik at han skulle få gode pauser, og han gikk vel kanskje 30-40 effektive minutter i løpet av 2,5-3 timer.

I løpet av søndag og mandag så virker han å være litt stiv/støl i bakbeina etter å ha sovet, men det går over etter å ha bevegd seg noen meter. Jeg regner med at han bare er litt støl etter å ha gått i uvant terreng (for han har ikke gått noe særlig mer enn vanlig, og han har fått mange pauser og han går alltid i sitt eget tempo) - men hvor lenge bør jeg vente før jeg evt. oppsøker veterinær? Jeg har sett at dette kan være symptomer for artrose, men han er en rasehund med lite/ingen plager for HD/AD og slikt (og han ble sjekket av veterinær/oppdretter i løpet av sine første åtte uker). Han virker ikke noe som helst plaget ute når vi går/leker, og det er kun de første sekundene/skrittene etter at han har sovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, HundePersonen1 said:

Hei.

Jeg gikk en liten tur med valpen min (14 uker) på lørdag på landevei og noe i mark. Han gikk maks 15 minutter før jeg bar han i cirka en halvtime før han ville ned og gå igjen i cirka nye 10-15 minutter. Når jeg bærer han så kan han ligge/sitte som han vil og virker ikke ukomfortabel. I løpet av minuttene han går, så stopper han så klart litt opp for å tygge/lukte på ting.

Dagen etter denne turen virket han litt stiv i bakbeina om morgenen og jeg tenkte at han bare hadde gangsperr. Vi gikk da en liten tur og han virket helt fin og flott (kanskje 20 minutter hvor halvparten er luktepauser og ligging på bakken for å tygge på pinner og slikt). Senere på dagen gikk vi i skogen igjen og han gikk ikke mer enn 20 minutter om gangen (inkludert mange lukte- og tyggepauser) og jeg bar han slik at han skulle få gode pauser, og han gikk vel kanskje 30-40 effektive minutter i løpet av 2,5-3 timer.

I løpet av søndag og mandag så virker han å være litt stiv/støl i bakbeina etter å ha sovet, men det går over etter å ha bevegd seg noen meter. Jeg regner med at han bare er litt støl etter å ha gått i uvant terreng (for han har ikke gått noe særlig mer enn vanlig, og han har fått mange pauser og han går alltid i sitt eget tempo) - men hvor lenge bør jeg vente før jeg evt. oppsøker veterinær? Jeg har sett at dette kan være symptomer for artrose, men han er en rasehund med lite/ingen plager for HD/AD og slikt (og han ble sjekket av veterinær/oppdretter i løpet av sine første åtte uker). Han virker ikke noe som helst plaget ute når vi går/leker, og det er kun de første sekundene/skrittene etter at han har sovet. 

Jeg ville sjekket med en gang, det høres virkelig ikke normalt ut. Kan jo håpe jeg tar feil selvsagt, men ja.. Men om det er noe slikt som jeg tenker som er så ille allerede så er det antagelig ikke mye veterinæren kan gjøre heller annet enn å gi smertestillende evt.

For å sammenligne da så fikk jeg hjem valp på 15 uker for en liten uke siden. Vi har vært på timesturer eller mer hver dag siden da. I dag tidlig feks gikk vi først til bussen(ca 15 min) så gikk vi fra bussen til barnehagen(5 min) også gikk vi hjem igjen, ca halvannen time. Det er vell den lengste sammenhengende turen disse dagene da,men ikke så mye om å gjøre. Hun har over hodet ikke vært berørt av noen av de turene vi har vært på og hun er heller ikke vant til å gå noe særlig tur da det ikke er helt samme kultur før det i Frankrike. Og hun forrige valpen var med på 1 time tur med andre hunder og løping dagen etter hun kom hit, 8 uker gammel. Null problem. Tror alle mine tidligere valper og unghunder og har hatt flere tilfeller med turer som er blitt litt i overkant hvor planen har vært at de skulle sitte i sekk en del feks, men de ikke vil det, eller at vi gikk oss vill og turen ble litt lengre enn tenkt osv. Aldri opplevd noen frisk hund bli stiv av en liten gåtur(eller noe annet for den del). Krysser fingrene for at det ikke er noe, eller at det er noe som er enkelt å fikse bare, selv om det ikke høres så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Jeg ville sjekket med en gang, det høres virkelig ikke normalt ut. Kan jo håpe jeg tar feil selvsagt, men ja.. Men om det er noe slikt som jeg tenker som er så ille allerede så er det antagelig ikke mye veterinæren kan gjøre heller annet enn å gi smertestillende evt.

For å sammenligne da så fikk jeg hjem valp på 15 uker for en liten uke siden. Vi har vært på timesturer eller mer hver dag siden da. I dag tidlig feks gikk vi først til bussen(ca 15 min) så gikk vi fra bussen til barnehagen(5 min) også gikk vi hjem igjen, ca halvannen time. Det er vell den lengste sammenhengende turen disse dagene da,men ikke så mye om å gjøre. Hun har over hodet ikke vært berørt av noen av de turene vi har vært på og hun er heller ikke vant til å gå noe særlig tur da det ikke er helt samme kultur før det i Frankrike. Og hun forrige valpen var med på 1 time tur med andre hunder og løping dagen etter hun kom hit, 8 uker gammel. Null problem. Tror alle mine tidligere valper og unghunder og har hatt flere tilfeller med turer som er blitt litt i overkant hvor planen har vært at de skulle sitte i sekk en del feks, men de ikke vil det, eller at vi gikk oss vill og turen ble litt lengre enn tenkt osv. Aldri opplevd noen frisk hund bli stiv av en liten gåtur(eller noe annet for den del). Krysser fingrene for at det ikke er noe, eller at det er noe som er enkelt å fikse bare, selv om det ikke høres så bra ut.

Hei og takk for svar.

Det sies vel at en ikke bør gå mer enn cirka fem minutter per antall levemåneder for valper (om gangen). Jeg tenker dog at det er naturlig at også hunder kan bli støl etter å ha gått i et nytt terreng (kratt, litt mer stigning, hoppe litt mer og litt større steg/sprang) - slik som mennesker blir om en går opp et fjell for første gang på lenge. Jeg synes også dette virker naturlig når han er stiv/støl etter å ha sovet (vært i ro), men at det løsner etter å ha gått litt - slik det jo også gjør for mennesker når vi er stiv og støl. At en så ung valp skal få voksenskader virker mindre sannsynlig - og jeg har jo også lest om hunder som har fått gangsperr.

Jeg ser ikke helt poenget med smertestillende når han ikke virker noe plaget av dette eller viser tegn til smerte uten at han ser litt stiv for de første fire-fem skrittene etter søvn. Han virker jo heller ikke plaget etter disse skrittene (selv ikke når han jogger/løper/leker), så det blir da evt. smertestillende for fem sekunder ganget med de fire-fem søvnintervallene han har i løpet av en dag - som virker litt voldsomt? Jeg sier ikke dette for å si at det du foreslår er feil eller noe slikt, altså - men smertestillende virker snodig når det ikke foreligger indikasjoner som tilsier at han har vondt.

Min plan er nå å avvente et par dager (stølhet vil jo også kunne vare to-tre-fire dager for mennesker) for å se det an. Jeg lurte bare på om noen andre her har vært borti noe lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti lignende selv, men hadde min valp blitt støl etter en så kort tur, så hadde jeg tatt en tur til veterinæren og undersøkt med en gang. Det er ikke vanlig at valper er støle etter i mine øyne normalt/lite aktivitet. 

Det jeg dessverre har hørt om er valper som har vist stølhet i bakpart i tidlig alder (men ikke hørt om så tidlig som 12 uker), og de har hatt problemer med hoftene (hofteleddsdysplasi). 

Jeg prøver ikke å skremme deg, for det kan og være at valpen bare har fått en ekstra "smell", som du ikke har lagt merke til eller lignende. Men jeg tror uansett det er veldig lurt å ta en tur til veterinæren. Om du ikke har vært innom veterinæren for 12 ukers vaksinen eller evt. 16 ukers vaksinen (om du allerede har tatt 12 ukers vaksinen), så kan du prate med veterinæren om det da? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fem-minuttersregelen kommer fra Turid Rugaas, og den kan du bare glemme. Så lenge du går i rolig fart så valpen får snuse og gå i eget tempo så kan valpen fint gå en time eller så. Du ser an på valpen når den er sliten og trenger å bæres, ikke på hvor mange minutter det er gått. Om den blir stiv av såppas lite aktivitet ville jeg fått det sjekket ganske raskt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og gratulerer med valp :) Hva slags rase er det?

Jeg er enig med de andre i at dette hørtes litt mystisk ut, valper tåler mye mer enn den 5-minutters regelen så at den skulle bli støl og stiv etter den aktiviteten den har hatt det høres litt unormalt ut. Nå kan den selvfølgelig ha fått seg en smell eller en strekk, men følg godt med og gjerne snakk med en veterinær om dette. Jeg vil anbefale deg å filme han når han skal reise seg, slik at du kan vise veterinær hvordan det ser ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Elita2005 said:

Jeg har ikke vært borti lignende selv, men hadde min valp blitt støl etter en så kort tur, så hadde jeg tatt en tur til veterinæren og undersøkt med en gang. Det er ikke vanlig at valper er støle etter i mine øyne normalt/lite aktivitet. 

Det jeg dessverre har hørt om er valper som har vist stølhet i bakpart i tidlig alder (men ikke hørt om så tidlig som 12 uker), og de har hatt problemer med hoftene (hofteleddsdysplasi). 

Jeg prøver ikke å skremme deg, for det kan og være at valpen bare har fått en ekstra "smell", som du ikke har lagt merke til eller lignende. Men jeg tror uansett det er veldig lurt å ta en tur til veterinæren. Om du ikke har vært innom veterinæren for 12 ukers vaksinen eller evt. 16 ukers vaksinen (om du allerede har tatt 12 ukers vaksinen), så kan du prate med veterinæren om det da? 
 

Takk for svar.

Ja, det virker mer som at det kan være tegn på HD - men det er sjeldent at det vises symptomer så tidlig som etter 14 uker. I tillegg har han som nevnt ingen i familien som har hatt det (foreldre er HD A), og han skal allerede ha blitt sjekket for dette.

Det virker også rart om det skulle vært en smell ettersom beina stivner kun etter søvn.

Just now, simira said:

Den fem-minuttersregelen kommer fra Turid Rugaas, og den kan du bare glemme. Så lenge du går i rolig fart så valpen får snuse og gå i eget tempo så kan valpen fint gå en time eller så. Du ser an på valpen når den er sliten og trenger å bæres, ikke på hvor mange minutter det er gått. Om den blir stiv av såppas lite aktivitet ville jeg fått det sjekket ganske raskt.

Ja, jeg har brukt det som en forhåndsregel, men jeg bærer han som regel ikke med mindre han virker sliten (da sier han som regel fra) eller om han må roes ned.

Just now, roxie88 said:

Velkommen til forumet og gratulerer med valp :) Hva slags rase er det?

Jeg er enig med de andre i at dette hørtes litt mystisk ut, valper tåler mye mer enn den 5-minutters regelen så at den skulle bli støl og stiv etter den aktiviteten den har hatt det høres litt unormalt ut. Nå kan den selvfølgelig ha fått seg en smell eller en strekk, men følg godt med og gjerne snakk med en veterinær om dette. Jeg vil anbefale deg å filme han når han skal reise seg, slik at du kan vise veterinær hvordan det ser ut :) 

Takk for tipset!

 

(han viser forresten ingen tegn til ubehag om man klemmer på lår/hofte/bein - hverken muskler, sener eller ben)

Endret av HundePersonen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper har godt av å få trent og styrket muskulaturen. Det hjelper bla. å stabilisere ledd, noe som er svært viktig for hunder  med skjelettdefekter som f.eks HD.

Du hører aldri om at man begrenser barn fra normal aktivitet, tvert i mot regnes fysisk aktivitet som sunt, sant? Så hvorfor skal vi begrense valpene våre så ekstremt som den 5-minuttersregelen tilsier? :)

Edit: til det egentlige spørsmålet:
Har sett større valper med stive bein etter mer anstrengende og uvant aktivitet, men aldri hos så unge valper etter så lite aktivitet som beskrives her. Ville fulgt nøye med om dette vedvarer, for det er ikke normalt.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig usikker, så er det greiest å ta en tur innom veterinæren, tenker jeg. Da finner du forhåpentligvis ut av hva som er årsaken. Skulle det være noe mer alvorlig er det kjekt å vite så raskt som mulig. Men kanskje han bare har fått seg en liten strekk, og da slipper du å bekymre deg noe mer over det (da kan man jo stivne litt når man blir kald, men være "symptomfri" ellers). Enig i at det er en god idé å filme det, også. Lykke til! :)

(Og ja, de 5-minuttersgreiene kan du trygt fortsette å overse, altså! La hunden sose rundt som den vil, og bær kun ved behov som du allerede gjør. Selv ganske små valper har godt av å styrke muskler og sener, det gjør de ved å bevege seg i blant annet variert og ulendt terreng.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tyttebæra said:

Valper har godt av å få trent og styrket muskulaturen. Det hjelper bla. å stabilisere ledd, noe som er svært viktig for hunder  med skjelettdefekter som f.eks HD.

Du hører aldri om at man begrenser barn fra normal aktivitet, tvert i mot regnes fysisk aktivitet som sunt, sant? Så hvorfor skal vi begrense valpene våre så ekstremt som den 5-minuttersregelen tilsier? :)

Jeg vet ikke hvorfor andre begrenser valpene sine?

Just now, Nimbus said:

Er du veldig usikker, så er det greiest å ta en tur innom veterinæren, tenker jeg. Da finner du forhåpentligvis ut av hva som er årsaken. Skulle det være noe mer alvorlig er det kjekt å vite så raskt som mulig. Men kanskje han bare har fått seg en liten strekk, og da slipper du å bekymre deg noe mer over det (da kan man jo stivne litt når man blir kald, men være "symptomfri" ellers). Enig i at det er en god idé å filme det, også. Lykke til! :)

(Og ja, de 5-minuttersgreiene kan du trygt fortsette å overse, altså! La hunden sose rundt som den vil, og bær kun ved behov som du allerede gjør. Selv ganske små valper har godt av å styrke muskler og sener, det gjør de ved å bevege seg i blant annet variert og ulendt terreng.)

Takk. Stivhet som følge av HD er jo artrose (kalkdanning), noe som sjeldent vil forekomme hos valper. Jeg har regnet med at det gjelder andre ting enn dette (som nevnt), og tenker som sagt å avvente litt med veterinær ettersom valpen ikke viser tegn til smerter eller ubehag og er helt normal ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Hvor jeg har det fra? Jeg har selv en hund med HD uten forkalkninger.

Hm ok. Og hunden din er også kun stiv i hofteledd etter hvile? Jeg trodde forkalkning skjer ved hvile og at eventuell annen stivhet skyldes vanskeligheter med å bevege leddet - noe som er mer kronisk og ikke kun etter hvile. Men samme det, endrer ingenting for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at valpens foreldre har HD A, betyr dessverre ingenting for valpens del. Det er selvfølgelig viktig å teste for, men det er ingen garanti. For å få et fullstendig bilde, må du se på hele slekten til hunden, og de aller fleste hunder som ikke brukes i avl, blir ikke rønget. HD kan godt føre til stivhet, selv om det ikke er forkalkninger. Det kan være utrolig vanskelig å se på en hund om den har smerter, selv om det kan være skikkelig vondt. Det kan godt hende at valpen er støl etter tur, men etter noen korte turer høres det ut som det kan ligge noe bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HundePersonen1 skrev:

Også stivhet som kun oppstår etter hvile? Hvor har du i så fall dette fra?

Sånn fra en fysioterapeuts perspektiv så høres det plausibelt ut. Grunn hofteskål må kompenseres med at leddbånd får større belastning og muskler må jobbe for å holde hoftekula i hofteskåla. Overbelastningen på disse strukturene kan gi stølhet som ofte kan gi seg når man blir varm. Og ditto verre når man er kald, feks etter å ha sovet.

Om det er dette som er galt med valpen din er vanskelig å si. Kanskje er det ikke noe galt i det hele tatt. Kan jo være voksesmerter også, feks. Men jeg ville sjekket det ut grundigere. En sjekk av hofter gjort under en generell undersøkelse så tidlig som rundt 8 uker vil nok ikke kunne utelukke det ene eller andre. Men enig i at det høres mindre sannsynlig ut med alvorlig HD når begge foreldrene har A. Men det skjer jo det også.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell liksom første steget tenker jeg, at storheten kommer etter hvile. Det er jo da det er verst. Når man begynner å se smerter i aktivitet, og da spesielt såpass lite aktivitet, så er det vell bare et tegn på at det er blitt verre.

Forkalkninger er nok ikke så vanlig hos så unge hunder, men om hunden feks har en veldig dårlig hofteskål i kombinasjon med dårlig/slakk muskulatur(som jo unge valper gjerne har, spesielt om man har vært sparsom på trimmen) så er det helt klart noe som kan påvirke dem da hoftekulen i verste fall glipper fra skåla. Det kan jo og være veldig dårlig passform/fassong på hoftekulen som skaper slitasje og er ubehagelig. 

Det er veldig uvanlig på så små ja som du sier og det er jo derfor jeg kjenner at jeg ikke blir så veldig positiv til hva det kan være og prognoser, men det er jo sikkert andre ting enn feks HD som er mulig og. Låsninger, voksesmerter, traume mot en eller annen muskel som sitter i litt, selv om det høres ekstremt ut at valper blir så påvirket at du ser det. De er jo oftest så myke og fine i musklene og styrer jo aktiviteten selv ute, og jeg regner jo med at valpen har vært ute tidligere og så dette er ikke første tur noen sinne liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig, at begge foreldre har A hofter er nesten urelevant. Ifht HD og arvegang så er det helheten i slekta som er viktig. La oss si at i søskenflokken til mor og far er det rundt 30% forekomst av HD, da vil høyst sannsynlig rundt 30% av valpene få HD også, selv om både mor og får selv har perfekte hofter. Det avles sjeldent på HD hunder i dag, i de fleste raser iallefall, men det har vell stort sett ikke gjort underverker for HD forekomsten totalt sett siden folk glemmer å se helhet, statistikk, hva hunder har avlet før osv. 

Det var dagens avsporing, svar hva som gjelder din hund får du jo uansett bare ved å sjekke din hund, om det ikke for seg. Og jeg er enig med deg, det er neppe noen bråhast med å sjekke sånn for valpens del, jeg hadde bare likt å vist selv ellers hadde jeg ikke greid å slutte å stresse med det. Selvsagt kan det jo og hende at det er noe som kan og evt før behandles, men det høres jo ikke ut som hunden plages så veldig så om det utsettes litt for å se an så har det neppe så mye å si fra eller til.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HundePersonen1 said:

Det sies vel at en ikke bør gå mer enn cirka fem minutter per antall levemåneder for valper (om gangen). Jeg tenker dog at det er naturlig at også hunder kan bli støl etter å ha gått i et nytt terreng (kratt, litt mer stigning, hoppe litt mer og litt større steg/sprang) - slik som mennesker blir om en går opp et fjell for første gang på lenge.

Jeg har en valp nå på snart fem mnd, og om jeg bare skulle gått med han i 25 min om gangen så tror jeg han hadde gått på veggen. De to siste valpene mine (tervueren) har vært med på skogsturer på flere timer fra de var ca tre mnd gamle. Jeg har aldri, hverken på dem eller labradoren min, merket at de har vært støle i kroppen på samme måte som du beskriver, selv etter lange turer i tøft terreng. Når en valp da virker så stiv etter lite aktivitet så ville jeg absolutt ha sjekket det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...