Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei, hunder "smiler" ikke


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg fant ikke igjen den gamle debatten, men synes det var et flott bidrag til den tidligere debatten om hvorvidt hunder SMILER eller ei, som kom fra hunomhund.no i dag. Kontekst: det ble tidligere diskutert ganske bredt om hvorvidt hunder har mennesklige smil. Opptil flere mennesker på dette forumet var relativt bastant på at deres hunder smiler, og kom med bildebevis på det. 

Her er beviset på at hverken bilder eller menneskliggjøring av hunder gjør de noen tjeneste: 

https://hunomhund.no/2018/09/tror-du-disse-valpene-er-glade/

 

Jeg synes dette er en ekstremt viktig debatt å ta, fordi idiotiske bilder av hunder som lider, som er stressede, som ikke får puste pga dårlig avl, som er i smerter eller liknende, blir stadig vekk brukt som "meme's" eller "dele-bilder" på facebook, instagram, og deles svært ofte på sider som 9gag.com eller liknende. Spesielt ille er også tv-shows av varianten "americas funniest home videos" hvor hunder med forstoppede analkjertler som forsøker å klø seg framstilles som "dansende hunder" og hunder som har vondt og viser stereotyp atferd er "se så dum og rar hunden vår er". Stopp opp og tenk deg om - ikke del videoer som antropomorfiserer. Del videoer av hunder som viser naturlig atferd. Og som Emma Mary Garlant sier: er du i tvil? LA VÆRE. 

Endelig-fredag.png

Hundene på bildet ovenfor henger i tau fra en tørkesnor. Get real: hunder smiler ikke. 

https://hunomhund.no/2018/09/en-smilende-hund-er-ofte-en-stresset-hund/

 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det egentlig så mange her som prøvde å argumentere for at hunden smiler i situasjoner som sammenfaller med tilfelle én, som "Hun om hund" beskriver, og på nøyaktig samme måte som mennesker? For tilfelle to, som hun trekker frem, kunne jeg også fort ha brukt ordet smiler. Og det hender jeg sier at hunden min smiler, men det er kun når hun er tilfreds/fornøyd/eller et annet ordet man synes passer seg å bruke for å beskrive hunders sinnstilstand. For hennes del er det som regel en kombinasjon av øyne og ører som er utslagsgivende for ordvalget. Jeg kunne selvfølgelig ha sagt at hun er glad (et menneskelig begrep det også, for øvrig), men det blir egentlig ikke helt det samme. For hun smiler jo, men på en annen måte enn meg - med øyne og ører. I de tilfellene jeg heller ville brukt glad, om henne, er gjerne aktiv logring og/eller hopp og sprett involvert i tillegg.

Jeg er uansett enig i at generell folkeopplysning er høyst nødvendig. Og ja, menneskeliggjøringen av hunder er som regel en uting. Det gjør at vi ofte misforstår hundene rundt oss. Jeg deler aldri typisk "morsomme" filmer og bilder av hunder i sosiale medier. Den store majoriteten av de feiltolker det som skjer, og ofte presser man allerede stressede hunder enda mer for å få flest mulig tomler opp eller hjerter. Festlige fremstillinger av dyr er sjelden faktisk det. Og jeg støtter at de mer kunnskapsrike hundeeierne kan gjøre sitt ved å spre kunnskap både på nett og når det kommer opp som samtaleemne i sosiale lag. Og selvfølgelig aldri trykke liker selv, eller dele sånne fæle filmer og bilder. (Sosiale medier, altså, får frem det verste eksponeringsbehovet i oss alle. Samlingen av tomler og hjerter har ikke akkurat bidratt til å bedre situasjonen heller.)

Endret av Nimbus
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nimbus said:

Var det egentlig så mange her som prøvde å argumentere for at hunden smiler i situasjoner som sammenfaller med tilfelle én, som "Hun om hund" beskriver, og på nøyaktig samme måte som mennesker?

Jeg opplevde det slik at argumentasjonen var: hunden min ser ut som den smiler på bilder = hunden min er glad. Det var altså ut fra utseende at man fastslo at hunden var glad, og utseende da tolket slik man tolker et mennesklig smil (beskrevet i artikkel). Hele presedensen for å diskutere det er jo nettopp i sammenheng med sosiale medier, da det er så forferdelig farlig å gå inn i fella om at hunder som ser ut som de smiler = lykkelige hunder. Videoen med valper hengt opp i tørkesnora er bokstavelig talt et resultat av delingssamfunnet, originalvideoen kommer fra appen "Tik Tok" som er laget som en "morsomme videosnutt-delinger"-app. Altså har noen hengt opp disse valpene med motivasjonen at de får oppmerksomhet online... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Jeg opplevde det slik at argumentasjonen var: hunden min ser ut som den smiler på bilder = hunden min er glad. Det var altså ut fra utseende at man fastslo at hunden var glad, og utseende da tolket slik man tolker et mennesklig smil (beskrevet i artikkel). Hele presedensen for å diskutere det er jo nettopp i sammenheng med sosiale medier, da det er så forferdelig farlig å gå inn i fella om at hunder som ser ut som de smiler = lykkelige hunder. Videoen med valper hengt opp i tørkesnora er bokstavelig talt et resultat av delingssamfunnet, originalvideoen kommer fra appen "Tik Tok" som er laget som en "morsomme videosnutt-delinger"-app. Altså har noen hengt opp disse valpene med motivasjonen at de får oppmerksomhet online... :( 

men som hun sier, noen hunder ser smilende ut når de ER glade :) Det ser en på resten av uttrykket. 

Ellers enig med deg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Meg said:

men som hun sier, noen hunder ser smilende ut når de ER glade :) Det ser en på resten av uttrykket. 

Ellers enig med deg

Ja, men da smiler de ikke, de uttrykker glede på hundsk :) Det er bruken av mennesklige uttrykk som skaper grobunn for disse videoene hvor ulærte mennesker sier "se så glade de er". Kommentarene på videoen sier "I don't understand these dogs look happy". Derfor mener jeg det er kontraproduktivt å kalle lykkelige hunder for smilende. Bruk av riktige begrep hjelper mot ytterligere misbruk av "smilende" hunder på bilder og videoer (og i virkelighetens verden som vi ikke ser). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kangerlussuaq said:

Ja, men da smiler de ikke, de uttrykker glede på hundsk :) Det er bruken av mennesklige uttrykk som skaper grobunn for disse videoene hvor ulærte mennesker sier "se så glade de er". Kommentarene på videoen sier "I don't understand these dogs look happy". Derfor mener jeg det er kontraproduktivt å kalle lykkelige hunder for smilende. Bruk av riktige begrep hjelper mot ytterligere misbruk av "smilende" hunder på bilder og videoer (og i virkelighetens verden som vi ikke ser). 

 

F34A20D5-F92C-42F3-80FF-E897DD753DA6.jpeg

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige hunden vår «smilte» med alle sine tenner, når det var noe han ville ha som vi hadde (mat), eller for å hilse på besteforeldre som kom inn døren (de brukte å snike til han mat). Noen ganger «smilte» han når vi kom hjem fra jobb (sikkert fordi han visste at vi ble å lage mat).

Jeg liker å sette litt ufarlige menneskelige egenskaper på mine dyr, det gir en god atmosfære og glede. Det gir også ungene ord og bilder som de klarer å prosessere/forholde seg til.

Jeg gjør det på alle dyreartene jeg har, ja tilogmed slangene har til tider menneskelige tanker her i flekkene ??

Og så bruker jeg å sette stemme på dyrenes handlinger, leke at jeg «oversetter» det de sier og gjør. Ungene elsker det ?

Endret av julnil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Meg said:

 

F34A20D5-F92C-42F3-80FF-E897DD753DA6.jpeg

Nettopp, hunder som uttrykker glede. Å "strebe" etter å beskrive dette med at "se på de søte hundene som smiler!!" er å strebe etter at flere hunder skal lide under at folk ikke leser kroppsspråket til hunder som har det vondt og som er stressede. Ingen ting galt i å si at en avslappet hund ser glad ut, for man leser hundens kroppsspråk som en helhet. Å si at en åpen munn med opptrukne lepper = smil er det som er farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden er jo ordet "smil" et positivt ladet ord . Vi kan godt kalle uttrykkende under for å flekke tenner i steden og la folk assosiere disse grimasene med sinne... ? Eller ?  Å kalle det smil blir jo en slags måte å forklare for folk flest at det er en vennlig og glad grimase 

2017-05-08_karin4875usmev%20na%20web.jpg

2010-06-29_Apunka%20(6).JPG

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, yurij said:

På den andre siden er jo ordet "smil" et positivt ladet ord . Vi kan godt kalle uttrykkende under for å flekke tenner i steden og la folk assosiere disse grimasene med sinne... ? Eller ?  Å kalle det smil blir jo en slags måte å forklare for folk flest at det er en vennlig og glad grimase 

2017-05-08_karin4875usmev%20na%20web.jpg

2010-06-29_Apunka%20(6).JPG

Haha, det der er så fint! Jeg har aldri hatt en hund som smiler på den måten selv, men jeg har hilst på et par opp igjennom. Like freaky, på en god måte, hver gang. Jeg er enig, jeg ville sagt at de smiler. Kanskje spesielt til folk som ikke er hundevandte, faktisk, og forklart hvilke andre ting man kan se ved kroppsspråket deres som gjør det til en vennligst hilsen og ikke en advarsel.

Jeg ser hvor du vil, Kanger, men jeg tror ikke at ordvalget er hovedproblemet. Folk kan ikke hundespråk, og er ikke villige til å lære seg det heller. Det er i bunn og grunn der problemet ligger. Spesielt ille når de eier hunder selv, men jeg møter de folka hele tiden: "Ehehe, han er bare sååå leken!" Ja, eller fryktaggressiv, da. Som jeg heller ville sagt. Man får bare fortsette å spre budskapet, når det er mulig.

(Bare meg som blir litt fysisk uvel av å scrolle forbi og se de valpene på klessnora? Folk!)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nimbus said:

Jeg ser hvor du vil, Kanger, men jeg tror ikke at ordvalget er hovedproblemet. Folk kan ikke hundespråk, og er ikke villige til å lære seg det heller. Det er i bunn og grunn der problemet ligger. Spesielt ille når de eier hunder selv, men jeg møter de folka hele tiden: "Ehehe, han er bare sååå leken!" Ja, eller fryktaggressiv, da. Som jeg heller ville sagt. Man får bare fortsette å spre budskapet, når det er mulig.

Nettopp, folk kan ikke hundespråk... Kjepphesten min er at jeg er mye inne på 9gag og liknende, samt har mye fokus på sosiale medier, og jeg ser hvor uendelig mye møl som deles med presidens "se den søte glade hunden". Eller dyret, for den saks skyld. Her er en rekke eksempler hvor "the look on ...." eller "smileeee" er fokus, hvor dyret åpenbart ikke er lykkelig på grunn av "smilet" på ansiktet:

https://9gag.com/gag/aYgDmnO

https://9gag.com/gag/am76pzV

https://9gag.com/gag/a1owDRD

https://9gag.com/gag/a9WngRK

 

aPjpLpw_460s.jpg

This good boi is telling you to have a nice weekend!

anMmMQq_460s.jpg

ap27K5E_460s.jpg

Happy doggo:

aKjWyW1_460swp.webp

 

am7VoE9_460swp.webp

aZ30zE0_460swp.webp

 

I love it when he smiles like this: 

a1ox8E8_460swp.webp

 

am7xded_460swp.webp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg poster et bilde av disse to fornøyde gutta, så er sjansen større for at jeg skriver "to glade gutter" eller "se de søte glisa" enn "hodet på skakke, avslappa øyne og ører, munnen åpen fordi de får brukt seg på tur, sitter stille fordi de venter på godbit". Folk vil alltids poste dumme ting og jeg trur at om man poster mange nok bilder av glade/fornøyde dyr, så blir det enklere å se forskjell når folk poster bilder som den "best day ever" over her, til og med for de som ikke kan hund.FB_IMG_1536819254986.thumb.jpg.32931e3602b55054470c9455d3e1f6eb.jpg

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MaritaS said:

Om jeg poster et bilde av disse to fornøyde gutta, så er sjansen større for at jeg skriver "to glade gutter" eller "se de søte glisa" enn "hodet på skakke, avslappa øyne og ører, munnen åpen fordi de får brukt seg på tur, sitter stille fordi de venter på godbit". .

Du kan jo skrive "to fornøyde hunder etter tur med mental og fysisk trening"? Er det noe som sier i mot det? :) 

Just now, MaritaS said:

Folk vil alltids poste dumme ting og jeg trur at om man poster mange nok bilder av glade/fornøyde dyr, så blir det enklere å se forskjell når folk poster bilder som den "best day ever" over her, til og med for de som ikke kan hund.

Dette forstår jeg ikke, kan du forklare hva du mener? Det er jo det direkte motsatte av hva Emma Mary Garlant skriver? 

Quote

MEN istedenfor å bli trist og sint … gjør noe konstruktivt! Tenk heller hva du selv kan gjøre for at ingen hunder skal oppleve dette. Vi har alle noe vi kan bidra med når det gjelder å både endre holdninger og øke kunnskapsnivået blant folk. Du trenger ikke engang gjøre så mye! Det er et bidrag i seg selv å la det bli en vane å tenke nøye gjennom hva du deler på sosiale medier. På den måten sørger du for at du ikke bidrar til at hundenes språk og uttrykk for følelser blir misforstått av så mange.

Er du i tvil, så bare la det være.

Utdrag herfra: https://hunomhund.no/2018/09/tror-du-disse-valpene-er-glade/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å tenke over om bildene jeg deler kan mistolkes av idioter som piner dyr for morsomme bilder. Det får være grenser for hvor mye ansvar man skal ta på andre sine vegne. Jeg kommer til å fortsette å smile av "smilende" hunder som bekjente poster av uskyldige og fine øyeblikk av hundene sine. 

Jeg har forsåvidt aldri kalt glade hundefjes for smilende, men når en hund løfter på leppa, som i å flekke tenner, ja da er det mest nærliggende å kalle det smil, spesielt mtp at hunden viser med hele resten av kroppen at den er glad. At noen synes det er helt horribelt og bidrar til dyremishandling er ikke noe jeg klarer å ta seriøst på noe som helst vis. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kangerlussuaq said:

Nettopp, folk kan ikke hundespråk... Kjepphesten min er at jeg er mye inne på 9gag og liknende, samt har mye fokus på sosiale medier, og jeg ser hvor uendelig mye møl som deles med presidens "se den søte glade hunden". Eller dyret, for den saks skyld. Her er en rekke eksempler hvor "the look on ...." eller "smileeee" er fokus, hvor dyret åpenbart ikke er lykkelig på grunn av "smilet" på ansiktet:

Ja, altså, hvis 9gag er målestokken for hvor elendige folk kan være så skjønner jeg ihvertfall godt at man mister troen på menneskeheten generelt. Jeg tror som sagt jeg ser hva du vil. Jeg bare kan ikke helt se at de faktisk uskyldige bildene man deler av reelt fornøyde hunder på mer eller mindre private sosiale medier er spesielt utslagsgivende for det store bildet. Uavhengig av om man skriver at de smiler, er fornøyde, glade eller lykkelige.

Skulle man ha en venn eller bekjent som finner på å dele noe ala valper i klessnora, i den tro at det er festlig, så kan man jo heller sende dem en privat melding og forklare greia. Kanskje også hvis man har en venn som legger ut et privat bilde av en åpenbart stresset hund, men beskriver den som en variant av fornøyd? Så har man kanskje lært én person noe nytt! Men personlig ville det nok sittet langt inne i siste tilfellet, og jeg ville trådd varsomt. Som "Hun om hund" også skriver - et bilde fanger kun et øyeblikk, hvorvidt hunden faktisk var stresset/glad er utrolig vanskelig å bedømme hvis bildet f.eks. er tatt nokså nært.

Endret av Nimbus
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Nimbus said:

Jeg bare kan ikke helt se at de faktisk uskyldige bildene man deler av reelt fornøyde hunder på mer eller mindre private sosiale medier er spesielt utslagsgivende for det store bildet. Uavhengig av om man skriver at de smiler, er fornøyde, glade eller lykkelige.

Jeg tror dessverre det har mye å si, se gjerne mot facebook og youtube. Søk på "happy pug" eller "happy frenchie"... Se på bilder som deles av usunne hunder, eller stressa hunder. Måten mange lager videoer som kun har én mening: å få mange likes og delinger på sosiale medier, skaper unødvendig smerte og stress for mange hunder i verden. Derfor synes jeg det er et viktig tema.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @Tonje og @Nimbus. Jeg vil heller informere folk på andre måter enn akkurat gjennom hvordan jeg formulerer en tekst på et av mine bilder som jeg skal poste på en måte så folk ikke tolker det som at hunden er menneskelig. Jeg har for eksempel lært opp de jeg bor med på litt hundespråk. Blondie bjeffer mye når folk kommer hjem, men det er hennes måte å prate på. De trodde først hun var sint, men da måtte jeg forklare de at hun legger ørene bakover, og hun logrer, det betyr at hun er glad. Da har jeg gjort en jobb der med å lære de litt om hundespråk. 

Jeg ville garantert kommentert om noen av mine facebook venner hadde delt en video av hunder på en klessnor. Jeg er også veldig nøye på å ikke like videoer som folk deler eller tagger meg i hvor jeg syns dyr blir behandlet på en dårlig måte. I tillegg kan jeg dele videoer jeg syns er bra på en eller annen måte og gjøre folk informert på den måten. 

Jeg syns ikke det er så ille å si at en hund smiler. Jeg syns mange slike menneskeliggjøringer kan være hyggelig, så lenge det ikke går utover hunden på en vond måte. Vi har i vår familie gjort mye av det samme som @julnil sier. Alle hundene har sin stemme og sin dialekt som vi tuller rundt med ting de liksom sier, og det er alltid veldig morsomt :ahappy:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...