Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund til enslig jente i blokkleilighet...


K.S.
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg ønsker meg hund! "Problemet" er at jeg er singel, og bor i ei lita leilighet i blokk, så forholdene for hund er ikke ideelle. Jeg har vært innom tanken på Eurasier, men veldig usikker, siden det kun er meg, og jeg har hørt Eurasier er en sosial rase/glad i flokken sin. Jeg er som sagt enslig, så trenger en hund som takler å være alene innimellom (dvs en hel arbeidsdag, da jeg ikke har mulighet til å ta den med på jobb). Den må helst bjeffe lite, siden jeg bor i blokk. Jeg er veldig glad i tur i mark og fjell, planen er å ta hunden med på sånt innimellom. Til hverdags kan jeg tilby småturer, pluss en lengre tur (1-2 timer). Jeg har heller aldri hatt hund før (bortsett fra som barn), så det er vel også noe å ta hensyn til. Hva tenker dere? Finnes det en hunderase som kan passe meg? Vil jo at en potensiell hund skal ha det fint hos meg, redd for at jeg ikke kan tilby "nok". Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du forteller så er det veldig mange raser som kan passe. Hverken å være enslig eller å bo lita blokkleilighet er noen hindring om man ønsker seg hund. Og tisseturer pluss en god times tur/aktivisering daglig dekker de aller fleste hunder greit.

De aller fleste familiehunder må også være alene en del, sånn er det bare. Og uansett om du bor alene i et stort hus på landet så ønsker man jo ikke at hunden skal stå å bjeffe hele dagen. For da har jo ikke hunden det bra. Så alenetrening er noe de fleste må forholde seg til. Og så må man gjøre hjemmeleksa og høre med oppdretter om seperasjonsangst hos foreldrene og litt slikt også. Noen raser er det vel mer slikt med enn andre.

Hva slags type hund ønsker du deg i hverdagen din? En rolig hund? En mer energisk hund - utendørs i alle fall? En som kan gå løs? Betyr det noe hvordan den går overens med andre hunder? Mennesker? En som er veldig oppmerksom på deg? Størrelse? Vil du at den skal trekke eller bære noe når dere er på tur? Pelsstell? Røyting?

Jeg kjenner ikke eurasier veldig godt, men det er vel en hund som er relativt rolig og litt avmålt med tanke på andre mennesker. En retriever kan feks fort være i andre enden av skalaen - full fart og elsker alt og alle. Så det er viktig å vite hvilken type hund man liker. Dersom du har noen tanker om slikt så er det sikkert enklere å komme med forslag, evt å si noe om eurasier kan passe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i leilighet og har en ung hannhund på 35 kg. Vi har ikke hatt noen problemer med plass innendørs i det hele tatt. Så det at du bor i leilighet ville jeg nok ikke tenkt så mye på, så lenge du er forberedt på at du selv må ut hver gang hunden trenger å tisse.

Med tanke på å være alene hjemme så greier de fleste hundene det fint med trening, men spesielt om du skal ha valp må du ha en plan for perioden frem til den kan være alene hjemme så lenge som en hel arbeidsdag. Det kan gå fort og det kan ta lang tid - det er ikke sikkert at valpen er klar for å være alene hjemme da du må begynne i jobb igjen. 

Enig med tillien over her at det ut ifra det du sier er mange raser som kan passe godt, selv om det er veldig stor forskjell på dem. Med svar på spørsmålene over er det lettere å komme med forslag :)

 

Endret av trill
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv enslig og bor i ei lita blokkleilighet med hund, ikke noe problem. Men litt på siden av det du spør om; avklar med borettslag/sameie først at det er greit med hundehold. I mitt borettslag er alle veldig positive til hund, fordelt på 36 leiligheter bor det nå fem hunder. I borettslaget på andre sida av gata derimot får folk beskjed om å enten kvitte seg med hunden eller flytte...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så bra at det er håp for meg også. ;)

Med tanke på spørsmålene til tillien: jeg ønsker meg en hund som har energi nok til å være med på lengre turer innimellom, men som også kan ha det fint innendørs uten å bli rastløs. Og som gjerne er litt kosete også. Jeg har ikke behov for trekkhund, kun ute etter en turkamerat. Jeg kommer nok også til å ha den i band (eventuelt langline), så det er ikke nødvendig at den skal kunne gå løs. Vil også ha en hund som går greit overens med både mennesker og dyr. Den trenger ikke være supersosial og overivrig etter å hilse på alt og alle, men vil helst ha en hund som er vennlig og rolig ovenfor andre og har minimalt med beskyttelsesinstinkt (dette kommer vel mye an på meg/oppdragelse også..?). Når det gjelder pelsstell og røyting er det en fordel med en hund som har pels som er lett å stelle og som røyter lite, men jeg er mer opptatt av de andre egenskapene enn akkurat dette. Så om en rase røyter/krever en del pelsstell er det helt greit, så lenge resten klaffer greit. Og til slutt, størrelse: fra medium stor og oppover. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, K.S. skrev:

Takk for svar! Så bra at det er håp for meg også. ;)

Med tanke på spørsmålene til tillien: jeg ønsker meg en hund som har energi nok til å være med på lengre turer innimellom, men som også kan ha det fint innendørs uten å bli rastløs. Og som gjerne er litt kosete også. Jeg har ikke behov for trekkhund, kun ute etter en turkamerat. Jeg kommer nok også til å ha den i band (eventuelt langline), så det er ikke nødvendig at den skal kunne gå løs. Vil også ha en hund som går greit overens med både mennesker og dyr. Den trenger ikke være supersosial og overivrig etter å hilse på alt og alle, men vil helst ha en hund som er vennlig og rolig ovenfor andre og har minimalt med beskyttelsesinstinkt (dette kommer vel mye an på meg/oppdragelse også..?). Når det gjelder pelsstell og røyting er det en fordel med en hund som har pels som er lett å stelle og som røyter lite, men jeg er mer opptatt av de andre egenskapene enn akkurat dette. Så om en rase røyter/krever en del pelsstell er det helt greit, så lenge resten klaffer greit. Og til slutt, størrelse: fra medium stor og oppover. ?

 

Dansk svensk gårdshund da? Kjekk hund som er en flott allround. Røyter en del, men veldig mye hund i liten innpakning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje kikke mer på puddel, whippet og springer spaniel? 

Det er mange raser som kan passe deg, så jeg tror du godt kan snevre inn kriteriene dine en del. :)

Om du er usikker kan det også være lurt å dra på et hundearrangement, møte flere forskjellige individer av flere forskjellige raser. Se hvilken type hund du faller for og klaffer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder «energi» så kan de aller, aller fleste hunder som er fra middels stor og over være med på lengre turer. Så det skal du ikke tenke på. Med energisk så mener jeg mer om hvordan hunden er i dagliglivet. Noen hunder gjør jo mer ut av seg enn andre, om du skjønner hva jeg mener. 

Ellers så har du fremdeles masse, masse å velge i siden du ikke har så mange absolutte kriterier :) Og der hvor du har klare svar, så ekskluderer det jo egentlig ingen heller (feks at du gjerne kan gå med hund i bånd, ekskluderer vel normalt sett ikke de rasene som evt kan gå løse i større grad). Det som er ekskludert er vel de minste hundene så som de minste selskapshundene, de små terrierene og noen til. Og type mastiffer og bulle-hunder som kan være litt kranglete. Om du ønsker lite eller ikke noe pelsstell, så kan du muligens også slette de røytefrie rasene så som puddel og, igjen, en del av terrierene.

Men for å snu litt på det da. Hva var det som gjorde at du begynte å tenke på eurasier? Er det noen andre hunder/raser du har møtt og falt litt for? Hva var det evt med dem?

Ellers så er det en god idé det som @Elisabeth00 nevner, å gå på en utstilling eller noe slikt og hilse på forskjellige raser.

Vet dessverre fremdeles for lite om eurasier til å kunne anbefale den eller ikke, men forhåpentligvis har noen andre noen tanker om det. På papiret ser det ut som en god match, men noen ganger er det et stykke fra hvordan raseklubbene beskriver rasen og hvordan avlen har blitt i praksis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kanskje basenji eller whippet? I værtfall lite pelsstell og er relativt stille hunder. 

Men hvis du liker eurasier så blir jo whippet og basenji noe helt annet ? Kanskje dra på en utstilling med eurasier eller avtale å møte en oppdretter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS tenker seg å ‘mosjonere’ hunden i bånd/langline, så ville jeg strøket whippet fra den lista rimelig kjapt.. Whippets er løpsglade hunder og ikke noe kommer over det å rase løse på egnede steder. Ikke ‘et par ganger i uka’ som ivrige rasepromotører gjerne hevder men på daglig basis. ‘Mosjon’ i bånd/langline kan ALDRI erstatte løsløping!  Å slippe en whippet med langline på, hadde jeg aldri risikert..Risikoen for alvorlige skader er stor. 

Rasen har i de senere år også flere eksempler på hunder med bl.a separasjonsangst, hvilket kan være greit å ta i betraktning. Hurra for den eksplosive økningen i registreringer på rasen, fører bare godt med seg ja.. :sheldon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...