Gå til innhold
Hundesonen.no

Dalmatiner, toller, hva skal jeg velge?


spitz
 Share

Recommended Posts

Har lenge siklet på dalmatinere og lurte på det kanskje kan være noe for meg? Har en japansk spisshund hann fra før av så det ville også blitt en dalmatiner hann om det er aktuelt. Lurte egentlig på om noen kan dele erfaringer med denne rasen? Har hørt at det er mye sykdom i denne rasen, er det noen som vet om det er vanskelig å finne en frisk dalmatiner valp i Norge? Noen oppdrettere dere anbefaler?

Har også sett på toller i sikkert 10 år, men har fått høre den ikke passer som familiehund så da er den egentlig ikke aktuell, men hvis noen har noen motargumenter til dette hadde det vært gøy å høre. 

Om noen vil anbefale andre raser, be my guest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva planen er med hunden. En toller kan være en utmerket familiehund hvis den får brukt seg nok, men som tur- og kosehund ville jeg nok heller valgt dalmatiner. Hvis du er aktiv i hundesport ville jeg nok heller gått for toller, som er mer en arbeidshund. Men det er flere som har en av rasene her, så du får sikkert med utdypende råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Den vil i hovedsak bare bli brukt som tur- og kosehund og da forstår jeg at tolleren kanskje ikke er noe for oss. 
Ser jeg var dårlig på å fortelle hva vi ønsker og kan tilby hunden så her kommer litt informasjon: Ønsker en hund som blir med på lange turer i skog og mark, men som også kan nøye seg med korte turer i hektiske hverdager. Den bør kunne gå løs, være glad i å leke og lærevillig. Vi har gjerdet inn eiendommen så den får gå mye fritt sammen med vår JS som feks. om sommeren står alltid utgangsdøren oppe slik at de kan gå ut og inn som de selv vil. Vi har jo en JS fra før av som er super snill på alle måter, men jeg ønsker meg litt mer hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal notere seg er at dalmatineren er en veldig aktiv rase som elsker å utfolde seg fysisk ? Jeg har selv en dalmatiner hannhund og han er rett og slett ikke fornøyd dersom han ikke får gått tur og sprunget, samtidig er han lærevillig og liker å jobbe ? At tolleren er krevende jan diskuteres, der kommer det nok mer an på linjer der også. Og det er mange tollere som kunne levd et aktivt familieliv. Du ser på ganske forskjellige raser, så jeg anbefaler deg å møte rasene og se hva som passer deg best. Dalmatineren er ofte sosial, energisk og klovnete, du merker dem når de hilser ? Retrieveren er naturligvis mer lettlært og førerfokusert, hehe. 

Ta kontakt med oppdrettere av rasene. Anbefaler Kennel Running Spot og Kennel Solidifies hvertfall av dalmis ? Kennel Spotnik er også flinke og kjente i Norge. 

 

Vær obs på kløe/allegi, samkjønnsagressjon og usikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det japansk spisshund du har fra før? Hva savner du i den hunden?

Hva mener du med mer hund? Mer aktiv, førerorientert, større eller lettlært? Det er jo (dessverre) slik at de rasene som er mer lettlærte også er rasene som er aktive og trenger en del mental stimuli. 

Min toller gikk fint løs på eiendommen da hun var yngre, men hun kunne finne på mye tull om hun var understimulert. Da kom hun ofte inn med helt svart snute og labber etter å ha gravd etter ett eller annet. 

Det finnes allikevel noen oppdrettere av tollere som selger hunder som rene familiehunder til tur og kos og som ikke bruker egne hunder til noe annet enn tur og utstilling. Skal ikke kommentere så mye på det, men det er enklere å finne et individ av en annen rase som er lykkelig med de rammene du skisserer. :)

Endret av Ingridhw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid drømt om toller, men valgt det bort siden jeg er redd for at livet som tur- og kosehund ikke vil være nok, og derfor har jeg sett litt på dalmatinere siden de virker så koselige. Hvor mye aktivitet trenger din @Shlush? Syntes de høres helt herlige ut, utifra det du beskriver :)

Ja har en japansk spisshund nå og med mer ønsker jeg en som er større, mer aktiv og lettlært(vet ikke om det er for mye å forlange i en hund:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god dalmatiner er fantastisk! Når det kommer til aktivitetsnivå, så har jeg erfart at det er ganske individuelle forskjeller. På generelt grunnlag, krever de mer enn mye annet, men det finnes også noen skikkelig sofapoteter.

Hannen jeg hadde trengte minst to timer løsløping i skogen om dagen om han ikke skulle demontere leiligheten, mens tispa jeg hadde en liten periode, fint kunne nøyd seg med noen korte tisseturer så lenge hun fikk kos, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, spitz skrev:

Har alltid drømt om toller, men valgt det bort siden jeg er redd for at livet som tur- og kosehund ikke vil være nok, og derfor har jeg sett litt på dalmatinere siden de virker så koselige. Hvor mye aktivitet trenger din @Shlush? Syntes de høres helt herlige ut, utifra det du beskriver :)

Ja har en japansk spisshund nå og med mer ønsker jeg en som er større, mer aktiv og lettlært(vet ikke om det er for mye å forlange i en hund:P)

Jeg bruker mye trekksele på min hann for at han skal få bruke seg ekstra ? Samt kløving i ny og ne. Han elsker mosjon, sier aldri nei og kan springe i timesvis. Nå er han 8 år, men når han var yngre så gikk vi ca 3t + tur om dagen, med unntak av treningsdager der vi trente lydighet, spor o.l ? Vi går fortsatt 2t + tur ? Men mer lydighetstrening også siden jeg nå har 2 gjeterhund også! Han ødela ingenting om han ikke fikk nok, men han ble rastløs og klagete ? Han kan fint ligge å stirre på meg i timesvis og stønne for å uttrykke sin misnøye over for lite aktivitetet. Vi syklet, snørekjørte på ski og sprang mye på fjellet. Sykling er det litt mindre av nå pga alderen hans mtp belastning. Han kan gå løs på tross av noe jaktinnstinkt (noe de skal ha ifølge rasestandard) og har alltid vært en mild og enkel hund for meg. Han er kjærlig, kosete og elsker nærhet. Han er kjempeenkel å motivere, da spesielt med mat ? Han har et gemytt som jeg frykter jeg aldri får igjen da han er tvers igjennom snill ❤️ Han er desverre hudsyk og ble det i voksen alder ? Men heldigvis er det noe som ikke plager oss mye og ikke krever jevnlig medisinering, kun antibiotika ved utbrudd. Og nå er det snart 1 år siden sist kur ?

Noe du skal tenke over er at dalmatineren røyter noe helt ******... Det ekke kødd altså! Eneste negative med rasen ?

Nico er min once in a lifetime hund ❤️ Vi har konkurrert lydighet og nå konkurrerer vi rallylydighet. Det krever sitt å trene da de er litt vimsete av seg, men han gir mye av seg selv så lenge jeg gir av meg selv!! Det er ikke en rase du velger om du vil høyt opp, fort... Men for hobbynivå uten store ambisjoner er det en artig rase å jobbe med. Selv om enkelte kan være vanskeligere å jobbe med enn andre ?

Selvsagt er det variasjoner i rasen, og jeg svarer ut fra min erfaring ?

 

Legger ved noen bilder av Nico ❤️

IMG_20180826_114918_106.jpg

IMG_20180825_183643_770.jpg

dog_3.jpg

FB_IMG_1527285206825.jpg

Endret av Shlush
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Shlush skrev:

Jeg bruker mye trekksele på min hann for at han skal få bruke seg ekstra ? Samt kløving i ny og ne. Han elsker mosjon, sier aldri nei og kan springe i timesvis. Nå er han 8 år, men når han var yngre så gikk vi ca 3t + tur om dagen, med unntak av treningsdager der vi trente lydighet, spor o.l ? Vi går fortsatt 2t + tur ? Men mer lydighetstrening også siden jeg nå har 2 gjeterhund også! Han ødela ingenting om han ikke fikk nok, men han ble rastløs og klagete ? Han kan fint ligge å stirre på meg i timesvis og stønne for å uttrykke sin misnøye over for lite aktivitetet. Vi syklet, snørekjørte på ski og sprang mye på fjellet. Sykling er det litt mindre av nå pga alderen hans mtp belastning. Han kan gå løs på tross av noe jaktinnstinkt (noe de skal ha ifølge rasestandard) og har alltid vært en mild og enkel hund for meg. Han er kjærlig, kosete og elsker nærhet. Han er kjempeenkel å motivere, da spesielt med mat ? Han har et gemytt som jeg frykter jeg aldri får igjen da han er tvers igjennom snill ❤️ Han er desverre hudsyk og ble det i voksen alder ? Men heldigvis er det noe som ikke plager oss mye og ikke krever jevnlig medisinering, kun antibiotika ved utbrudd. Og nå er det snart 1 år siden sist kur ?

Noe du skal tenke over er at dalmatineren røyter noe helt ******... Det ekke kødd altså! Eneste negative med rasen ?

Nico er min once in a lifetime hund ❤️ Vi har konkurrert lydighet og nå konkurrerer vi rallylydighet. Det krever sitt å trene da de er litt vimsete av seg, men han gir mye av seg selv så lenge jeg gir av meg selv!! Det er ikke en rase du velger om du vil høyt opp, fort... Men for hobbynivå uten store ambisjoner er det en artig rase å jobbe med. Selv om enkelte kan være vanskeligere å jobbe med enn andre ?

Selvsagt er det variasjoner i rasen, og jeg svarer ut fra min erfaring ?

 

Legger ved noen bilder av Nico ❤️

IMG_20180826_114918_106.jpg

IMG_20180825_183643_770.jpg

dog_3.jpg

FB_IMG_1527285206825.jpg

Den var jo bare helt nydelig da!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...