Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye og hva slags tur/aktivitet burde hunder få?


Tyttebæra
 Share

Recommended Posts

Ser denne debatten oppsto i en annen tråd og tenkte vi kunne ta den i en egen tråd. Er nysgjerrig på hva folk her på forumet mener om saken.

Hvordan ser en vanlig dag eller uke ut for dere mtp. aktivitet, trening og lufteturer? Hvilke raser/bruksområde?

Hvor mange lufteturer og hvor mye aktivitet synes du er et minimum generelt for alle hunder? Vi har jo diverse "objektive sannheter" innen dette temaet: som den gyldne regelen "minimum 1 times tur hver dag", og motsetningen: "vanlig spasertur" er ikke mosjon/aktivitet.

Begynte på et lengre avsnitt om mine egne tanker, men rakk ikke skrive det ferdig så poster det senere i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dette er en variabel man vanskelig kan svare bastant på.

Jeg ser ingen problemer med å feks bruke hage som lufting/mosjon en gang iblant, eller i korte perioder, om hunden(e) tåler det. Nevner det med det samme, siden dette garantert kommer opp. 

Mine hunder går 10-15 km daglig. Dette inkluderer tisseturene. Etterhvert som jeg får tak i riktig utstyr vil det nok bli litt trekking også. I dag er de rene turhunder, og jeg bruker beina. Har huskyer. De virker fornøyde med det de får, så "so far so good". Har kløv også, for variasjon. Ikke kommet skikkelig igang der enda, men orker bare ikke stresse med det. 

Er dette for lite? Noen vil nok mene det. Så lenge det funker greit for oss, så får folk bare mene det de vil. Om noen går en time, og hunden er fornøyd, så er det vel godt nok? Hvis man skal sette opp en timeplan over alt man gjør med hunden(e) sin(e), så forsvinner jo gleden aldeles. Vurder heller hunden ut fra hold og livsglede. Og drit i alle stoppeklokkemålinger. Litt moro må man kunne ha det, uten å ta tiden... 

Legge til, etter å ha sett tråden jeg tror er opptakten...

Jeg går hovedsaklig 30 minutter på morgen, 30-45 minutter etter jobb, 1,5 til 2 timer etter middag og lufter 10-15 minutter 1-2 ganger på kveld. Har ikke hage lengre, og MÅ ut å gå. Jeg jobber litt kortere dager, slik at jeg rekker en ok luftetur etter jobb også, før middag. Før hadde jeg ikke denne luksusen. Bor like ved jobb også. Sparer mye tid jeg heller bruker på hundene.

Endret av Shokata
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hund og behov, hva man gjør i hverdagen og så videre. Når man er et normalt empatisk menneske regulerer dette seg selv, jeg tenker alltid på hva andre rundt meg eventuelt trenger. Men om man har hund bare for å være aktiv 1 tur i uka og ellers bare slippe hunden i hagen så synes jeg det er mindre enn hva jeg ville gitt. Da går jeg inn og anbefaler folk å få seg en katt, eller noe. En hund er et levende individ som er avhengig av oss for å få aktivitet, og som krever vår oppmerksomhet. Da skal man ikke ha de som helgeprosjekt. Selv om noen hunder antakeligvis har det helt ok med det, mens andre vil slite i et slikt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok veldig fra rase til rase og mellom individer.

Jeg har aldri hatt raser som har krevd mye fysisk aktivitet (som f.eks. jakt- eller trekkhunder).

For meg er det viktigste at hunden får være med flokken sin mest mulig. De er alene hjemme mens vi jobber, men utover det er de med oss stort sett hele tiden, f.eks på barnas aktiviteter eller hvis vi skal ut å handle. Det har de vært veldig fornøyde med alle sammen. For å sette det på spissen: Jeg synes det er mer forsvarlig at hunden får 30 minutters tur om dagen og er sammen med familien resten av tiden enn en hund som får tre timers tur og står i hundegård resten av tiden. Jeg er overrasket av hvor mange hunder som fortsatt er fysisk atskilt fra familien nesten hele døgnet- løpestreng i hagen, eget rom i garasjen osv. Flokktilknytning er for meg nøkkelen til en fornøyd hund.

En times tur om dagen er likevel et minimum som jeg synes enhver hund burde fått. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Mattilsynet sier følgende:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_ofte_skal_hunden_luftes.16456

Min får som regel morgen- og kveldslufting, pluss en lengre tur (1-4 timer, varierer veldig). I tillegg svømmer hun en gang i uka, og vi trener spor og søk jevnlig. For min hund er helt klart den mentale biten det viktigste. Hun sier ikke nei til tur, men det er ikke meningen med livet liksom.

Utover det så er det jo betydelig forskjell på hva som er et absolutt minimum av aktivitet, og hva en hund bør få, mener nå jeg. Hvis målet med hundeholdet er å såvidt bikke grensa for hva hunden trenger for å ikke gå på veggene er kanskje ikke hund det riktige valget?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få gått en time på hovedturen. Men noen ganger kan det bare bli en halvtime her og der. Men ser ikke ut som at min bryr seg så veldig om det. For han er det nok viktigst å få lese avisen ute på tur, ikke nødvendigvis hvor lang turen er. 

Men så begynner han å trekke på årene også nå, og er ikke lenger så kravstor til tur og lengde, som han var når han var yngre :) Så lenge han får være sammen med oss, så er nok det viktigst. 

I tillegg har vi stor hage/gårdsplass, hvor han får være ute så mye han vil :D Da i tillegg til de turene han får utenfor eiendommen. Tror absolutt ikke at han lider noe nød :D Tror faktisk han trives utmerket godt med det livet han lever :)

Ofte liker han å sitte ved porten eller et annet sted på eiendommen og bare kikke på livet eller folk som går forbi :wub:

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gutta mine så er løping det viktigste. Båndtur er litt "sånnder" interessant. Salukien vil LØPE og så ligge på sofaen. Selvsagt tisse noen ganger da. Basenjien vil løpe og så vil han være med på alt vi gjør, tusle i beina, se hva barnet driver med, gå i veien osv. Rene båndturer er ikke han heller så glad i, men blir mye det på han siden han har utviklet veldig selektiv hørsel med aldern. Ingen av dem har noe interesse av mentaltrening utove det. Collien har behov for mer stimuli, nå er hun ganske mye yngre da, så klart alder spiller inn. Men hun trenger både fysisk og psykisk utløp. Men virker ikke som hun bryr seg nevneverdig om "hvor" det er da. Men hun trenger både å få brenne krutt med løping/leking/tur og trimme hjernecella. Får jeg av diverse grunner ikke gått noe særlig, så får hun løpe løs, blir med en tur i fjøset og gjerne opp på beitet til hestene, da er hun happy camper.  

Når det er sagt så er hunder ekstremt tilpassningsdyktige. Jeg var dårlig i 8,5 mnd under svangerskap, og hundene fikk KUN tisseturer og kjappe løpeturer på gården. Altså det jeg vil påstå er minimalt. Men de tilpasset seg veldig godt og det var aldri noe tull. Da hadde jeg forøvrig en riesen og gutta og så en saluki til istede for riesen siden hun ble avlivet pga. sykdom hos henne. Samvittigheten min var det verre med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to VELDIG forskjellige hunder med helt forskjellige preferanser på tur og lengde. Goldentispa mi liker like godt å få tusle i nabolaget og rulle litt i gress som å få seg noen oppdagelsesturer i skogen, men har ikke noe behov for å løpe og herje lenger. Kanskje en liten raptus på en gressplen eller i lyng, men ellers trasker hun med snuta i bakken. Greyhounden derimot er SYKT aktiv og maur i rumpa (15 mnd...)! Hun må løpe, og etter jeg fikk henne i hus så går jeg 1-2 timer tur ca. hver dag hvor hun får være løs i skogen. 

Til tross for at mine hunder er så forskjellig synes jeg at alle hunder bør få være ute av døren (og tomten) en god stund hver dag og at det faktisk skjer noe spennende mens de er ute i form av lek, løping, utforske, lydighet osv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det typisk en morgentur, en hovedtur/aktivitet etter jobb og en tissetur på kvelden på hverdagene. Vi går for tiden rundt en time på morgenen før han skal være alene hjemme, men må innrømme at jeg på sikt håper det kan bli en litt kortere tur. Hovedaktiviteten får han etter jobb, alt fra 1 time til 3. Da går vi enten tur, drar ut og trener, er på kurs, eller han er med på det vi eventuelt skal den dagen. Jeg føler han i blant kan få like mye ut av å f.eks. være med oss på besøk som han får av å gå tur i bånd i halvannen time så lenge han får brukt seg fysisk de andre dagene den uka. Kveldstur er typisk 5-10 minutter. Om planlagt tur/aktivitet er senere på kvelden så får han selvsagt en tissetur da vi kommer hjem fra jobb, men stort sett er vi ute 3 ganger om dagen på hverdager.

Det som gjør at jeg i blant har dårlig samvittighet er at han ikke får løpt så mye fritt som han burde, da vi ikke stoler på han løs. Har han i langline en del og drar i en bortgjemt hundepark med høyt gjerde i blant så han virkelig får strekke ut, men skulle ønske at han kunne få løpe fritt oftere. Merker veldig forskjell på han når han får løpe løs og ikke. 

 

Edit: Har en ridgeback på litt over året.

Endret av trill
Lagt til rase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min golden fikk 10-15 min morgen og kveld, kun for å gå på do før jobb og natta, også hovedtur etter jobb. Da var vi ute alt fra 1-3 timer. Noen dager gikk vi lange turer, andre dager var hun med og gikk løs i stallen - evt med på tur med hesten. Ca en dag i uka ble det mindre, fordi hverdagen har en tendens til å være travel. En dag i uka med bare doturer gikk helt fint så lenge hun fikk nok mosjon de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gå 30 min morgen og kveld og en time etter jobb, pluss minus. Når vi er hjemme kan hun gå ut i hagen når hun vil. 

At noen hunder bare får en time tur om dagen i snitt er for meg helt absurd, med mindre hunden er gammel, syk eller lignende. De fleste takler det nok i vanskelige perioder, men jeg hadde aldri kjøpt meg hund med det som mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir de avspist med bare en time / 70 min et par ganger i uka men den turen ser ut så her : Løper ut hjemmefra på sti - jeg vasser og hunder svømmer ca150 meter hver retning ut til liten øy hvor de kan løpe og leke i bånn pinne, blir der 15 - 20 min. Løper hjem via raet og skog på sti. Har store problemer med å få den turen til å bli noe mer enn 70 min men den er inholdsrik og så lenge de har hagen i tillegg klarer de seg fint med denne turen et par dager pr uke.  To dager 90 - 120 min - èn time friområde + løperunde på en snau time etter det. I helgene litt lengre turer . Om vinteren kjører jeg ca 15 km på ski med dem i godt tempo pr dag. Gjerne en fridag pr uke .  De er alltid på beina hjemme og har døra til hagen åpen , veldig sjeldent de bare ligger og sløver de holder stort sett på med noe hele tiden så jeg tror ikke de kunne fått mindre aktivitet ihvertfall. Ideelt sett burde de sprunget løse for maksimal utnyttelse av tid men det går altså ikke. Kan man gå med løs hund og hund beveger seg mye på egenhånd + tilgang på stort uteområde hjemme er vel en times tur pr dag godt nok. Men om de er avhengige av at eier blir med i bånd er en time pr dag altfor lite syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne timen er jo en grei regel forsåvidt, men om man går inn i hundeholdet med tanke om at det blir max av det man gidder/orker/prioriterer så burde man revurdere å skaffe seg hund. Det bør være et minimum. Da tenker jeg ikke kun tur, men aktivitet, og det kan være så mangt og må tilpasses etter rase, individ og alder.

Jeg har tre hunder som har forskjellige behov når det kommer til aktivitet. Jeg skriver behov fordi de ikke krever noe som helst, som Raksha sier; hunder er tilpasningsdyktige, men det gjør ikke at jeg synes man kan bruke det som hvilepute for ofte. Jeg hadde nok merket de her hjemme veldig mye mer dersom de fikk for lite, men de kan jo egentlig aldri kreve det i ordets rette forstand. De færreste hunder går på veggen av å ikke få nok, dessverre, mange resignerer. Så å gå ut fra at de har det helt fint fordi de ikke går bananas innendørs av for lite stimuli blir for meg feil.

Mine får mellom 1,5 til 2 timer aktivitet om dagen i gjennomsnitt, noen ganger mindre, andre ganger mer. Innunder det går tur (lufteturer i nabolaget på 30 min er ikke tur) hvor de stort sett går løse store deler (varierer ganske mye hvor jeg går, ikke bare for hundenes del, men fordi jeg synes det er gørr kjedelig å gå samme rute flere dager på rad), sykkelturer, ski på vinteren, og mental trening, enten for oss selv ute eller hjemme eller på fellestreninger med klubben eller venner. De er sjelden alene hjemme lengre enn en arbeidsdag og får ofte være med i bilen hvis vi skal noen ærend. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg hadde hund (tibetansk spaniel) var di som oftes sammen med meg helle tiden å var med der jeg var eller i bilen. di fikk 3-4 ture på minst 30 min hver dag  i vinter halv året. på sommeren ble det lengere ture i skogen å fjelle da heller lengere en flere. rasen er ikke en rase som krever mye ,men den ene er veldi kjapp til å springe etter allt av vilt så prøvde hun på spor noen ganger uten at det virket som det intriserte noe serlig. tenker samme som Tonje  skriver i føste avsnitte sitt, ting må være gjennomtenk før hunden kommer i hus elles er det lett å ende opp med omplassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett synes jeg alle hunder burde få en times tid ute av hus og hage som normalen. Greit å være værsjuk en gang i blant, ha det travelt, være dårlig form eller hva det nå er, men sånn jevnt over. Hva man gjør på den timen er kanskje mindre viktig, eller mer avhengig av individ og hva de trives med, men jeg tenker noen form for aktivitet/tur ikke gå over veien til en park å sette seg ned der etter 150 meter gange og that's it. Men om man rusler avgårde i sneglefart og lar hunden lese avisen nøye, løper eller går, går i byen, i skogen, er i fjæra, på hundetrening, i hundeparken, sykler, kløver eller hva man nå gjør, det er mindre viktig sånn på generell basis, men det bør passe den enkelte hunden selvsagt. Tenker generelt sett at her er kvantitet litt viktigere enn kvalitet om man rives imellom. På enkeltdager med dårlig tid eller form så prioriterer jeg heller 30-45 min foran sykkel e.l. hvor de får blåse av seg mest mulig energi enn en lengre rolig tur eller utetid, men helhetlig så synes jeg tid ut av hus og hage er viktig uavhengig av hvor mye trim det innebærer. Det er avveksling, det gir inntrykk og stimuli som alle trenger for å føle seg bra. Og aller best er selvsagt en god variasjon mellom å få ut skikkelig med energi og virkelig holde formen, rolig utetid med pusling og kos og helt annen type aktivitet og gode lange gåturer turer som blir en fin mellomting mellom kjapt og intenst og sløv pusling. :)  Det gjør godt for både kropp og sinn og det tror jeg gjelder mer eller mindre alle typer hunder (så lenge aktiviteten tilpasses hundens forutsetninger).

Her er vi oftest på tur, da har vi som regel hovedtur på halvannen til to timer, fordi vi liker å være ute. De dagene vi er på trening blir det som regel ikke så mye/lang tur, men vi er ofte minst like mye ute da om vi har god tid. Noen dager blir dagen litt oppdelt så det blir kanskje bare 45-60 min tur, da blir det gjerne en liten tur til på alt fra 30 min og oppover, så lenge det ikke er noen spesiell grunn til at det ble så lite annet enn logistikk.  Hundene klager ikke, men den er nok mest for min del, samvittigheten gnager fort til tross for super enkle og rolige hunder som ikke maser og som jeg vet får det de trenger å vell så det minst 360 dager i året. Men sånn er det. I perioder, spesielt på vinteren er det trekk som gjelder, da er det gjerne kortere ute i antall minutter, men blåser ut minst like mye energi som ellers.

Utover det forsøker jeg å ta med hundene rundt om kring så mye som mulig og legger tilrette for at de skal ha minst mulig alene hjemme tid. Samt er flink til å spe på med feks søk etter maten sin, søk etter leke inne, litt lett trening i hagen, feltsøk etter små gjenstander feks eller ja hva som helst, tyggebein, maten på flaske eller sånn aktivitetsball osv om det blir rolige perioder/dager av div årsaker.. Jeg får som nevnt fort dårlig samvittighet selv om hundene takler det meste på strak labb. 

 

Endret av Malamuten
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort morgentissetur (5 min), hovedtur (40min-3 timer+), ettermiddagstur (10-15 min) og kveldstur (20-30 min). På en vanlig dag. Dagene ser litt annerledes ut om vi har fellestrening eller kurs.

Hovedturen er normalt på 1-1,5 timer - med innlagt trening noen dager i uka. Trente nærmest hver dag, men hun fikk så forventninger om at tur=trening at det bare ble mas etterhvert så nå er det vel ca halvt om halvt. 40 minutter er minimumet jeg har satt meg i mitt hode - reservert for de skikkelig ille værdagene evt hvis jeg er syk eller noe.

Jeg kan ikke se for meg at tidsforbruket mitt hadde blitt veldig annerledes uansett hvilken rase jeg hadde valgt. Jeg synes nesten det bør være såpass og at minimum total utetid kanskje bør ligge på rundt halvannen time med smått og stort. Nesten uansett hund. Men det er meg, andre får gjøre sine betraktninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endelig fått oss hage(jippi!), så all lufting, altså, som i å gå på do, skjer der. Vi har fire hunder, hvorav en er valp og dust, så de slippes i puljer. Som regel de tre eldste for seg og valpen for seg. De hender de tre eldste benytter luftingen som en anledning til å leke med hverandre, og så lenge det går greit for seg, får de holde på. Detter skjer når de har behov for å gå på do, som regel en 3-4 ganger om dagen. Jeg holder ikke tellinga for å være ærlig.

Når det kommer til tur, får de gjennomsnittlig 45-60 minutter, noen ganger mer, tur løs i skogen hver dag. Der jobber vi med innkalling, kontakttrening, hoppe opp på/balansere på det vi måtte finne, hilser på en og annen hund og løper som idioter. Siden vi har en valp som synes at å jage og plage whippeter er meningen med livet på tur, går de separate turer for at valpen skal lære seg å oppføre seg. Derfor går vi tobente denne turen to ganger, derfor er den ikke lenger. Valpen får mer hjernetrim og oppgaver på tur enn de eldste får, siden hun ikke er like fysisk aktiv som de andre på disse turene. 

I tillegg til dette blir det enten noe trening i hagen eller nede på treningsrommet for valpen. For henne holder det ikke med en hovedtur i løpet av dagen, hun må aktiviseres med jevne mellomrom i løpet av døgnet, fordi hun er ung og ikke er til å ha i hus hvis ikke. Da hender det vi går en tusletur på en halvtime med trening og lek, eller jobber med lydighetsøvelser hjemme. Ellers så går vi på hundeklubben og trener der, deltar på stevner bare for å kikke på og være i miljøet, noen ganger kommer det en nabohund på besøk for litt lek i hagen eller andre aktiviteter som dukker opp her og der.

Hundene her er lite alene, da jeg og sambo jobber omvendt av hverandre, så de er stort sett sammen med oss hele døgnet, med mindre vi finner for godt å trene litt alenetrening når det passer seg. 

Jeg teller ikke kilometer og minutter med aktivisering i løpet av en dag, så lenge hundene er fornøyde og er i god fysisk form, regner jeg med de får det de har behov for. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun en kort tissetur om morgenen fordi jeg bruker tid på å få kroppen i gang, så 1-1,5 timers tur på formiddagen. Da varierer vi hvor vi går, den firbente synes det er stas å gå gatelangs og i sentrum og lukte og se på alt som skjer, jeg synes ikke det er like stas så vi går også i skogen eller til et vann hvor hun kan gå løs og løpe i litt mer ulendt terreng. På turene gjør vi gjerne litt annet også, som å balansere/hoppe på ting, innkalling, kontakt og ha godbitsøk på en trestamme. Så har vi 15-30 minutter søk i hagen på ettermiddagen, og 20-30 minutters kveldstur. 

Jeg mener det ikke går an å sette en fasit på hva en hund bør få, men så lenge hunden er fornøyd regner jeg med at aktivitetsnivået er passe. Men jeg synes allikevel at en hund bør få minimum 1 time utenfor hus/hage hver dag. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid luftet for å la dem gjøre fra seg minst 3 ganger per dag. Når jeg bare lufter går jeg som regel en runde på 5-10 minutter. Jeg synes for det første plendriting er ekkelt, og for det andre opplever jeg at hundene mine har glede av å komme seg ut en tur og sjekke ut nye lukter og synsinntrykk.

Når det gjelder lengre turer/aktivitet: det varierer etter hva vi har gjort de tidligere dagene, hva jeg skal gjøre den aktuelle dagen og hva vi skal gjøre de neste dagene. I gjennomsnitt bruker jeg mye tid ute med hunder som ikke er syke/pensjonerte, men jeg er ikke konsekvent ute minst 1 time per dag. Noen dager tilbringer vi mindre tid ute, andre dager er vi ute mye lenger. Jeg har hundene med meg overalt med unntak av jobb, så de får alltids opplevd noe i løpet av dagen selv på slappere dager.
Målet er ikke slite hundene ut for at de skal bli behagelige innendørs, men å gi dem et innholdsrikt liv med god livskvalitet.

Jeg synes ca. 1 time med aktivitet i gjennomsnitt pr dag er en grei minimumsregel å forholde seg til for gjennomsnittshunden. Tenker nye inntrykk og et avbrekk fra livet innendørs er det viktigste, hva man gjør med hunden er ikke nøye bare man gjør noe. Mistenker alle mine for å ha hatt mer glede av å loke rundt i asfaltjungelen med nesa i bakken enn å trene kondisjon på en skogssti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 ganger om dagen er min "regel", to av disse er 10-15 minutter, og en på minst en halvtime (alltid hatt liten hund). Dette er minimumet. Nå når jeg har en bitteliten valp blir det 5 kortere hver dag, den vi går etter jobb eller skole er lenger, men for han er det viktigere å gå sakte og snuse, tulle og jage løv enn å gå så veldig langt. Bor i femte etasje uten heis, så begynner å få ganske fin rumpe.

I tillegg trener jeg litt hver dag. Har blitt litt lei av bare "sitt og dekk"-trening, så nå har vi kjøpt en aktivitetsmatte som han ELSKER men er skikkelig dårlig på, haha, så nå kjører vi den litt hver dag i tillegg til den vanlige lydighetstreningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så nøye på hvor mye vi er ute. Minien får stort sett bestemme selv, vanligvis er vi ute 4-5 ganger daglig. Det jeg regner som korte tisseturer, ender oftest på 40 rundt minutter. For vårt vedkommende er det større fare for at det blir for mye enn for lite. Måtte slutte med skritteller siden jeg ble helt hektet og når alt under 20 k  skritt med hunden opplevdes som for lite, var det på tide å  legge den bort;) Nå får han i større grad styre selv, om vi ikke har noen planer. Og han vil bare rett utfor døren i regnvær, men desto lengre turer når det er tørt. Nå syns jeg at det viktigste er at vi koser oss, enten vi er ute eller inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på formen til gamlemor på 15 år hvordan dagene blir. Hun er i stort sett god form så vi har hovedtur på 1 -2 timer i forholdsvis rolig tempo. Ellers får hun en halvtime på morgenturen, før jeg drar bort og kveldstur med hundevennene sine. Er greit å vite at hun får tømt seg godt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 9.9.2018 at 8:42 PM, Tonje skrev:

Denne timen er jo en grei regel forsåvidt, men om man går inn i hundeholdet med tanke om at det blir max av det man gidder/orker/prioriterer så burde man revurdere å skaffe seg hund. Det bør være et minimum. Da tenker jeg ikke kun tur, men aktivitet, og det kan være så mangt og må tilpasses etter rase, individ og alder.

Jeg har tre hunder som har forskjellige behov når det kommer til aktivitet. Jeg skriver behov fordi de ikke krever noe som helst, som Raksha sier; hunder er tilpasningsdyktige, men det gjør ikke at jeg synes man kan bruke det som hvilepute for ofte. Jeg hadde nok merket de her hjemme veldig mye mer dersom de fikk for lite, men de kan jo egentlig aldri kreve det i ordets rette forstand. De færreste hunder går på veggen av å ikke få nok, dessverre, mange resignerer. Så å gå ut fra at de har det helt fint fordi de ikke går bananas innendørs av for lite stimuli blir for meg feil.

Mine får mellom 1,5 til 2 timer aktivitet om dagen i gjennomsnitt, noen ganger mindre, andre ganger mer. Innunder det går tur (lufteturer i nabolaget på 30 min er ikke tur) hvor de stort sett går løse store deler (varierer ganske mye hvor jeg går, ikke bare for hundenes del, men fordi jeg synes det er gørr kjedelig å gå samme rute flere dager på rad), sykkelturer, ski på vinteren, og mental trening, enten for oss selv ute eller hjemme eller på fellestreninger med klubben eller venner. De er sjelden alene hjemme lengre enn en arbeidsdag og får ofte være med i bilen hvis vi skal noen ærend. 

 

Så de med full jobb og flere barn burde ikke få hund? 1 time tur , samt tisseturer må da vel være nok for mange raser. Ihvertfall hvis de får være med på alt som er gøy sammen med familien sin i tillegg. I helger og ferier har man ofte mulighet til lengre turer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøken Strøken skrev:

Så de med full jobb og flere barn burde ikke få hund? 1 time tur , samt tisseturer må da vel være nok for mange raser. Ihvertfall hvis de får være med på alt som er gøy sammen med familien sin i tillegg. I helger og ferier har man ofte mulighet til lengre turer også. 

Hvor har jeg skrevet at folk i full jobb med barn ikke kan ha hund? 

Hvis du leser innlegget en gang til vil du se at jeg skriver 1 time aktivitet (ikke kun tur) som et minimum. Det tenker jeg de fleste barnefamilier også klarer å prioritere om viljen er stor nok.

Endret av Tonje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tonje skrev:

Hvor har jeg skrevet at folk i full jobb med barn ikke kan ha hund? 

Hvis du leser innlegget en gang til vil du se at jeg skriver 1 time aktivitet (ikke kun tur) som et minimum. Det tenker jeg de fleste barnefamilier også klarer å prioritere om viljen er stor nok.

Les hva du selv har skrevet. Du skriver hvis  1 time er et minimum av hva folk gidder og prioriterer så burde de revurdere å få hund.  Jeg mener at 1 time tur om dagen , samt tisseturer, er Max av hva en småbarnsfamilie kan klare. Jeg tror det kan allikevel bli et godt liv for en hund hvis han får være med på lasset ellers , og får lengre turer i helger og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...