Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye og hva slags tur/aktivitet burde hunder få?


Tyttebæra
 Share

Recommended Posts

19 minutter siden, Frøken Strøken skrev:

Les hva du selv har skrevet. Du skriver hvis  1 time er et minimum av hva folk gidder og prioriterer så burde de revurdere å få hund.  Jeg mener at 1 time tur om dagen , samt tisseturer, er Max av hva en småbarnsfamilie kan klare. Jeg tror det kan allikevel bli et godt liv for en hund hvis han får være med på lasset ellers , og får lengre turer i helger og ferier.

Tror du misforstår. En time aktivitet MÅ ikke være tur eller trening på hundeklubb. Det kan også være å bli med familien på ting osv. 
Jeg leser innlegget til Tonje på en helt annen måte enn deg.
Men en time er virkelig et minimum av hva man bør gidde og prioritere. 
Og har man ikke tid til å være med hunden i en time om dagen, så bør man revurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Frøken Strøken skrev:

 

 

 

11 timer siden, Frøken Strøken skrev:

Les hva du selv har skrevet. Du skriver hvis  1 time er et minimum av hva folk gidder og prioriterer så burde de revurdere å få hund.  Jeg mener at 1 time tur om dagen , samt tisseturer, er Max av hva en småbarnsfamilie kan klare. Jeg tror det kan allikevel bli et godt liv for en hund hvis han får være med på lasset ellers , og får lengre turer i helger og ferier.

Hvis folk skaffer seg hund med utgangspunkt i at 1 time er max av det hunden vil få av aktivitet, så ja, da passer det kanskje ikke så godt med hund? Jeg vet dog av småbarnsfamilier som helt fint klarer å gi hunden sin minimum 1 time aktivitet, så jeg synes du generaliserer småbarnsfamilier veldig her. De er da like forskjellige som folk ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en menneskerett på noen som helst måte å ha verken hund eller noe som helst annet dyr. Så ja, er kun en time AKTIVITET ett minimum på det man klarer å gi hunden uavhengig av om man er alene eller om man har mange barn, så burde man faktisk revurdere det. 

Og med aktivitet så forbinder ikke jeg dette med tur. Dette forbinder jeg med å få være med ute i hagen, få være med på hytta, gåtur i byen, hos naboen om det skulle passe seg osv osv osv. Rett og slett få være med på det som skjer om det skulle passe seg. Turer skal jo en hund ha uansett, men de kan jo være av variabel størrelse, mtp hvor mye de får være med på ellers. Altså, man ser an behovet for om den trenger å være på x antall timer eller om det holder med det vi allerede har funnet på i dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anooni skrev:

Det er ikke en menneskerett på noen som helst måte å ha verken hund eller noe som helst annet dyr. Så ja, er kun en time AKTIVITET ett minimum på det man klarer å gi hunden uavhengig av om man er alene eller om man har mange barn, så burde man faktisk revurdere det. 

Og med aktivitet så forbinder ikke jeg dette med tur. Dette forbinder jeg med å få være med ute i hagen, få være med på hytta, gåtur i byen, hos naboen om det skulle passe seg osv osv osv. Rett og slett få være med på det som skjer om det skulle passe seg. Turer skal jo en hund ha uansett, men de kan jo være av variabel størrelse, mtp hvor mye de får være med på ellers. Altså, man ser an behovet for om den trenger å være på x antall timer eller om det holder med det vi allerede har funnet på i dag.

Med alt du ramser opp av aktivitet skal det godt gjøres å få det ned til en time per dag. Heldigvis! Jeg er alene med to barn, to hester, en katt og en hund. Har flotte foreldre som bistår. Og med alt hunden er med på er hun i aktivitet relativt mange timer per dag. Enkelte dager mindre, enkelte dager mer. Vår hund er en av familien, og er derfor med på mye av det vi gjør. Vi er mye ute, vi trener inne, det er turer og besøk. Skulle hun vært passiv i 23 timer per døgn hadde hun spist vegger og gulv tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte dårlig samvittighet fordi jeg ikke føler de får nok. Jeg har to hunder med ulike behov så det føler jeg går ut over den ene. Selv om jeg tar aleneturer nå og da så kjenner jeg på det. Det blir uansett fast 2 turer om dagen, og den ene blir rundt en time. I helgene er vi ute mer om været er bra.  Vi har ikke hage hvor de kan være løs i, så det blir mest do lufting utenfor hos oss.  Nå er det mørketid og det begrenser endel. Og ofte dårlig vær og vinteren hjelper ikke akkurat på. Jeg jobber hele dagen så da blir det ikke like mye tid til å være ute lenge på kvelden.  Jeg er veldig opptatt av at de skal være alene kun det de må, så er lite fra dem etter jobb. Og så prøver jeg å aktivisere de litt inne iblant med godbiter. 

Men sku gjerne gitt de mer. Mulig det blir litt lettere når jeg har 1 hund igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en vanlig dag eller uke ut for dere mtp. aktivitet, trening og lufteturer? Hvilke raser/bruksområde?

-Lundehundprosjekthunder :) Så en som er førstegenerasjons bu/lunde og så har jeg sønnen hans.
En vanlig dag innebærer tur i skogen, men aldri en fast lengde. Alt fra 1 time til dagsturer og andre dager igjen får de i hundeparken å løpe galematias i et par timer. Enkelte dager får de mindre, men da er det mye mer lek og aktivisering innendørs. Her stoppes vi ikke av vær, tid etc, så det er gjerne pga hundene hvis det ikke blir tur. Vi prøver variere turene, både med lengde, terreng, løs/i bånd og områder jevnt gjennom uka, så det alltid er spennende for gutta. Ingen av de er spesielt interessert i trening utenom dette, begge foretrekker stort å få bruke kroppene sine fysisk og Ori feks trekker non stop fra start til slutt. Ellers er de alltid med på alt vi gjør gjennom dagen om de vil det, leker med hverandre eller koser seg med å tygge på en leke.
Og så får de selvfølgelig lufteturer i nabolaget utenom hovedturen.
På sikt blir det nok både ski, sykling og teltturer også, nå som vi har lagringsplass til slike ting:wub:
  

Hvor mange lufteturer og hvor mye aktivitet synes du er et minimum generelt for alle hunder? Vi har jo diverse "objektive sannheter" innen dette temaet: som den gyldne regelen "minimum 1 times tur hver dag", og motsetningen: "vanlig spasertur" er ikke mosjon/aktivitet.

-Vet ikke helt egentlig. Jeg tenker man må se an sin egen hund. Jeg har hatt hund som uten problemer hadde akseptert 1 times tur hver dag, feks rundt lianvannet (som ikke er en krevende tur i det hele tatt, mer fin rusletur), og ellers få være del av familien. 
Vanlig spasertur er helt klart ikke mosjon for mine, men aktivitet er det jo. De liker å få lese avisen, markere og gjøre ting i sitt tempo, men de bruker jo ikke kroppen eller noe. 
I bunn og grunn kommer det jo an på hvordan resten av dagen ser ut. Får hundene være med på alt og ta del i hverdagen, så tror jeg mange hunder fint kunne taklet et liv uten timesvis i skogen hver dag. Men mine passer ikke i en sånn hverdag. 

Men å skaffe seg hund og ikke være interessert i turer etc er snålt i mine øyne. Hund = tur, skog og opplevelser i mine øyne. Den gleden jeg ser hos mine hunder hver eneste dag når vi legger ut på tur i skogen viser meg bare hvor viktig det er for dem. Hundene er avhengig av at mennesker gjør livet deres interessant og det synes jeg man skal ta alvorlig. Hadde mine kunne valgt helt selv, så hadde vi vært i skogen hele dagen, de stopper ikke før vi bestemmer at turen er slutt. Jeg har også hatt typisk selskapshund (bichon frise) og han var helt lik. Ikke med samme intensitet som Banzai og Ori, men skogen var det beste han visste og han var med på like lange turer hele livet. Han godtok rolige dager mye bedre enn de vi har nå, men det betyr ikke at det er det optimale livet, det betyr bare at han var avlet til å håndtere det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hage og har vel alltid hatt tilgang på det, så jeg er vandt med at luftingen skjer der. Lufting i hagen skjer: 

  • På morgenen
  • På ettermiddagen etter skole/jobb
  • På kvelden etter mat
  • Ellers ved behov

Da får de være ute så lenge de vil stort sett, men de går som oftest bare rett ut på do også kommer de inn igjen. Ellers pleier jeg å regne med rundt 1 times tur hver dag. Noen ganger er det bare 30 minutter hvis jeg har dårlig tid en dag, det er dårlig vær eller andre grunner, mens andre dager blir det 1,5-2 timers tur eller mer. Noen dager i uken drar vi på trening, og da blir det fort flere timer, med pauser innimellom. 

Edit: Glemte å skrive hvilken type tur vi går. Stort sett skogsturer hvor de går løs nesten hele turen. Men noen ganger er det båndturer i nabolaget. 

Endret av MegaMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en portugisisk vannhund på 8mnd. 

Han har tilgang på inngjerdet hage hvor han kan gjøre fra seg og være ute og leke når han vil.
Jeg har en sånn regel om minst 1 times tur hver dag, men ofte blir turene lenger. Ikke alltid fordi vi går så langt alltid, men fordi vi gjør mye forskjellig på turene. Legger inn miljøtrening, rotrening, lydighetstrening, passering osv. på de fleste turene. Noen dager er vi på organisert trening eller drar et sted og trener, og da blir det kortere tur. Vi har også ofte korte treningsøkter inne, fem minutter her og fem minutter der. Han er stort sett med i bilen hvis vi skal på små ærend eller så er han med når vi er borte på besøk. Noen ganger går vi på lengre turer og er ute hele dagen. Det er vanskelig å si hvor mye aktivitet han får gjennomsnittlig hver dag, men jeg tenker mer på at jeg må huske å la han være alene innimellom og passe på at han får nok hvile enn at han får for lite aktivitet. 

Jeg har en litt annen livssituasjon enn de fleste andre, som kan tilby hunden å være så mye sammen med meg og såpass mye i aktivitet. Det er raseavhengig og, men man bør kunne tilby hunden mer enn én time aktivitet på det meste for å skaffe seg en middels aktiv hund, mener jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.11.2018 at 10:42 AM, Frøken Strøken said:

Les hva du selv har skrevet. Du skriver hvis  1 time er et minimum av hva folk gidder og prioriterer så burde de revurdere å få hund.  Jeg mener at 1 time tur om dagen , samt tisseturer, er Max av hva en småbarnsfamilie kan klare. Jeg tror det kan allikevel bli et godt liv for en hund hvis han får være med på lasset ellers , og får lengre turer i helger og ferier.

Hvorfor i all verden skulle det være maks av hva en småbarnsfamilie kan klare?

Jeg er alene, har lite avlastning/barnepass og greier da fortsatt fint å få til hundelufting/tur, og en time er ikke noe makstid... Nå er jeg rett nok hjemmeværende for øyeblikket og ungen i bhg så nå er det ikke noe stress selvsagt, men vi er nå fortsatt mye ute på ettermiddagene med poden, i helgene og/eller etter leggetid  om jeg har mulighet og trenger det. Hadde vi vært 2 stk foreldre så de fleste kvelder hadde vært fri til å gå tur for en av to voksne så er det jo ihvertfall ikke noe problem.. Unger har ikke vondt av å være ute. Og tur/hundeaktivitet er stort sett forenelig med andre hverdagssysler. Middagen kan spises ute i skogen feks. Man kan gå til butikken, eller til og fra barnehagen eller i verste fall om man ikke kan/orker så mye på kan man i dagens samfunn feks ansette hundelufter, finne noen å bytte pass med etter behov etc om det ikke finnes noen ungdommer som gjerne lufter hunden innimellom. Mulighetene er mange.

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det stort sett vært en times aktivitet før kl 9 på morgenen, da har vi vært på tissetur, fôret hestene i to staller og gått mellom stallene vi fôrer i :P Nå er hun jo bare liten enda, så dagene består mer av å være med på alt som skjer enn lange gåturer. Det kommer nok til å endre seg i løpet av vinteren, border collie i leilighet kan nok trenge noen litt mer utfordrende turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 at 11:45 PM, Malamuten skrev:

Hvorfor i all verden skulle det være maks av hva en småbarnsfamilie kan klare?

Jeg er alene, har lite avlastning/barnepass og greier da fortsatt fint å få til hundelufting/tur, og en time er ikke noe makstid... Nå er jeg rett nok hjemmeværende for øyeblikket og ungen i bhg så nå er det ikke noe stress selvsagt, men vi er nå fortsatt mye ute på ettermiddagene med poden, i helgene og/eller etter leggetid  om jeg har mulighet og trenger det. Hadde vi vært 2 stk foreldre så de fleste kvelder hadde vært fri til å gå tur for en av to voksne så er det jo ihvertfall ikke noe problem.. Unger har ikke vondt av å være ute. Og tur/hundeaktivitet er stort sett forenelig med andre hverdagssysler. Middagen kan spises ute i skogen feks. Man kan gå til butikken, eller til og fra barnehagen eller i verste fall om man ikke kan/orker så mye på kan man i dagens samfunn feks ansette hundelufter, finne noen å bytte pass med etter behov etc om det ikke finnes noen ungdommer som gjerne lufter hunden innimellom. Mulighetene er mange.

Gratulerer så mye med å som hjemmeværende med barn i bah ,belære noen som jobber 100% og har 3 barn med hvor mye mosjon man burde kunne gi en hund. 

Ei heller sa jeg at 1 t var max. Jeg sa; ca 1 time om dagen er en grei menge mosjon for en hund i tillegg til tisseturer og lengre turer i helger og ferier.

Jeg har deltatt i 2 diskusjoner på dette forumet og bemerker meg at folk tolker i hytt og pine. Les hva folk skriver før dere svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Frøken Strøken said:

Gratulerer så mye med å som hjemmeværende med barn i bah ,belære noen som jobber 100% og har 3 barn med hvor mye mosjon man burde kunne gi en hund. 

Ei heller sa jeg at 1 t var max. Jeg sa; ca 1 time om dagen er en grei menge mosjon for en hund i tillegg til tisseturer og lengre turer i helger og ferier.

Jeg har deltatt i 2 diskusjoner på dette forumet og bemerker meg at folk tolker i hytt og pine. Les hva folk skriver før dere svarer!

Jøss, ta deg en bolle og les hva både du selv skriver og hva jeg svarer før du gidder å begynne med den tonen der og fornærmelser iallefall. Det kan du holde deg for god for. Det jeg spurte deg om var hvorfor 1 time pluss tisseturer skulle være maks(med store bokstaver til og med) av hva en barnefamilie kunne greie, og det var din påstand,helt ordrett.

Ikke sier jeg hvor mye folk skal lufte bikkjene sine heller, så du kan vell notere deg bak øret at det er flere som tolker ganske vidt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

5 minutters dotur på morgenen når vi står opp. 1- 1,5 times tur i 12-13 tiden. Alt fra rusletur i nabolaget, til tur i skogen eller på stranden. Ofte går vi sammen med andre som har hund. Desverre kan jeg ikke gå med henne over alt eller når som helst pga utageringsproblematikk på andre mennesker og hunder. Prøvde oss på en fjelltur i sommer, men der var det så mye folk at det ble utrivelig for oss begge. Legger ofte inn godbitsøk på rusleturene våre, så trener vi litt på balansepute inne noen ganger i uken. 25-40 min tur i 18 tiden, og 5 minutters dotur på kvelden før vi legger oss. Totalt ca 2- 2,5 time aktivitet hver dag og det er hun fornøyd med. Blandingshund på 7 kg. Ellers så er hun med oss nesten overalt på besøk osv så lenge det ikke er barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Føler meg fryktelig lat når jeg leser hva andre gjør med hundene sine hver dag! ? 

Men det virker ikke som om verken pointerne eller whippetene klager på at jeg ikke gir de minst 1 times tur hver eneste dag heldigvis :) 

Våre dager er veldig forskjellig, men starter alltid med å gå på do i hagen, resten av doturene bestemmer de helt selv (på sommern er alltid døra åpen så de kan gå inn og ut selv, med unntak av yngstemann som ikke har skjønt hvor grensene på tomta er ennå, har ikke gjerde). Vi har mye late dager til tider desverre, men prøver alltid å få gjort noe, om det så er triks eller en lydighetsøvelse inne. Men jeg er stort sett sammen med de hele dagen :) Men når vi trener, så trener vi ganske hardt, og ikke misforstå, vi trener da noen ganger i uka, men ja, jeg må ærlig innrømme atter jeg kan ha perioder hvor jeg nesten ikke får til noe ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...