Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund til familie med katt?


Linntin
 Share

Recommended Posts

Hei.?

Helt ny her, men håper noen vil hjelpe meg likevel.?

Vi har snakket lenge om at vi gjerne kunne tenkt oss hund, men er veldig usikre på hvilken rase vi burde gå for. Håper noen har noen innspill og tips eller erfaringer de vil dele.?

Fakta om oss:

Vi er en familie på 5, der minstebarnet er 8 år. Vi har to voksne katter, og bor i rekkehus i tettbebygd strøk, men med et stort naturområde like utenfor døra. Begge vi voksne er i full jobb (planlegger å ta ferie i forbindelse med evt valpekjøp), og er borte fra ca kl 07.30 til kl 15.30 hver hverdag. Vi er sånn passe aktive. Går korte turer noen dager, og ofte en topptur på helg. Jeg (mamma’n huset) har vokst opp med hund, men kun hatt katt som voksen. Pappa’n har kun hatt katt, og aldri hund.

Vi ser for oss en mindre rase, som ikke krever det helt voldsomme nivået av aktivitet, men vi er innstilt på å f.eks. gå en tur hver dag for å lufte, og så klart litt trening på lydighet osv. Ønsker også en rase som ikke krever mye pelsstell, og ikke røyter så altfor mye.

Har sett litt på ulike terrierraser, som cairnterrier, Jack Russel, Norfolk, og vurderte Corgi frem til vi fikk høre at de røyter voldsomt noen ganger i året og kan bli plagsomme mot kattene pga gjeterinstinktet.

Tar gjerne i mot erfaringer, innspill og råd både på de nevnte rasene og på andre raser.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det gjerne slik at enten så røyter de, eller så er det mye pelsstell. Cairn og norfolk er et godt eksempel, der er det en del pelsstell med napping (men kan ellers passe fint til dere). Jeg tenker at jack russel er alt for aktiv til det du beskriver, antageligvis også corgi. Om dere orker korte stikkhår overalt så kan kanskje dansk svensk gårdshund være noe for dere, men det er også en ganske aktiv hund. Papillon kanskje, jeg er usikker på hvor mye de egentlig røyter ( @MegaMarie ?). Dvergpinscher, også en aktiv men ikke veldig krevende rase med glatt pels (de fleste hunder røyter i hovedsak et par ganger i året, uansett lengde, med mindre de har stri eller krøllete pels som må klippes og vedlikeholdes).

Jeg lurer litt på hva du legger i å gå en luftetur hver dag. Etter min mening bør alle hunder som hovedregel ha minimum en times aktivitet hver dag, uavhengig av type og størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kleinspitz og katt (hunden kom sist) og de går veldig godt sammen. Jeg vurderte milde raser med lite jakt av hensyn til katten, og valgte derfor bort terrierne. Ville sett mest på selskapsrasene, både på grunn av katt og aktivitetsnivå (som høres alt for lavt ut egentlig). 

Ellers går jo hund og katt stort sett greit så lenge man passer på i starten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Linntin said:

men vi er innstilt på å f.eks. gå en tur hver dag for å lufte,

Jeg håper du mener innstilt på en lengre tur, og 4-5 kortere turer avhengig av lengde og behov for hunden til små tisseturer... Én tur om dagen er for IKEA-hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kangerlussuaq said:

Jeg håper du mener innstilt på en lengre tur, og 4-5 kortere turer avhengig av lengde og behov for hunden til små tisseturer... Én tur om dagen er for IKEA-hunder.

Seriøst eller? :lol: det var nå måte på å være ekstrem.  Her er det stort sett en tur om dagen, kanskje det blir en litt lengre lufting som da er lang nok til at jeg vil kalle det en luftetur i tillegg. Det er iallefall ikke noe jeg kjenner noe på i negativ forstand og det virker på ingen måte som noen av mine 6 hundergjør/ har gjort det heller.. Men de får selvsagt ut å gjøre fra seg og de får godt med mosjon og utfoldelse, både fysisk og mentalt stort sett, og mye menneskelig kontakt og oppmerksomhet. 

Hvordan rekker man en lengre tur og 4-5 småturer egentlig? :P Da hadde vi ikke rukket å innom huset knapt vi iallefall. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


@Linntin Hva ca legger du i en tur? Eller kort tur/lang tur? Erfaringsmessig varierer det veldig hva folk legger i slike begreper så det er nok mer nyttig med en ca tid man tenker man bruker på tur pr dag. Noen viser det seg jo tenker at liten tur nesten ikke er tur i det hele tatt, mens andre tenker at de går lite tur og sånn sett må ha en lite aktiv hund om de er ute i en og en halv time (noe som forøvrig dekker behovene til de fleste). 

Men sånn generelt sett så tenker jeg papilion/phalene, dansk svensk gårdshund, dverg pincher,Chinese crested(med eller uten hår :P  ), italiensk mynde, lundehund

Dessverre så røyter de fleste hunder(og dessverre rimelig mye ofte :P ), forskjellene er at noen røyter i perioder,, og da mye(til gjengjeld røyter de som regel ingenting imellom disse periodene). oftest 2 ggr pr år, vår og høst, og noen røyter mer  jevnt hele året, mindre ekstremt hårtap på daglig basis, men da selvsagt ulempen med at det aldri slutter å røyte. Og de som ikke røyter, de må klippes eller nappes(=pelsstell), samt at noen av de langhårede kan jo kreve noe mer stell på daglig basis og da om de holdes i lang pels ihvertfall. Fordelen er jo at en del pelsstell kan settes bort til andre(hundesalonger e.l.) og det er ofte noe man ikke trenger å gjøre så ofte og til gjengjeld får man da relativt røytefritt hus.

Om dere synes denne røytebiten mm er viktigere enn pelsstell, evt synes pelsstellraser er ok mot at størstedelen av stellet settes bort til andre så vil jeg legge til puddel i ønsket str, bedlington terrier, bichon havanaise/frise, coton de tulear, silky terrier,  Lhasa apso, yorkshire terrier,  dverg schnauser samt de terrierne du har listet opp selv. Nå har jeg igrunn tatt lite hensyn til at dere har katt, for det bruker å ha lite å si når katten er der først. Og det ble jo et lite utvalg av raser iom at det ikke er spesifisert så veldig nøye hvor mye trim, hvilken type hund liker dere og hvorfor, andre ønsker ifht type, egenskaper. væremåte osv?

Hunder kan jo være ganske forskjellige. Jeg ser jo at dere selv har sett mye på terriere, men er det pga pelsen? Pga utseende? fordi dere tror de passer dere i aktivitetsnivå? Eller fordi dere liker typen/væremåten? Jeg tipper alle disse terrierne og corgien også kan passe dere fint om jeg tar høyde for at dere tilbyr et mer eller mindre normalt aktivitetsnivå, det er ofte ikke der hunder faller igjennom etter min erfaring, men heller etter hvor krevende de er å oppdra. Noen er jo født enklere og selvgående, andre trenger at man er flink til å sette grenser å ta litt styring for at de ikke skal slippe seg for løs selv. Der trenger jo ikke terrierne(en del av dem iallefall) å være de enkleste, men de er vell strengt tatt ikke de verste heller. Det er jo langt imellom at slike blir brukt til og avlet etter opprinnelig standard (bortsett fra eksteriør) så disse harde jakthundene blir jo mildere/enklere de også som de fleste andre som har mistet sine bruksområder. Og en fin ting med mange terriere er at de fortsatt har igjen litt lekedrift osv så de er ofte enkle å jobbe med, og en litt krevende hund som er lett å motivere til å jobbe på lag er mye bedre (etter min mening iallefall) enn en i utgangspunktet "enklere" hund som er vanskelig å jobbe med å styre dit du vil. Nå trenger det ikke være enten heller selvsagt, altså. Og corgi, vell, de corgiene jeg har sett har iallefall ikke hatt igjen mye som ligner på plagsom gjeterhund i blodet sitt. De finnes nok enda de som avler på bruksegenskaper, men corgien i sin helhet har jo blitt mer eller mindre en utstillingshund/familiehund. Og uansett så får man si ifra om slikt til hunden, at det evt ikke er lov å plage katten, med voksen katt og valp så burde det være rimelig greit å få inn, om valpen er slitsom. :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Malamuten said:

Seriøst eller? :lol: det var nå måte på å være ekstrem.  Her er det stort sett en tur om dagen, kanskje det blir en litt lengre lufting som da er lang nok til at jeg vil kalle det en luftetur i tillegg. Det er iallefall ikke noe jeg kjenner noe på i negativ forstand og det virker på ingen måte som noen av mine 6 hundergjør/ har gjort det heller.. Men de får selvsagt ut å gjøre fra seg og de får godt med mosjon og utfoldelse, både fysisk og mentalt stort sett, og mye menneskelig kontakt og oppmerksomhet. 

Hvordan rekker man en lengre tur og 4-5 småturer egentlig? :P Da hadde vi ikke rukket å innom huset knapt vi iallefall.

Merkelig du quoter meg på det, og deretter lager et lengre innlegg hvor du debatterer fram og tilbake om hva som ligger i "lengre tur". Det er jo essensen av det jeg skrev, og du quotet... Nemlig "hva er definisjonen av lang tur" (og dertil det jeg skrev om hva man legger inn i "TUR"). Selv med den 3 ganger opererte gamle kjerringen på 10,5 år går vi 1 lang (~45 minutter) tur pr dag + 3-4 tisseturer (4-5 i helgene). 1 kort 5minutter om morgenen mellom 07-09, 1 rundt kl 12, 1 lengre på 45 minutter rundt kl 14-16, 1 kort kl 18, 1 kort kl 20 og 1 kort kl 24. Hvis du kaller dette ekstremt så blir jeg overrasket over hvor lite en hollandsk gjeterhund krever ifht en gammel stivbeint og pensjonert labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Merkelig du quoter meg på det, og deretter lager et lengre innlegg hvor du debatterer fram og tilbake om hva som ligger i "lengre tur". Det er jo essensen av det jeg skrev, og du quotet... Nemlig "hva er definisjonen av lang tur" (og dertil det jeg skrev om hva man legger inn i "TUR"). Selv med den 3 ganger opererte gamle kjerringen på 10,5 år går vi 1 lang (~45 minutter) tur pr dag + 3-4 tisseturer (4-5 i helgene). 1 kort 5minutter om morgenen mellom 07-09, 1 rundt kl 12, 1 lengre på 45 minutter rundt kl 14-16, 1 kort kl 18, 1 kort kl 20 og 1 kort kl 24. Hvis du kaller dette ekstremt så blir jeg overrasket over hvor lite en hollandsk gjeterhund krever ifht en gammel stivbeint og pensjonert labrador.

Nei, jeg syntes det var ekstremt å påstå at man i tillegg til en lengre tur må gå 4-5 tisseturer, viss ikke er det ikea-hund som er alternativet. 

Spørs hva du mener, nei, det er ikke ekstremt å gå masse eller ofte i seg selv.. Fint det for dem som vil/orker/ trives med det osv.  Personlig mener jeg ikke det er nødvendig på noe som helst vis med mindre det er noen spesiell grunn til det. Mine hadde neppe blitt utslitt av det for å si det slik, og vi er nok sjeldent eller aldri ute mindre i mengde en det du beskriver, men de krever det på ingen måte, nei. Men mine liker å sove, så å dra dem ut med et par timers mellomrom gjennom dagen anser jeg som mer stressende enn noe annet. Så vi er heller ute litt mer i samme slengen og har gode pauser i mellom. Som regel blir det lufting morgen og kveld også en tur midt i, siden jeg går tur med en gang etter jobb (når jeg jobber) og da er det liksom ikke så mye mer å gå på før det er kveld igjen. Hadde jeg gått tur etter middag så hadde det jo automatisk blitt en lufting mellom evt jobb og middag og antagelig en til kvelds også om turen ikke blir veldig sent. Men noe mer enn 3 luftinger tror jeg ikke jeg hadde greid å skvise inn i tillegg til tur uten at dagen bare hadde gått i ett og det hadde blitt mer forstyrrende enn positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min krever det heller ikke, men jeg synes det er fint å gå tur og synes det er greit at hunden får mer innhold i dagen enn å bare sitte inne og kokkelure, i tillegg til at den skal slippe å holde seg i ørten timer bare fordi jeg ikke ev. gidder å gå uten for døra. For meg er det hyggelig å gå ut, for hunden er det hyggelig å gå ut. Skjønner ikke hvorfor dette er noen stor sak å diskutere, har man tenkt å bare gå 1 gang tur ut av døra med hunden pr dag trenger man en IKEA hund; en hund trenger å tisse mer enn én gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Min krever det heller ikke, men jeg synes det er fint å gå tur og synes det er greit at hunden får mer innhold i dagen enn å bare sitte inne og kokkelure, i tillegg til at den skal slippe å holde seg i ørten timer bare fordi jeg ikke ev. gidder å gå uten for døra. For meg er det hyggelig å gå ut, for hunden er det hyggelig å gå ut. Skjønner ikke hvorfor dette er noen stor sak å diskutere, har man tenkt å bare gå 1 gang tur ut av døra med hunden pr dag trenger man en IKEA hund; en hund trenger å tisse mer enn én gang om dagen.

Seriøst? Er det det du klarer å få ut av startinnlegget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Min krever det heller ikke, men jeg synes det er fint å gå tur og synes det er greit at hunden får mer innhold i dagen enn å bare sitte inne og kokkelure, i tillegg til at den skal slippe å holde seg i ørten timer bare fordi jeg ikke ev. gidder å gå uten for døra. For meg er det hyggelig å gå ut, for hunden er det hyggelig å gå ut. Skjønner ikke hvorfor dette er noen stor sak å diskutere, har man tenkt å bare gå 1 gang tur ut av døra med hunden pr dag trenger man en IKEA hund; en hund trenger å tisse mer enn én gang om dagen.

Det er ganske stor forskjell på 1 gang til dagen og 4-6 dager ganger til dagen. Det finnes vel en mellomting? Jeg skjønner ikke hvordan man skal få tid til å gå ut 4-6 ganger til dagen når man er på jobb og kommer hjem på ettermiddagen. Jeg syns ikke det er vits å dra med bikkja ut ca annenhver time gjennom hele dagen. Det hadde blitt et stort stressnoment både for meg å henne. Da går vi heller en skikkelig tur på et par timer når vi er ute, og et par lufteturer utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, MegaMarie said:

@simira Papillon skal ikke røyte så mye. De skal ikke ha underull, og røyter derfor ikke så mye. Min røytet litt hele året. Men det finnes nok papilloner som ikke har rett pels der ute, så da røyter de kanskje mer. 

Uhm, ingen av mine har underull, det hindrer dem ikke i å slippe pels. Men det er ikke store lodotter rundt om, liksom. Men da trodde jeg rett om at sommerfugler ikke røyter så mye. De ligger høyt på lista mi altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnkiogBonita said:

Seriøst? Er det det du klarer å få ut av startinnlegget? 

 

3 hours ago, Kaisen said:

Det er ganske stor forskjell på 1 gang til dagen og 4-6 dager ganger til dagen. Det finnes vel en mellomting? Jeg skjønner ikke hvordan man skal få tid til å gå ut 4-6 ganger til dagen når man er på jobb og kommer hjem på ettermiddagen. Jeg syns ikke det er vits å dra med bikkja ut ca annenhver time gjennom hele dagen. Det hadde blitt et stort stressnoment både for meg å henne. Da går vi heller en skikkelig tur på et par timer når vi er ute, og et par lufteturer utenom.

Det dere skriver er uforståelig for meg, det virker som veldig mye reaksjon for ingen ting. Innlegget mitt var ment som at jeg spør henne oppklarende, jeg regner sterkt med at trådstarter ikke mener hun skal gå én tur med hunden om dagen. For meg er tur hver gang man tar med hunden ut av døra og går, uansett om det er 5 eller 50 minutter. Og hvis man bare skal ta med hunden én gang om dagen, så bør man kjøpe seg et kosedyr, ikke en levende hund, etter min mening. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si en eneste ting i denne tråden, og det er at jeg har vondt for å se for meg at dette er optimalt for en dvergpinscher, med mindre den er syk eller defekt. Så jeg ville absolutt ikke vurdert rasen i dette tilfellet. Da må man ha mer enn en, og la dem frese rundt i hus og hage og lage et helsikes spetakkel (de varsler gjerne rikelig om man har flere). Orker man å ture og aktivisere dem, er de knallfine,  små hunder. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Det dere skriver er uforståelig for meg, det virker som veldig mye reaksjon for ingen ting. Innlegget mitt var ment som at jeg spør henne oppklarende, jeg regner sterkt med at trådstarter ikke mener hun skal gå én tur med hunden om dagen. For meg er tur hver gang man tar med hunden ut av døra og går, uansett om det er 5 eller 50 minutter. Og hvis man bare skal ta med hunden én gang om dagen, så bør man kjøpe seg et kosedyr, ikke en levende hund, etter min mening. Verre er det ikke.

Da har vi forskjellig mening om hva tur er, for meg er ikke 10min en tur. For meg er tur 30min eller mer. Og så klart trenger hunden å gå ut mer enn en gang per dag.  reaksjon for ingenting? Jeg stilte bare spørsmålstegn til hvordan man skal rekke å gå ut med hunden 6 ganger per dag når man er på jobb til feks 15.30.  Da må man jo ut hver time omtrent. Forøvrig er jeg jo enig med at hunden må ut mer enn en gang per dag selfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaisen said:

Da har vi forskjellig mening om hva tur er, for meg er ikke 10min en tur. For meg er tur 30min eller mer. Og så klart trenger hunden å gå ut mer enn en gang per dag.  reaksjon for ingenting? Jeg stilte bare spørsmålstegn til hvordan man skal rekke å gå ut med hunden 6 ganger per dag når man er på jobb til feks 15.30.  Da må man jo ut hver time omtrent. Forøvrig er jeg jo enig med at hunden må ut mer enn en gang per dag selfølgelig.

Det er nettopp dette jeg også stilte spørsmål til, nemlig hva legger man i tur. Ingen har sagt man skal gå tur med hund 6 gang pr. dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, simira said:

Uhm, ingen av mine har underull, det hindrer dem ikke i å slippe pels. Men det er ikke store lodotter rundt om, liksom. Men da trodde jeg rett om at sommerfugler ikke røyter så mye. De ligger høyt på lista mi altså.

Men det gjør at de røyter mindre, mener jeg ihvertfall. Når Tidi som har underull røyter, så er gulvet fult av pels og jeg bør støvsuge flere ganger i uken. Blondie røyter som sagt jevnt over hele året, men aldri mye, så det holder å støvsuge en gang i uken eller noe. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.9.2018 at 12:13 PM, Shokata said:

Jeg vil bare si en eneste ting i denne tråden, og det er at jeg har vondt for å se for meg at dette er optimalt for en dvergpinscher, med mindre den er syk eller defekt. Så jeg ville absolutt ikke vurdert rasen i dette tilfellet. Da må man ha mer enn en, og la dem frese rundt i hus og hage og lage et helsikes spetakkel (de varsler gjerne rikelig om man har flere). Orker man å ture og aktivisere dem, er de knallfine,  små hunder. 

Nå er det jo ikke akkurat spesifisert hvor mye eller lite tur som er aktuelt så det var nå litt spesielt å ha vondt for å se for seg at det kan være en match? Forøvrig undres jeg litt på hva som liksom skal kreves av selskapshunder. De så ene jeg kjenner er for all del kvikke bikkjer, men de lever ikke de mest utsvevende liv, men er nå både behagelige og veloppdragne for det..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Malamuten said:

Forøvrig undres jeg litt på hva som liksom skal kreves av selskapshunder. De så ene jeg kjenner er for all del kvikke bikkjer, men de lever ikke de mest utsvevende liv, men er nå både behagelige og veloppdragne for det..

Det rettferdiggjøre vel ingenting? Jeg kjenner også mange selskapshunder som ikke får stort mer enn en runde rundt kvartalet et par ganger daglig uten at de spiser opp verken vegger eller nabobarn av den grunn. Men betyr det dermed at et sånt hundehold er greit? Jeg synes faktisk ikke det, og har man ikke mer enn som så å tilby kan man heller skaffe seg en katt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Nå er det jo ikke akkurat spesifisert hvor mye eller lite tur som er aktuelt så det var nå litt spesielt å ha vondt for å se for seg at det kan være en match? Forøvrig undres jeg litt på hva som liksom skal kreves av selskapshunder. De så ene jeg kjenner er for all del kvikke bikkjer, men de lever ikke de mest utsvevende liv, men er nå både behagelige og veloppdragne for det..

Kan jeg bare få skyte inn at de tilhører gruppe 2 og ikke 9? 
De kan faktisk bli ganske ugreie å ha i hus om man ikke skjønner hva man får (sånn før det er for sent). 
De funker for all del som selskapshunder, slik som de fleste andre hunder man kan få tak i, men de er krevende. 
Tror den største forbannelsen til dp'en er at de er små... 
Jeg vil påstå at de fort kan være for spesielt interesserte, men det finnes sikkert individer som ikke krever en dritt, og som likevel er harmoniske :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.9.2018 at 2:54 PM, Linntin said:

(...)

Vi er en familie på 5, der minstebarnet er 8 år. Vi har to voksne katter, og bor i rekkehus i tettbebygd strøk, men med et stort naturområde like utenfor døra. Begge vi voksne er i full jobb (planlegger å ta ferie i forbindelse med evt valpekjøp), og er borte fra ca kl 07.30 til kl 15.30 hver hverdag. Vi er sånn passe aktive. Går korte turer noen dager, og ofte en topptur på helg. Jeg (mamma’n huset) har vokst opp med hund, men kun hatt katt som voksen. Pappa’n har kun hatt katt, og aldri hund.

Vi ser for oss en mindre rase, som ikke krever det helt voldsomme nivået av aktivitet, men vi er innstilt på å f.eks. gå en tur hver dag for å lufte, og så klart litt trening på lydighet osv. Ønsker også en rase som ikke krever mye pelsstell, og ikke røyter så altfor mye.

(..)

Hvis man leser det som står i stede for å male fanden på veggen, skjønner jeg ikke helt hva folk henger seg opp i? Hva man legger i "korte turer noen dager" og "gå en tur hver dag for å lufte" er jo et definisjonsspørsmål. For meg er for eksempel en tur på 1 time en "kort tur". "Å lufte" kan bety så mangt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

Hvis man leser det som står i stede for å male fanden på veggen, skjønner jeg ikke helt hva folk henger seg opp i? Hva man legger i "korte turer noen dager" og "gå en tur hver dag for å lufte" er jo et definisjonsspørsmål. For meg er for eksempel en tur på 1 time en "kort tur". "Å lufte" kan bety så mangt.

Hvis jeg nå gjør sånn:
Vi ser for oss en mindre rase, som ikke krever det helt voldsomme nivået av aktivitet, men vi er innstilt på å f.eks. gå en tur hver dag for å lufte, og så klart litt trening på lydighet osv.

Da er det fremdeles raser som kan funke bra, mens andre kanskje kan bli litt mye, ifht hva man sier man ønsker seg. 

Man må helt klart sette opp et skjema med kilometer og minutter, om man ønsker at alle skal ha samme oppfatning av hva man diskuterer. 
Jeg leser innlegget til ts dithen at de egentlig ønsker seg noe enkelt, og lite krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette var et forum der man kan møte andre som er glade i hund for å dele den gleden, og for å kunne stille noen spørsmål uten at det skulle bli lei stemning av det...

Grunnen til at jeg la inn en tråd her, er at vi fortsatt er på vurderingsstadiet, og vil vite mer om ulike raser og krav de har før vi bestemmer oss, både hvilken rase vi kunne tenkt oss, og om vi i det hele tatt skal ha hund.

Ante virkelig ikke at det var så høye krav til å definere hva man mener med f.eks. tur ned til minutter, lengde og antall. Hadde helt klart ventet meg noen oppfølgingsspørsmål siden jeg forsøkte å fatte meg i korthet i hovedinnlegget og kanskje bli kjent med noen, men det jeg ikke hadde ventet meg var utsagn som at vi heller burde hatt IKEA-hund, eller at det i dette tilfellet er riktig å si at det ikke er en menneskerett å ha hund.

For å spesifisere:

En daglig kort tur i vår familie, betyr 1-1,5 time ute i skog og mark. Når jeg sier at vi forventer å ta en luftetur hver dag, så mener jeg denne turen, og forventer at den kanskje må økes til 1,5-2 timer. Og selvfølgelig skjønner da vel jeg også at en hund må få ut og tisse betraktelig mer enn en gang pr dag.? Ganske nedlatende å antyde at jeg tror noe annet for å være ærlig. Og når vi er på topptur, så tar det som oftest det meste av dagen. Ca kl 10 til kl 16 som regel. Dette gjør vi en av dagene i helga.

Til dere som har gitt meg gode og utfyllende svar, og de som har latt evt tvil komme meg til gode: Tusen tusen takk for at dere tok dere tid til å svare. Jeg fikk mye nytt å gå ut fra når vi skal vurdere videre.

Til dere som benyttet sjansen til å være nedlatende og smått spydige: Kos dere videre med forumet deres. Jeg logger av nå og kommer ikke til å komme tilbake. Har lite lyst til å være aktiv på et forum med folk som dømmer og antar uten å gi noen tvilen tilgode. Slike som dere er de som gir hundemiljøet et så utrolig dårlig rykte når det gjelder nyrekruttering.

Håper det neste nye medlemmet får en bedre velkomst.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...