Gå til innhold
Hundesonen.no

Visste du at nesten all gris som slaktes i Norge utsettes for dyreplageri?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvis vi et lite øyeblikk ser bort fra den lidelsen vi allerede kjenner til - altså den hvor grisenes liv er helt forferdelige pga måten de holdes på og måten de behandles på, så visste iallefall ikke jeg at Norge kategorisk torturerer nesten hver eneste gris før den slaktes...

https://www.change.org/p/forby-co2-gassing-av-gris-i-norge

Quote

Visste du at norsk bacon er et resultat av dyreplageri? I Norge bedøver vi nemlig de aller fleste griser med CO2-gass - noe Mattilsynet omtaler som en «svært smertefull og stressende»opplevelse. I praksis kveles grisene av gassen, og har blitt filmet i panikk skrikende etter luft. Det norske regelverket krever altså at dyrene skal være bedøvet før de blir slaktet, mens den vanligste måten å gjøre det på i seg selv innebærer store lidelser for dyrene. Denne underskriftskampanjen ønsker å sette en stopper for mishandlingen av griser i norske slakterier.

Hvorfor? Økonomi, of course. 

Quote

Og norske myndigheter vet det er smertefullt. Det blir gasset over 4175 griser hver dag her i Norge. Av de 1 656 933 grisene som i 2016 endte sine liv på norske slakterier, ble hele 92% av dem bedøvet med CO2-gass. Prosessen omtaler Mattilsynet slik:«Bedøvelsesprosessen i seg selv er svært smertefull og stressende ved bruk av karbondioksid». Også det norske regelverket, ved forskrift om om avliving av dyr uttrykker et anspent forhold til metoden: «Dyr skal skånes for enhver unngåelig smerte, plage eller lidelse under avliving og tilknyttet virksomhet». Samtidig sier forordningen at «Anbefalinger om å fase ut bruken av karbondioksid til avliving av gris (...) omfattes ikke (...) fordi konsekvensanalysen viste at slike anbefalinger for øyeblikket ikke er økonomisk gjennomførbare.» (pkt 6). 

Hvorfor reagerer ikke folk sterkere på dette? Hvorfor er det ikke mer kjent? Er det viktigere å ha billig bacon til frokost? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke folk reagerer? Dette er vel helt nytt for flere enn oss... Men jeg håper faktisk at folk får opp øynene for dette og innser grusomhetene vi utsetter dyrene våre for og (i det minste) drastisk minsker kjøttforbruket sitt.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les heller  denne artikkelen. Utvklingen har heldigvis gått fremover også når det gjelder bedøvelsesmetoder. De rapportene som er brukt i kampanjen stammer ikke fra studier gjort i moderne gassfeller.  Men forskningen fortsetter, enn så lenge er dette best practice. 

 

https://www.animalia.no/no/Dyr/svin/gassbedovning/

 

dagsnytt 18 hadde et innslag om dette. 

Endret av Meg
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Meg said:

Les heller  denne artikkelen. Utvklingen har heldigvis gått fremover også når det gjelder bedøvelsesmetoder. De rapportene som er brukt i kampanjen stammer ikke fra studier gjort i moderne gassfeller.  Men forskningen fortsetter, enn så lenge er dette best practice. 

https://www.animalia.no/no/Dyr/svin/gassbedovning/

dagsnytt 18 hadde et innslag om dette. 

Hmmm, altså, det er fint å få evt. annen input, men hvorvidt vi skal ta en generell artikkel på animalia som en relevant motvekt i diskusjonen kan vel også diskuteres?

animalia beskriver seg selv som følgende:

"Vi skal bidra til økt verdiskaping, reduserte kostnader og høy tillit til norsk kjøtt- og eggproduksjon. Vår virksomhet styrker langsiktig konkurransekraft for bonde og bransje gjennom å levere kunnskapsbaserte, nyttige og kostnadseffektive tjenester.

Kjernen i Animalia AS sin virksomhet er bransjenøytralt arbeid, finansiert av omsetningsavgift for kjøtt og egg. I tillegg kommer prosjekt- og oppdragsinntekter."

Altså bekrefter de at de er der for å redusere kostnadene til norsk kjøttproduksjon, og ønsker å levere nyttige og kostnadseffektive tjenester. Jeg ser ikke at de er der for å levere dyrevern, etisk riktig behandling av dyr eller på annen måte styrke individets rettigheter i slakteprosessen.

Selve artikkelen som virker å være en generell artikkel om gassbedøvning av svin, forteller heller ikke - så vidt jeg kan lese - noen konkrete nye eller andre opplysninger enn det som foreligger i øverste link av denne tråden. Det kommer derimot en rekke bortforklaringer og unnskyldninger for hvorfor man "må" være slem med dyr. Utdrag:

Quote

Bruk av CO2 medfører noe ubehag idet grisen eksponeres for gassen, men ved gasskonsentrasjon på minst 90 prosent vil de aller fleste grisene være bedøvd i løpet av 11-15 sekunder.

Det samme som står skrevet her, bare med beskrivelse av hva grisene faktisk opplever:

Quote

Det är ett oerhört ångestframkallande sätt för grisen att bedövas på, eftersom halten av koldioxid är så hög som 90 procent. Gasen bränner vid inandning. De försöker få luft genom att klättra uppåt i buren, på varandra, för att få luft, säger Bo Algers, professor emeritus på Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)

/

Det er for grisene en svært angstfremkallende måte å bedøves på, ettersom gasskonsentrasjonen er så høy som 90 prosent. Gassen brenner ved innånding. De forsøker å få luft gjennom å klatre oppover i burene, på hverandre.

Nytt utdrag:

Quote

Noen internasjonale undersøkelser viser til at grisene reagerer kraftig og mister bevisstheten først fra 30 til 60 sekunder etter at de eksponeres for gassen. Disse forsøkene er gjort ved eldre anlegg som bruker lavere gasskonsentrasjoner.

Dette er også feil all den tid undersøkelsene i Sverige ble gjort i 2017: https://www.slu.se/ew-nyheter/2017/12/slu-efterlyser-mer-forskning-kring-grisbedovning/

Quote

Däremot är det välkänt sedan många år att det är mycket obehagligt för grisar och andra däggdjur att andas in koldioxid. Koldioxid sticker och svider i halsen och djuren kippar efter luft. Bedövningen uppnås inte omedelbart, vilket innebär att grisarna känner smärta och stress när de exponeras för koldioxiden, fram till dess att de blir medvetslösa. Exakt hur lång tid det tar för grisarna att förlora medvetandet i koldioxid beror på ett antal olika faktorer och skiljer sig därför åt mellan olika slakterier; det har bland annat att göra med gaskoncentrationen på olika nivåer och hastigheten i vilken grisarna sänks ner i utrymmet med koldioxid, men man får enligt de studier som genomförts räkna med ungefär 30-60 sekunder innan bedövningen är fullgod. Även andra faktorer, såsom ljud, ljus och temperatur, påverkar hur reagerar under den inledande fasen av bedövningen, d.v.s. innan de blir medvetslösa.

animalia innrømmer selv at det gjøres undersøkelser for å finne bedre alternativer slik at grisene ikke skal kjenne "ubehag" som de så fint omskriver lidelsene som:

Quote

Det har vært gjort forsøk med gasser som nitrogen, argon og helium i ulike konsentrasjoner og blandinger for å unngå at grisen kjenner ubehag ved eksponering.

I tillegg koster Argon ca. ti ganger så mye som CO2 i innkjøp.

Så jeg ser ikke hvordan en bransjeaktør som er der for å gjøre slakt og kjøttproduksjon mer effektiv, billig og inntektsrik for produsentene, skal være den jeg går til for å høre hva som er dyrevelferd eller ei?

Her er en video for de som tør å se realiteten i øynene om hvordan baconet, ribba og skinka har hatt det i sine siste øyeblikk av livet. Filmet i 2017:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/grisar-gasas-infor-slakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kangerlussuaq said:

Hmmm, altså, det er fint å få evt. annen input, men hvorvidt vi skal ta en generell artikkel på animalia som en relevant motvekt i diskusjonen kan vel også diskuteres?

animalia beskriver seg selv som følgende:

"Vi skal bidra til økt verdiskaping, reduserte kostnader og høy tillit til norsk kjøtt- og eggproduksjon. Vår virksomhet styrker langsiktig konkurransekraft for bonde og bransje gjennom å levere kunnskapsbaserte, nyttige og kostnadseffektive tjenester.

Kjernen i Animalia AS sin virksomhet er bransjenøytralt arbeid, finansiert av omsetningsavgift for kjøtt og egg. I tillegg kommer prosjekt- og oppdragsinntekter."

Altså bekrefter de at de er der for å redusere kostnadene til norsk kjøttproduksjon, og ønsker å levere nyttige og kostnadseffektive tjenester. Jeg ser ikke at de er der for å levere dyrevern, etisk riktig behandling av dyr eller på annen måte styrke individets rettigheter i slakteprosessen.

Selve artikkelen som virker å være en generell artikkel om gassbedøvning av svin, forteller heller ikke - så vidt jeg kan lese - noen konkrete nye eller andre opplysninger enn det som foreligger i øverste link av denne tråden. Det kommer derimot en rekke bortforklaringer og unnskyldninger for hvorfor man "må" være slem med dyr. Utdrag:

Det samme som står skrevet her, bare med beskrivelse av hva grisene faktisk opplever:

Nytt utdrag:

Dette er også feil all den tid undersøkelsene i Sverige ble gjort i 2017: https://www.slu.se/ew-nyheter/2017/12/slu-efterlyser-mer-forskning-kring-grisbedovning/

animalia innrømmer selv at det gjøres undersøkelser for å finne bedre alternativer slik at grisene ikke skal kjenne "ubehag" som de så fint omskriver lidelsene som:

Så jeg ser ikke hvordan en bransjeaktør som er der for å gjøre slakt og kjøttproduksjon mer effektiv, billig og inntektsrik for produsentene, skal være den jeg går til for å høre hva som er dyrevelferd eller ei?

Her er en video for de som tør å se realiteten i øynene om hvordan baconet, ribba og skinka har hatt det i sine siste øyeblikk av livet. Filmet i 2017:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/grisar-gasas-infor-slakt

 

Hørte du dagsnytt 18-sendingen?

 

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Meg said:

Hørte du dagsnytt 18-sendingen?

Nei, legg gjerne inn link om du har. Bor som kjent/ukjent ikke i Norge så det er begrenset med tid jeg bruker på norsk radio + evt. onlinesendinger må være lisensiert for bruk i utlandet. Noe NRK vanligvis er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Nei, legg gjerne inn link om du har. Bor som kjent/ukjent ikke i Norge så det er begrenset med tid jeg bruker på norsk radio + evt. onlinesendinger må være lisensiert for bruk i utlandet. Noe NRK vanligvis er :) 

https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt-atten/NMAG03014018/16-07-2018#t=23m49s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
10 hours ago, Monikawt said:

Har noen her vært på et grise-slakteri og sett hvordan det foregår?

Det har jeg, og det var langt fra noe hyl, skrik og klatring oppetter veggene. Det var faktisk helt stille og fredelig, hele prosessen.

jeg har også det. I Norge, vel å merke. Rapportene som er grunnlag for diskusjonene er ikke laget  i Norge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Monikawt said:

Har noen her vært på et grise-slakteri og sett hvordan det foregår?

Det har jeg, og det var langt fra noe hyl, skrik og klatring oppetter veggene. Det var faktisk helt stille og fredelig, hele prosessen.

Nå har jeg ikke fysisk sett vært på et slakteri før, men jeg har en kompis som jobber med det, og han kunne heller ikke kjenne seg igjen hva som blir fortalt her.

Tror jeg vil fortsette å nyte bacon og svinekoteletter med relativt ok samvittighet en stund til..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å spise kjøtt i 2013, nettopp på grunn av dyrevelferd.  Denne videoen over her, er dere sikre på at det er slik det gjøres i Norge? Uansett er det helt ufattelig fælt, grusomt, at det i hele tatt skjer. Og om det ikke skulle være like fælt, er det uansett forferdelig å avle opp, beholde under helt unaturlige omstendigheter, for så å drepe, kun fordi at vi liker pølser og bacon. 

Endret av giggi
  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, giggi skrev:

Jeg sluttet å spise kjøtt i 2013, nettopp på grunn av dyrevelferd.  Denne videoen over her, er dere sikre på at det er slik det gjøres i Norge? Uansett er det helt ufattelig fælt, grusomt, at det i hele tatt skjer. Og om det ikke skulle være like fælt, er det uansett forferdelig å avle opp, beholde under helt unaturlige omstendigheter, for så å drepe, kun fordi at vi liker pølser og bacon. 

Nei, det er jeg selvsagt ikke sikker på, men som sagt er jo gassen den samme, så at det er veldig store skilnader i utførelse og resultat er kanskje tvilsomt? Jeg er riktignok naiv nok til å håpe at vi har bedre løsninger her til lands ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.10.2018 at 8:24 AM, MarieR said:

Fy f... Riktignok fra australia, men gassen de bruker er jo den samme. 

 

gassen de bruker er den samme men HVORDAN det gjøres er ikke nødvendigvis den samme. startkonsentrasjon  på gassen? Innblanding av andre gasser? Økning av konsentrasjon? hvordan dyra drives inn har også innvirkning (det på videoen er jo helt horribelt :( fatter ikke at folk kan oppføre seg sånn jeg)

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.10.2018 at 8:24 AM, MarieR said:

Fy f... Riktignok fra australia, men gassen de bruker er jo den samme. 

 

dette er jo bare helt forferdelig :icon_cry:

sier meg enig med @Meg: selv om det er samme gassen, så kan det fortsatt være store forskjeller. 

Min erfaring fra svineslakteri er TOTALT forskjellig fra denne videoen, heldigvis! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Monikawt said:

dette er jo bare helt forferdelig :icon_cry:

sier meg enig med @Meg: selv om det er samme gassen, så kan det fortsatt være store forskjeller. 

Min erfaring fra svineslakteri er TOTALT forskjellig fra denne videoen, heldigvis! 

Det syns jeg var godt å høre. Vi skal ha gris neste sommer, og antakeligvis så får jeg hjelp til slakting av ei venninne som gjør det hvert år, men tilfelle jeg må sende dem til slakt med nortura så er det veldig greit å høre at det ikke er sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, julnil skrev:

Hvorfor er det ikke lønnsomt å bolte grisene, slik de gjør med storfe?

Er vel ikke så god dyrevelferd for grisene som lett blir veldig stressa.

Fra animalia (https://www.animalia.no/no/animalia/aktuelt/gassbedovning/) :

"Andre bedøvingsmetoder (boltpistol eller strøm) forutsetter i praksis at du skiller enkeltdyr ut i fra flokken, samt en eller annen form for fiksering; dyrene må stå rolig eller holdes fast for å sikre at bolt eller elektroder plasseres riktig. Alle husdyrene våre er flokkdyr, og liker ikke å forlate flokken på et fremmed sted. Skal man få dyr til å gå alene inn i en innretning som holder dem fast, er det derfor ofte behov for bruk av tvang, som f.eks. elektrisk drivstav."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, roxie88 said:

Er vel ikke så god dyrevelferd for grisene som lett blir veldig stressa.

Fra animalia (https://www.animalia.no/no/animalia/aktuelt/gassbedovning/) :

"Andre bedøvingsmetoder (boltpistol eller strøm) forutsetter i praksis at du skiller enkeltdyr ut i fra flokken, samt en eller annen form for fiksering; dyrene må stå rolig eller holdes fast for å sikre at bolt eller elektroder plasseres riktig. Alle husdyrene våre er flokkdyr, og liker ikke å forlate flokken på et fremmed sted. Skal man få dyr til å gå alene inn i en innretning som holder dem fast, er det derfor ofte behov for bruk av tvang, som f.eks. elektrisk drivstav."

pluss at de får ganske sterke kramper, og sparker mye (vanskelig å stikke)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
2 timer siden, julnil skrev:

Hvorfor er det ikke lønnsomt å bolte grisene, slik de gjør med storfe?

Gris er visst vanskelig å bolte, altfor stor sjanse for feil. Noe jeg har hørt fra flere (vetrinærer, gamle folk og slaktere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...