Gå til innhold
Hundesonen.no

Parre hannhund på to år?


jensyl12
 Share

Recommended Posts

Hei, har en shetland sheepdog hannhund på snart to år og har fått spørsmål fra noen om å bruke han til å sette valper på tispa deres av samme rase. 

Er da usikker på om 2 år litt for ungt til å til å parre han? Og om det kan påvirke atferden hans med tisper og andre hannhunder etterpå?

Setter pris på alle råd og takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke kjenner rasen, så er mitt "heteste tips" å sjekke ut raseklubbens hjemmeside http://www.nssk.no/
og gå gjennom hva klubben anbefaler ifb med avl.
Vær obs på at noen raser (vet ikke om dette gjelder din rase) har krav til helseundersøkelser, for å i det hele tatt få registrert valper. 

En 2 år gammel hannhund er ung, men ikke "kriseung". Det er tillatt å bruke dem fra de er bare ett år gamle (i mine øyne er majoriteten "valper" på denne alderen, men de kan altså brukes, hannhundene). 
En del helsetull dukker gjerne ikke opp de første leveårene, men dette er sikkert varierende fra rase til rase (forekomst av ymse, altså).
Hva med å kontakte oppdretter av hunden din, for å rådspørre?
Om du har kontakt med oppdretter, eller føler deg komfortabel med å ta kontakt.
Alternativt raseklubb, som nevnt.

Det er viktig å tilføre rasen noe positivt, så et minimum før man avler er å sette seg inn i, og følge, retningslinjene satt av raseklubb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd over her. Og så tenker jeg at man må se an hunden litt. Første bud er selvfølgelig at raseklubbens krav skal være oppfylt, og at hunden er frisk og stabil både mentalt og fysisk. Der tenker jeg også at jeg ville sett an modenheten til hunden. Men av en liten rase så tenker jeg at 2 år i prinsippet er greit dersom alt annet er i orden. Isåfall ville jeg kombinert med en tispe som har hatt kull før, så man vet at en av hundene har hatt vellykket paring tidligere.

Og ja, det kan godt gjøre at han blir mer oppmerksom på, og opptatt av løpetisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år er ungt ja, med tanke på at hanner kan brukes langt opp i årene.  Det er viktig å fått tatt de helseundersøkelsene som trengs, og jeg er jo for mentaltesting av avlsdyr, og der er det jo aldersgrenser for å ta dem.  Jeg tenker at det er vel ingen hast å MÅ parre hunden akkurat nå, kontra om ett år? Hunden er fortsatt i utvikling.

Jeg var borti en oppdretter som skulle bruke en 10 mnd hanne på tispen deres, og jeg bare WOW, okei...  :blink: Why??   Men 2 år, tja kanskje hvis alt er på plass først.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...