Gå til innhold
Hundesonen.no

Annen hunderase enn den du har.


Sofia
 Share

Recommended Posts

Har: ridgeback som turhund og kompis

Med neste hund vil jeg nok ha en rase som er lettere å motivere og jobbe med i diverse hundesport. Da kunne jeg tenke meg storpuddel, korthårscollie eller langhårsbelger, tror jeg. Til akkurat samme bruk som ridgebacken kunne jeg gjerne hatt dalmatiner. 

Endret av trill
Lagt til litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig i grunn, om jeg ikke skulle hatt hollender, men likevell hatt hund til samme bruksområde så er det jo selvsagt mallen, som i bunn og grunn er det samme, men nje, skulle jeg først ikke hatt hollender så hadde jeg nok godt for noe annet. Så til IPO så måtte det nok da ha blitt riesen.

TIl LP/bruks/redning og alt det andre vi trener minus ipo så hadde nok korthårscollie fra rett linjer vært aktuelt. Evt jaktspringer.

eller om vi bare skulle satsa på trekk, Vorsteh! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåværende rase: Australsk kelpie

Kunne tenkt meg: Pyreneisk gjeterhund poil long, jakt cocker eller jakt springer. 

Jeg vet ikke om de rasene er så veldig like en australsk kelpie, men det er raser jeg kunne tenke meg som neste hund. Bruksområdet mitt er litt potet; agility, lydighet, bruks, rally-lydighet. Alle rasene jeg kunne tenke meg kan brukes til alt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Heidihj skrev:

Ingen tvil: grønlandshund ? 

Jeg har malamuter fra før. Skulle jeg hatt samme bruksområde, som er trekk og tur, ville jeg valgt som over. 

Jeg har også shiba som tilleggshund. Han er med på alt, men bor inne med oss. Skulle jeg hatt en annen rase som tilleggshund til polarhundene, kunne jeg tenke meg islandsk fårehund. Har veldig sansen for dem - men jeg HATER bjeffing.

Endret av Heidihj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå har jeg Aussie.

Jeg har hatt korthåret collie som har likhetstrekk på mange måter.

Skulle jeg hatt noe mer lik Aussie, men ikke gruppe 1 hund,  hadde det kanskje blitt DSG, siden den, som Aussie, er en gårdshund.  

Nå blir jo neste en Chinese Crested, de er jo ikke veldig like aussien mot egenskaper, annet enn at begge har endel futt og fart.

Egnt hadde det blitt en Aussie av linjer etter hvor høyt jeg hadde satset med den, egnt en border collie - selv om den heller ikke er veldig lik Aussie i egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig lyst på cocker spaniel, springer spaniel, beagle eller dalmatiner (de to sistnevnte ene og alene pga. utseende :D ).

Endte opp med en omplasseringshund som er blanding og han er uten tvil verdens mest fantastiske og godeste skapning og troner høyt på listen over gode valg jeg har tatt i livet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen rase, men samme bruksområde: Mine er turvenner, så de fleste egentlig :P Men i samme sjangeren med spisshundhjerne, jaktinnstinkt og ikke alltid så glad i andre hunder: hokkaido, kishu, kai, shikoku.

Om jeg skal gå med samme bruksområde, men litt mer hva jeg vil ha i en hund: labrador eller storpuddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...