Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min biter og er aggressiv!


Hund121
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det er best om du utdyper litt mer om når denne aggresjonen kommer fram, hva som utløser den?

Når dere skriver Ingenting hjelper hva har dere prøvd? 

Har dere vært hos veterinær feks? Kanskje hunden er syk og har vondt. 

 

Endret av Smooth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang han må gjøre noe han ikke har lyst til, som for eksempel å sitte for å komme inn begynne rhan å bjeffe å bite. Han biter ikke fordi han klør i tenna, men for å ta igjen. Hvis vi prøver å holde han igjen vrir han seg rundt å tar hardt tak i armene eller beina. Hvis vi ignorerer løper han etter å biter oss bak. Han begynner å knurre og flekke tenner etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Hund121 skrev:

Hver gang han må gjøre noe han ikke har lyst til, som for eksempel å sitte for å komme inn begynne rhan å bjeffe å bite. Han biter ikke fordi han klør i tenna, men for å ta igjen. Hvis vi prøver å holde han igjen vrir han seg rundt å tar hardt tak i armene eller beina. Hvis vi ignorerer løper han etter å biter oss bak. Han begynner å knurre og flekke tenner etter hvert.

Forstår han hva dere ber han om? Altså hat han lært f.eks sitt ordentlig? Tenker om han kan bite i frustrasjon? 

Litt vanskelig å vite uten å vite mer om situasjonene og hvordan det skjer. 

Har dere prøvd å avlede med godbiter, istede for å holde igjen som virker å gjøre situasjonen verre? Ellers ville jeg lært inn en veldig sikker dekk f.eks, så kan dere kommandere hunden i dekk i vanskelige situasjoner. Prøve å være i forkant. Altså ved den minste antydning til knurr/bit/bjeff så kan du kommandere i dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det, og har dere hatt hunden siden den var valp?

Har problemet nettopp oppstått? Hva gjør dere når han biter?

Hvis hunden har lært at det lønner seg, dvs. at han slipper unna, når han biter, så er det noe hunder lærer raskt. I prinsippet er det som funker best klare regler, unngå å sette ham i en situasjon der han biter, men ikke la ham slippe unna når han gjør det. Med å ikke slippe unna mener jeg at dere setter ham tilbake og venter til han sitter, for eksempel.

Generelt gjelder det å være konsekvent på regler i huset - men ikke ha så mye regler at dere bare blir gående etter hunden og kjefte. Prøv å fokusere på ønsket adferd, altså det dere ønsker at hunden skal gjøre, ikke det den ikke skal gjøre.

Det kan være greit med en sjekk hos veterinær for å utelukke at det ikke er smerter som gjør at han biter. Om noe er ubehagelig så vil han kanskje unngå det, eller reagerer på enkelte typer bevegelser eller berøring.

Har dere gått valpekurs/grunnkurs? Det kan også være et fint sted å få hjelp til slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi var veldig til å skulle protestere og "ta igjen" når hun var valp, særlig ved type korreksjon og tvang. Vi lot oss ikke pille på nesa av det og var bestemt og viste at det var vi som var sjefen og slik oppførsel ikke kom noen vei. Etter 1 års alderen ble det mye bedre. 

Men nå vet jeg ikke helt grunnen for din gjør det, om det er protest eller noe annet. Lurt å utelukke ting hvis du er usikker først. Er det bare trass så må man bare være bestemt og ikke gi seg. Biting ville jeg slått hardt ned på hvis dette var testing.  Men da må man vite at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var meg, ville jeg unngått situasjoner som gjør at valpen reagerer på den måte i størst mulig grad. Og om det skjer, stå i det og ikke gi meg, for å vise at det ikke funker med slik oppførsel. 

Jeg vet ingenting om deres treningsmetoder osv, men jeg ville prøvd å ha fokus på litt «kjekk» trening, lære triks og diverse kjekke ting. Ikke oppdra oppdra oppdra, nei nei nei, du skal gjøre sånn og sånn osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper biter sjeldent fordi det klær i tenna, det er fluer i hodet, lek, frustrasjon, kommunikasjon m.m. dette høres dessverre ikke veldig unormalt eller alvorlig ut og er neppe aggresjon, men at det kan føler overveldende og ute av kontroll kan jeg forstå. Mitt tips, kom dere på kurs. Ellers, begrens deres konflikter med hunden. Bevar roen. Vær tålmodig. Gjennomfør det dere starter på, men ikke bruk fysisk makt eller tvang(med tvang tenker jeg på å typ trykke hunden ned, dytte inn etc, ikke bare holde i båndet for å hindre hunden i å gå inn døra feks, det må man kunne bruke). Ikke prøv å skremme eller press hunden (mentalt eller fysisk på negativt vis) om den synes noe er vanskelig eller kjipt, prøv heller å finn en positiv måte å jobbe sammen med hunden på. Finn metoder/verktøy for  å unngå de vanskelige og uønskede situasjonene på, feks er hunden roligere å mer fokusert på dere om dere har godbiter så bruk det. Hunden skal fortsatt jobbe for belønningen, men bruk den hjelpen dere kan.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...