Gå til innhold
Hundesonen.no

En jungel av fòr..


Skrullings
 Share

Recommended Posts

Det er så mange tørrfòrmerker på markedet, jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i...

Har en Havanais på snart 4 mnd. Hun får per nå Royal Canin junior tørrfòr og VOM. Matskålen med tørrfòr står fremme hele dagen (vet det ikke er anbefalt, men det er det som fungerer for oss, og hun klarer å dosere det fint selv i løpet av dagen). Hun får også 1 kong med VOM om dagen. Vi har merket at hun blir liiitt løs i magen om vi gir henne mer enn 1 liten kong VOM i løpet av en dag, så det er det hun får nå.

Jeg skulle gjerne ha gitt henne bare råfòr, men det er jo litt enklere med tørrfòr, samt at hun har fastere avføring som jeg tror er bra. Jeg vil helst bytte fra Royal Canin, men vet ikke hvilket merke vi skal bytte til. Kriteriene mine er at det skal ha mye kjøtt og proteininnhold, men litt fiber da det virker som hun har bra av det.Jeg vil også at det skal være så rene ingredienser som mulig. Jeg er helt grønn på dette. Har noen noen merker å anbefale? Pris har egentlig ingenting å si. Jeg kommer til å gi henne VOM en gang om dagen uansett. 

Endret av Maria_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare tanke føles egentlig litt merkelig å skrive, all den tid jeg normalt sett tenker at mest mulig rått er best, og at tørrfôret bør inneholde gode råvarer (noe man ofte ikke kan etterprøve, men må ta produsentens ord for).

Når du skriver at hunden din blir ugg i magen av å få mer enn en liten Kong med V&H (og er den den lille jeg brukte til mine dvergpinschere, kan jeg fortelle at det går 50 gram i en sånn), så er jeg faktisk usikker på om jeg ville tulla noe med tørrfôret heller. 
Om RC er et superbra fôrmerke, kan man jo diskutere så mye man vil, men om hunden fungerer godt på dette, så ser jeg igrunn ingen umiddelbare grunner til å bytte FØR du vet hvorfor hunden tåler V&H så dårlig. 

Skal du likevel bytte, så gå gjerne for noen av de merkene som ikke (nesten) bare inneholder kjøtt/animalske kilder. 
Ha gjerne et fôr med noe grønt i. 
Om poteter er bedre enn ris i et tørrfôr, er jeg noe usikker på. Begge deler er der for stivelsens del. 

Jeg personlig ville prøvd å teste ut om Provit (du får kjøpt kylling og storfe i terninger, rått og fryst, samt vom) kan fungere greit. 
Kan være en av kjøttslagene i V&H som gjør magen ugrei, og det er lettere å finne ut av om man fôrer med rene kjøttkilder og ikke blandingsfôr. Alternativt noen av de rene typene til V&H, siden du likevel fôrer med tørt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Min umiddelbare tanke føles egentlig litt merkelig å skrive, all den tid jeg normalt sett tenker at mest mulig rått er best, og at tørrfôret bør inneholde gode råvarer (noe man ofte ikke kan etterprøve, men må ta produsentens ord for).

Når du skriver at hunden din blir ugg i magen av å få mer enn en liten Kong med V&H (og er den den lille jeg brukte til mine dvergpinschere, kan jeg fortelle at det går 50 gram i en sånn), så er jeg faktisk usikker på om jeg ville tulla noe med tørrfôret heller. 
Om RC er et superbra fôrmerke, kan man jo diskutere så mye man vil, men om hunden fungerer godt på dette, så ser jeg igrunn ingen umiddelbare grunner til å bytte FØR du vet hvorfor hunden tåler V&H så dårlig. 

Skal du likevel bytte, så gå gjerne for noen av de merkene som ikke (nesten) bare inneholder kjøtt/animalske kilder. 
Ha gjerne et fôr med noe grønt i. 
Om poteter er bedre enn ris i et tørrfôr, er jeg noe usikker på. Begge deler er der for stivelsens del. 

Jeg personlig ville prøvd å teste ut om Provit (du får kjøpt kylling og storfe i terninger, rått og fryst, samt vom) kan fungere greit. 
Kan være en av kjøttslagene i V&H som gjør magen ugrei, og det er lettere å finne ut av om man fôrer med rene kjøttkilder og ikke blandingsfôr. Alternativt noen av de rene typene til V&H, siden du likevel fôrer med tørt også. 

Takk for svar! Det stemmer nok at det er ca 50 gram det går i kongen. Hun blir jo ikke direkte dårlig i magen, men det blir løsere enn vanlig hvis jeg gir mye VOM. Du har vel kanskje rett i at det ikke er noe grunn til å bytte om hun fungerer godt på det hun går på, men så lurer jeg jo selvfølgelig om hun fungerer bedre på noe annet.

Har kjøpt noen Provit godbiter nå og det virker som hun liker smaken godt, så da prøver vi gjerne det. Har de et valpefòr? Eller kan hun spise de rene typene? Hun er bare 2,5 kg og snart 4 mnd. Er min første valp, så er jo litt kanskje i overkant opptatt av å gjøre alt riktig. Hvordan anbefaler du at vi prøver ut Provit da? Blande inn med tørrfor, eller går det også i kong? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria_ skrev:

Takk for svar! Det stemmer nok at det er ca 50 gram det går i kongen. Hun blir jo ikke direkte dårlig i magen, men det blir løsere enn vanlig hvis jeg gir mye VOM. Du har vel kanskje rett i at det ikke er noe grunn til å bytte om hun fungerer godt på det hun går på, men så lurer jeg jo selvfølgelig om hun fungerer bedre på noe annet.

Har kjøpt noen Provit godbiter nå og det virker som hun liker smaken godt, så da prøver vi gjerne det. Har de et valpefòr? Eller kan hun spise de rene typene? Hun er bare 2,5 kg og snart 4 mnd. Er min første valp, så er jo litt kanskje i overkant opptatt av å gjøre alt riktig. Hvordan anbefaler du at vi prøver ut Provit da? Blande inn med tørrfor, eller går det også i kong? 

Provit har frossent fôr, i tillegg til de frysetørkede godbitene. 
Når jeg ser angitt vekt, så får hun jo faktisk ganske greit med V&H :) siden hun også har fri tilgang til tørt.
Hvis det funker med en gitt mengde, så hold dere til den, eller bytt ut akkurat denne mengden med noe annet rått. 
Det gjør jo gjerne folk som råfôrer (varierer altså).
Jeg har vært fornyøyd med valpefôret til Acana, men det finnes utrolig mange fôr på markedet, og det som funker for en hund kan være fullstendig feil for en annen. Du må nesten prøve deg frem, men gjør det gjerne i et rolig tempo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut svenske Robur. Jeg kjøper det via Animail da ingen dyrebutikker i nærheten av meg fører dette foret. Inneholder rundt 40-50% kylling og av dette er det en del fersk kylling også. Ikke bare kyllingmel. 

Hos oss fungerer ikke RC noe særlig og valpen vår vendes til Robur puppy nå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Maria_ skrev:

Kriteriene mine er at det skal ha mye kjøtt og proteininnhold, men litt fiber da det virker som hun har bra av det.

Acana er nå en plass å starte med de kriteriene. 50-70% kjøtt avhengig av type. Min fungerer veldig bra på det, andre forteller andre historier. Det er bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige havanais hadde ekstremt sensitiv mage før vi gikk over til helanimalsk råfôring, det var virkelig redningen for hans mage, analkjertelproblematikk osv. Fikk hovedsakelig RC før det.

Det er ikke unormalt at de får mye bedre mage på rått, det har jeg hørt fra flere hold, men overgangen fra tørt burde tas veldig gradvis for en med veldig sensitiv mage da det er en helt annen kost, og kan være en fordel å begynne med hvit fisk/kylling/kalkun og bare bruke en kilde fram til hunden er helt vant med det før det introduseres blandingsprodukt. 

Personlig sverger jeg til rått helanimalsk og fôrer min nåværende valp også slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker VOM puppy kan du prøve en av de andre typene. Det er en del kokt egg i VOM puppy og mine hunder har mer og mindre reagert på kokt egg hvis det blir for mye eller ofte, og løs avføring er typisk. Bruker ikke valpefôret på min valp, har brukt de andre variantene og lagt til litt magert rått kjøtt eller rå, fryst makrellfilet. Litt synd at VOM puppy og Sprint (som det het før) ikke fungerer her for egg er en kjempebra proteinkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Shokata skrev:

Provit har frossent fôr, i tillegg til de frysetørkede godbitene. 
Når jeg ser angitt vekt, så får hun jo faktisk ganske greit med V&H :) siden hun også har fri tilgang til tørt.
Hvis det funker med en gitt mengde, så hold dere til den, eller bytt ut akkurat denne mengden med noe annet rått. 
Det gjør jo gjerne folk som råfôrer (varierer altså).
Jeg har vært fornyøyd med valpefôret til Acana, men det finnes utrolig mange fôr på markedet, og det som funker for en hund kan være fullstendig feil for en annen. Du må nesten prøve deg frem, men gjør det gjerne i et rolig tempo.

 

23 timer siden, tillito skrev:

Acana er nå en plass å starte med de kriteriene. 50-70% kjøtt avhengig av type. Min fungerer veldig bra på det, andre forteller andre historier. Det er bare å prøve seg fram.

Ja, vi tenker å prøve litt provit istedenfor VOM nå, og Acana har jeg hørt mye bra om, så det skal også sjekkes ut! 

 

6 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Min forrige havanais hadde ekstremt sensitiv mage før vi gikk over til helanimalsk råfôring, det var virkelig redningen for hans mage, analkjertelproblematikk osv. Fikk hovedsakelig RC før det.

Det er ikke unormalt at de får mye bedre mage på rått, det har jeg hørt fra flere hold, men overgangen fra tørt burde tas veldig gradvis for en med veldig sensitiv mage da det er en helt annen kost, og kan være en fordel å begynne med hvit fisk/kylling/kalkun og bare bruke en kilde fram til hunden er helt vant med det før det introduseres blandingsprodukt. 

Personlig sverger jeg til rått helanimalsk og fôrer min nåværende valp også slik. 

2 timer siden, Pasadena skrev:

Hvis du bruker VOM puppy kan du prøve en av de andre typene. Det er en del kokt egg i VOM puppy og mine hunder har mer og mindre reagert på kokt egg hvis det blir for mye eller ofte, og løs avføring er typisk. Bruker ikke valpefôret på min valp, har brukt de andre variantene og lagt til litt magert rått kjøtt eller rå, fryst makrellfilet. Litt synd at VOM puppy og Sprint (som det het før) ikke fungerer her for egg er en kjempebra proteinkilde.

 

Ja har hørt at havanais ofte sliter litt med sensitiv mage, hadde håpet å slippe det :hmm:, men nå skal vi prøve Provit, og håper på at hun er bedre på det, evt en annen VOM-type. Har aldri hørt om at kokt egg kan gjøre det! Da kan det jo rett og slett være at hun reagerer på det, håper det er det og ikke noe annet. Har ikke lyst til å helfòre på rått før jeg finner noe hun ikke reagerer på. Har veldig lyst til å gi mest rått etter hvert, men synes det er vanskelig da jeg rett og slett ikke kan noe om det.. Hadde jo vært enklest å gi VOM puppy som har alt hun trenger :icon_redface:, men siden hun reagerer på det må jeg jo finne noe annet. 

Takk for tips alle sammen! Tar gjerne imot mer info om råfòring :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å råfôre på er ved å bruke V&H som base. 
I starten gjør man gjerne det, og så utvider man etterhvert. 
Mange synes det er skitskummelt å gi ting med bein, noe som endrer seg underveis (gitt at man ikke har hund som sluker, for da blir det aldri moro å prøve...)
Jeg har starta ganske tidlig med å introdusere tyggbare bein, slik at valpen fort venner seg til å tygge skikkelig. 
De første gangene holder jeg fast i maten mens jeg gir den (kjøttstykker uten bein først, så senere med bein). 
Da ser jeg tempoet på spisingen, og om valpen prøver å sluke, eller om den tygger godt.
Jeg har forøvrig gitt lite V&G Puppy. Stort sett bare gitt Active (det som før het 25, med laks) og heller slengt oppi en eggeplomme i ny og ne. Det gjør jeg igrunn fremdeles. Og så har jeg gitt litt tørt ved siden av, i tillegg til hele kjøttstykker osv. dsc-0137_1_orig.thumb.jpg.9d77bfe42fb2164859fabb407d3f150e.jpgdsc-0398_4_orig.thumb.jpg.4574bbeb43d4b3d2d8443a782af6e4f6.jpgdsc-0336_1_orig.thumb.jpg.2679608d748e240ba0d6965c725cc28a.jpg1147717_10153147126355392_1878701553_o.thumb.jpg.784af22c43e102aebdbdc4d565d6a7d3.jpg466776_10152761993015392_76698032_o.thumb.jpg.c617acbcf40261efcb966db9b2ba88f7.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
På 25.8.2018 at 8:13 PM, MonicaT skrev:

Sjekk ut svenske Robur. Jeg kjøper det via Animail da ingen dyrebutikker i nærheten av meg fører dette foret. Inneholder rundt 40-50% kylling og av dette er det en del fersk kylling også. Ikke bare kyllingmel. 

Hos oss fungerer ikke RC noe særlig og valpen vår vendes til Robur puppy nå. 

Fungerte valpen godt på det? ? jeg leter etter ett godt valpefor og denne jungelen, den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kristin_nord skrev:

Fungerte valpen godt på det? ? jeg leter etter ett godt valpefor og denne jungelen, den ?

Han går veldig bra på det. De to voksne får voksen foret. Vi er godt fornøyd. Valpen spiser bra, det som kommer ut er bra og ikke noe å utsette på foret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...