Gå til innhold
Hundesonen.no

Smertestillende ved behov


Sona
 Share

Recommended Posts

Dere som gir smertestillende ved behov, hvordan avgjør dere når det trengs? Hvordan ser man om hunden er smertepåvirket nok til at den bør få smertestillende? Får de en tablett en gang iblant eller gir dere noen dager i slengen når dere gir?

Har fått Onsior 5mg til bruk ved behov, hunden er ca. 4kg. Hun har en misdannet og lett rotert(?) ryggvirvel som antas å gi periodevise smerter. Ble sjekket opp pga. hun tidvis hinker mye med ene beinet og virker litt utenfor til tider (hadde f.eks en periode der hun våknet om natten og sutret og kan i perioder hyle når hun blir løftet opp). Så teorien er at hun i perioder blir stiv og får verk når hun fryser og spenner seg. Skal begynne med fysioterapi og altså Onsior i perioder hun trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må avgjøre ut fra endringer i bevegelse, samt atferd, og dette kan variere veldig fra hund til hund. 
Noen er lettere å lese enn andre. 
Du vil fort kunne finne ut om du har lest hunden rett, om den blir mer "normal" etter smertestillende. 
Ikke alle hunder responderer like godt på alle medikamenter, så dette må man også observere. 
Om du tror hunden har vondt, så har du mest sannsynlig rett. 
Det er som regel en grunn til at man tenker og tror sånt, og selv om man kanskje ikke alltid er like bevisst på det, så observerer man jo, og noterer seg endringer. 

Mine hunder som har fått smertestillende, har fått både enkeltdoser og over flere dager. Ut fra atferd og hva jeg ellers har observert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga smertestillende ved all endring som kunne tyde på smerte, og så kvalitetsikret jeg vurderingen ved å se etter om det forsvant. Bedre å være litt for generøs med smertestillende enn å la hunden gå rundt med vondt.

Min hadde også en misdannet virvel med påfølgende halting. Hun hadde mye vondt og gikk mer eller mindre fast på smertestillende fra hun var 5-6 år.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt Nitro rimadyl ved behov etter avtale med veterinær. Han kan virke småhalt og stiv og treig men etter å ha fått rimadyl en dag blir han mye kvikkere og bedre. Tro om det går an å gå på det fast?  Nå får han 3 dager i slengen og så opphold en periode til han virker mer stiv. Men ser jo at hunden er bedre med dem ,så har lyst å gi han fast. Hvis det ikke er farlig da.. må sjekke med veterinæren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått smertestillende til min hund som skal gis ved behov. Hun har utviklet forkalkninger i hofta. Hun ble satt på daglig smertestillende i 2-3 uker og 3 måneder tett oppfølging av fysioterapeut. 

Fysioterapi har gjort sitt, og jeg har ikke sett noe grunn til å gi henne smertestillende etter å blitt tatt av den daglige for 3,5 måned siden. 

Men nå vet jeg hvordan vond fot ser ut, å kommer til å gi henne en pille som hun er stiv/halter/foten rister mye. Har også fått beskjed om å gi henne en på morgenen om jeg skal på langtur/dagtur som jeg vet er litt belastede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det på min ved at hun virker mer stiv, kanskje hyler når jeg løfter henne som du sier. I tillegg pleier jeg å trykke over ryggen hennes for å se om hun virker til å vise ubehag eller tegn på smerte. Da får hun. Jeg gir heller en gang for mye enn en gang for lite. Jeg pleier bare å gi når hun trenger det, så om det er 1 dag, eller flere dager i strekk, det ser jeg an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje greit å gi en periode fast til å begynne med for å observere endringer i hunden lettere. Også gå utifra både fysiske endringer, halting og adferdsendring. Og evt lære seg og kjenne litt på hunden og sånn sett både reaksjoner og kjenne stivnet etc i musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...