Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser en treningsdag ut hos dere?


Rebecca&Kira
 Share

Recommended Posts

Syntes det hadde vært kjekt å se hvordan andre planlegger dagen iforhold til trening. En treningsdagbok for litt inspirasjon til hvordan jeg skal legge opp dagene med trening. Har ikke mulighet til å gå på kurs da jeg bor i Slovakia (skal prøve å finne et på engelsk her men litt vanskelig). Så da prøver jeg å gjøre mest mulig egentrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så voldsomt strukturert, men prøver å ha noen faste kjøreregler.

Tenke ut hva jeg skal trene på før jeg tar ut hunden viss ikke blir det ofte mye tøys bare.

Ikke overdrive mengde. Er utførelsen bra så pirker jeg ikke mer på det øvelsen/momentet den økta. 1-2 rep er nok om det er bra. Føler jeg vi trenger mengdetrening så tar jeg heller mer på en senere økt.

Og ikke ha for lange økter. Jeg gir meg på topp, før intensitet osv er på vei ned fordi hunden begynner å bli sliten.

Uansett hva jeg trenger å trene på så pleier jeg å bryte opp med litt frigjørende og gøyale øvelser imellom evt litt kjedeligere øvelser.

Og mye gøy og legge opp til at hunden lykkes

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er å ikke trene for lenge, ikke trene for mye på en øvelse så bikkja blir lei, avslutte mens hunden er på topp og å gjøre det mest mulig morro. Ellers er jeg sykt dårlig på strukturert og planlagt trening :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg merker at hunden min blir veldig fort sliten når vi trener inne og er ikke interessert, men at hun tar godt imot instruksjoner mens vi er på tur. Er det dumt å trene en hel gåtur? Sånn som å gi masse positive tilbakemeldinger og gi godbiter når hun ikke drar og prøve å få henne til å sitte hver gang noen går / jogger forbi osv for å ikke få henne til å springe etter? eller blir dette bare slitsomt? 

Har dere noen tips for å få det til å bli motiverende? Og hvordan klare å få henne til å gjøre øvelser uten godbiter lengre? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med godbiter på tur med den ene hunden da den var unghund. Mens vi gikk tur så trente vi på kontakt, og litt enkel lydighet når folk passerte for å få henne til å fokusere på meg og ikke bry seg om passerende folk og bikkjer. Det funka kjempebra. Vi trente ikke hele turen men litt sånn innimellom. Finn en godbit som hunden liker kjempegodt eller en leke den liker, og bruk deg selv så hunden synes det er gøy, så får du god motivasjon. :) Hvis du sliter med at hunden drar eller lignende ved passeringer så kan du jo gjøre det litt enkelte i starten ved å ha litt god avstand til folk. Sørg for at dere lykkes så det blir positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei så flott, for ute er hun super på å høre etter og har mye motivasjon :) Jeg sliter litt med at hun ikke helt forstår hva jeg vil lengre inne når jeg lærer nye triks, feks om jeg vil hun skal plukke opp en leke. Først leker jeg litt med leken og får henne interessert, men så syntes hun det er helt uinteressant og tigger heller etter godbitene. Nekter å ta opp leken. Har prøvd å klikke når hun ser på leken eller når hun tar den litt inn i munnen, men så forstår hun absolutt ikke hva jeg vil frem til! Noen tips til dette? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånt er vanskelig selv, men lærte av noen å sette seg på en krakk foran hunden. Dette var for opplæringen av apport da, men blir jo mye det samme. Og så har man en godbit i den ene handa og en leke eller apportbukk eller lignende i andre handa. Så skal hunden sitte rett foran deg og du skal ha hendene ned gjenstanden og godbiten like langt unna hunden, på hver sin side av hunden. Når hunden prøver å ta godbiten så bare lukker du handa uten å gjøre noe annet. Om hunden ser på handa med gjenstanden eller lukter på gjenstanden kan du rose og gi godbiten. Få gjerne noen til å hjelpe deg og bruke klikker så belønninga blir nøyaktig. Dette er en skikkelig tålmodighetsprøve, men om man gjør det riktig og er super tålmodig så skjønner bikkja det ganske raskt. Etter hvert øker du vanskelighetsgraden og hunden må være borti gjenstanden med snuta og til slutt gripe den. Men ikke øk vanskelighetsgraden for fort. Sikkert lurt å sørge for at det ikke skjer noe annet interessant i nærheten. Etter hvert kan du klikke og gi godbit når hun faktisk bærer gjenstanden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...