Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å starte


Rebecca&Kira
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har adoptert en gatehund fra Slovakia som var ca 6 måneder da jeg adopterte henne, det var spontant, det beste jeg har gjort! Jeg fikk ikke lov å ha hund i leiligheten så kjæresten måtte ta seg av hun i mellomtiden og jeg hadde ikke mulighet til å trene henne noe særlig akkurat da bare litt her og der med basisting som sitt, ligg, gi labb, se på meg, litt innkalling etc. Nå som jeg har henne hele tiden prøver jeg å lese meg opp til alt, men jeg syntes det er så vanskelig å vite hvordan man skal begynne, hvor mye man skal trene henne hver dag osv.

Jeg prøver å trene 1 gang når jeg er ute med innkalling hvor jeg har 20 meter langt bånd og får henne til å sitte og vente (har også lært henne vent) så går jeg bort 5 meter eller lengre og sier kom og leker med henne. Så gjør jeg 1 x øvelse med forskjellige øvelser (sitt, ligg, touch, hæl osv) inne.

Hva hadde vært optimalt? Og tips til hvordan jeg skal trene og hva jeg skal trene per dag? (Trener med positiv trening).  Hun hører nesten 100 % inne og lærer utrolig fort. Har stor forståelse for at ting tar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett grunnkurs kan kanskje være et greit sted å starte?

Hvor mye, hva og hvordan kommer jo helt an på hundens utholdenhet, tiden din osv. Jeg jobber gjerne i økter på 5-10 min med pauser mellom i en times tid eller så. Personlig ville jeg fokusert på én øvelse per økt, men det er ikke nødvendigvis noen fasit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kurs er ofte greit for å komme i gang med treningen og ha et opplegg å forholde seg til :) Ang. innkallingstrening så blir sitt og bli, for så å kalle inn en veldig kunstig måte for hunden å trene innkalling på(om du tenker på hverdagsinnkalling og ikke lydighetsinnkalling). Da er det bedre å spontant kalle inn når dere du har hunden løs eller i langline. Belønn henne skikkelig bra når hun kommer på innkalling, hvis du bruker mat, kan det være en fordel å bruke mat hun ikke får til vanlig. Der er f.eks. disse porsjonspakkene med leverpostei gode å bruke. De kan du ha i lommen og de blir ikke dårlige av å ikke være i kjøleskap så lenge de ikke er åpnet. Eller bruke leke som belønning, gjerne en leke hun ikke får til vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) det tenkte jeg ikke over! Da skal jeg ta spontan innkalling fra nå av! Har du noen bra tips til dette? Som regel pleide jeg å slippe henne fri og la henne vandre og kalle inn tilfeldigvis, da kom hun etter hvert som hun ville men hun kom til slutt. Nå har hun hatt løpetid i 5 uker så da er ting litt mer kompliserte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rebecca&Kira skrev:

Tusen takk for svar :) det tenkte jeg ikke over! Da skal jeg ta spontan innkalling fra nå av! Har du noen bra tips til dette? Som regel pleide jeg å slippe henne fri og la henne vandre og kalle inn tilfeldigvis, da kom hun etter hvert som hun ville men hun kom til slutt. Nå har hun hatt løpetid i 5 uker så da er ting litt mer kompliserte. :P

Jeg anbefaler deg egentlig å lære inn fløyte, og jobbe med å få denne automatisert slik at du kan bruke det som nødinnkalling. I tillegg til dette bør du belønne hunden når den svinser innom deg på tur, for å vise at det lønner seg å holde seg i nærheten. I tillegg til å alltid belønne når du roper på henne f.eks. med navnet eller kom.

For å lære inn fløyte, og få denne automatiser (at hun kommer uten å tenke seg om) gjør du følgende:
Kjøp en god fløyte, ikke en slik stille fløyte som kun hunden hører, da vet du ikke om den virker eller ikke.

Begynn i hagen eller et sted med lite som skjer. Ha klar superbelønningen(som nevnt i forrige innlegg). Blås i fløyta og med EN gang du ser en reaksjon fra hunden, kan bare være at hun letter på øret, så roser du masse og belønner. Leker du bør du leke en stund, 15-30 sekunder hvert fall. 

Gjør dette 1-2 ganger per tur, men pass på at det går minst en halvtime mellom hver gang. Dette fordi man ikke kan reagere automatisk på en lyd flere ganger på rad. Start i miljøer med lite forstyrrelser i starten. Når du ser hun kobler fløyta med belønningen, kan du begynne når hun er litt lengre unna, kanskje lukter på en tisseflekk eller noe sånt. Øk gradvis vanskelighetsgraden. Hvis hun ikke skulle reagere på fløyta, har du gått for fort fram. Bare blås når du er nesten 100% sikker på at hun kommer. 

Når du har gjort dette daglig 1-2 uker, kan du prøve i en vanskelig situasjon, f.eks. når hun hilser på folk, leker med en annen hund eller noe sånt. Det du tror er en vanskelig situasjon for henne. Sitter det da, så er den automatisert. Da skal hun reagere med å snu på femøringen med en gang hun hører fløyta. Da er den klar til bruk i situasjoner du har brukt for fløyta. 

Ikke bruk fløyta i en vanskelig situasjon før den er ferdig innlært og bruk alltid mye stemme og ros når du har blåst. Innkallingssignalet er hellig, noe som vil si at du ALLTID skal belønne maks hver gang du blåser. Det vil alltså si at du må ha med deg superbelønningen på hver tur. 

Edit: Det er også viktig å belønne hunden når du tar på båndet, slik at den lærer at det er noe positivt. Mange opplever at hunden ikke vil komme helt inn om den opplever at båndet må på hver gang og så er det slutt på morroa. Så kall gjerne inn og slipp henne fri igjen etter en innkalling hvis det er mulig. Og igjen, gi alltid belønning når du knipser på båndet. Bruker du leke, kan du knipse på båndet mens du leker, eller leke videre etter at båndet er på. 

Endret av Sprettballen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...