Gå til innhold
Hundesonen.no

Kva gjer en når en møter lite hyggelige løse hunder :-/


Gro og Sienna
 Share

Recommended Posts

No når båndtvanger over, så tenker folk at det er fritt fram for alt som kan krype og gå. Vi gjekk tur idag med en del hunda, nokon i bånd pga ulike årsaker, andre laus (gjekk på ei myr). Det kommer da en hund i møte som er laus, eier har ikke kontroll. Denne hunden hadde et språk som eg såg på som lite hyggelig, og venninna min måtte plukke opp hunden sin fordi den reagerer kraftig på slike hunda. Denne hunden hørte ikke etter sin eier, og kom nærmere og nærmere. Mine hunda tok eg i bånd for å ha kontroll. Denne hunden gav seg ikke, og prøvde først å jage den vekk med stemmen. Stiv og ekkel holdning på hunden, min hund begynte å reagere på denne. Tok så tak i selen til den lause hunden for å unngå konflikt med min, og da klikket hunden i vinkel. Beit meg til blods i hånda og eier vart rasende på meg, fordi dette var en mishandla omplasseringshund... Ho kjefta og vart råsint på meg, og hunden beit henne også. Kva ville dere gjort i min situasjon?  eier unnskyldte ingenting og stakk av frå stedet uten å bry seg oppi korleis det gjekk med hånda mi eller noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller sluppet hunden min og håpet at det løste seg, det å ta tak i en hund som er anspent er en oppskrift på utagering. Men den burde såklart ikke gått løs i utgangspunktet, og det må være legitimt å gjøre det man kan for å unngå konflikt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Jeg ville nok heller sluppet hunden min og håpet at det løste seg, det å ta tak i en hund som er anspent er en oppskrift på utagering. Men den burde såklart ikke gått løs i utgangspunktet, og det må være legitimt å gjøre det man kan for å unngå konflikt.

Eg veit eg burde ha sluppet egne hunden min, men ho kan finne på å si ifra veldig veldig hardt... Og den andre hunden vi hadde som måtte løftes opp er verre :-/ ingen optimal situasjon å ta tak i en anspent hund, men bedre at eg blir bitt enn hundene mine var tanken min egentlig :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør det man må gjøre... Desverre. Du prøvde å løse det med å ta tak i den og resulterte i at du ble bitt, det er ikke så rart i en sånn setting, selv om det ikke på noen måte er din egen feil syns jeg, en slik hund burde ikke gå løs. Eier burde lagt seg paddeflat og beklaget og håpet at du ikke anmelder... 


Jeg har hunder jeg ikke kan slippe i en slik setting, for da smeller det garantert, så jeg ville bare prøvd som du, å dra med meg mine egne hunder og få bort den andre. (Går heller ikke med de løse på plasser der vi kan møte hunder, en og en er uproblematisk).  Man må nesten kjenne sin hund for å vite hva som er riktig medm dem. 

Min mor opplevde noe lignenede da hun turet gutta i fjor høst. Hun kommer gående med mine to, ser en løs hund inni en hage, mine bryr seg ikke før han kommer løpende og skal oppi dem, da får han klart og tydelig beskjed av gutta om å pelle seg vekk hvorpå han svarer og kaster seg over dem, resultatet er da at min mor står med to hunder som slåss med en, hun dro bare med seg gutta så godt hun kunne, og håpte at den løse ikke ble for mye skadet. Jeg ringte eiern etterpå, for å høre hvordan det gikk med han, det hadde gått bra - men de trodde han hadde blitt påkjørt fordi han var så møkkete. Og de unskyldte seg masse, og jeg har ikke sett han løs etter det. Eier kom faktisk opp hit og unskyldte seg direkte til min mor dagen etter.  

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Man gjør det man må gjøre... Desverre. Du prøvde å løse det med å ta tak i den og resulterte i at du ble bitt, det er ikke så rart i en sånn setting, selv om det ikke på noen måte er din egen feil syns jeg, en slik hund burde ikke gå løs. Eier burde lagt seg paddeflat og beklaget og håpet at du ikke anmelder... 


Jeg har hunder jeg ikke kan slippe i en slik setting, for da smeller det garantert, så jeg ville bare prøvd som du, å dra med meg mine egne hunder og få bort den andre. (Går heller ikke med de løse på plasser der vi kan møte hunder, en og en er uproblematisk).  Man må nesten kjenne sin hund for å vite hva som er riktig medm dem. 

Min mor opplevde noe lignenede da hun turet gutta i fjor høst. Hun kommer gående med mine to, ser en løs hund inni en hage, mine bryr seg ikke før han kommer løpende og skal oppi dem, da får han klart og tydelig beskjed av gutta om å pelle seg vekk hvorpå han svarer og kaster seg over dem, resultatet er da at min mor står med to hunder som slåss med en, hun dro bare med seg gutta så godt hun kunne, og håpte at den løse ikke ble for mye skadet. Jeg ringte eiern etterpå, for å høre hvordan det gikk med han, det hadde gått bra - men de trodde han hadde blitt påkjørt fordi han var så møkkete. Og de unskyldte seg masse, og jeg har ikke sett han løs etter det. Eier kom faktisk opp hit og unskyldte seg direkte til min mor dagen etter.  

Veit at det ikke er rart eg blir bitt, men måten eier håndterer det på er ikke bra... Blir sur på meg fordi hennes hund har gjort noko. Ho gav F i at bikkja sprang bort til våre sine, ropte berre spakt om at hunden måtte komme... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke ropte så veldig så kan jo det være fordi hun visste at hunden ikke ville komme. Jeg prøver også å ikke rope HVIS jeg skulle ende i en situasjon der hunden(e) tar fart og jeg vet at innkalling er nytteløst (men om det da skulle oppstå en konflikt så tar jeg selvfølgelig alt ansvar for det!). Det er utrolig frustrerende med folk som ikke tar ansvar for hundene sine, men lite å gjøre med det der og da, dessverre. Om man vil gjøre noe mer ut av det går det såklart an å anmelde. Det skjer ikke noe så lenge politiet har en enkelthendelse og en beskrivelse av ukjent person og hund, men om de dukker opp i en tilsvarende sak senere så blir det kanskje tatt tak i.

Og ja, selvfølgelig må man se an egen hund. Selv om jeg har to bråkmakere går det faktisk som oftest bra når de er løse, men risikoen er alltid der, og det er nok enkelte situasjoner/hunder jeg aldri hadde sluppet dem til heller. Slike situasjoner er så forskjellige, så man har jo ikke noe valg utover å gjøre det som virker best der og da.

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det første du gjør i morgen er å anmelde denne hendelsen. Slike hunder har ingenting ute i samfunnet å gjøre uten bånd, jo flere som sier i fra jo bedre. Maken til drital oppførsel fra eier har jeg ikke hørt om på lenge. :mad:

Synes du handlet i tråd med hva jeg selv ville gjort. Jeg går alltid i mellom løse hunder og mine egne. De fleste løshunder stopper når jeg stiller meg foran mine og gjør meg "sinna" med streng stemme. De som ikke gjør det får jeg som regel tak i når de kommer nærme nok. For meg er det helt naturlig å ta tak i den som bøller for å unngå unødvendige skader.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Gro og Sienna said:

Veit at det ikke er rart eg blir bitt, men måten eier håndterer det på er ikke bra... Blir sur på meg fordi hennes hund har gjort noko. Ho gav F i at bikkja sprang bort til våre sine, ropte berre spakt om at hunden måtte komme... 

Skjønner deg veldig godt! Helt idiotisk av eier. Hvordan går det med hånden din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

@simira dine er snillere enn mine, de råtter seg sammen og der de alene ville dempet pg gått unna blir de tøffere enn toget og skal ta den som ypper seg. Duster.. 

Jeg slipper så godt som aldri begge, nei gud bedre! Det er stort sett Kovu som får ordne opp, han er ganske streng, men lager ikke bråk uten videre, og gir tydelige signaler om at Odin skal få være i fred. :P Men går jeg med bare Odin slipper jeg ham også, så lenge jeg tror det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Jeg slipper så godt som aldri begge, nei gud bedre! Det er stort sett Kovu som får ordne opp, han er ganske streng, men lager ikke bråk uten videre, og gir tydelige signaler om at Odin skal få være i fred. :P Men går jeg med bare Odin slipper jeg ham også, så lenge jeg tror det går bra.

:lol: trodde dine var søte og velloppdragne sammen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

:lol: trodde dine var søte og velloppdragne sammen. ?

Så feil kan man ta. :P Joda, de er faktisk ganske veloppdragne sammen, ihvertfall så lenge det ikke er andre hunder inne i bildet. ;) Og de siste årene har Odin også blitt grei nok til at det så godt som aldri er noe bråk (nå er det også ytterst sjelden at vi er mye sammen med andre hunder, og siden jeg er ufør går jeg jo også tur på dagtid når andre folk er på jobb, så det er få møter der også).

Men Odin kan si fra ganske kraftig, og HVIS den andre da skulle svare så tenner nok Kovu. Så det er en litt dårlig deal... :D

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg treffer av og til to mindre hunder på tur som eier lar gå løs. Disse burde ikke gå løse, for de går aktivt inn for å lage konflikt med andre hunder. Begge whippetene har kranglet med disse, da de ikke lar seg pille på nesen. I tillegg er alle tisper. Mine fikk jeg kalt til meg, men de andre to fulgte etter for å lage bråk. Eier synes igrunnen det er helt greit at hundene holder på sånn, og håper at mine skal sette de skikkelig på plass. Jeg på min side ønsker IKKE at mine hunder skal slåss med andre hunder, jeg ser på ingen måte nytten av det. Sist endte det opp med at jeg løfta opp whipsene og gikk min vei. Rimelig klar tale til eier vil jeg påstå.

I dag traff vi de igjen, ingen eier i sikte. Da gikk jeg med valpen min og dsg'en, som er voksen. Siden jeg ikke greier å løfte en 20 kg. hund og en 10 kg. hund samtidig, valgte jeg å bære valpen framfor dsg'en, siden han tross alt er voksen. Jeg ønsker ikke at valpen min skal få dårlige erfaringer med andre hunder når jeg kan stoppe det. Det ble litt munnhuggeri mellom dsgen og disse to små, men det ble ikke noe slåsskamp heldigvis. Det er litt begrensa hvor langt du greier å bære en 20 kg. valp, og de små bare fulgte etter. Så jeg satte henne ned og stappa baconosttuba i nesa på henne og dsgen så de fokuserte på det. De små mista da interessen for min etter å ha lukta litt på dem og stakk så videre. 

Det er ganske frustrerende når folk slipper slike hunder løse og synes det er helt greit at de holder på sånn. Valpen min ble også flydd på av en setter for en tid tilbake, mens eier flirte og ikke gjorde noen ting for å stoppe det. Heldigvis gav det seg fort, og det var mer lyd enn faktisk tenner inni bildet fra setterens side, men valpen min ble jo skremt likevel. Heldigvis ser det ikke ut som om det har gjort noe særlig skade på valpen, da hun er godt sosialisert, men det er sånne hendelser som gjerne lager nye hundeaggressive hunder. Det er trist å tenke på!

Edit:
Må dog legge til at jeg treffer mye fremmede hunder på tur i løpet av en uke, og i 99% av tilfellene går det veldig fint. 

Endret av Sprettballen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gro og Sienna skrev:

Veit at det ikke er rart eg blir bitt, men måten eier håndterer det på er ikke bra... Blir sur på meg fordi hennes hund har gjort noko. Ho gav F i at bikkja sprang bort til våre sine, ropte berre spakt om at hunden måtte komme... 

Vet du, jeg synes faktisk det er litt rart at du ble bitt jeg. Jeg forventer faktisk at normale hunder klarer å skille mellom folk og hunder i en anspent situasjon. Hadde de vært midt i en konflikt så blir det noe annet, men at den klikket for at du tok tak i sela? Nei vettu hva, såpass skal de tåle. Jeg grabba en gang tak i en setter og løfta den flere meter etter sela og lempa den ned foran eier (som ikke gjorde mine til å komme å hente hunden sin som sto over min lille og knurra fra dypt nedi magen og gjorde seg klar til hogg), hunden sa ingenting. Hadde jeg blitt bitt til blods hadde jeg blitt rasende på eier og forlangt navnet for å kunne levere enn anmeldelse. 

Sist vi ble angrepet av en grinete hund var ved en trafikkert bilvei hvor jeg ikke kom meg unna, da langet jeg ut et par spark. Den beit etter meg, men traff bare skoa. Her er det ikke snakk om å slippe noen av hundene mine for å se om det går bra, det unner jeg dem ikke. Dessuten er Blaze liten og de fleste hundene som har kommet bort til oss og vært ufine har vært større enn mine. Felix er gammel og har ikke mye å stille opp med. Skoj er ung og skal slippe å måtte ordne opp i sånt selv, eller få erfaring med drittbikkjer. 

Benytt deg av spark/dytt med foten om du må (bedre enn å bruke hender for å dytte/holde), men som oftest holder det med truende kroppsholdning og litt streng stemme. Og neste gang må du kjefte tilbake, sånne folk gjør meg så sint! Uhell kan skje, men da legger man seg flat.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tonje said:

Vet du, jeg synes faktisk det er litt rart at du ble bitt jeg. Jeg forventer faktisk at normale hunder klarer å skille mellom folk og hunder i en anspent situasjon. Hadde de vært midt i en konflikt så blir det noe annet, men at den klikket for at du tok tak i sela? Nei vettu hva, såpass skal de tåle. Jeg grabba en gang tak i en setter og løfta den flere meter etter sela og lempa den ned foran eier (som ikke gjorde mine til å komme å hente hunden sin som sto over min lille og knurra fra dypt nedi magen og gjorde seg klar til hogg), hunden sa ingenting. Hadde jeg blitt bitt til blods hadde jeg blitt rasende på eier og forlangt navnet for å kunne levere enn anmeldelse. 

Sist vi ble angrepet av en grinete hund var ved en trafikkert bilvei hvor jeg ikke kom meg unna, da langet jeg ut et par spark. Den beit etter meg, men traff bare skoa. Her er det ikke snakk om å slippe noen av hundene mine for å se om det går bra, det unner jeg dem ikke. Dessuten er Blaze liten og de fleste hundene som har kommet bort til oss og vært ufine har vært større enn mine. Felix er gammel og har ikke mye å stille opp med. Skoj er ung og skal slippe å måtte ordne opp i sånt selv, eller få erfaring med drittbikkjer. 

Benytt deg av spark/dytt med foten om du må (bedre enn å bruke hender for å dytte/holde), men som oftest holder det med truende kroppsholdning og litt streng stemme. Og neste gang må du kjefte tilbake, sånne folk gjør meg så sint! Uhell kan skje, men da legger man seg flat.

Nå hadde denne hunden tydeligvis dårlig erfaring med folk fra før, så jeg er ikke overrasket over at den isåfall reagerte med å forsvare seg. Men den burde jo aldri gått løs i utgangspunktet. Dessverre gjelder jo det ganske mange, og det er andre det går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Nå hadde denne hunden tydeligvis dårlig erfaring med folk fra før, så jeg er ikke overrasket over at den isåfall reagerte med å forsvare seg. Men den burde jo aldri gått løs i utgangspunktet. Dessverre gjelder jo det ganske mange, og det er andre det går utover.

Nemlig, ikke helt normalt skrudd sammen, men det vet man jo ikke før man tar tak og de aller fleste hunder skal kunne takle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke finne ut om de er lite hyggelige :/  Møter jeg løs hund ber jeg alltid eier koble eller rope til seg sin. Om ikke det skjer noe direkte tar jeg  med meg mitt og strener motsatt retning. Jeg orker ikke finne ut om de er greie eller ei. Møter sjeldent løse hunder men når jeg gjør har jeg faktisk aldri opplevd at eier får stopp på / klarer å kalle inn på første forsøk ihvertfall. Jeg venter aldri ut for å se .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en ekkel hendelse! Vil tro hun dama ble redd selv og derfor kjeftet. Mange sier rare ting hvis de er oppskaket og redde, så mulig det var derfor. Ikke at det rettferdiggjør det på noe vis, for det var dårlig gjort ovenfor deg. Hun ble jo bitt også, så det gjorde nok ikke saken bedre. Sikkert ikke noe morsomt at hunden sin gjør noe slikt. Ingen tvil om at denne hunden burde vært i bånd, hvis den er såpass ustabil.

Jeg er selv redd for å møte løse hunder. Mye fordi mine hunder utagerer veldig  Jeg har møtt noen løse hunder og da roper jeg på eieren og sier at de må ta vekk hunden sin, mens jeg prøver å gå unna. Når jeg har syklet, har jeg holdt sykkelen som barriere foran hundene. De fleste som har vært løse og kommet bort har faktisk skjønt at mine ikke er særlig imøtekomne og da har de hold litt avstand.  Men jeg holder mine hardt fast og håper på det beste. Til nå har det gått greit. Men jeg hater når det skjer!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippe egne hunder hadde jeg aldri ville gjort i en slik situasjon. Du vet aldri hva som skjer, egen hund kan bli angrepet og skremt og stikke til skogs med angripende hund etter. Da kan man ende opp med en skadet/drept hund, som det kan bli vanskelig/umulig å finne igjen. 

Har ingen som helst betenkeligheter med å holde annen hund unna med alle tilgjengelige midler, hvis det er snakk om en angripende hund av en størrelse som jeg anser kan være farlig for mine. 

At eier til den angripende hunden kjefter TS opp..jøsses, her er det bare å anmelde! Uhell kan skje den beste men da bør man også være ydmyk og beklage, eventuellt betsle for skade. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tonje said:

Nemlig, ikke helt normalt skrudd sammen, men det vet man jo ikke før man tar tak og de aller fleste hunder skal kunne takle det. 

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg tenker helt motsatt, at man ikke vet hva slags hund man har med å gjøre, og om den takler det. ;) "Skal" kunne takle er jo relativt, det er mye som "skulle" vært på stell men som ikke er det.

Urk, nå gruer jeg meg til å gå tur i marka uten båndtvang. Men det går jo som oftest bra, heldigvis.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Jeg slipper min. Jeg er liten av vekst, og går ikke i mellom. Sjelden det er noe problem, svært få hunder vi møter på her, og de fleste er i bånd eller under kontroll løse. Naboen har en setter som er ofte løs uten kontroll, kommer den løpende slipper jeg min. Det fungerer helt fint. 

Men den hundeeieren TS møtte på hadde fått høre det så øra flagra! Og jeg hadde krevd navn slik at det kunne blitt anmeldt. Barn kan finne på å ta tak i en sele eller et halsbånd og da er et bitt ofte mer alvorlig (grunnet at barn er mindre av størrelse). 

Jeg avlivet min terrier for mange år siden fordi han var farlig for andre mennesker, noe så lumsk har jeg sjelden sett. Og det var mitt ansvar å holde andre trygge for ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjort akkurat som deg. Man vet hvordan sine egne hunder er, så da er det enklere å la de løpe løs. Men man vet ikke hvordan den andre hunden er. Da hadde jeg også tatt tak i den hunden jeg ikke vet hvordan oppfører seg mot andre hunder.

Jeg har jo en liten og gammel hund som kan bli skadet bare av uhell, så jeg tar ingen sjanser med henne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...