Gå til innhold
Hundesonen.no

Gaver som støtter veldedige organisasjoner. ?


Stjerneskinn
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker å gi mange julegaver (fysiske produkter) der overskuddet går til en eller annen form for godt formål.

Har selv kjøpt tidligere fra eller vært innom shopen til Noah, Dyrevernorganisasjonen, Dyrebekesyttelsen, Naturvernforbundet, Bygdefolk for rovdyr, Kreftforeningen, #sjekkdeg, Redd barna, Greatergood.  

Jeg er spesielt opptatt av dyrs rettigheter, men tar gjerne imot tips om alle slags organisasjoner/privatpersoner som selger produkter der overskuddet går til en god sak. Noen som har noe forslag? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blant annet brukt denne linken: http://julegave.no/

Vi gjør det samme, det vil si vi kjøper ikke fysiske ting, bare gir kort hvor det står at vi i år har gitt penger dit eller dit. Det som er viktig for meg er at organisasjonen er godkjent i innsamlingskontrollen eller tilsvarende, så jeg er sikker på at så mye som mulig av pengene kommer dit de skal. Der kan man jo kanskje finne noen tips også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kun gitt slike gaver om du faktisk vet det er noe gavemottaker ville satt pris på.

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med slike gaver og hadde ikke blitt glad for en sånn gave. Jeg donerer penger når jeg kan, men da ønsker jeg selv å velge hva jeg skal donere til. Jeg er heller ikke noen veldig "gaveperson", syns det er helt greit om folk av diverse grunner ikke har mulighet til å gi gave og jeg syns ofte det uansett er unødvendig, men jeg syns hele greien med å gi vekk en annen sin gave til noen andre er helt absurd.

Hvorfor ikke bare avstå fra å gi gaver og heller doner pengene selv (som du uansett gjør), og så send et vanlig julekort/bursdagskort?

  • Like 2
  • Thanks 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Stjerneskinn said:

Jeg er spesielt opptatt av dyrs rettigheter, men tar gjerne imot tips om alle slags organisasjoner/privatpersoner som selger produkter der overskuddet går til en god sak. Noen som har noe forslag? ?

Er de du skal gi dette i gave til interessert i dyrs rettigheter? Man bør i som et minimum donere vekk til et veldedig formål som faktisk er innenfor gavemottakers interessefelt. 

Slike "gave" minner ofte mer om smøring av egen selvfølelse enn å faktisk glede gavemottaker med en gjennomtenkt gave. Hvorfor ikke bare være ærlig å si at du i år ønsker å droppe gavene og heller donere vekk pengene? Mange ville nok syns dette var en god idé, og da får man donert sine penger til noe man faktisk ønsker å støtte...

  • Like 2
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Slike "gave" minner ofte mer om smøring av egen selvfølelse enn å faktisk glede gavemottaker med en gjennomtenkt gave. 

Etter min erfaring, når man kommer over en viss alder, så er det grense på hvor mange "gjennomtenkte gaver" man orker å prioritere hver eneste desember, for voksne som har det meste fra før av. 

Da kan i det minste en veldedig organisasjon dra nytte av min latskap, så får den smørte selvfølelsen være en bonus. :innocent:

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Ville kun gitt slike gaver om du faktisk vet det er noe gavemottaker ville satt pris på.

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med slike gaver og hadde ikke blitt glad for en sånn gave. Jeg donerer penger når jeg kan, men da ønsker jeg selv å velge hva jeg skal donere til. Jeg er heller ikke noen veldig "gaveperson", syns det er helt greit om folk av diverse grunner ikke har mulighet til å gi gave og jeg syns ofte det uansett er unødvendig, men jeg syns hele greien med å gi vekk en annen sin gave til noen andre er helt absurd.

Hvorfor ikke bare avstå fra å gi gaver og heller doner pengene selv (som du uansett gjør), og så send et vanlig julekort/bursdagskort?

 

5 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Er de du skal gi dette i gave til interessert i dyrs rettigheter? Man bør i som et minimum donere vekk til et veldedig formål som faktisk er innenfor gavemottakers interessefelt. 

Slike "gave" minner ofte mer om smøring av egen selvfølelse enn å faktisk glede gavemottaker med en gjennomtenkt gave. Hvorfor ikke bare være ærlig å si at du i år ønsker å droppe gavene og heller donere vekk pengene? Mange ville nok syns dette var en god idé, og da får man donert sine penger til noe man faktisk ønsker å støtte...

Som om jeg skulle skrevet det selv!  HVIS man nå insisterer på å gi gaver til folk , så bør man i det minste prøve å finne noe som de har en viss interesse for/liker. Man gir ikke en stor boks med fin kaffe til noen som ikke drikker kaffe , like lite som man 'gir bort' en donasjon til en organisjon/type veldedighet til noe en mottager ikke støtter.. Det er ikke hverken snilt eller hyggelig. Tvert om. Hadde jeg blitt påprakket en 'gave' fra en av de organisasjonene som er nevnt ovenfor, så hadde jeg blitt alt annet enn glad..

Skal man smøre sin egen samvittighet, så får man i det minste gjøre det i eget navn og ikke prøve å slå to fluer i et smekk ved å kalle det en gave til en annen person .. :getlost:

Man kan gjøre det ennå enklere; istedenfor å bytte penger med familie og venner ,som gavekjøp i realiteten ofte er, så kan man si ifra om at man ikke gir julegaver, ferdig med det. Det er som regel noen som prøver seg i begynnelsen men de gir seg som regel fort, hvis man sier ifra at man ikke hverken gir eller mottar julegaver. Det er faktisk veldig mange som forstår og sier segenig at dette med julegaver har tatt fullstendig av men de tør ikke helt /klarer ikke å gi tydelig nok beskjed. 

Det er trist å lese om folk som føler seg forpliktet til å gi gaver langt over egen evne og som får svi selv for sin 'gavmildhet'. 

Særlig endel  eldre kan her være utsatt men også mange barnefamilier tydeligvis. Jeg blir rimelig sjokkert når barna forventer gaver som koster mange tusen, hvert år. ..og foreldrene følger opp og kjøper..i tillegg til dyre kalendergaver i hele desember ikke å forglemme..

 

Endret av QUEST
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Misky said:

Etter min erfaring, når man kommer over en viss alder, så er det grense på hvor mange "gjennomtenkte gaver" man orker å prioritere hver eneste desember, for voksne som har det meste fra før av. 

Da kan i det minste en veldedig organisasjon dra nytte av min latskap, så får den smørte selvfølelsen være en bonus. :innocent:

 

Da får du heller droppe gavene da, i alle fall til de "minst viktige". Gi et hyggelig julekort til dem og ferdig med det. Og så prioriteter du skikkelige gaver til dem du orker. 

Du kan jo også ønske deg donasjoner i gave fra andre selv. :)

 

Donere i andres navn, uten at vedkommende har uttrykket ønske om det, grenser til frekt. Snakk om å slå flere fluer i en smekk... attpåtil er det skattefradrag på donasjoner over 500 kr, men regner ikke med gavemottaker får utbytte av det... Nei, slutt å kall slike ting gaver.

  • Like 2
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Donere i andres navn, uten at vedkommende har uttrykket ønske om det, grenser til frekt. Snakk om å slå flere fluer i en smekk... attpåtil er det skattefradrag på donasjoner over 500 kr, men regner ikke med gavemottaker får utbytte av det... Nei, slutt å kall slike ting gaver.

Det grenser ikke til frekt, det ER frekt! Hadde noen gitt en slik 'gave' til meg til en organsisasjon jeg ikke støtter, hadde jeg prompte gitt et par års medlemskap i et politisk parti vedkommende IKKE støttet tilbake.. med stor giverglede! :P

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Misky skrev:

Etter min erfaring, når man kommer over en viss alder, så er det grense på hvor mange "gjennomtenkte gaver" man orker å prioritere hver eneste desember, for voksne som har det meste fra før av. 

Da kan i det minste en veldedig organisasjon dra nytte av min latskap, så får den smørte selvfølelsen være en bonus. :innocent:

 

 

 

Gavekort kan da være et fint alternativ, så kan folk selv kjøpe det de trenger?

Men dette med å gi gaver bare for å gi?

Om målet ikke er å glede mottaker, så bør man heller la det være.

Er altfor mye at man «gir en flaske rødvin til venner, og får en flaske rødvin tilbake» Hva er poenget? Vi har kuttet ut å gi til venner etc.

Hva med å bake noen småkaker, gi en juleblomst etc?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Hvis en ikke finner på noe å gi, og den en skal gi til ikke har noen ønsker - dropp det.

Der jeg jobbet før var det noen år hvor vi fikk beskjed "julegaven til de ansatte i år er at firma har gitt 30 000,- til organisasjon sånn og sånn".

Bare irriterende synes jeg. Jeg er for å støtte veldedige organisasjoner, og jeg støtter Stine Sofie stiftelsen månedlig, men jeg liker å ta det valget selv, ikke at noen gir noe på mine vegne

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Enig. Hvis en ikke finner på noe å gi, og den en skal gi til ikke har noen ønsker - dropp det.

Der jeg jobbet før var det noen år hvor vi fikk beskjed "julegaven til de ansatte i år er at firma har gitt 30 000,- til organisasjon sånn og sånn".

Bare irriterende synes jeg. Jeg er for å støtte veldedige organisasjoner, og jeg støtter Stine Sofie stiftelsen månedlig, men jeg liker å ta det valget selv, ikke at noen gir noe på mine vegne

Dette synes jeg er provoserende fra ledelsen. Si du har 200 ansatte. Disse får i snitt en gave til 800 kr hvert år = 160.000,-

I stedet for går du ut og sier at bedriften donenerer hele FEMTI tusen til et veldedig formål. Da sparer bedriften masse penger og kan skryte på seg en flott donasjon. Vinn/vinn for bedriften. Da er det mye bedre å bare droppe hele greia hvis de skal være så kjipe.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mushi skrev:

Dette synes jeg er provoserende fra ledelsen. Si du har 200 ansatte. Disse får i snitt en gave til 800 kr hvert år = 160.000,-

I stedet for går du ut og sier at bedriften donenerer hele FEMTI tusen til et veldedig formål. Da sparer bedriften masse penger og kan skryte på seg en flott donasjon. Vinn/vinn for bedriften. Da er det mye bedre å bare droppe hele greia hvis de skal være så kjipe.

Her kom du meg i forkjøpet. Jeg skulle nemlig også ta opp denne uskikken som ser ut til å bre om seg i diverse bedrifter. Det skal vel godt gjøres at alle ansatte i en bedrift virkelig er enige om en slik praksis og eventuellt HVA som skal støttes. Hvor mange tør sette foten ned og si at ; 'Nei' jeg er ikke enig i at bonus/gave skal gies til en organisasjon eventuellt denne organisasjonen'. Tipper mange gir etter for gruppepress/er redd for å virke kjipe/negative. 

Kvalmt spør man meg og jeg blir i alle fall alt annet enn imponert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det i hvertfall sånn at jeg kjenner de jeg gir gave til, så dette har aldri vært et problem. Har både mottatt og gitt slike gaver, og vi synes det er en veldig fin måte å ta litt av brodden på det unødvendige kjøpepresset i desember.

Hadde typen min kommet med en "Du har kjøpt en kaktus til Cesar Millan´s ranch" til bursdagen min, så hadde jeg også kanskje blitt litt lang i maska, men det er vel ikke det tråden handler om?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde neppe blitt sint på folk som hadde kommet med en kvitering på at de har betalt til noen organisasjon. Selv ikke om det var en organisasjon jeg ikke støtter, men å kalle det en gave, eeh, nei. Kommer jeg dit noen gang at jeg ikke føler for å kjøpe gave eller ikke kommer på noe å kjøpe, da kommer jeg til å foreslå julekort/kutte ut gave istedet. Det ekke negativt å donere til veldedige organisasjoner, men sånt kan man gjøre selv av egne penger som er øremerket til det og ikke til gaver(så lenge folk ikke har ønsket seg det). Og nå i disse dager er det jo så enkelt med facebookinnsamlinger osv så da er det ikke noe problem for folk som ønsker bidrag til veldedige organisasjoner og utrykke dette selv, både det generellet ønsket og også hvilken organisasjon de ønsker å hjelpe.  Viss ikke så tenker jeg at andres ønske til å bidra går på bekostning av den som da "får" dette bidraget i gave, potensielt uten å hverken ønske det eller være fan av den aktuelle organisasjonen, mens den selv kanskje har lagt litt penger og innsats i å finne en fin gave tilbake. Så det blir litt sånn, nå har jeg bidratt og kan ha god samvittighet, men egentlig ikke trengt å bruke noen penger på det for de pengene skulle jo uansett gå til gave så da måtte jo evt donasjon kommet i tillegg til gavekostnaden typ.. 

Bedrifter/merker/spesifikke produkter hvor inntekt/overskudd går til gode formål , men hvor fortsatt varen man kjøper har en nytteverdi som er relevant for mottaker derimot, det vil jeg gjerne ha tips til jeg og. Både relatert til hund og ikke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere fengsler har nettbutikker med flotte produkter. Har funnet masse fine ting til meg selv på UFF også, da kjøper man jo brukt i tillegg. God idé å kjøpe gavene hos veldedige organisasjoner, @Stjerneskinn@! Holder selv gaver til et absolutt minimum, og prøver å gjenbruke egne ting hvis det er mulig. Skal se litt mer i "utradisjonelle" nettbutikker med mål og mening fremover også :)

Endret av Nimbus
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Elisabeth00 said:

Ville kun gitt slike gaver om du faktisk vet det er noe gavemottaker ville satt pris på.

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med slike gaver og hadde ikke blitt glad for en sånn gave. Jeg donerer penger når jeg kan, men da ønsker jeg selv å velge hva jeg skal donere til. Jeg er heller ikke noen veldig "gaveperson", syns det er helt greit om folk av diverse grunner ikke har mulighet til å gi gave og jeg syns ofte det uansett er unødvendig, men jeg syns hele greien med å gi vekk en annen sin gave til noen andre er helt absurd.

Hvorfor ikke bare avstå fra å gi gaver og heller doner pengene selv (som du uansett gjør), og så send et vanlig julekort/bursdagskort?

 

16 hours ago, Elisabeth00 said:

Er de du skal gi dette i gave til interessert i dyrs rettigheter? Man bør i som et minimum donere vekk til et veldedig formål som faktisk er innenfor gavemottakers interessefelt. 

Slike "gave" minner ofte mer om smøring av egen selvfølelse enn å faktisk glede gavemottaker med en gjennomtenkt gave. Hvorfor ikke bare være ærlig å si at du i år ønsker å droppe gavene og heller donere vekk pengene? Mange ville nok syns dette var en god idé, og da får man donert sine penger til noe man faktisk ønsker å støtte...

Jeg tenker absolutt over hvilke gaver jeg gir til folk, og jeg presiserte vel tydelig at jeg ønsker å gi fysiske gaver, så forstår ikke helt hvorfor det med en donasjon i en annens navn som gave blir tatt opp som et tema overhodet? 

Jeg synes selv jeg har funnet flere ganske fine gaver tidligere som samtidig har støttet en god sak, bl.a fuglemater (var vel Eva Solo),  bunke med fine julekort (og ja, jeg vet at vedkommende sender julekort :P), nøytrale håndvarmere, thermokopp, pledd etc etc, og var dette jeg gjerne ønsker flere tips om.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stjerneskinn said:

Jeg tenker absolutt over hvilke gaver jeg gir til folk, og jeg presiserte vel tydelig at jeg ønsker å gi fysiske gaver, så forstår ikke helt hvorfor det med en donasjon i en annens navn som gave blir tatt opp som et tema overhodet? 

Jeg synes selv jeg har funnet flere ganske fine gaver tidligere som samtidig har støttet en god sak, bl.a fuglemater (var vel Eva Solo),  bunke med fine julekort (og ja, jeg vet at vedkommende sender julekort :P), nøytrale håndvarmere, thermokopp, pledd etc etc, og var dette jeg gjerne ønsker flere tips om.

Det var ment som tilsvar på @Miskyog @simira sine anbefalinger om å donere vekk gavene til veldedig formål.

Beklager, jeg skulle lest ditt innlegg nøyere da det jeg siterte fra deg faller utenfor det jeg snakker om. Jeg syns det er fint å kjøpe produkter man tror mottaker kunne tenkt seg der overskuddet går til et godt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Elisabeth00 said:

Det var ment som tilsvar på @Miskyog @simira sine anbefalinger om å donere vekk gavene til veldedig formål.

Beklager, jeg skulle lest ditt innlegg nøyere da det jeg siterte fra deg faller utenfor det jeg snakker om. Jeg syns det er fint å kjøpe produkter man tror mottaker kunne tenkt seg der overskuddet går til et godt formål.

Nå har ikke jeg problemer med donasjoner gjort for meg, men for vår del donerer vi ikke i noens navn, vi skriver i årets julekort at i år gir vi penger til Redd Barna (i stedet for julegaver som vi sluttet med for mange år siden). Når folk spør om ønsker ber vi også om penger til veldedighet heller enn gaver til oss. Kanskje er det ikke alltid noe som er viktig for meg, samtidig er det sannsynligvis noen som trenger det mer enn oss, og vi har fått noen spennende gaver til organisasjoner vi knapt visste om. Det er mye interessant og spennende der ute, og jeg tenker at vi får litt mer innsikt i det på denne måten.

Men min anbefaling var da heller ikke å donere heller enn å kjøpe noe, men å se på de oversiktene jeg foreslo. ;) For meg er det like unyttig å få noe jeg ikke trenger enten pengene har gått til veldedighet eller ikke. Men det må man jo se an folk på.

Endret av simira
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Nå har ikke jeg problemer med donasjoner gjort for meg, men for vår del donerer vi ikke i noens navn, vi skriver i årets julekort at i år gir vi penger til Redd Barna (i stedet for julegaver som vi sluttet med for mange år siden). 

Jeg forholder meg til det som sto skrevet i det opprinnelige innlegget, og der fremsto det som at dere gav donasjoner i gave, spesielt tatt i betraktning innleggene over. Donere i noens navn eller gi bort donasjon til veldedighet i "gave" blir samme greie.

Hva er i det hele tatt poenget med å skrive at dere har donert i julekortet? Hvorfor ikke bare sende et hyggelig julekort uten opplyse om deres personlige donasjoner? Det fremstår rett og slett komisk for min del... l

Ja, jeg kan se at det å opplyse om egne donasjoner kan ha en viss smitteeffekt og derfor ikke er helt uten verdi, men å kamuflere det som en gave til andre er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Elisabeth00 said:

Jeg forholder meg til det som sto skrevet i det opprinnelige innlegget, og der fremsto det som at dere gav donasjoner i gave, spesielt tatt i betraktning innleggene over. Donere i noens navn eller gi bort donasjon til veldedighet i "gave" blir samme greie.

Hva er i det hele tatt poenget med å skrive at dere har donert i julekortet? Hvorfor ikke bare sende et hyggelig julekort uten opplyse om deres personlige donasjoner? Det fremstår rett og slett komisk for min del... l

Ja, jeg kan se at det å opplyse om egne donasjoner kan ha en viss smitteeffekt og derfor ikke er helt uten verdi, men å kamuflere det som en gave til andre er en uting.

Vi har stort sett voksen og etablert familie rundt oss, og bestemte derfor for å slutte med julegaver, og heller gi pengene til noen som trenger det. Noe av grunnen til at vi opplyser om hvem vi har gitt penger til (uten at jeg føler det på noen måte presenteres som en gave til julekort-mottakeren) er litt samme grunn som jeg selv setter pris på å få ulike veldedighetsgaver, det setter fokus på hva som finnes der ute, og og jeg vet at ihvertfall familien min setter pris på å vite hva vår julegave i år går til. Det første året vi begynte med det ga vi også til et da relativt ukjent prosjekt som det var morsomt å presentere for folk. I tillegg har vi gitt donasjoner til organisasjoner som betyr noe for de vi har relasjoner til, Kreftforeningen det året en fikk kreft, Nasjonalforeningen da bestemor (som har vært frivillig der "hele livet") hadde rundt år, Luftambulansen fordi de gjorde mye da farfar ble syk i utlandet og døde like etterpå, osv.

Vi har bare fått positiv tilbakemeldinger på dette fra både familie og venner, om noen egentlig synes det er kjipt og ikke sier noe så får det være deres problem.

Endret av simira
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...