Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring på valp


Ia
 Share

Recommended Posts

For en stund siden oppdaget Marvin (Chihuahua på 12 uker) at han hadde en stemme. Han har overhodet ikke blitt noen bjeffehund, han skvetter fremdeles når han hører sin egen stemme, men piper når han er sliten eller må ut på do, som jeg egentlig synes er en fin måte å si ifra på.

Men nå har han begynt å knurre. Først til lek, men så når han skulle ha på seg selen, som han ikke likte så godt i starten. Dette har vi fått bort med masse kos og godbiter i forbindelse med selen. Men nå har det kommet noe jeg synes er verre: Knurring (snerring, egentlig) når selen skal AV. Han synes åpenbart det er veldig ubehagelig, og har kanskje fått negative assosiasjoner til det før han begynte å si ifra.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Prøver selvsagt å være så søt og koselig jeg kan med han, og forsterke når han roer seg, men han synes ikke det er noe gøy å få den av seg. Kanskje den er litt trang og jeg burde klippe opp litt? Han har jo stort hode. Men den går helt fint av, altså, den må bare over ørene liksom.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men vil gjerne ikke ha en valp som nekter å kle av seg. Så snart han har fått selen av blir han veeeldig søt, som om han unnskylder for knurringen, selv om han ikke får kjeft. Han er generelt en veldig trygg og førerorientert tass, men nå vet ikke føreren helt hva som er best å gjøre. Den kan jo ikke henge rundt halsen.

What to do, sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han er sånn uansett når den taes av, ja. Men nå har vi funnet ut av en løsning her, tror jeg. Vi har byttet tilbake til den første selen vår, som han tråkker inn i, og som kan stilles ut til å pa

Driftige hunder har gjerne veldig vondt før de viser symptomer på det, særlig under arbeid, så jeg synes ikke dette er noe godt argument. Det blir litt som at en BC ikke har noen helseplager så lenge

Hvordan vet vi at det ikke er et problem? Hvor mange av de "hardest brukte" sledehundene (som kjøres hardt og langt fra 1 års alder) blir gamle som trekkhunder? Er det mange som røntger rygg og nakke

Posted Images

Finnes det seler du ikke må tre over hodet hans? :)

Tror jeg ville oversett han, men han får ikke av seg selen før han slutter å knurre. Bli passiv og vent til han roer seg før du fortsetter. Belønningen blir å få av seg selen. Med masse godbiter underveis i avkledningen fordi han knurrer seg jeg for meg at han kanskje lager seg en kjede hvor han knurrer fordi det blir en adferd som fører til godprat og belønning? Det er drittoppførsel, selv om han er liten tenker jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At valper lærer seg å knurre når det er noe de ikke vil/ikke liker, er ikke uvanlig. Bare fortsett å ta av og på selen uten noe spesielt dill. Han må bare lære seg at det må godtas, og det hjelper ikke å knurre og å være dust. Min siste valp knurra, glefsa og var helt rabiat om jeg løfta henne opp og holdt henne. Det var helt pyton. Hun skulle nemlig springe rundt og ikke bli holdt fast.. Det problemet ble enkelt løst med at hun ofte ble løftet, og hun fikk ikke komme ned før hun roet seg. Kan ikke ha en hund som lærer at tulleoppførsel funker når det er noe hun ikke vil/liker. Samme valpen var veldig rask med glefsing og biting om det var andre ting som var kjedelig/ubehagelig (kloklipping, sele over hodet, håndtering generelt - selv veterinæren ble paff under valpekontroll og vaksine), men dette har jeg bare oversett og fortsatt med mitt. Hun har slutta helt ? Nå skal det sies at dette overhode ikke er en usikker valp, kun en frøken med sterke meninger. Hadde hun vært redd og usikker hadde jeg jobbet mer med trygghet og positivitet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 12 år som vegrer seg når selen skal på, og knurrer når den skal av. Noen ganger heftig. Slik har han vært siden valpestadiet. Han har ikke vondt noe sted, det er aldri noe problem når selen først er på, eller på tur/trening.

Vi har prøvd mye, også å ta det veldig rolig, belønne masse og ta selen på/av sakte mens vi belønner. Det har blitt litt bedre i perioder, men skalerer uforholdsvis fort når vi slutter å jobbe med det, så det er ganske lenge siden jeg sluttet å bry meg om det. Jeg er rolig rundt ham og tar på selen forsiktig så den ikke klemmer, eller så det blir ubehagelig med spenner osv.

Siden du har en valp ville jeg nok jobbet litt med belønning, kanskje legge noen godbiter litt foran som avstandsbelønning mens du tar på/av selen? Også gjerne ha selen liggende rundt på gulvet der han oppholder seg til daglig (om du ikke tror han kommer til å tygge den i stykker).

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for sikkerhets skyld,  har du sjekket at han ikke har vondt i ørene? 

 

Jeg tror og jeg bare ville vært rolig og oversett. Man kan godt være litt forsiktig liksom og godta at hunden synes det er ekkelt,  men likevell noe som må skje.også får man bare huske på at delen ikke er vond,  det er ikke farlig og det går nok bra.  

 

Hun her liker ikke sela,  aldri knurret eller noe slikt,  men hun går vekk og demper. Jeg prøvde å trene litt på det i starten, men det gjorde det rgentlig bare vanskeligere for henne så jeg bare slutta med det pg bare henta henne og putta på sela uten noe mer om og men pg sier at hun er flink og/eller belønner etterpå. Sela er ikke voldsomt kul å ha på nå heller,  men det er mye bedre enn det var. Her er det også bare påkledningen som er problemet,  etterpå er det greit.

Så lenge han ikke får noe respons på knurr og glefs så er det lite  sannsynlig at han gidder å holde på med det så lenge.

Edit: evt så finnes det vell seler man ikke trenger å ta over hodet,  tror jeg? Eller, om hunden er nok interessert av mat kan man jo forsøke å ha godbiten synlig eller helt oppi nesa på den så den kan forsøke å ta den,  mens man tar sela over hodet å se om det er nok avledning  til å omgå det.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, QUEST said:

Jeg forstår ikke problemet her? Dropp selen og bruk bånd i stedet, enkelt og greit :) 

Problemet er vel at valper generelt, og en del andre hunder, sjelden går så pent i bånd at bruk av halsbånd (som jeg regner med du mener) er uten risiko for for skade. Og at noen av oss skiller på tur og trening/konkurranser ved bruk av sele/halsbånd.

 

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Problemet er vel at valper generelt, og en del andre hunder, sjelden går så pent i bånd at bruk av halsbånd (som jeg regner med du mener) er uten risiko for for skade. Og at noen av oss skiller på tur og trening/konkurranser ved bruk av sele/halsbånd.

 

Nå gjelder vel dette en liten chihvalp? Mao går jeg ut fra at selen er til turbruk og ikke en treningsele? 

Har aldri brukt seler på noen av mine hunder til turbruk, uansett rase og så vidt meg bekjent har ingen av dem whiplash av den grunn..

Men selvfølgelig , alt er mulig..Dog kommer det vel mest an på den som holder i den andre enden av snøret..Hunden skal ikke rykkes tilbake , enten det dreier seg om bånd eller sele. 

Forøvrig syns jeg disse selene som har blitt så populære etterhvert bare blir større og større..de minner mest om tvangstrøyer i mange tilfeller syns jeg. 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, sjekk øra først. At ikke problemet er der. Er det bare meninger, så er det bare å overse og fortsette å ta av og på selen når det passer deg. Belønne masse når han ikke bryr seg. 

@QUEST er nok mange vonde hundenakker ute og går som er udiagnostiserte. Bruker halsbånd selv jeg, men bytter til sele på frøkna nå, for hun går mye løs med langline etter seg, og da blir rykket når den setter seg fast, eller jeg tråkker på den for å stoppe, ganske hardt for en spinkel nakke. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at selen er trang å få over hodet. Jeg synes det er umåtelig viktig at det ikke er noe "klemme" inn eller ut av sele når det dreier seg om valper. Det er jo påtagelig at han synes ille om å få den både på og av, hvilket tilsier at det er ubehag. Så sjekk at han ikke har vondt i ørene, og sørg for at det er god plass å få den over hodet - både på og av (dette antyder at du bør finne en annen sele). Jeg bruker godbit for å lokke hunden til å stikke hodet gjennom selen i starten, ingen hode gjennom selen, ingen godbit (pass på at du alltid får ønsket adferd før du belønner! Høres kanskje trivielt ut, men i praksis er kreka ganske smarte.. det med timing er de knallgode på!). Så i starten trer jeg aldri  selen over hodet til valpen, den gjør det selv. Og tilsvarende når selen skal av, ta av spennet og dra litt forsiktig i selen som om du skal dra den over hodet - da vil valpen uvilkårlig rygge ut av selen selv. 

Nå er tiden hvor du bør vende han til all slags håndtering og påkledning, og det er jo best for all fremtid at hunden synes det er OK. Strider er en slik som elsker å få på seg sele, det er blitt belønnet da han var valp, både med godbit og å gjøre noe sinnsykt artig etter man har fått på seg selen (feks gå ut, eller simpelthen leke/trene - ting Strider synes er meningen med livet bortimot). Det er kanskje blitt for mye av det gode med han, han er svært hjelpsom når han skal ha på sele og stikker hodet gjennom alle mulige åpninger før man får sukk for seg (hvilket er et mareritt med hans helnome sporsele.. han ender opp mer eller mindre svinebundet i knute pga iveren..). Jeg gjorde ikke tilsvarende med Shy, for det er jo så mange som sier at det er bare å ta på sele, det må hunden jo finnes seg i. Det er forsåvidt noe jeg er enig i og kelpier er ikke så hårsåre at man egentlig behøver å ta spesielle hensyn. Imidlertid så angrer jeg litt på det nå, for hun synes ikke det er moro å få på selen (men det er uproblematisk å få på henne sele, er bare at  hun blir ikke så lykkelig som Strider av det) - og det koster så lite tid å "dille" det inn, når man får igjen for det resten av hundens levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode svar! :wub:

Jeg har allerede sjekket ørene hans hos dyrlegen, da han er så glad i å bli klødd der at jeg var redd han faktisk klødde. Hun fant ikke noe galt, og han viser ingen tegn til ubehag når jeg tar han i ørene. Tvert imot liker han det like godt som all annen kos.

Å bytte til halsbånd er ikke aktuelt. Han trekker ikke, men får plutselig raptus som valper gjør. Han er en liten valp, selvsagt, men desto mer skjør. Han er jo like holdbar som han er sterk, på en måte. Jeg tar ikke sjansen på å gi han nakkeproblemer fordi jeg synes det er styr å ta av selen - han må jo lære det uansett. Jeg rykker selvsagt aldri i båndet, men tror ikke halsbånd er det sunneste for hundens nakke, spesielt ikke i utvikling. 

Vi har også en sele han tråkker inn i, men denne sitter ikke like bra. Puppia-selen er den som sitter finest, men den er trangest over hodet. Det er absolutt ikke slik at den drar av han hud og ører på veien, men den faller ikke av av seg selv. Tror dere har veldig rett i at vi må finne en annen sele - det er bare et problem i at han har så stort hode i forhold til kroppen, så de jeg har prøvd som ikke er trange over hodet, hemmer bevegelsene i skuldrene. Men vi får lete litt videre!

Tror jeg i første omgang skal klippe litt i selen foran, så den ikke strammer så mye over hodet, og følge råd om tilvenningen. Ikke dille og dulle når vi tar den av, og prøve å jobbe som @TonjeM med å få han til å like (iallefall ikke mislike) å ta den på. Han er godbitglad, men ikke SÅ godbitglad, så vi får se.

@Pixie, en sånn sele man kan stille på har jeg ikke hørt om en gang - har du en link? :) Han har akkurat vokst fra xxs til xs, så utvalget er litt magert, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Raksha skrev:

UEST er nok mange vonde hundenakker ute og går som er udiagnostiserte. Bruker halsbånd selv jeg, men bytter til sele på frøkna nå, for hun går mye løs med langline etter seg, og da blir rykket når den setter seg fast, eller jeg tråkker på den for å stoppe, ganske hardt for en spinkel nakke. 

Det tror jeg nok dessverre du har rett i men det er jo pga brukerfeil, dvs at føreren rykker i båndet , ikke fordi det er noe feil med båndet.. 

Jeg lar aldri hundene springe løse med bånd etter seg, det anser jeg for å være alltfor farlig, både på den ene og den andre måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det tror jeg nok dessverre du har rett i men det er jo pga brukerfeil, dvs at føreren rykker i båndet , ikke fordi det er noe feil med båndet.. 

Jeg lar aldri hundene springe løse med bånd etter seg, det anser jeg for å være alltfor farlig, både på den ene og den andre måten. 

Det trenger jo ikke være eier som rykker i båndet? Hunden kan jo rykke til som bare f på egenhånd. Min gjør i alle fall det hvis hun ser en katt, for eksempel, og det kan jo også skade nakken til hunden. Hundens hals er jo ikke sterkere enn din, og du kan jo selv tenke deg hvordan det ville være å få bare et lite rykk/drag i et halsbånd...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Quack skrev:

Det trenger jo ikke være eier som rykker i båndet? Hunden kan jo rykke til som bare f på egenhånd. Min gjør i alle fall det hvis hun ser en katt, for eksempel, og det kan jo også skade nakken til hunden. Hundens hals er jo ikke sterkere enn din, og du kan jo selv tenke deg hvordan det ville være å få bare et lite rykk/drag i et halsbånd...

Det kan den selvfølgelig gjøre og som jeg sa, alt er mulig.. Hvis man nå f.eks lar hunden være løs med line/bånd hengende etter seg, så er det faktisk ganske stort skadepotensiale der. For ikke å snakke om alle bikkjene som forsvinner med line etter seg..Faren for å sette seg fast et eller annet sted, er  absolutt tilstede. 

Ser på bilder at ganske mange lar hundene leke med andre hunder med selen PÅ. Det hadde jeg aldri tatt sjansen på, det er rell fare for at en annen hund kan hekte kjeve/fot/tenner fast i en slik sele og man kan  jo bare tenke seg hvilke skader det kan medføre.

Det later til at selebruk har blitt mye av en motegreie..Se bare på alle de jålete fargene og utformingene. Som tidligere nevnt her, så er jo i tillegg endel så brede, at de ligner mer på tvangstrøyer.. Skjønner godt at hunder protesterer både når dette skal av og på..

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette med evt .skader pga. halsbånd er overdrevet.  I et nummer av Hundesport ble dette tatt opp bl.a. med et intervju av en veterinær som av alle ting anbefaler kreftsyke folk å oppsøke healer...  Hans syn ble imidlertid tilbakevist av en førsteamenuensis ved Veterinærhøyskolen.  Bare se på alle sledehundene som stadig utsettes for kraftige rykk i hals - nakkeregionen ved at de står på kjetting, og ofte kaster seg frem og tilbake f. eks. ved foring osv.  Det samme skjer i spannsituasjon hvor de er festet til nakkelina.  Og dette er hunder som er helt avhengig av å være friske og uten skader for å kunne fungere som sledehunder.  Hvis hundene hadde vært så sensetive i nakkeregionene som en del folk synes å tro, hadde vel det vært avdekket på sledehundene.

Selv bruker jeg kun sele når hundene skal trekke, ellers går de i halsbånd.  Halsbånd gir også mye større kontroll for hundeeier enn det en sele gjør.  Og som Quest skriver så er disse nye selene også veldig brede, og dermed dekker mye av hundens kropp.  Noe som kan være problematisk på varme dager osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Det tror jeg nok dessverre du har rett i men det er jo pga brukerfeil, dvs at føreren rykker i båndet , ikke fordi det er noe feil med båndet.. 

Jeg lar aldri hundene springe løse med bånd etter seg, det anser jeg for å være alltfor farlig, både på den ene og den andre måten. 

Ja, eller hunder som rykker selv osv. Jeg tenker at på valp så er det absolutt ikke dumt med sele. Men ja, bruker halsbånd på mine voksne selv, voksne hunder med normal muskulatur vil nok tåle endel. 

Mi får løpe løs alene med langline, den yndige lille blå har litt manglende impulskontroll når det kommer til smådyr på gården.? hatt hund med nakke/hodesmerter, det var ikke pga halsbånd da, men fytti så vondt han hadde og så vanskelig det var å få diagnostisert det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ia, har du prøvd denne typen? https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/tursele/hundesele-camo-fra-tre-ponti

Ikke min favoritt, men den sitter bra på noen små hunder jeg har sett ihvertfall. Ellers er Julius K9-selene veldig åpen i halsen, jeg har ikke likt den fordi den ikke sitter så bra på alle hunder, men fikk en i gave og er faktisk veldig fornøyd med den til Odin. https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/tursele/julius-k9-idc-sele-neongul-mini

Av seler som er justerbare rundt halsen så er jeg veldig fornøyd med Rogz H-sele, synes de sitter godt på de fleste hunder: https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/tursele/hundesele-rogz-utility-rosa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, spot said:

Jeg tror at dette med evt .skader pga. halsbånd er overdrevet.  I et nummer av Hundesport ble dette tatt opp bl.a. med et intervju av en veterinær som av alle ting anbefaler kreftsyke folk å oppsøke healer...  Hans syn ble imidlertid tilbakevist av en førsteamenuensis ved Veterinærhøyskolen.  Bare se på alle sledehundene som stadig utsettes for kraftige rykk i hals - nakkeregionen ved at de står på kjetting, og ofte kaster seg frem og tilbake f. eks. ved foring osv.  Det samme skjer i spannsituasjon hvor de er festet til nakkelina.  Og dette er hunder som er helt avhengig av å være friske og uten skader for å kunne fungere som sledehunder.  Hvis hundene hadde vært så sensetive i nakkeregionene som en del folk synes å tro, hadde vel det vært avdekket på sledehundene.

Selv bruker jeg kun sele når hundene skal trekke, ellers går de i halsbånd.  Halsbånd gir også mye større kontroll for hundeeier enn det en sele gjør.  Og som Quest skriver så er disse nye selene også veldig brede, og dermed dekker mye av hundens kropp.  Noe som kan være problematisk på varme dager osv.

Driftige hunder har gjerne veldig vondt før de viser symptomer på det, særlig under arbeid, så jeg synes ikke dette er noe godt argument. Det blir litt som at en BC ikke har noen helseplager så lenge den gjeter, - finnes BCer som gjeter med liv og lyst med hofter som knapt henger sammen.
Hvor lenge det er vanlig å bruke hundene hardt er også en faktor. Som unge tåler hundene gjerne mye til tross for sine plager, først når de blir litt opp i årene blir plagene veldig hemmende.

36 minutes ago, Raksha said:

Ja, eller hunder som rykker selv osv. Jeg tenker at på valp så er det absolutt ikke dumt med sele. Men ja, bruker halsbånd på mine voksne selv, voksne hunder med normal muskulatur vil nok tåle endel. 

Mi får løpe løs alene med langline, den yndige lille blå har litt manglende impulskontroll når det kommer til smådyr på gården.? hatt hund med nakke/hodesmerter, det var ikke pga halsbånd da, men fytti så vondt han hadde og så vanskelig det var å få diagnostisert det. 

Dette. Rygg- og nakkesmerter gir som regel diffuse symptomer og er vanskelig å diagnostisere med mindre det er noe synlig galt.

Jeg var ikke noen stor tilhenger av selebruk selv før, men etter å ha hatt hund med trøblete rygg (årsak vites ikke) kommer jeg til å gjøre det jeg kan for å skåne ryggen til neste. Har også sett småhund plaget etter whiplash, uhell skjer selv om man tar forholdsregler.
Et halsbånd fordeler alt trykket på et lite, ømfintlig område mens en sele som sitter bra kan fordele det over et større og mer robust område. Ei god selve vil skåne kroppen mye mer enn et halsbånd ved harde rykk.

Forutsetningen for at sele skal være mer skånsomt er at den passer da. Mange som går med feiltilpassede seler som strammer rundt halsen til hunden når båndet strammes.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, spot said:

Jeg tror at dette med evt .skader pga. halsbånd er overdrevet.  I et nummer av Hundesport ble dette tatt opp bl.a. med et intervju av en veterinær som av alle ting anbefaler kreftsyke folk å oppsøke healer...  Hans syn ble imidlertid tilbakevist av en førsteamenuensis ved Veterinærhøyskolen.  Bare se på alle sledehundene som stadig utsettes for kraftige rykk i hals - nakkeregionen ved at de står på kjetting, og ofte kaster seg frem og tilbake f. eks. ved foring osv.  Det samme skjer i spannsituasjon hvor de er festet til nakkelina.  Og dette er hunder som er helt avhengig av å være friske og uten skader for å kunne fungere som sledehunder.  Hvis hundene hadde vært så sensetive i nakkeregionene som en del folk synes å tro, hadde vel det vært avdekket på sledehundene.

Selv bruker jeg kun sele når hundene skal trekke, ellers går de i halsbånd.  Halsbånd gir også mye større kontroll for hundeeier enn det en sele gjør.  Og som Quest skriver så er disse nye selene også veldig brede, og dermed dekker mye av hundens kropp.  Noe som kan være problematisk på varme dager osv.

Hvordan vet vi at det ikke er et problem? Hvor mange av de "hardest brukte" sledehundene (som kjøres hardt og langt fra 1 års alder) blir gamle som trekkhunder? Er det mange som røntger rygg og nakke på disse? jeg vet om flere gamle trekkhunder med veldig stram muskulatur rundt skuldre/nakke. (uten at jeg sier at alle er sånn!)

Endret av Meg
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han sånn hvis du venter litt før du tar den av? Her har frøkna en tendens til å bråke hvis hun er overtrøtt. Siden det er en tyoisk valpegreie prøver vi heller å være i fokant/unngå situasjonen før den oppstår. Feks gjøre ting der hun protesterer på tidspunkt som passer bedre der hun ikke har kokt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er sånn uansett når den taes av, ja.

Men nå har vi funnet ut av en løsning her, tror jeg. Vi har byttet tilbake til den første selen vår, som han tråkker inn i, og som kan stilles ut til å passe selv en voksen Marvin. Med den går det nemlig helt fint, så det er dette med å få noe over hodet. Puppia-selen tar vi nå en liten treningsøkt med hver dag. Han stikker hodet villig inn selv for en godbit, og jeg tar den raskt av og belønner når det går fint. 

Han er 0% redd for selen i seg selv, det har han aldri vært, så tror han bare må bli vandt til det! Går helt fint å bruke tråkkesele nå (og resten av livet for det saks skyld), men han må jo lære seg dette som alt annet :ahappy:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Assa, jeg klikker her. Det har forsåvidt løst seg med selen, men DEKKEN er et h*lvete uten like. Jeg har fremdeles ikke fått på han dekken en eneste gang. Med de fleste hunder gjør jo ikke det så mye, men han kommer jo til å fryse ihjel utover høsten. Har vært hos dyrlegen igjen, og det er null tegn til ørevondt. Har prøvd alt - har lokket og dikket (men han er jo ikke redd for dekkenet), prøvd å bare "gjøre det", noe som gjør det verre, og alt er umulig. Han blir en snegle  med huggtenner og fryktelig mye lyd når han skjønner at det skal over hodet hans.

 

Altså, han snerrer og glefser som en DRAGE. Skjønner ikke hvor det kommer fra, han klikker helt, liksom. Er chihuahua faktisk drittbikkjer, liksom? Neida. Men det er så rart, for ALT annet er liksom greit. 

 

Kan noen sende noe som bare fikser det her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør han seg på ene siden? Sånn type at han gjerne ikke er helt borti med foten? Ikke nødvendigvis i øret, men hals/skulder? Rister han seg og begynner å klør seg sånn når han kommer inn etter å ha vært ute? 

Jeg snakker ikke manisk kløing altså - men mer sånn konsekvent i noen settinger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo verre når man bare gjør ting som de ikke vil, de første gangene, poenget er jo at de må lære at de ikke får noen respons på det er gjør slik at de ikke gidder.? viss han ikke er redd, Ikke har vondt og trenger dekken så hadde jeg bare puttet på. Ha på hansker i verste fall.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...