Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring på valp


Ia
 Share

Recommended Posts

24 minutter siden, Raksha skrev:

Klør han seg på ene siden? Sånn type at han gjerne ikke er helt borti med foten? Ikke nødvendigvis i øret, men hals/skulder? Rister han seg og begynner å klør seg sånn når han kommer inn etter å ha vært ute? 

Jeg snakker ikke manisk kløing altså - men mer sånn konsekvent i noen settinger. 

 

Hm, vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener?

Har ikke lagt merke til at han klør seg noe særlig - han klør seg av og til når han har på selen, men ikke lenge eller ofte. Skal se bedre etter det!

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Det blir jo verre når man bare gjør ting som de ikke vil, de første gangene, poenget er jo at de må lære at de ikke får noen respons på det er gjør slik at de ikke gidder.? viss han ikke er redd, Ikke har vondt og trenger dekken så hadde jeg bare puttet på. Ha på hansker i verste fall.

Så du mener det vil fungere å bare gjøre det?

Har liksom ikke blitt noe bedre, og han snapper så jeg begynner å bli  redd for at det er noe galt med han, liksom. Fra første gang vi prøvde har det virket som om han har none KRAFTIGE traumer med det (som jo ikke er tilfellet), men det gir jo mening at det er bare er å gjøre det til han blir vandt til det. Bare redd det vil skape negative assosiasjoner å holde han fast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han er sånn uansett når den taes av, ja. Men nå har vi funnet ut av en løsning her, tror jeg. Vi har byttet tilbake til den første selen vår, som han tråkker inn i, og som kan stilles ut til å pa

Driftige hunder har gjerne veldig vondt før de viser symptomer på det, særlig under arbeid, så jeg synes ikke dette er noe godt argument. Det blir litt som at en BC ikke har noen helseplager så lenge

Hvordan vet vi at det ikke er et problem? Hvor mange av de "hardest brukte" sledehundene (som kjøres hardt og langt fra 1 års alder) blir gamle som trekkhunder? Er det mange som røntger rygg og nakke

Posted Images

24 minutes ago, Ia said:

 

Så du mener det vil fungere å bare gjøre det?

Har liksom ikke blitt noe bedre, og han snapper så jeg begynner å bli  redd for at det er noe galt med han, liksom. Fra første gang vi prøvde har det virket som om han har none KRAFTIGE traumer med det (som jo ikke er tilfellet), men det gir jo mening at det er bare er å gjøre det til han blir vandt til det. Bare redd det vil skape negative assosiasjoner å holde han fast..

Så du ikke at du ikke hadde fått på han dekken en eneste gang? Det blir jo ikke bedre før du får gjennomført.

Nå har ikke jeg sett hunden da, men om den ikke er redd, ikke har vondt og ikke vil bestikkes, ja da hadde jeg bare sagt kutt ut og puttet på dekkenet og blitt ferdig med det. Skjønner ikke helt hvilke traumer de skal få av det om de ikke er redd? Noen valper har jo bare litt kraftig språk som henger igjen etter å ha kranglet med søsken i 8 uker. Det går seg som regel når de skjønner at du er noe annet enn søskenflokken og at det ikke nytter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Så du ikke at du ikke hadde fått på han dekken en eneste gang? Det blir jo ikke bedre før du får gjennomført.

Nå har ikke jeg sett hunden da, men om den ikke er redd, ikke har vondt og ikke vil bestikkes, ja da hadde jeg bare sagt kutt ut og puttet på dekkenet og blitt ferdig med det. Skjønner ikke helt hvilke traumer de skal få av det om de ikke er redd? Noen valper har jo bare litt kraftig språk som henger igjen etter å ha kranglet med søsken i 8 uker. Det går seg som regel når de skjønner at du er noe annet enn søskenflokken og at det ikke nytter.

Ikke sant... Med et par måneders tålmodighet hadde jeg sikkert klart å bestikke han med pølse eller skinke, men jeg begynner å bli ganske lei av bulshitten. Litta illustrasjon på hvorfor jeg er rimelig sikker på at han ikke er redd:

marvindekken1.thumb.jpg.f0135764b1744d4707f75b6c613d58f4.jpgmarvindekken2.thumb.jpg.1cefecc9bb88630ebbf102322263e997.jpg

 

Kunne ikke brydd seg mindre. Han sovnet sånn etter at jeg tok det nederste bildet :lol:

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ia said:

Ikke sant... Med et par måneders tålmodighet hadde jeg sikkert klart å bestikke han med pølse eller skinke, men jeg begynner å bli ganske lei av bulshitten. Litta illustrasjon på hvorfor jeg er rimelig sikker på at han ikke er redd:

marvindekken1.thumb.jpg.f0135764b1744d4707f75b6c613d58f4.jpgmarvindekken2.thumb.jpg.1cefecc9bb88630ebbf102322263e997.jpg

 

Kunne ikke brydd seg mindre. Han sovnet sånn etter at jeg tok det nederste bildet :lol:

Hahaha, han er søt da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ia se om han klør seg på samme måte som når han har på sele, bare uten selen. Og gjerne nå som det begynner å bli tempforskjeller ute og inne. Ikke så lett å legge merke til om man ikke ser spesifikt etter det. Regner ikke med han gjør det, jeg vil bare utelukke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekken er det ganske vanlig at de ikke liker. Har du prøvd genser, evt lette/tettsittende dekken? Odin er nå helt grei med strikkegenser som sitter tett på kroppen, enn et dekken som hindrer bevegelsene litt. Det er litt mer tungvindt å ha på, men om hunden er mer komfortabel, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder liker bare ikke klær :P min kompis har en Boxer frøken som hater alt av klær og seler. Han gidder ikke bruke dekken på henne for hun nekter uansett gå en millimeter når hun har fått det på seg. Det har ikke nyttet med trening, bestikkelser eller lignende. Sele kan hun gå med, men når hun har løpetid så kan hun ikke være med andre hunder om hun har sele på fordi hun blir så sint. Tar man den av så er hun blid som en sol. Merkelig hund.  Alt er i skjønneste orden med henne utenom dette. Verdens enkleste hund i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Raksha skrev:

@Ia se om han klør seg på samme måte som når han har på sele, bare uten selen. Og gjerne nå som det begynner å bli tempforskjeller ute og inne. Ikke så lett å legge merke til om man ikke ser spesifikt etter det. Regner ikke med han gjør det, jeg vil bare utelukke det :)

Har fulgt med i hele dag, og ser ingen ting av sorten. Tenkte du det kunne være noe med huden? :)

3 timer siden, simira skrev:

Dekken er det ganske vanlig at de ikke liker. Har du prøvd genser, evt lette/tettsittende dekken? Odin er nå helt grei med strikkegenser som sitter tett på kroppen, enn et dekken som hindrer bevegelsene litt. Det er litt mer tungvindt å ha på, men om hunden er mer komfortabel, så...

Har prøvd alt :P Genser er nesten verst, da det er så kronglete å få på.

Akkurat nå, Smooth skrev:

Noen hunder liker bare ikke klær :P min kompis har en Boxer frøken som hater alt av klær og seler. Han gidder ikke bruke dekken på henne for hun nekter uansett gå en millimeter når hun har fått det på seg. Det har ikke nyttet med trening, bestikkelser eller lignende. Sele kan hun gå med, men når hun har løpetid så kan hun ikke være med andre hunder om hun har sele på fordi hun blir så sint. Tar man den av så er hun blid som en sol. Merkelig hund.  Alt er i skjønneste orden med henne utenom dette. Verdens enkleste hund i mine øyne. 

:lol::lol::lol:

De har jo sine idéer. Men noe må nok Marvin ha første vinteren, da han nok ikke kommer til å rekke å få noe særlig pels. Hvis det blir to måneder med tjue minus er han bare nødt til å ha på seg noe. Når han blir voksen og har ordentlig pels kan vi godt droppe det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja da er den beste løsningen å bare tyne han igjennom det og belønne godt når han har dekkenet på seg. Her hadde vi en periode så alvorlig ørebetennelse med smerter på ene hunden at tvang under behandling var eneste løsning for å få gitt henne øredråper. Hun fikk masse godbiter etterpå og har ikke tatt noen skade av det, men jo lenger tid man surrer jo værre er det for hunden. Det beste er å være rask og rett på sak. 

Endret av Smooth
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner han jo at bare han er sinna nok så slipper han. :D Er enig i at det mest sannsynlig er lurt å bare ta det på på en bestemt med vennlig måte, ignorere den negative adferden, og belønne masse når har har fått det på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere bare "kjørt på" om en hund snerrer og glefser hvis den hadde vært større enn en pakke smør? Jeg synes det blir helt feil å overkjøre en hund på den måten. Han sier veldig klart og tydelig i fra om at dette synes han ikke noe om. Da synes jeg ikke det er noen god løsning å overkjøre hunden og ta det på likevel. Det kan fort ende med at TS bli bitt. I tillegg kan han lære at det ikke nytter å si i fra når han er ukomfortabel, men at han må bite for å bli hørt, i andre situasjoner han synes er skumle. 

For selv om han ikke synes det er ekkelt med dekken når det ikke er på, så betyr ikke det at han synes det er greit å ha det på. Han sier tydelig i fra på hundespråk om at dette synes han ingenting om, og da mener jeg at man skal høre på det. 

Det går helt fint an å trene en hund til å ville ta på seg dekken frivillig. Jeg ville mye heller jobbet med det nå, og få en konfliktfri og positiv påkledning, enn bruk av tvang og ubehag for å få det på. Ja, det kan være hunden gir opp, men er det riktig at den skal måtte kjempe så hardt mot noe, for så å bli totalt overkjørt? Jeg synes ikke det. 

Vi har selv en hund som ikke liker å ta på seg dekken og sele, og med han så har vi trent på det. Han reagerer ikke sånn som TS sin, ved å glefse og knurre, men han løper og gjemmer seg. 

Jeg har shapet det inn. Først setter jeg meg ned og har dekkenet på bakken. Belønner alle blikk og bevegelser mot dekkenet. Når han er komfortable med dekkenet på bakken, tar jeg det opp og holder i hånden. Belønner all bevegelse mot og berøring av dekken. Deretter holder jeg rundt hodeåpningen og belønner alle bevegelser mot åpningen, der målet er at han skal stikke hodet inn selv. Jeg tenker den samme framgangsmåten kan fungere på TS sin hund. Du må bare være tålmodig og ikke presse hundens grenser. Ha fokus på at det alltid er hunden som velger å ta hodet inn i dekkenet. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Hadde dere bare "kjørt på" om en hund snerrer og glefser hvis den hadde vært større enn en pakke smør?

Hadde du syntes det var greit å la hunden slippe om det var kloklipp eller Medisiner?  
Nå har enda trådstarter tid så hun kan trene positivt først, men blir ikke dette bra til vinteren så lurer jeg på om du da tenker det er greit at hunden blir inne fordi det er for kaldt for den å gå ut uten dekken? 

Og ja jeg har brukt tvang på min Rottis (nå er ikke hun stor, men større enn en pakke smør) og hun takler det helt fint.  Nei jeg synes ikke det er sånn det burde være, men hennes helse, ved og vel kommer først. Hunder vet ikke alltid sitt beste og det betyr at man noen ganger må bite i det sure eple å være streng og teit. Det er IKKE noe man skal ha dårlig samvittighet for.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Sprettballen said:

Hadde dere bare "kjørt på" om en hund snerrer og glefser hvis den hadde vært større enn en pakke smør?

 

Ja, det hadde jeg..

De har meninger.. Det betyr ikke at de får hverken traumer eller andre varige men av at man bestemmer enkelte ting uten at de har noe de skulle ha sagt.. Det trenger jo faktisk ikke å handle om at det er så fryktelig problematisk en gang, bare noen som er litt høy på seg selv og ikke helt har tilpasset seg livet med mennesker kontra oppførsel og utrykksform man hadde i søskenflokken feks, enda. Hunder har jo også egenvilje.

Tvert imot vill jeg vell si at det kan være vell så skånsomt og bare rolig, men bestemt gjøre noe og bli ferdig med det enn å drive å stresse hunden lenge for å trene på det. 

Jeg har en slik som var redd for sela si, hun opplevde stress bare fordi jeg prøvde å trene på det. Alt som omhandlet den selen og interaksjon med eller i nærheten av den var stress, samme hvor rolig vi tok det.  Så det la jeg på hylla, puttet på sela og med en gang den var på så var det over. Og for hver gang ble det bedre og bedre. Jevnt over langt mindre stress enn alternativet. 

Jeg lurer på jeg, hva gjør man med barn som trasser eller ikke vil? Jo de må stort sett. Så da er man rolig og bestemt, gjennomfører og ferdig med det. De kan ikke bestemme alt. Noe må man bare, også ting som er ubehagelig(om det nå er det i dette fallet). 

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Malamuten skrev:

Ja, det hadde jeg..

De har meninger.. Det betyr ikke at de får hverken traumer eller andre varige men av at man bestemmer enkelte ting uten at de har noe de skulle ha sagt.. Det trenger jo faktisk ikke å handle om at det er så fryktelig problematisk en gang, bare noen som er litt høy på seg selv og ikke helt har tilpasset seg livet med mennesker kontra oppførsel og utrykksform man hadde i søskenflokken feks, enda. Hunder har jo også egenvilje.

Klart de kan ha meninger, men det er forskjell på å ikke ha så lyst, og å bruke det nest kraftigste avstandsøkende signaler hunder har for å fortelle at det er noe de ikke vil. Det synes jeg vi skal høre etter på. Hvis "det ikke er så fryktelig problematisk" så ser jeg ikke problemet med å løse det på en hyggeligere måte. Jeg sier ikke de får varige mèn eller traumer, selv om jeg helt tror at noen kan få det, men jeg synes likevel ikke det er grunn nok til å overkjøre hunden med vilje. 

10 minutter siden, Malamuten skrev:

Tvert imot vill jeg vell si at det kan være vell så skånsomt og bare rolig, men bestemt gjøre noe og bli ferdig med det enn å drive å stresse hunden lenge for å trene på det. 

Tja, hvor skånsomt er det egentlig? DSGen til sambo har blitt tvunget på dekken og seler i to år før jeg kom inn i bildet og begynte å trene på det. Det endte bare med at han ble flinkere og flinkere til å gjemme seg og sanset at noe ubehagelig skulle skje lenge før vi tok i sele eller dekken. I tillegg stikker han av hvis han enser at vi skal ha tak i han på noe vis som ikke trenger å ha noe med sele eller dekken å gjøre. Han har altså generalisert det til å gjelde andre ting. Han ble ikke noe bedre av at man bare tredde på han utstyret uten noe mer om og men. 

 

56 minutter siden, Smooth skrev:

Hadde du syntes det var greit å la hunden slippe om det var kloklipp eller Medisiner?  
Nå har enda trådstarter tid så hun kan trene positivt først, men blir ikke dette bra til vinteren så lurer jeg på om du da tenker det er greit at hunden blir inne fordi det er for kaldt for den å gå ut uten dekken? 

Jeg trener på at mine hunder skal måtte tåle ubehag fra f.eks. sprøyter, øredrypp, øyedrypp osv. fra de er små, slik at når dagen kommer og de trenger det, så er det ikke så ille. De lærer å takle mer og mer ubehag på deres premisser, gjennom at de får bestemme selv. Hvis de trekker seg unna mens vi trener, går jeg tilbake noen skritt der de er komfortable, og pusher grensene forsiktig. Det fungerer veldig fint. Så nei, de får ikke slippe, men jeg jobber forebyggende, slik at skulle jeg være nødt til å gjøre noe ubehagelig, så har de trent på det og gjør ikke motstand. 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg trener på at mine hunder skal måtte tåle ubehag fra f.eks. sprøyter, øredrypp, øyedrypp osv. fra de er små, slik at når dagen kommer og de trenger det, så er det ikke så ille. De lærer å takle mer og mer ubehag på deres premisser, gjennom at de får bestemme selv. Hvis de trekker seg unna mens vi trener, går jeg tilbake noen skritt der de er komfortable, og pusher grensene forsiktig. Det fungerer veldig fint. Så nei, de får ikke slippe, men jeg jobber forebyggende, slik at skulle jeg være nødt til å gjøre noe ubehagelig, så har de trent på det og gjør ikke motstand. 

Ja men hva når man faktisk må gjøre disse ubehagelige tingene fra de er små? 
En venn av meg har en husky som ble klort i øyet av en katt samme dagen hun kom hjem. Valpen var jo panisk når den måtte dryppe øyet tre ganger om dagen, men han gjorde det nå likevel og hun er helt fin i dag. Trådstarter har jo her også en valp. 

Mine hunder har heller aldri vært problemer å dryppe ører og øyne på, men når man har betennelse i indre øret og sprekk i trommehinna så gjør det så vondt at jeg skjønner godt hun ble helt rabiat. Likevel så måtte jeg dryppe.

Det samme tenker jeg om folk som har utagerende hunder som er aggressive. Jeg ser heller at de går med grime/munnkurv/strup og trimmer hundene sine enn at de må ligge inne fordi eier ikke har mulighet til å gå tur på en sånn måte at man alltid kan ta avstand fra andre.

Denne situasjonen trådstarter er i blir kanskje et litt dumt eksempel siden hun enda har greit med tid til å trene, men igjen. Blir det ikke bedre og hun står mellom alternativene "tvinge på dekken eller ikke gå tur" så synes jeg det første høres mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Smooth skrev:

Ja men hva når man faktisk må gjøre disse ubehagelige tingene fra de er små? 
En venn av meg har en husky som ble klort i øyet av en katt samme dagen hun kom hjem. Valpen var jo panisk når den måtte dryppe øyet tre ganger om dagen, men han gjorde det nå likevel og hun er helt fin i dag. Trådstarter har jo her også en valp. 

Må man så må man, helt klart. Men i de aller fleste tilfeller har man faktisk mulighet til å forebygge. Det er ikke sånn supervanlig at hunden må ha veterinærbehandling samme dag den kommer i nytt hjem.

Akkurat nå, Smooth skrev:

Det samme tenker jeg om folk som har utagerende hunder som er aggressive. Jeg ser heller at de går med grime/munnkurv/strup og trimmer hundene sine enn at de må ligge inne fordi eier ikke har mulighet til å gå tur på en sånn måte at man alltid kan ta avstand fra andre.

Vel, hvis hunden er så aggressiv og utagerende at den må ha grime, og man ikke har mulighet til å jobbe med problemet på hundens premisser, så bør man spørre seg hvor greit hunden egentlig har det. Dessuten finnes det nødløsninger, som avledning, eller endre vei som man kan bruke i de passeringene der man ikke greier å ha nok avstand til å trene. 

Akkurat nå, Smooth skrev:

Denne situasjonen trådstarter er i blir kanskje et litt dumt eksempel siden hun enda har greit med tid til å trene, men igjen. Blir det ikke bedre og hun står mellom alternativene "tvinge på dekken eller ikke gå tur" så synes jeg det første høres mye bedre ut.

Ja, jeg synes det er et litt dumt eksempel, all den tid TS har muligheten til å trene. Jeg vil alltid velge trening og forebygging framfor tvang i de tilfellene jeg har muligheten til det. Jeg synes ikke det at man akutt må behandle valp for øyeskade kan sammenligens helt for å være ærlig. Noen ganger må man bare tvinge, og da gjør man det, men kan man slippe, så velger jeg mye heller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Vel, hvis hunden er så aggressiv og utagerende at den må ha grime, og man ikke har mulighet til å jobbe med problemet på hundens premisser, så bør man spørre seg hvor greit hunden egentlig har det. Dessuten finnes det nødløsninger, som avledning, eller endre vei som man kan bruke i de passeringene der man ikke greier å ha nok avstand til å trene. 

Så når jeg uten lappen må gå sånn ca 500 m i tett befolket strøk med hunden min (som har vært så aggressiv og utagerende mot andre hunder)  for å komme en plass hvor jeg kan trene med avstand og belønning så er det sånn at jeg burde vurdere avliving fordi jeg ikke konstant kan trene med bruk av "snille" midler og ikke har bil? 

Nei man ka ikke alltid snu eller avlede. Vi prøvde det meste før vi havnet på grima for å si det sånn, men vi kom oss aldri ut av strøket når vi konstant måtte snu i møte med andre hunder. Det ble mye mer stressende enn å bare gå forbi. 

Hunden er i dag en mønster elev som ikke trenger bruke grime eller strup. Hun passerer andre hunder helt greit. Vi har ikke hatt en situasjon på over to år nå. Hun er frisk og sprek og har det VELDIG godt med seg selv :P 

 

Quote

Ja, jeg synes det er et litt dumt eksempel, all den tid TS har muligheten til å trene. Jeg vil alltid velge trening og forebygging framfor tvang i de tilfellene jeg har muligheten til det. Jeg synes ikke det at man akutt må behandle valp for øyeskade kan sammenligens helt for å være ærlig. Noen ganger må man bare tvinge, og da gjør man det, men kan man slippe, så velger jeg mye heller det.

Jo det kan det, om noen måneder når det er svinkaldt ute og hunden må ligge inne i stede for å gå tur om den fortsatt ikke vil ha på dekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Gratulerer med valp =)

Når det kommer til denne situasjonen som du er i nå så er det fra mitt ståsted bare en ting å gjøre.
Om du anser det for å være for kald ute og du ikke har muligheten til å «trene» på dekkenet, så er det med tvang dette skal på eller av. For når du er så liten som denne valpen er så fryser den for på seg det en og det andre problemet.  Enklere den dette blir det ikke.

 

Årsaken til dette er så enkelt som det er sakt over, når det går på helsa løs så «skal» bare ting gjennomføres enkelt og greit. Men er det en varm dag eller man har god tid, ser jeg ingen problem å «trene» dekkenet av og på (for den som vil det).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "diller" minimalt med hundene mine, visse ting gjør vi bare og sånn er det. Livet er i blant litt kjipt for oss alle liksom. Jeg har aldri hatt hunder som direkte liker dekkenet, - men hadde de reagert på den måten som DSGen i videoen og/eller med knurring som TS beskriver, hadde jeg likevel tatt det som et ganske tydelig signal på at å "trumpe" gjennom er en dårlig idé...

Jeg tenker det er litt forksjell på en hund som vegrer seg/har egne meninger, og en hund som opplever det ubehagelig at den uttrykker dette med veldig tydelige avstandsregulerende signaler. Sistnenvte er en gankse utrygg hund som har veldig negative forventninger til noe, og tvang vil jo da bare øke denne utryggheten og gjøre hunden mer usikker? TS sin hund er tydeligvis ikke en av disse som kollapser innover og blir passiv under press, den går inn for å forsvare seg. Slik jeg ser det vil å gjenta situasjonene bygge under og forsterke hundens behov for å forsvare seg.

En ting er behandling av sykdom/skader som man gjør i en periode eller noen få ganger i hundens liv; et dekken må gjerne av og på ganske mange ganger i løpet av en høst/vinter/vår. Det blir veldig mange dekkensituasjoner der hunden vil føle at den må gi gradvis tydeligere beskjed.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Smooth skrev:

Så når jeg uten lappen må gå sånn ca 500 m i tett befolket strøk med hunden min (som har vært så aggressiv og utagerende mot andre hunder)  for å komme en plass hvor jeg kan trene med avstand og belønning så er det sånn at jeg burde vurdere avliving fordi jeg ikke konstant kan trene med bruk av "snille" midler og ikke har bil? 

Nei man ka ikke alltid snu eller avlede. Vi prøvde det meste før vi havnet på grima for å si det sånn, men vi kom oss aldri ut av strøket når vi konstant måtte snu i møte med andre hunder. Det ble mye mer stressende enn å bare gå forbi. 

Hunden er i dag en mønster elev som ikke trenger bruke grime eller strup. Hun passerer andre hunder helt greit. Vi har ikke hatt en situasjon på over to år nå. Hun er frisk og sprek og har det VELDIG godt med seg selv :P 

Jeg tok ikke utgangspunkt i en spesifikk situasjon når jeg svarte. Jeg kjenner ikke til din situasjon eller hund, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men fint det fungerte for dere.

6 timer siden, Smooth skrev:

Jo det kan det, om noen måneder når det er svinkaldt ute og hunden må ligge inne i stede for å gå tur om den fortsatt ikke vil ha på dekken. 

Nei, det kan ikke det, for som du sier om noen måneder blir det kaldt, måneder. Det er ikke det samme som akutt skade. Akutt skade = må behandles med en gang, kaldt om noen måneder=du har noen måneder å trene på. Og med en valp som har få dårlige erfaringer, vil dette gå fort om om man gjør det på hundens premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

 

Nei, det kan ikke det, for som du sier om noen måneder blir det kaldt, måneder. Det er ikke det samme som akutt skade. Akutt skade = må behandles med en gang, kaldt om noen måneder=du har noen måneder å trene på. Og med en valp som har få dårlige erfaringer, vil dette gå fort om om man gjør det på hundens premisser.

Siterer bare dette, men henviser egentlig til alt du skriver.

Nå har vi trent på dette hver dag i en måned allerede, uten fremskritt. Ser på videoen din at vi trener ganske likt, men på han her fungerer det bare ikke.

Han begynner allerede å fryse litt på kvelden, så vi har ikke måneder å trene på. Er derfor jeg lager tråd :)

Du må ikke tro at jeg ønsker en "snarvei" fordi jeg ikke gidder å trene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ia skrev:

Siterer bare dette, men henviser egentlig til alt du skriver.

Nå har vi trent på dette hver dag i en måned allerede, uten fremskritt. Ser på videoen din at vi trener ganske likt, men på han her fungerer det bare ikke.

Han begynner allerede å fryse litt på kvelden, så vi har ikke måneder å trene på. Er derfor jeg lager tråd :)

Du må ikke tro at jeg ønsker en "snarvei" fordi jeg ikke gidder å trene. :P

Nei, tror ikke at du ikke gidder å trene :) Jeg kommer egentlig med motsvar til de som mener det er helt greit å bare overkjøre hundens språk, i stedet for å "dille".

Hvordan har du spesifikt gått fram i treningen, og hvor stopper det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Nei, tror ikke at du ikke gidder å trene :) Jeg kommer egentlig med motsvar til de som mener det er helt greit å bare overkjøre hundens språk, i stedet for å "dille".

Hvordan har du spesifikt gått fram i treningen, og hvor stopper det opp?

Som sagt er videoen du la ut veldig lik hvordan vi trener på alt mulig, egentlig. 

Det stopper når jeg må røre på selen (han kan jo ikke kle på seg selv), og da er det full varulv! Hodet inn i hullet går fint, liksom. Og det er der vi har stått de siste par ukene. Kan prøve å filme litt i morgen!

Jeg vil selvsagt unngå tvang, derfor tråd, men jeg er ganske stuck.

Nå har vi begynt å trene på å touche fingeren, i håp om at det kan hjelpe meg å lokke han inn. Men han forstår klikkeren og belønningen, så jeg vet ikke heeelt om det vil hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...