Gå til innhold
Hundesonen.no

Masete valp


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

For hver måned dukker det opp en ny utfordring, men det er vel slik det er å ha valp...

Ceres er nå 4 måneder gammel. Den siste måneden har hun utviklet seg til å bli utrolig masete - og med mye lyd, og vi sliter med å trene det bort (eller hvertfall ikke forverre ting). Hun kan både oppføre seg masete når vi er hjemme, på besøk eller på tur - og det kommer stort sett av at hun vil ha oppmerksomhet eller at hun vil ha mat. Da setter hun i gang med å bjeffe, klynke, ule, «skrike» eller bite meg i hender eller bukse. Som regel prøver vi å ignorere denne adferden - og hjemme går dette veldig bra. Da setter vi henne på kjøkkenet bak grind, og hun roer seg stort sett raskt. På denne måten har vi lært henne relativt bra å slappe av hjemme, og vi får for eksempel spise måltidene våre i fred nå. 

Når vi er ute er det verre. For eksempel i dag skulle vi ta t-banen og bussen i en halvtimes tid. Det ble utrolig kjedelig - og hun endte opp med å mase-bjeffe hele turen. Det er så utrolig høylytte bjeff, og jeg klarte rett og slett ikke å ignorere henne til hensyn for alle rundt. Da blir det halvhjertede forsøk på å avlede med godbiter og sitt/ligg-kommandoer - men føler jo da at hun får belønning for alt maset. I tillegg roet hun seg heller ikke, og ble like vilter med en gang jeg sluttet. 

På samme måte er det dersom jeg prater med folk jeg møter eller går tur med ute eller også av og til dersom jeg sjekker telefonen min. Det er så utrolig slitsomt, og det er krevende bare å ignorere henne.

Valpekurset i sommer var også en utfordring i de minuttene det var snakk og informasjon. Da gaulet hun i vei fordi det var så kjedelig. 

Noen som har tips til hva vi bør gjøre? Dette kan jo selvfølgelig være adferd som går over, men jeg har svært lite lyst på en hund som skal mase for alt - og få vilja si. I tillegg synes jeg også den bjeffinga er utrolig slitsom, og vil gjerne trene av henne det om det lar seg gjøre. Hvertfall sørge for at det ikke blir verre, og at hun bjeffer mot flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje begynne å trene bli-øvelser? Slik at hun har en jobb mens dere f.eks tar bussen? Tenker at dere gir henne noen oppgaver før hun rekker å kjede seg. Men gjerne rolige oppgaver, som bli-øvelser. Her må de konsentrere seg, men samtidig så skal de jo ligge i ro. Hun er jo veldig ung, da, så det er jo begrenset hvor lenge av gangen dere kan trene.. 

 

Det beste er nok å overse, men skjønner jo at det ikke går på buss osv. Men prøv å følg med på henne, og stopp henne fra bråk osv før hun rekker å begynne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Sunnivamb said:

For hver måned dukker det opp en ny utfordring, men det er vel slik det er å ha valp...

Ceres er nå 4 måneder gammel. Den siste måneden har hun utviklet seg til å bli utrolig masete - og med mye lyd, og vi sliter med å trene det bort (eller hvertfall ikke forverre ting). Hun kan både oppføre seg masete når vi er hjemme, på besøk eller på tur - og det kommer stort sett av at hun vil ha oppmerksomhet eller at hun vil ha mat. Da setter hun i gang med å bjeffe, klynke, ule, «skrike» eller bite meg i hender eller bukse. Som regel prøver vi å ignorere denne adferden - og hjemme går dette veldig bra. Da setter vi henne på kjøkkenet bak grind, og hun roer seg stort sett raskt. På denne måten har vi lært henne relativt bra å slappe av hjemme, og vi får for eksempel spise måltidene våre i fred nå. 

Når vi er ute er det verre. For eksempel i dag skulle vi ta t-banen og bussen i en halvtimes tid. Det ble utrolig kjedelig - og hun endte opp med å mase-bjeffe hele turen. Det er så utrolig høylytte bjeff, og jeg klarte rett og slett ikke å ignorere henne til hensyn for alle rundt. Da blir det halvhjertede forsøk på å avlede med godbiter og sitt/ligg-kommandoer - men føler jo da at hun får belønning for alt maset. I tillegg roet hun seg heller ikke, og ble like vilter med en gang jeg sluttet. 

På samme måte er det dersom jeg prater med folk jeg møter eller går tur med ute eller også av og til dersom jeg sjekker telefonen min. Det er så utrolig slitsomt, og det er krevende bare å ignorere henne.

Valpekurset i sommer var også en utfordring i de minuttene det var snakk og informasjon. Da gaulet hun i vei fordi det var så kjedelig. 

Noen som har tips til hva vi bør gjøre? Dette kan jo selvfølgelig være adferd som går over, men jeg har svært lite lyst på en hund som skal mase for alt - og få vilja si. I tillegg synes jeg også den bjeffinga er utrolig slitsom, og vil gjerne trene av henne det om det lar seg gjøre. Hvertfall sørge for at det ikke blir verre, og at hun bjeffer mot flere ting.

Før ro ute sitter ville jeg gjort slik du gjør nå, med avledning etc i de situasjonene du vet at det blir problematisk for deg/omgivelsene. Men du må jobbe med henne før hun begynner å mase da, ikke vente til hun maser også belønne det med å bli aktiv. :) Når du trener sånn så kan du jo samtidig jobbe med å drøye tiden mellom at det kommer godbit. Dette blir på ingen måte det samme som å trene ro, men det er nå et hjelpemiddel å bruke underveis når dere står i situasjoner dere ikke er helt klar for enda. Og med å drøye tiden så vil du jo få en hund som tilsynelatende er lydig og grei iallefall uten at du må fore på med godis konstant. 

Treningen tar du der det passer, legg inn en pause på hver tur fra og med i dag feks og bli der til hunden er rolig. I starten kan det muligens være fordelaktig å ta det på slutten av turen når hunden er sliten slik at oppstyret forhåpentligvis varer kortere før hun resignerer og legger seg ned. Aller mest effektivt synes jeg slikt er om man tar en god å lang pause hver gang/så ofte som mulig, slik at hunden med en gang får forventninger til at nå skal vi være rolige en stund, når den kjenner igjen situasjonen. bind hunden utenfor rekkevidde om det blir mye biting i klær osv og det blir mer et basketak enn noe fornuftig. (ikke gå fra den altså, men bare så den ikke får tak i deg. Evt stå på båndet så hunden ikke greier å hoppe osv iallefall, da er det vanskeligere for hunden å få noe respons fra deg. Når det først løsner så bruker det å balle på seg fort i positiv forstand. At valpen din er 4 mnd og muligens på vei inn i sin første pubertet er kanskje ikke noen fordel, men du vil nok merke resultatet meget godt på vei ut av den perioden igjen, om du får trent noe.

Alternativ 3, lær inn eller bruk allerede eksisterende legg deg, eller sitt, alt ettersom hva du foretrekker. vær rolig og kjedelig, men tydelig. Når hunden begynner å tøyse si feks, "nei, legg deg" Ikke noe sint eller noe. Få hunden til å legge seg på et vis, men uten å bli hard eller kave deg opp selv. Ta den tiden du trenger, vær tålmodig. Gjenta så ofte som nødvnedig. Blir helt sikkert masse i starten, men er du konsekvent så vil nok hunden relativt kjapt ta tegninga å kun få forventning til at dette er kjedelig og det finnes ingen andre alternativer så like greit å legge seg ned å vente. Ville vært litt forsiktig med å bruke ros i noen særlig grad da det gjerne bare får dem til å sprette opp igjen. Men det får du evt se an hunden på.

Allier deg med naboer/venner eller hvem du nå har tilgjengelig som kan orke å stille opp, møtes ut i gaten eller rundt om, stopp for å snakke sammen, men at da begge er klar over at det er en treningssetting og at hunden kommer til å være fokus/forstyrrelse. Så slipper du å tenke på at du både skal fokusere på det som blir sagt/være høflig og samtidig prøve å lære hunden noe/være usikker på hva de andre synes om forstyrrelsen og bikkja osv. 

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler godbiter, godbiter, godbiter. Noe valpen virkelig digger til slik innlæring, og helst med litt forskjellige smaker så valpen ikke går fort lei smaken. Vær i forkant og belønn når hun er rolig eller tar kontakt med deg i slike situasjoner, og tren på at hun skal legge seg på pledd dere har med når dere f.eks reiser kollektiv (lettere å begynne med dette andre plasser først). Hver gang hun legger/setter seg frivillig på pleddet, vanker det masse godbiter og ros. Må bruke MYE godbiter i starten, etterhvert kan man drøye mellom hver godbit. 

Alternativt bruke noe tyggegreier eller fylt Kong når dere vet dere skal reise en stund. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! Tror nok jeg ble litt utålmodig i det at hun først har vært rolig i slike situasjoner, men nå har sluttet å være det. Skal gå litt tilbake, og være mer i forkant.

Kom forresten på en annen anledning der hun er utrolig masete, og dette er på morgenen. Hun har alltid våknet tidlig, og nå når vi har begynt på jobb er planen å stå opp mellom 6 og 6.30 og gå tur med henne. Men den siste uka har hun begynt å våkne klokka 5!!! ? Vi prøver jo ulike taktikker for å roe henne igjen, og stort sett funker det etter ca ti minutter med kos og rotrening (vi går ikke ut når hun står opp så tidlig). Men problemet er jo at vi våkner og sover dårligere på grunn av dette. Hvorfor har hun plutselig begynt å stå opp så tidlig? Og hvordan får vi henne til å sove til vi våkner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...