Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden Retriever/Welsh Corgi i leilighet?


Sol1
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Vi planlegger å få et nytt familiemedlem i løpet av neste år. Samboeren min og jeg bor i en leilighet på 50 m². Har forelsket meg i rasene Golden Retriever og Welsh Corgi Cardigan, to ganske så ulike raser. Jeg tror at en Golden Retriever ville vært en perfekt match for oss, men er i tvil med tanke på størrelsen på hunden - tenker da særlig på hunden sine vegne. Vil den trives i en leilighet? 

Jeg tror også at en Corgi ville blitt en god match for oss, men har lest og hørt at denne rasen kan bjeffe/"snakke" en del. Dette kan bli et problem for de som bor over oss.  

Må nevne at selvom vi bor i leilighet, så har vi mange fine steder (skog, fjell, parker) å gå tur her hvor vi bor. 

Kom gjerne med forslag til andre raser som kan passe oss. Skriver derfor opp hvilke krav jeg har til rasen:

- Ok treningskompis 

- Vennlig overfor andre raser

- Selskapshund

- Ikke vakthund (eller kan trenes til å ikke "være" det)

-Lite jaktinstinkt 

- Trives alene hjemme en hel arbeidsdag 

 

Takker på forhånd for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Ut i fra det dere har skrevet til nå, så virker det ikke som at det vil bli et problem å ha en Golden Retriever i leiligheten vår. Dette er en hund jeg tror kommer til å bli en perfekt tur- og treningskompis. Den kommer med andre ord til å få nok mosjon. Hunden kommer også til å få være med på hytteturer på både landet og på fjellet i ferier/helger. Med tiden vil vi også flytte til en større leilighet/rekkehus med hage, men det gleder meg at vi ikke trenger å vente med hund til den tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jaktgolden og jaktcocker i leilighet, null problem. De får så klart mye aktivitet ute, og vi er aktive med de. Men har aldri følt på at vi har for lite plass. 

Høres ut som en golden retriever kan passe dere veldig bra. Trivelig og greie hunder. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for at Golden Retriever er den perfekte rasen for oss, derfor lurer jeg på følgende: 

Er det noen som har lyst til å dele erfaringer, råd og tips når det kommer til hvordan vi bør gå fram for å finne den perfekte valpen for oss? Vi har begge vokst opp med hund, men vi er helt ny i gamet når det kommer til kjøp av valp. Noen som kan anbefale oppdrettere på vestlandet? :-) Burde man ta kontakt for å forhøre seg om planlagte valpekull eller kan det være like greit å følge med på sider som finn.no?

Jeg er ferdig utdannet våren 2019, planlegger derfor valp før den tid. Jeg har et håp om at vi kan få en hund i hus før jeg starter i jobb etter sommeren 2019. Da får vi masse tid sammen med valpen både i studietiden, men også store deler av sommeren :)

 

Endret av Sol1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk retrieverklubb har en nettside som er ganske godt oppdatert og grei å finne frem på - ville tatt en kikk der! :) Der kan du finne en avdeling nær deg om de har det, og det finnes også oppdretteroversikt og valpeformidling på siden som følger kravene som klubben selv har til diverse. Har ikke satt meg inn i de, men oppdretteroversikten til retrieverklubben er et bra sted å starte og et ganske trygt sted å starte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med oppdrettere som står på oppdretterlisten til norsk retrieverklubb, og reis og hils på hundene! Og ikke begrens dere til oppdrettere i nærområdet. :) Aldri helt skjønt hvorfor folk gjør det. Jeg har hentet hund i Folldal, Sverige og Haugesund, og bor selv i Bærum. En god hund er verdt å reise litt for. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordel med liten leilighet når man har Golden. Mindre å støvsuge når de røyter :D For det gjør de virkelig i perioder...

Neida, men Golden i leilighet går helt fint. Har selv en, type jakt, og har aldri tenkt tanken om at mine 40 kvadratmeter er for lite. Tror det gjelder de fleste hunder. I alle fall om det er bare en av dem. Tror fint jeg kunne hatt to også...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for alle svar! 

Etter å ha tittet på en del valpelister og andre annonser på blant annet finn og nkk (kjopehund.no) ser jeg at de fleste får hvite valper. Stemmer det at det er vanskeligere å få tak i en gylden Golden Retriever? Pelsfargen på hunden vil ikke avgjøre hvilken oppdretter jeg kjøper valp hos, men må innrømme at jeg vil velge en med gylden pelsfarge om det lar seg gjøre :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sol1 skrev:

Hei igjen og takk for alle svar! 

Etter å ha tittet på en del valpelister og andre annonser på blant annet finn og nkk (kjopehund.no) ser jeg at de fleste får hvite valper. Stemmer det at det er vanskeligere å få tak i en gylden Golden Retriever? Pelsfargen på hunden vil ikke avgjøre hvilken oppdretter jeg kjøper valp hos, men må innrømme at jeg vil velge en med gylden pelsfarge om det lar seg gjøre :-) 

Hysj, du må ikke kalle dem hvite!!! Det er «krem», må vite ... :D

Ja, som du opplever så er det vanskelig å finne en gyllen gyllen retriever for tiden. Forstå det den som kan. Det er også vanskelig å finne en som kan retirevere, så da kan man jo lure på hva man sitter igjen med ... hvit hund?

Neida, litt småflåsete der, men klarer bare ikke dy meg - er så rivende uenig i hvor avlen er på vei. Fine familiehunder kan du virkelig finne. Du finner noen med noe farge innimellom, men om det skulle klaffe slik så ville jeg bare sett på det som en bonus. Om du ikke er interessert i jakt- eller dual purpose-linjer da, men slik leser jeg deg vel egentlig ikke.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...