Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmealene trening


Eliza
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger noen råd mtp hjemmealenetrening med valpen min. Beklager for langt innlegg men jeg håper noen leser hele og kan gi meg råd. 

Hun er 7 mnd og jeg har også mor på 5 år. 

Rase: pomeranian 

jeg har hatt denne valpen fra fødsel og vi har tidligere bodd i hus hvor hun og moren har fått boltre seg i kjelleren mens jeg har vært på jobb( uten stengt dør men en pappplate stengt for trappen opp til resten av huset)  Det har vært varierte dager med tanke på hvor lenge de har måttet være alene og de har i teorien vært alene 7-8 timer ved flere anledninger. Dette har fungert bra og mor er vant til å være alene 8 timer da det bare var henne. 

Jeg har en valp som er «sytete» hun piper og klager om hun ikke får nok oppmerksomhet og hun er generelt veldig veldig glad i mennesker og vil helst være akkurat der jeg er hele tiden, eller bare der det er et menneske. Mor er litt annerledes, veldig glad i kos hun også men hun har aldri «klaget» om hun ikke får det som hun vil. Så det er med andre ord to helt forskjellige valpeperioder og måter å trene på med de to hundene. 

Vi har nylig flyttet inn i leilighet og er helt alene i motsetning til tidligere hvor jeg har hatt min mor og far inn og ut av huset. 

Jeg flyttet med meg hundene på lørdag og måtte på jobb på mandag.( jeg har ikke ferie tilgjengelig men har mulighet for hjemmekontor av og til)  Flytting med eldste hunden har aldri vært et problem og hun har følt seg komfortabel ganske fort, jeg tenkte/tenker derfor det ikke skulle være et issue, spesielt siden de nå er to stk. Med tanke på at de fint har klart å være alene i huset håpet jeg det skulle gå fint i leiligheten. Jeg satte opp kamera og har fulgt med på dette hele veien mens jeg har vært på jobb. ( det tar meg 20 minutter å komme meg hjem fra jobb) 

Så til problemet slik jeg ser det. Bygget leiligheten er i er ganske lytt, og man hører det slenger i dører støtt og stadig. Pomeranian er jo en rase som varsler så bjeffing vil jo alltid bli et «problem» hvor stort problem det blir kan jo kontrolleres på et vis. 

Mandag hadde jeg ikke radio tilgjengelig så jeg dro fra de uten at jeg hadde noe lyd til å døyve byggets «bråk» med. Det ble noe bjeffing men ikke helt krise, jeg fikk «kjeftet» på de via appen Og det virker som det fungerte ganske greit. 

Jeg ga de begge noe de kunne kose seg med en stund og dro på jobb. ( lukket dør Til kjøkkenet der de skal være) Min største bekymring her er valpen. Hun er helt oppslukt i det hun får når jeg drar og når hun er ferdig med det så begynner hun å pipe etter meg.. mandag pep hun vel relativt sammenhengende i 20 minutter og så roet hun seg og sov for det meste til jeg kom tilbake fire timer etterpå. ( jeg dro hjem tidlig for å gi de en så myk start jeg kunne når det ble som det ble) jeg kom da hjem til to hunder som fortsatt var rolige ( med unntak av noe bjeffing underveis) 

tirsdag fikk jeg tak i radio og dette kansellerte all bjeffing underveis. Valpen pep etter meg ca like lenge som dagen før før hun roet seg. Jeg dro så hjem etter 5-6 timer og de var da noe mer urolige da jeg dro fra jobb men hadde sovnet igjen før jeg kom inn døra. 

I dag derimot trodde jeg det skulle gå bedre.. valpen pep i 5 minutter så roet hun seg med innslag av piping med jevne mellomrom i sånn ca 1 time. Type legge seg ned slappe av litt i 5-10 minutter pipe i 2 minutter også slappe av litt igjen. De roet seg veldig godt etter den timen med litt ujevnheter ( mor er rolig hele tiden kun valpen som piper) og det var i dag litt fler innslag av bjeffing når det begynte å bikke 5 timer. Hadde full dag på jobb i dag ettersom det gikk bedre i går følte jeg. Men ganske sannsynlig at jeg burde dratt hjem minst 1 time før. De var bjeffete siste timen og ferdig med å sove og slappe av begge to. ( kan ha sammenheng med at flere kommer hjem fra jobb i firetiden og det da blir mer lyder i bygget) 

Til info: de får morgentur på 40 minutter og kos før jeg drar og valpen koser seg når hun har noe å tygge på men jeg kan jo ikke gi henne noe som holder henne opptatt i 8 timer..

Så beklager for langt innlegg. Men hva er tankene her.. hvordan gå fram for å minske pipingen etter meg i starten, vil det trolig gå over når hun skjønner at de skal være alene? Jeg oppfatter pipingen som «hvor er du jeg vil være med deg» , ikke nervøs. Valpen holder seg hele veien ikke noe avføring eller tissing. Og hvor sakte bør jeg gå fram mtp hvor lenge jeg kan være borte? 

Det er forøvrig helt umulig å bare gå for å hente posten med de løse i leiligheten, da bjeffer begge to til jeg kommer tilbake. De er for ordensskyld stengt inne på kjøkkenet som er lengst unna oppgangen. 

Litt lenger fram i tid så ønsker jeg jo å få til at de roer seg med en gang og at noe å tygge på ikke skal være nødvendig. Jeg må kunne dra på matbutikken eller trening ila en vanlig dag uten at det blir rabalder og bjeffing så fort jeg går ut dørene uten å være avhengig av å distrahere de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Eliza said:

 

Til info: de får morgentur på 40 minutter og kos før jeg drar og valpen koser seg når hun har noe å tygge på men jeg kan jo ikke gi henne noe som holder henne opptatt i 8 timer..

Så beklager for langt innlegg. Men hva er tankene her.. hvordan gå fram for å minske pipingen etter meg i starten, vil det trolig gå over når hun skjønner at de skal være alene? Jeg oppfatter pipingen som «hvor er du jeg vil være med deg» , ikke nervøs. Valpen holder seg hele veien ikke noe avføring eller tissing. Og hvor sakte bør jeg gå fram mtp hvor lenge jeg kan være borte? 

 

Litt lenger fram i tid så ønsker jeg jo å få til at de roer seg med en gang og at noe å tygge på ikke skal være nødvendig. Jeg må kunne dra på matbutikken eller trening ila en vanlig dag uten at det blir rabalder og bjeffing så fort jeg går ut dørene uten å være avhengig av å distrahere de. 

Det første jeg tester om det ikke er nervøsitet/redsel er iallefall en skikkelig tur./trening eller noe som gir slitne hunder før de skal være alene. Dette er selvsagt ikke noe jeg orker å gjøre resten av hundens liv, men fader det bare ut etterhvert som vi begynner å få en god vane på ting. Så det er mitt forslag. Gå enda lengre , eller gjør noe som gjør de 40 min du bruker på dem nå enda litt mer drenerende ifht energi for å gjøre denne omveltningen som nå har skjedd litt enklere(kanskje) i praksis. Om hunden ikke er redd, og er skikkelig sliten så burde den både slutte å pipe tidligere og holde roen gjennom dagen. Den er jo heller ikke såå ung lengre, er vant til å være "alene"(uten deg), tross alt, og de er to hunder der. 

I utgangspunktet tenker jeg at pipingen vil gi seg av seg selv så lenge hunden ikke får respons på det og ikke er redd. Men du sier hun piper mye ellers og så du kan jo evt prøve å jobbe med det sånn generelt. 

Da må du slutte å gi dem noe å tygge på tenker jeg(iallefall ikke hver gang) og kanskje sette noen krav. Hva om du ber dem være stille? Funker det? Og/eller trene på å gå ut. Så får du tåle at de bjeffer og vente de ut feks. Eller "kjefte" gjennom appen. Eller prøve å lære inn at de skal ligge på en fast plass feks når du går ut uten å reise seg. Kanskje du må jobbe med din adferd ifht å forlate dem? Er jo nesten litt snedig at to hunder som kan være alene går så bananas bare fordi du går ut døra når du ikke skal på jobb, da har de gått glipp av noe tenker jeg, eller så utstråler du et eller annet som trigger dem veldig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har også tenkt og håpet på at pipingen skal slutte når hun skjønner greia. Nå har de vært alene i 40 minutter, fikk noe som holdt de opptatt i 3 minutter da jeg dro og lukket døren. Ikke hørt et pip så langt og nå ligger begge og sover. Så forhåpentligvis så holder det seg sånn i noen timer. Det er hvertfall en endring og det tolker jeg som noe bra :) 

jeg jobber aktivt med å ikke respondere på pipingen hennes til daglig. I et hus hvor det bor flere så har det vært vanskelig, samme hvor mange ganger jeg sier de må ignorere det. Mamma kunne liksom ikke hjelpe det og bare måtte se på henne eller si noe. Blir lettere å få det vekk nå som det bare er meg. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få inn mer enn 40 minutter på morgenen eller hvordan jeg skal slite henne ut mentalt. Tror nok det er lettere å få til mentalt enn fysisk. Dette er en helt sinnsykt sprek og spretten valp, har aldri sett maken. Moren er i litt værre form så for henne så er de 40 minuttene litt mer «tortur» i dag rakk jeg bare 20 minutter før jobb 

Det de har vært vant til før vi flyttet var egentlig ut i stor hage og løpe litt, tisse litt også slokner begge to egentlig ganske greit. Jeg har en liten jobb å gjøre med å få minste husren, hun har fortsatt et snev av den «jeg skal ikke bæsje før jeg kommer hjem» biten så jeg forsøker å gå til hun får gjort fra seg ( noe som mesteparten sv tiden fungerer dårlig, men jo fler gangen hun bæsjer på tur og får ros jo lettere blir det jo) . Dette tror jeg forøvrig kommer til å gå seg til fint, denne rasen er kjent for å bruke opp til 1 år på å bli husrene. 

 

Så, noen tips til mental trening jeg kan gjøre? Nå ser det jo ut til at det har gått fint i dag da, null piping så forhåpentligvis så har hun skjønt tegningen. Men kan være godt med noen tips til andre anledninger. 

 

Trene på å gå ut av døren tror jeg nok er en god ide, jeg tror de går bananas nå fordi de oppfatter det at jeg går ut av leiligheten mens de er løse i resten av leiligheten som at det kommer folk. Og det er jo det gøyeste av alt i hele verden ! Har ikke helt skjønt ringeklokken min enda så jeg går ned for å lukke opp. Så bra tips. Skal øve på det! 

Å si at de skal være stille fungerer til en viss grad, sånn 70% effektivt. Får alltid noen boff og en form av «jeg skal ha siste ordet, hører du ikke? Det er noe som skjer!!! Mammaaa!!» så må hysje de noen ganger før de holder kreft rett og slett.. work in progress det der, fortsatt ikke knukket koden med eldste enda

 

ellers så tror jeg at jeg gradvis må øke antall timer borte og ikke gå for fort fram.. type 15 min lenger for hver gang isj, 5-6 timer har fungert så starter der tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spm til jeg nå. 

Valpen laget opp noen ganger i går ila hele dagen, hun har nok spist noe hun har reagert på på en av turene vi har hatt. Ikke observert noe opplakast i dag. Men lastet opp senest før hun skulle legge seg i går. 

 

Kan dette gjøre henne mer urolig i dag? For i dag har hun ikke sovet noe særlig i det heletatt, og piper med jevne mellomrom egentlig. Så egentlig verre i dag enn de andre dagene. 

Begynner å lure på om jeg må gjøre noe med det nå fordi det blir verre, eller om det fortsatt kan gå seg til bare hun blir vant med det. Og at hun er mer urolig i dag pga magen rett og slett? 

Jeg vil jo at dette skal fungere, jeg vil jo ha en trygg valp, men jeg skjønner virkelig ikke helt hva som har gjort henne sånn som dette nå. Kan det være at det er det nye stedet hun ikke er trygg på enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...