Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening utenfor kurs


trill
 Share

Recommended Posts

Vi har av flere grunner et halvår uten kursdeltakelse foran oss, og som førstegangs hundeeier må jeg innrømme at jeg føler meg litt på bar bakke. Lurer derfor på om noen med mer erfaring har noen tips å dele? Setter dere opp detaljerte treningsplaner? Mål? Hvor ofte trener dere, og ca hvor lange økter? Hvordan gjør dere det med pauser i treningen? Fra kurs er vi vant til at hunden hviler i bilen for å dele opp økten og få pause. Hunden er rundt et år gammel og trenger definitivt pauser for å holde interessen og fokuset oppe, tenker mer på hvordan folk gjør det i praksis. Fri i leiligheten? Legge seg og slappe av? Mange korte økter så det ikke trengs pause? Annet? Vi har ikke brukt bur inne, men på kurs har han sittet i bilburet. 

Jobber med å finne hundeklubb/treningsgruppe vi kan trene med/ved siden av, men ønsker også å ha mer struktur på det vi gjør hjemme/i nærområdet. Jeg syns det er kjempemorsomt å trene med hunden, men ser at vi nok vil trene både oftere og bedre om vi får litt bedre styring på det vi gjør hjemme. Har lyst til å melde oss på nybegynnerkurs i rallylydighet etter jul, og vi har masse vi kan jobbe med frem til det!

Endret av trill
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener lite for tiden pga helse, men har jo trent mer i perioder. Selv er jeg ganske ustrukturert, så foretrekker å gå på klubbtreninger med litt opplegg og inspirasjon, men har også ofte kjørt til fine treningsområder for å trene på egenhånd, eller sammen med en treningsvenn eller to.

Jeg trener alltid i korte økter. Vi klikketrener, og jeg prøver å tenke ut en løs plan på forhånd, hva jeg skal ha fokus på (enkeltøvelser, kjeder, baklengskjeding, føring, nyinnlæring, finpussing osv.). Gjerne 2-3 ulike "ting" hver dag.

Når vi trener enten på klubben eller andre steder så tar jeg hunden ut av bilen, lufter, og så har hunden i bilen igjen mens jeg forbereder belønning, leker, rallyskilt osv. Så ut i korte økter. Lengde varierer i forhold til vanskelighetsgrad og utholdenhet på hunden. Pause kan enten være i bilen, en liten snuserunde utenfor treningsområde, eller veldig korte pauser med lek for å bryte opp treningen.

Jeg er ikke så flink til å trene hjemme, men gjør det av og til. Da er som oftest både øktene og pausene kortere, men særlig pausene. Hunden er i kjent miljø uten forstyrrelser og vi jobber som oftest med finpussing eller nyinnlæring av øvelser som trenger lite plass. Pauser er da som oftest at hunden får sose fritt i huset mens jeg finner mer godbiter, går på do, eller bare tenker gjennom neste økt.

Litt avhengig av hvor dere har gått kurs hittil har jo flere hundeskoler treningsgrupper. Jeg tror rallygruppa til OODK krever nybegynnerkurs, men det står ikke noe om det på nettsidene, så ta gjerne kontakt og sjekk det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener mye på egenhånd. Lager en oversikt over alt jeg behøver å trene til et program, om det er grunntrening, momenter, kjeder, forstyrrelser etc. Oppdaterer gjerne denne underveis. På denne måten ser jeg lett hva jeg må trene på og det er enklere å bedømme progresjon underveis.

Har alltid en plan for hva jeg skal trene hver eneste økt, men har ingen langsiktig plan over dager og uker. Trener det jeg har lyst til, det som passer eller det vi trenger å jobbe med. Blir bare rot og lite konstruktivt hvis jeg trener uten en klar plan for økten.

Hver økt er på alt fra noen få minutter til kanskje maks 10 minutter, trener da kun en ting per økt. Har ikke tro på å trene lange perioder i strekk uavhengig av hund eller setting, det bryter ned motivasjonen hos de aller fleste hunder (unntak når man trener lange kjeder til konkurranse). Gir meg alltid når hunden er på topp, mens den enda er ivrig, motivert og engasjert i det vi gjør.

Hvor mange økter vi tar avhenger helt av hund, dagsform og hva vi trener. Trener jeg konsentrert tar jeg 5-15 minutter pauser mellom øktene. I pausene kan jeg rusle litt rundt, sette meg ned med hunden, ordne noe til neste økt, gjøre hus- eller hagearbeid osv. Bruker ikke bur eller å tvangslegge dem i dekk i pauser med mindre jeg må. Hovedsaken er at hunden kobler ut og at det er tydelig for den at vi ikke er i en treningssituasjon. Når jeg stiller meg opp for neste økt ønsker jeg at hunden skjønner hva vi skal gjøre og selv tar kontakt for å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tyttebæra og @simira, takk for tips begge to! Det er jo ikke egentlig rocket science dette her, det er bare veldig uvant å skulle trene alene :icon_confused: 

Tenker at jeg setter opp en liten oversikt over ting vi vil jobbe med i tiden fremover, og planlegger én og én økt ut ifra det. Tror ikke vi skal ha arbeidsperioder på mer enn 5 minutter enn så lenge, han er fortsatt ung og har lett for å miste fokus om jeg glemmer tiden. Så ser vi hvordan pausene blir, prøver oss litt frem. Må bare huske å gi meg mens vi er på topp - det er er så fort gjort å holde på litt for lenge da det går bra, for da er det jo så moro :whistle:

Vi er forresten meldt på nybegynnerkurs hos OODK, så vi dukker nok opp på noen fellestreninger der etterhvert. Så det ble litt kurs likevel, greide ikke å la være når det dukket opp en ledig plass på helgekurs :rofl:

Endret av trill
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...