Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur med "delevegg"


Golret
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi venter vårt nye familiemedlem om 7 uker, en golden retriever hannhund. Gleder oss masse og prøver nå å bruke ventetiden til å forberede oss så godt som mulig. :) Blir nok en del innlegg fra meg etterhvert her nå:P

Vi kommer til å benytte oss av bur for at valpen skal ha et trygt sted å legge seg når den skal sove. Vi er derfor på utkikk etter et bur med delevegg slik at vi kan kjøpe et bur som blir stort nok når han blir voksen, men som kan deles av slik at det blir mindre og mer praktisk når han ennå er valp. Har trålet de fleste sider som selger hundeutstyr, men har ikke sett noen som selger et bur hvor delevegg følger med. Noen som har noen gode tips å komme med?  :) Legger ved bilde av hva jeg tenker. 

midwest-contour.jpg

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil dere gi valpen mindre plass, om dere først har et bur med stor størrelse? Vaplen på bildet har jo altfor liten plass! Selv et helt slikt bur kan bli for lite, etter min mening, om den skal være der lenge om gangen. 

Har dere tenkt på å evt lage en valpegrind av kompostgrinder? En stor nok til å ha litt ulike underlag og vannskål osv, men som kan brukes om valpen trenger litt hjelp til å roe seg?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @laikamor! :) Nå er det jo ikke meninga at buret skal brukes for å "oppbevare" valpen når den er våken, men som en plass den skal finne roen og sove på. Når den er våken og har energi er det selvsagt at den skal ut til oss og trenes/lekes med.  Slik jeg har forstått det så kan et bur som blir for stort virke mot sin hensikt, ved at valpen får plass til å hoppe rundt og være rabagast samt at den kan bruke deler av buret til toalett. Noe jeg har lest kan forhindres ved at buret er i god nok størrelse. For all del, jeg er helt ny som snart valpeeier, så jeg tar i mot alle tips ydmykt og håper dere ikke arresterer meg om jeg sier noe feil her. :) Men ved å kjøpe et stort nok bur med skillevegg så kan vi jo prøve begge deler og se hva som fungerer best uten å blakke oss ved å kjøpe to bur med en gang. 

Valpen skal også ha bur i bilen, og der har jeg forstått det slik at hvis buret er for stort så vil det bli mindre trygt, tenker derfor at det er greit å venne på valpen at den finner roa i et bur som er stort nok, men ikke for stort. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Golret skrev:

Takk for svar, @laikamor! :) Nå er det jo ikke meninga at buret skal brukes for å "oppbevare" valpen når den er våken, men som en plass den skal finne roen og sove på. Når den er våken og har energi er det selvsagt at den skal ut til oss og trenes/lekes med.  Slik jeg har forstått det så kan et bur som blir for stort virke mot sin hensikt, ved at valpen får plass til å hoppe rundt og være rabagast samt at den kan bruke deler av buret til toalett. Noe jeg har lest kan forhindres ved at buret er i god nok størrelse. For all del, jeg er helt ny som snart valpeeier, så jeg tar i mot alle tips ydmykt og håper dere ikke arresterer meg om jeg sier noe feil her. :) Men ved å kjøpe et stort nok bur med skillevegg så kan vi jo prøve begge deler og se hva som fungerer best uten å blakke oss ved å kjøpe to bur med en gang. 

Valpen skal også ha bur i bilen, og der har jeg forstått det slik at hvis buret er for stort så vil det bli mindre trygt, tenker derfor at det er greit å venne på valpen at den finner roa i et bur som er stort nok, men ikke for stort. :icon_confused:

Ville uansett hatt det størst mulig om dere først skal ha bur. Om den kun skla være der når den skal sove kan dere vel bare ha døra åpen? Og en fordel at den slipper å måtte ligge i eget tiss/avføring om den skulle gjøre fra seg i buret. 

I bilen bør man gjerne ha et mindre bur for sikkerheten, men den skal fremdeles ha greit med plass i alle retninger, slik at den kan bevege seg og legge seg greit.

 

Personlig vil jeg anbefale å droppe buret hjemme. Vil tro det er kjedelig for dere om hunden blir avhengig av buret for å roe seg. Må jo være mye bedre å lære seg å slappe av uavhengig av om buret er i nærheten eller ikke :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, laikamor said:

Ville uansett hatt det størst mulig om dere først skal ha bur. Om den kun skla være der når den skal sove kan dere vel bare ha døra åpen? Og en fordel at den slipper å måtte ligge i eget tiss/avføring om den skulle gjøre fra seg i buret. 

I bilen bør man gjerne ha et mindre bur for sikkerheten, men den skal fremdeles ha greit med plass i alle retninger, slik at den kan bevege seg og legge seg greit.

 

Personlig vil jeg anbefale å droppe buret hjemme. Vil tro det er kjedelig for dere om hunden blir avhengig av buret for å roe seg. Må jo være mye bedre å lære seg å slappe av uavhengig av om buret er i nærheten eller ikke :)

 

Respekterer meningene dine, men vi vil nok benytte bur i starten. Jeg har tro på at fornuftig bruk av bur vil være en trygghet både for valp og eiere. Jeg kommer aldri til å stenge valpen i buret uten grundig tilvenning og trening på det først. 

 

Håper noen andre kan svare meg på opprinnelig spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sjekke mattilsynet sine retningslinjer når det gjelder burbruk og størrelse før du begynner å stenge inn valpen inn i et alt for lite bur. 

 

Edit: her er det mattilsynet skriver:

 

Mattilsynet definerer at hunden med god klaring skal ha plass til å stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere kroppstemperaturen ved å legge seg på ulike underlag (f. eks teppe og bart gulv). Det skal også være plass til vannskål i buret.

I praksis betyr dette at kjøpebur blir for små for mange hunderaser. Mange bruker derfor gjerder, kompostbingevegger eller annet for å stenge av et område i huset hvor hunden kan oppholde seg dersom man ikke ønsker å la den gå fritt rundt mens den er alene hjemme eller om natta. Dersom hunden trives godt i bur må den gjerne ha et bur den kan ligge i, men da må døren være åpen eller fjernet.

Når du har hunden med deg i bil er det bra å bruke et bur som gir den begrenset bevegelsesmulighet. Se til at burdet er solid og sterkt nok til å beskytte hunden ved bråstopp eller kollisjon. Transportbur er trange for at dyret ikke skal skades under reisen. Siden burene er trange, skal hunden ikke oppholde seg her for lenge uten lufting. Slike bur er heller ikke egnet til oppholdssted over tid mens bilen er parkert, for eksempel mens eier er på jobb.

Det er ok å lukke hunden i mindre bur når den er hos veterinær, under sykdom som gjør at den ikke skal bevege seg mye, når man overnatter på hotell eller under konkurranser og utstillinger.

Og det er ikke slik at valpen kommer til å la vær med å tisse inne i buret selv om det er lite. Det betyr bare at valpen ikke kommer seg unna når det har hatt et uhell. Valpen tvinges til å oppholde seg i egen avføring.

En annen ting er temperaturregulering og underlag. Ved stort bur kan valpen ha både en myk seng og ett hardere underlag. 

Skal du først bruke bur så er min mening at buret skal være så stort som mulig. Er ikke det en selvfølge?

Og ang trygg plass, en trygg plass kan valpen få uten å måtte ligge i bur. 

Det er ikke nødvendigvis slik at hunder roer seg i bur fordi det er trygt, det er jo fordi de ikke har noe valg, ren resignasjon. 

Hva med å starte hundeholdet uten bur? Det er faktisk mulig, selv om man skulle tro at valpekjøp = burkjøp.

(Bruk av bur i bil er noe helt annet, og hunder klarer fint å venne seg til det uten å måtte øve på det innendørs...).

:)

 

Endret av Lola Pagola
  • Like 3
  • Thanks 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Lola Pagola said:

Du får sjekke mattilsynet sine retningslinjer når det gjelder burbruk og størrelse før du begynner å stenge inn valpen inn i et alt for lite bur. 

 

Edit: her er det mattilsynet skriver:

 

Mattilsynet definerer at hunden med god klaring skal ha plass til å stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere kroppstemperaturen ved å legge seg på ulike underlag (f. eks teppe og bart gulv). Det skal også være plass til vannskål i buret.

I praksis betyr dette at kjøpebur blir for små for mange hunderaser. Mange bruker derfor gjerder, kompostbingevegger eller annet for å stenge av et område i huset hvor hunden kan oppholde seg dersom man ikke ønsker å la den gå fritt rundt mens den er alene hjemme eller om natta. Dersom hunden trives godt i bur må den gjerne ha et bur den kan ligge i, men da må døren være åpen eller fjernet.

Når du har hunden med deg i bil er det bra å bruke et bur som gir den begrenset bevegelsesmulighet. Se til at burdet er solid og sterkt nok til å beskytte hunden ved bråstopp eller kollisjon. Transportbur er trange for at dyret ikke skal skades under reisen. Siden burene er trange, skal hunden ikke oppholde seg her for lenge uten lufting. Slike bur er heller ikke egnet til oppholdssted over tid mens bilen er parkert, for eksempel mens eier er på jobb.

Det er ok å lukke hunden i mindre bur når den er hos veterinær, under sykdom som gjør at den ikke skal bevege seg mye, når man overnatter på hotell eller under konkurranser og utstillinger.

Og det er ikke slik at valpen kommer til å la vær med å tisse inne i buret selv om det er lite. Det betyr bare at valpen ikke kommer seg unna når det har hatt et uhell. Valpen tvinges til å oppholde seg i egen avføring.

En annen ting er temperaturregulering og underlag. Ved stort bur kan valpen ha både en myk seng og ett hardere underlag. 

Skal du først bruke bur så er min mening at buret skal være så stort som mulig. Er ikke det en selvfølge?

Og ang trygg plass, en trygg plass kan valpen få uten å måtte ligge i bur. 

Det er ikke nødvendigvis slik at hunder roer seg i bur fordi det er trygt, det er jo fordi de ikke har noe valg, ren resignasjon. 

Hva med å starte hundeholdet uten bur? Det er faktisk mulig, selv om man skulle tro at valpekjøp = burkjøp.

(Bruk av bur i bil er noe helt annet, og hunder klarer fint å venne seg til det uten å måtte øve på det innendørs...).

:)

 

Takk for opplysende svar. Jeg var ikke klar over at mattilsynet hadde disse retningslinjene, så det tar jeg  selvsagt til etteretning. :) Når det er sagt så føler jeg hele denne tråden har sporet litt av og at dere har en forutinntatt holdning til hvordan vi kommer til å bruke buret. Mulig bildet er med på å forsterke dette. Bildet var bare for å illustrere hva jeg leter etter. Jeg vil selvsagt at valpen skal ha god nok plass til å legge seg behagelig, sette seg opp og snu seg. Det er heller ikke snakk om at valpen skal være i lang tid i buret, sett bort fra på natten frem til at den blir stor nok til at den ikke trenger kontinuerlig tilsyn. I starten tenker jeg å ligge sammen med valpen med burdøra åpen (altså, jeg på madrass ved siden av/foran, ikke inni buret:P) På den måten vil jeg kunne våkne og ta med valpen ut når den må på do. 

Jeg har lest mye om forskjellig trening og sett mange videoer av diverse trenere, hvor alle har anbefalt å benytte bur for å gi trygghet og ro/hvile. Jeg har også lest litt om f.eks ro-trening her på forumet, og jeg ser egentlig ikke hvorfor det er bedre å "holde" valpen fast til den roer seg, vs å legge den i et bur den forbinder med ro og hvile? (har ikke lest mye om ro-trening, så mulig jeg har misforstått dette)

Målet er å få en rolig og lydig hund som på sikt kan bevege seg helt fritt i huset og ikke trenger bur som voksen, men buret er et av hjelpemidlene vi ønsker å benytte i en avgrenset periode. :)

Grunnen til at jeg ønsker å dele av buret er fordi alle plasser jeg har lest har de anbefalt at buret er stort nok, men ikke for stort - for å oppmuntre hunden til å holde soveplassen sin ren. 

Her er et par linker hvor det snakkes mer om bur og hvordan benytte dette på en fornuftig måte. 

https://www.clickertraining.com/to-crate-or-not-to-crate 

https://www.youtube.com/watch?v=ntUXHmEFpsg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele natten er lang tid for en valp å være innestengt på en liten kvadratmeter. Mange trenere anbefaler bur, ikke minst i USA hvor hundehold er litt annerledes enn i Norge. Men mange har også etterhvert gått bort fra dette med at man må ha bur, utenom til pauser i treningen. Jeg er også helt for å kunne bruke bur i perioder og ved behov, men vil som de fleste her fraråde dere å bruke det til valpen fra starten av. Ikke minst anbefaler de fleste fornuftige trenere på å bruke god tid å gjøre hunden trygg på buret - det gjør du ikke om du putter valpen i bur fra dag én. Sakte og god tilvenning skjer i korte økter i løpet av dagen. Å lære hunden å slappe av i bur på trening er noe helt annet, og da er det heller aldri snakk om timesvis om gangen. Det eneste buret det bør være nødvendig for hunder å oppholde seg over noe særlig tid er i bilen. Ro-trening ved å holde fast hunden er heller ikke sammenlignbart, siden det heller ikke er snakk om mange minuttene om gangen, og ihvertfall ikke timer.

Det er viktig for hunden å ha mulighet til å variere liggestilling og underlag gjennom natten, med en valp tvinger du den i tillegg til å gjøre fra seg i egen seng, som både er ukomfortabelt for hunden og upraktisk for deg, og potensielt ødeleggende for renslighetstreningen.

Er det noe jeg skulle ønske jeg gjorde annerledes med min første hund så er det rotrening - og særlig uten bur.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for bur kan du kanskje vurdere valpebinge. Da får du en mer fleksibel løsning som kan vokse med valpen. Kompostgrinder fra Biltema/Plantasjen er ganske vanlig å bruke. Enten som frittstående binge, eller for å beskytte vegger/dører mot tygging. Ellers finnes det mer stødige valpebinger som i utgangspunktet er beregnet på valpekull, men det er ikke noe i veien for å bruke det til ny valp i hus. F eks Crufts valpebinge. 

Ellers, se an valpen. Eg har hatt valper som ikke ødelegger noen ting, og andre igjen som måtte avgrenses for å ikke skade seg selv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bur en stund til min valp. Hun var manisk på tygging på ledninger og sånn, og i et gammelt hus med alle ledningene liggende utenpå veggen, var det et problem. Jeg fikk et bur av noen jeg kjenner som har Berner Sennen, og vi brukte hele buret, delte det aldri opp. Vi brukte det bare en liten stund når valpen ikke var under oppsyn. Det gikk helt greit, men jeg ville nok brukt kompostgrinder i dag. En av grunnene til at det gikk så greit, var nok at den bittelille valpen hadde masse plass inni der! Hun fikk som oftest med seg en kong med leverpostei eller lignenede inn, og slappet godt av. Jeg tror det kommer mer an på hvordan valpen vennes til buret, enn hvor stort det er. Jeg har aldri hørt den påstanden før.

I tillegg, om valpen ikke klarer å roe seg ned i buret er det bra om man faktisk ser det, ikke at den holdes passiv og til slutt resignerer. Det er en burkultur som man lett finner om man er ny valpeeier, men som ikke nødvendigvis er det beste for hunden. Man hører ofte at hunden slapper av i buret fordi det blir som et hi, sånn som hunden vil ha det. Problemet er bare at hunder ikke har hi - de er ikke ulver. 

For å få en hund som slapper av i buret må man trene på det, ikke gi den for lite plass. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok de svarene du får fordi folk flest her inne er imot burbruk:) 

Det er utrolig mye ukritisk bruk av bur som oppbevaringsplass av hund, mange hunder ligger i bur både om natta og når eierne er på jobb. Det blir gjerne 14- 16 timer (eller mer) iløpet av er døgn. Det er i ekstreme tilfeller, men noe mer enn korte tidsrom (opp til et par timer) er ganske drøyt det og, synes jeg, spesielt når det finnes så mange andre alternativer. 

Det er jo klart av dine innlegg ar du ikke ønsker å bruke bur på denne måten, men jeg (og andre) ønsker å informere om at det går an å ha valp uten å ha bur inne, valpebinge osv som allerede er nevnt er alternativ som gir dere den tryggheten dere ønsker, samtidig som at valpen ikke er innestengt på samme måte og som gir valpen valgmuligheter når der gjelder underlag og å kunne fjerne seg fra egen avføring. Men jeg er glad for å lese at du ikke tenker å bruke bur når hunden er voksen.

Beklager at du ikke får svarene du ønsker deg, det får man gjerne ikke her inne i bur-tråder  ??

Lykke til med hundekjøp, uansett om det blir bur eller ei.

Ps. I Sverige er det faktisk ikke lov engang... https://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler

Hund i bur – vad gäller?

Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.

När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”. Då gäller följande:

  • Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
  • Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgall
Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, vet nesten ikke helt hvor jeg skal starte med å svare på alt jeg? Tar med meg alle konstruktive og nyanserte svar og skal se på hva som blir best for valpen og oss når den tid kommer. Når det er sagt så  synes jeg de av dere som er litt krakilske og har en forutinntatt mening om hvordan vi kommer til å bruke buret bør roe litt ned og tenke over at dette kun var et spørsmål fra en snart fersk hundeeier som prøver å funne frem i jungelen av informasjon. Måten flere her har lagt ord i munnen på meg og laget sin egen fantasi på hvordan jeg vil bruke buret gjør at jeg vil tenke meg om både en og to ganger før jeg vil spørre om andre ting her på forumet... Som sagt, setter pris på konstruktive og informative svar. Innser at det ikke var drt lureste å poste spørsmål om et så kontroversielt tema:P Kommer uansett til å se an valpen og finne den beste løsningen for den. Valper er vel som babyer, man kan ha mange planer og tanker men det er sjelden noe blir som man har tenkt når de først kommer! 

Uansett, legger tråden død nå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vant et slikt bur med delevegg på et stevne en gang, vi brukte det en kort periode i bilen før bilburet ankom. Aner ikke merke, men skilleveggen var kjeitete og kunne lett hoppe av om hunden la seg inntil, ikke å anbefale.

Kjøper man først bur for å bruke hjemme, så burde det minimum være det aller største på markedet i full størrelse (uten skillevegg) til en valp. Det vil likevel bli for lite for en goldenhanne når den vokser til. De skal både kunne stå oppreist, ligge utstrakt og skifte underlag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...