Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp


Hunder24
 Share

Recommended Posts

Familien min har en 5 år gammel hund i rasen jakt cockerspaniel. Den er sinnsykt mammadalt og følger etter moren min hvor enn hun går, om hun så skal jobbe, spise, gå på do eller sove. Spørsmålet mitt blir da, siden vi tenker på å skaffe en liten bichon frise valp. Vil den automatisk henge seg på mamma pga den andre hunden gjør det? Eller vil den følge meg, i å med at det vil bli meg som tar vare på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troligvis ikke. Jeg har hatt noen som er super-diltete, og andre som ikke har brydd seg stort om hvor jeg befinner meg i leiligheten, så det er nok veldig individuelt.

MEN hvis man sørger for å være personen i familien som gjør all moroa + fôrer, så er man langt på vei til å være favorittpersonen til enhver hund.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det spørs litt. Du sier at det er du som skal ta vare på den, og isåfall merker den nok det, og vil antageligvis dilte på dere begge (hvis den er en dilter). Vet ikke helt hvor gammel du er, men min erfaring er at hundene gjerne henger seg litt på de "voksne".

Men prøv å ikke ta det personlig om det skulle skje - de søker gjerne dit maten, moroa og oppdragelsen kommer fra, men det betyr ikke at den er noe mindre glad i deg. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går en del på individet også, jeg. Jeg har tre stk, som er helt ulike. Den eldste følger gjerne stefaren min, ennå han har minst med de å gjøre (tar de med på tur en gang i blant :P). Og hun er veldig avhengig av alle i familien. Den mellomste er min sorte skygge, ingen andre er betydningsfulle. Den yngste følger barna hvor enn de går.

Alle har hatt samme oppdragelse. Bodd med samme person (meg), og er såpass ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har diltere, men de dilter etter meg, for det er jeg som trener med dem, turer dem, gir dem mat osv. Akkurat nå bor vi alene da, men tidligere så har de liksom ikke hatt noe problem med å skille på folk i husholdet. Og med "mine og dine" hunder har flokken blitt litt delt på den måten og mine har diltet etter meg. 

Så jeg vil si det kommer an på hunden. Ikke sikkert den er en dilter i det hele tatt, det er jo en ting. En annen ting er jo at det kommer an på hvem som har ansvar for hunden, hvem hunden har forventninger til. Også kommer det litt an på hvor "åpen" hunden er. Noen dilter kanskje etter alle, både kjente og ukjente(og isåfall vil jo hunden dilte etter dere begge mest sannsynlig), mens andre er mer enmannshunder og forholder seg hovedsaklig  til dem de er mest knyttet til eller på annen måte har en forventning til eller assosiasjon med.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dilter stort sett etter alle andre enn meg så lenge jeg er i huset eller i nærheten (andre er mer spennende enn meg) Han er mye mer på å kose med andre enn meg. Men det kan ha noe med at jeg ikke er så innmari kosete. Men skjønner han at jeg skal dra kommer han til meg med en gang, og han sover alltid der jeg sover. Det er nok ganske individavhengig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...