Gå til innhold
Hundesonen.no

Back on track eller ull?


simira
 Share

Recommended Posts

Flere har hatt god erfaring med back on track både til seg selv og hund. Jeg har en genser jeg har brukt et par ganger, men er litt tvilende til effekten. Jeg har en kropp som verker i muskler og ledd, og bruker mye ull. Dere som har positiv effekt av BOT, har dere prøvd ull?

Er det noen som kan si noe om forskjell i effekten på disse? Altså, jeg skjønner at de fungerer på ulik måte, men likevel tenker jeg at effektern er noe av det samme?

Hilsen skal stå ute 6 timer i kaldt regnvær i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt BOT da jeg har vært fornøyd med ull, så kan ikke sammenligne dem. Bruker mye ull sev og brukte det på hunden med vond rygg.

Prinsippet skal jo være det samme, ull øker også hudtemperatur, blodsirkulasjon og holder på varme. Ull mot hud skal visst også stimulerer sansereseptorer, som hjelper mot smerter. Forutsetningen er at man bruker ull av god kvalitet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt svar men litt :)  Vi har en gammel skolehest med ødelagt lymfedrenasje i det ene bakbeinet etter en lymfangitt. BOT gjør ingenting for hevelsen hennes men med ullpad + bandasje ser foten nesten ut som de andre... Så superenkel forskning sier at ull varmer bedre :D  

Endret av yurij
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull har ingen effekt her, unntatt at det er godt å ha på og holder varmen i kaldt vær. Bot derimot hjelper på rygg og nakke, det gjør ikke ull. Dog må jeg ha på bot ganske mye, typ minst en natt i slengen(ifht antall timer i døgnet) og helst da flere timer om dagen flere dager i strekk. Som regel  er det dag to og tre etter jeg har begynt å bruke det igjen etter opphold at det virkelig merkes at det er bedre. Det er nok bedre etter en natt og, men det kommer liksom gradvis og snikende. Men etter 2-3 dager så er det alltid sånn at jeg plutselig blir oppmerksom på at jøss, jeg har jo ikke vondt jo.

Dog synes jeg ikke bot i seg selv er noe varmt, det ekke det jeg har på meg for å holde varmen(dog har jeg bare en sånn ganske tynn langarmet skjorte, mulig de har tykkere og mer isolerende plagg og). Men om jeg har på meg bot når jeg feks går tur og kroppen produserer litt ekstra så kjenner jeg hvordan det stråler tilbake kontra "vanlige" kler hvor kroppstempen stiger, men merker liksom ikke noe annet enn det. Eller om jeg har på om natten så merker jeg det når jeg kommer meg under dyna og får varmet opp der (slik at varmetapet ut av skjorta forsvinner fordi det er kaldt i rommet, da og kjenner jeg effekten og hvordan det stråler tilbake. Så den gjør definitivt noe, men det er jo ikke sølvfolie liksom så med de tynne plaggene så er man avhengig av å isolere så ikke varmetapet bort fra kroppen blir for stort, da mister man nok mye av effekten. 

Hadde til hesten og, beinbelegg/bandasjegreier. Litt tykke plater med borrelås på som ble som en varmebandasje. Hun var ikke skadet eller noe da, kjøpte det kun forebyggende, men noe var det definitivt det påvirket der, for jeg glemte de på for lenge etter 2 dager med tilvenning og den 3 dagen hovnet hun opp noe voldsomt bare etter en 6-8 timer. Ikke noe farlig, hadde ikke vondt eller noe, men fylte skikkelig i bakbena. Det har hun ikke gjort hverken før eller siden, ikke med bandasjer, ikke med liniment og ikke med bot heller når jeg fikk en litt lengre og gradvis tilvenning. 

Har dekken til hundene, men kan egentlig ikke si noe om effekt ettersom det her og brukes forebyggende/for bedre restitusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...