Gå til innhold
Hundesonen.no

Passaktig skritt


julnil
 Share

Recommended Posts

Men her bruker dere ord og uttrykk litt om hverandre.

Jeg snakker ikke om pass som velges istedenfor trav (som da er grisepass), men en passaktig skritting, istedenfor en firtaktig skritt

(nå er jeg hestemenneske, så farges nok litt av hvordan vi betegner gangartene der)

Er sjelden min hun skritter med en ren fir-takt, han velger så og si alltid en passaktig skritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, julnil skrev:

Men her bruker dere ord og uttrykk litt om hverandre.

Jeg snakker ikke om pass som velges istedenfor trav (som da er grisepass), men en passaktig skritting, istedenfor en firtaktig skritt

(nå er jeg hestemenneske, så farges nok litt av hvordan vi betegner gangartene der)

Er sjelden min hun skritter med en ren fir-takt, han velger så og si alltid en passaktig skritt

Men da er vel denne tråden bare for de som har hest? Dette sier meg nada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Men da er vel denne tråden bare for de som har hest? Dette sier meg nada.

Nei den er ikke for de med hest, det er for å forklare forskjellen på hva jeg mener.

Dyrene er like med et skap som har 4 bein i hvert hjørne.
Å velge pass istedenfor trav, er noe annet enn å ha en passaktig skritt, og det er greit å være dus med begrepene før man bruker de i en forklaring.

" Skritt er en firetaktig gangart. Den skal være helt taktfast, en skal kunne telle en-to-tre-fir'-en-to-tre-fir' helt jevnt og uten variasjon. Når vi ser på dyret fra siden, skal forbenet og bakbenet for hvert skritt lage en "v" akkurat idet forbenet løfter seg fra bakken, og bakbenet tar over. Hvis forbenet og bakbenet på samme side begynner å bli mer parallelle, sier vi at skrittet er passaktig"

Her ser du en passaktig skritt, det er ikke det samme som å "passe" istedenfor å trave

 

Her er en hund som velger en passaktig løpende gangart istedenfor trav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, julnil said:

Nei den er ikke for de med hest, det er for å forklare forskjellen på hva jeg mener.

Dyrene er like med et skap som har 4 bein i hvert hjørne.
Å velge pass istedenfor trav, er noe annet enn å ha en passaktig skritt, og det er greit å være dus med begrepene før man bruker de i en forklaring.

" Skritt er en firetaktig gangart. Den skal være helt taktfast, en skal kunne telle en-to-tre-fir'-en-to-tre-fir' helt jevnt og uten variasjon. Når vi ser på dyret fra siden, skal forbenet og bakbenet for hvert skritt lage en "v" akkurat idet forbenet løfter seg fra bakken, og bakbenet tar over. Hvis forbenet og bakbenet på samme side begynner å bli mer parallelle, sier vi at skrittet er passaktig"

Her ser du en passaktig skritt, det er ikke det samme som å "passe" istedenfor å trave

 

Her er en hund som velger en passaktig løpende gangart istedenfor trav

 

den sorte hunden ser litt stiv ut bak da, og jobber jo heller ikke veldig godt. En sjekk hos kiro hadde jeg spandert på den.. Har selv trekkhunder som passer, og som ikke er skadet. Men den der så ikke helt ok ut. 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min passer mye mer i båndtvangstiden. Denne sommeren har jeg brukt langline mye og det har hjulpet endel, men hun bruker jo ikke kroppen sånn som hun gjør løs. Hvert år når båndtvangen er over går det ikke lang tid før hun beveger seg bedre og da går hun sjelden i passgang. 

Endret av Piglet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pasadena skrev:

Min hund bruker passgang når den går i bånd, pga hundens størrelse blir trav ganske fort, da må jeg jogge/småløpe for å holde tilsvarende tempo.

Jeg syntes denne animasjonen som viser de ulike gangartene er så fin.

 

Det var en fin oversikt. Ser at jeg har en hund som er innom alle gangartene.
Som ung var det lite gåing, nå har han fått mer av det.
Passgang hadde han ikke som ung, nå etter skader, går han mer i passgang. 
Har fulgt med på måten han går på, og har avdekket skader pga dette, så det er lurt å følge med på hva som er normalt for hunden, og se på evt avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Pasadena skrev:

Min hund bruker passgang når den går i bånd, pga hundens størrelse blir trav ganske fort, da må jeg jogge/småløpe for å holde tilsvarende tempo.

Jeg syntes denne animasjonen som viser de ulike gangartene er så fin.

 

Denne viser at hunder rett og slett ikke har en ren firtaktig skritt i det hele tatt, stemmer det?

Denne viser det jeg kaller (innenfor hest) en passaktig skritt

Endret av julnil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det definitivt passgang (som jeg kaller det da) som er foretrukket når det går for sakte for trav. Men alle mine hunder har kunnet vanlig firetakts skrittgang så vil absolutt påstå at hunder har den gangarten, men ikke sikkert det er det foretrukne valget for alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Hvordan ser en firetakts skrittgang hos hund ut?

Det er noen i denne videoen iallefall

 Er litt skrittgang i starten, også kommer det noen igjen rundt 2.34 eller noe. Noen av hundene i videoen skritter skikkelig, men noen ligger en plass i mellom skritt og pass eller noe. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nesten en hundre prosent passer både sakte (skritt) og fort (før hun går over i galopp). 

Det er ikke noe galt, og hun foretrekker det helt klart. 

Setter altså høyre fremfot nedi samtidig som høyre bakfot, og omvendt. 

 

Edit: Hun kan både og trave/firkantet skrittgang, men velger det bort fremfor pass. 

Endret av Kristiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går i pass, og traver (de passer ikke i den hastigheten). Ingen av dem har noen feil som skulle tilsi at pass var en avlastningsform. De kan skritte også, men gjør det sjelden. Jeg oppfatter pass-skritt (eller hva jeg skal kalle det) som normalen for en hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midas gikk nesten alltid i pass når han gikk i bånd. Hvis han gikk løs gikk han raskere og valgte trav. Jeg tror det hadde noe med stress/aktivitet å gjøre til han. For inne passet han ikke, og heller ikke når han kunne bestemme tempo selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firktaktig skritt er en veldig tung gangart for hunder, og det er veldig naturlig med en passaktig gange om det går litt for fort for den firtaktige, men for sakte for ordentlig trav. Jeg brukte firtaktig skritt som muskelstykrende øvelser på en rehabhund jeg hadde. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...