Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling når hunden bjeffer i hagen


Letje
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,

Trenger virkelig gode råd nå...Er helt på bærtur selv - og gjør litt av alt - noe som definitivt ikke funker ?

Saken er: Vi har 2 hunder. En gamlis på snart 14 og en frøken på 1 1/2. De har begge fri tilgang til hagen vår som er inngjerdet hele veien rundt. Helt topp! Bortsett fra bjeffingen deres...Gamlisen er nesten døv, så han må vi hente inn når han bjeffer, nytter ikke med innkalling. Men frøkna derimot...Hun kan løpe som en gal rundt hagen og bjeffe. Og vi kaller henne inn - for å få henne inn i huset. Noen ganger med motiverende stemmer, noen ganger sinte stemmer, noen ganger får hun ros når hun kommer, noen ganger kjeft. Ros når hun kommer raskt på innkalling og kjeft når hun ikke hører - og vi må «jakte» på henne for å få henne inn....???? Som dere forstår: Inkonsekvent og utydelige beskjeder...

 

Trenger hjelp til hvordan vi får bukt med bjeffingen slik at de kan være mye ute i hagen (noe de liker veldig godt).

 

Håper noen kan hjelpe oss! ???

 

Ps! Mye mosjon hjelper selvsagt på. Merket mer bjeffing i sommer når turene har vært kortere pga varmen ☀️

Endret av Letje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger :D Jeg har siden de var små kalt inn med "festlig stemme" og godteri. Noe som har resultert i at de ofte løper ut og bjeffer for å få godis. Enkelte ganger står de til og med på plattingen og bjeffer INN av stuedøra :D  Jeg kan kalle inn joda men jeg har forsterket bjeffingen godt også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! ? Nettopp. Det er dette jeg frykter vil skje her også. Føler timingen blir litt feil med godbiten. Tror ikke de forstår at de blir belønnet for å komme på innkalling nødvendigvis. Kan like så godt være at de tenker jeg er veldig fornøyd med vaktholdet deres! ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkallingen fra hagen må jobbes inn på forhånd, solid og separat fra bjeffingen. Det betyr at dere må trene innkalling fra hagen ofte og med sterk belønning, når hundene ikke bjeffer. Jeg tipper at om dere kaller inn den yngste så henger den eldste ofte med? (ihvertfall når han ikke er opptatt med å bjeffe)

Når dere har jobbet en stund med det kan dere jo prøve å sette opp situasjoner med fristelser ute i hagen og kalle inn fra det.

I mellomtiden, mens dere jobber med dette, ville jeg begrenset muligheten til å utløse bjeffing i hagen. Altså ikke fri tilgang, og dere må alltid være ute sammen med hundene og ha kontroll på dem med f.eks. langline. Inn med det første tegn til bjeffing.

Og ja, det er mye jobb, særlig når de har fått øve seg på dette en stund. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gjort som Simira sier, følgt med når de er i hagen fremover og ta de inn fortest mulig på en eller annen måte med en gang de bjeffer. Da skjønner de forhåpentligvis fort at bjeffing gjør at de ikke får være ute lenger. 

Belønn innkallingen hver gang de kommer. Jeg vet ikke om jeg misforstod, men ikke kjæft når de kommer inn selv om de er kommet inn forseint. Når de først kommer så er de jo flinke, og da skal de ha ros og belønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, simira skrev:

Innkallingen fra hagen må jobbes inn på forhånd, solid og separat fra bjeffingen. Det betyr at dere må trene innkalling fra hagen ofte og med sterk belønning, når hundene ikke bjeffer. Jeg tipper at om dere kaller inn den yngste så henger den eldste ofte med? (ihvertfall når han ikke er opptatt med å bjeffe)

Når dere har jobbet en stund med det kan dere jo prøve å sette opp situasjoner med fristelser ute i hagen og kalle inn fra det.

I mellomtiden, mens dere jobber med dette, ville jeg begrenset muligheten til å utløse bjeffing i hagen. Altså ikke fri tilgang, og dere må alltid være ute sammen med hundene og ha kontroll på dem med f.eks. langline. Inn med det første tegn til bjeffing.

Og ja, det er mye jobb, særlig når de har fått øve seg på dette en stund. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langliner er nå funnet fram. ?? Og fokuset fremover er innkalling og belønning (noe som alt funker nok så greit) - men hva gjør jeg når de først bjeffer, skal jeg bare dra inn langlinen og få dem i hus, eller skal jeg rope på dem? Og hva med belønning da? Fort gjort å ende opp med forsterking av bjeffing da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Jeg ville også gjort som Simira sier, følgt med når de er i hagen fremover og ta de inn fortest mulig på en eller annen måte med en gang de bjeffer. Da skjønner de forhåpentligvis fort at bjeffing gjør at de ikke får være ute lenger. 

Belønn innkallingen hver gang de kommer. Jeg vet ikke om jeg misforstod, men ikke kjæft når de kommer inn selv om de er kommet inn forseint. Når de først kommer så er de jo flinke, og da skal de ha ros og belønning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har vi tatt dem inn med en gang de bjeffer, men som beskrevet tidligere, så har vi rost når de har kommet på innkalling og kjeftet når vi har måtte få fatt i dem for å få dem i hus....?? Kaotisk og utydelig...Frøkna gjør det til en lek at vi skal fange henne...Og løper vi andre veien, skjøbner hun at hun må inn og følger ikke etter slik hun normalt sett gjør under lek. Samtidig føler vi at vi belønner bjeffing når de får godbit på innkalling (når de står og bjeffer) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke man forsterker bjeffingen om man belønner innkallingen. Den skjer jo etter bjeffingen. Men selvsagt er det viktig å følge med at det ikke blir et mønster av det og at du ser hunden løper ut og bjeffer bare for at du skal kalle den inn for å få belønning. 

Jeg ville prøvd å rope først uansett, kommer de ikke så bare fisker du de inn med langlinen og gjør ikke noe større sak av det. Da får de ikke være ute, kjipt, sånn er det når man bjeffer i hagen. Har dere frøkna i langline og siden du sier hun gjør det til en lek at dere skal fange henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Letje said:

Langliner er nå funnet fram. ?? Og fokuset fremover er innkalling og belønning (noe som alt funker nok så greit) - men hva gjør jeg når de først bjeffer, skal jeg bare dra inn langlinen og få dem i hus, eller skal jeg rope på dem? Og hva med belønning da? Fort gjort å ende opp med forsterking av bjeffing da kanskje?

Hvis de bjeffer så tar du dem inn så fort som mulig. Frem til du er 99% sikker på at innkallingen sitter så bruker dere langline (eller går og tar inn hunden, om du er sikker på at den ikke smetter unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...